Chock-kapning med brinnande snöre (som man doppat i lampolja eller liknande) och kallvatten finns det många videor med på YouTube. Jag tror att det blir högre precision på kapningen om man ristar med glasskärare ist.
rotel2 skrev:Du bör du använda klarglas... annars blir ljudet färgat... muhahahah

Klart jag siktar på glasklart ljud
Nattlorden skrev:Häftigt sätt att kapa en flaska. Känns som en jigg att rotera flaskan med vore högre precision.
Kanske bygger någon enklare rigg. Borde inte vara så svårt att få ett rakt snitt om man drar en tejpbit runt flaska. Jag brukar göra så när jag kapar rör i plast och papp.
Är det någon som har någon tanke kring vad som kan ställa till det för välljud? Tänker främst på att det är en ganska underlig kabinett- och portform. Om man använder en stor och då även lång flaska liggandes kommer basreflexporten ganska långt bort från högtalarelementet (0,5 m) och om avstämningsfrekvensen är hög (80 Hz) kanske fasförskjutningen (((0.5 m) / ((1 / (80 hz)) * speed of sound at sea level)) * 360° =
42.3168474°) blir jobbig. En annan grej är när själva flaskan hamnar i svängning. Om man knackar på en glasflaska med något hårt plingar det lite hemskt. Toppen verkar ligga kring 2600 Hz för min julmustflaska. Det går ju iofs att få bort det mesta om man lägger flaskan i en absorberande vagga.
Hittade en
tråd på diyaudio.com med vinflaskor som låda. Fräckt när de ligger i vinställ