Bygga basreflexhögtalare av stor flaska

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Folob

Bygga basreflexhögtalare av stor flaska

Inläggav Folob » 2015-02-05 14:08

Jag funderar kring möjligheten att bygga en läcker basreflexhögtalare av en större vin- eller champagneflaska, kanske magnum (1,5 L) eller dubbel magnum (3 L). Såvida jag inte tänker helt fel borde det vara möjligt då de funkar utmärkt som helmholtzresonator. Alla har väl blåst en ton med flaska någon gång. Nu har jag dessvärre ingen sådan tom flaska liggande hemma. Måste åka på bolaget och ha en myskväll (redig fylla) först. Jag har dock en tom 1 l julmustflaska i glas liggandes. Genom att blåsa en ton, spela in den och köra fft i matlab kunde jag se att resonansfrekvensen låg på 103 Hz. Kom senare på att det är enklare att bara göra samma analys med en app i telefonen.

Planen är att ta bort botten på flaskan (typ såhär), tillverka en enkel baffel i trä och testa med ett bredbandselement. Efter lite googling kan jag bara hitta folk som gjort slutna flaskhögtalare i stil med

Bild

Visst är de snygga men ballast vore ju att få till en basreflexlösning! :) Tror ni att det skulle fungera och finns det någon här på forumet som har testat någonting liknande?

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Bygga basreflexhögtalare av stor flaska

Inläggav NADifierad » 2015-02-05 18:03

Kul idè :) !
Följer med spänning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-05 19:31

Häftigt sätt att kapa en flaska. Känns som en jigg att rotera flaskan med vore högre precision.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-05 20:25

Du bör du använda klarglas... annars blir ljudet färgat... muhahahah :D

Annars kul idé!!!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-05 21:21

Äh!

Bag in Box vin.
Pappkartong med pipen som port.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-02-06 00:17

Nattlorden skrev:Häftigt sätt att kapa en flaska. Känns som en jigg att rotera flaskan med vore högre precision.

Ja, kul!

Jag hoppades dock få se ett trick som jag läste om en gång; man ska kunna chock-kapa ett glas eller en flaska genom att hastigt värma ett lager olja (på vatten) med typ en glödgad järnbit.

Jag har inte lyckats.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Folob

Inläggav Folob » 2015-02-06 11:41

Chock-kapning med brinnande snöre (som man doppat i lampolja eller liknande) och kallvatten finns det många videor med på YouTube. Jag tror att det blir högre precision på kapningen om man ristar med glasskärare ist.

rotel2 skrev:Du bör du använda klarglas... annars blir ljudet färgat... muhahahah :D

Klart jag siktar på glasklart ljud :lol:

Nattlorden skrev:Häftigt sätt att kapa en flaska. Känns som en jigg att rotera flaskan med vore högre precision.

Kanske bygger någon enklare rigg. Borde inte vara så svårt att få ett rakt snitt om man drar en tejpbit runt flaska. Jag brukar göra så när jag kapar rör i plast och papp.

Är det någon som har någon tanke kring vad som kan ställa till det för välljud? Tänker främst på att det är en ganska underlig kabinett- och portform. Om man använder en stor och då även lång flaska liggandes kommer basreflexporten ganska långt bort från högtalarelementet (0,5 m) och om avstämningsfrekvensen är hög (80 Hz) kanske fasförskjutningen (((0.5 m) / ((1 / (80 hz)) * speed of sound at sea level)) * 360° =
42.3168474°) blir jobbig. En annan grej är när själva flaskan hamnar i svängning. Om man knackar på en glasflaska med något hårt plingar det lite hemskt. Toppen verkar ligga kring 2600 Hz för min julmustflaska. Det går ju iofs att få bort det mesta om man lägger flaskan i en absorberande vagga.

Hittade en tråd på diyaudio.com med vinflaskor som låda. Fräckt när de ligger i vinställ :)

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-06 12:51

Folob skrev:Är det någon som har någon tanke kring vad som kan ställa till det för välljud? Tänker främst på att det är en ganska underlig kabinett- och portform. Om man använder en stor och då även lång flaska liggandes kommer basreflexporten ganska långt bort från högtalarelementet (0,5 m) och om avstämningsfrekvensen är hög (80 Hz) kanske fasförskjutningen (((0.5 m) / ((1 / (80 hz)) * speed of sound at sea level)) * 360° =
42.3168474°) blir jobbig.

Den cylindriska formen kan ju tänkas ge besvärliga tvärresonanser inuti flaskan, det tror jag kan vara ett värre problem än avståndet till öppningen.
Men du får väl stoppa in något i flaskan som kan funka som dämpning, en katt kanske?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2015-02-06 12:55

Det finns ju alternativa storlekar om man breddar sitt letande.
Bilagor
mediterranean-home-decor.jpg
mediterranean-home-decor.jpg (67.34 KiB) Visad 2258 gånger
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-06 13:17

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2015-02-07 16:47

Va fan! Har Mike och SannyX tagit semester alldeles??!! Nu är de definitivt omkörda.

Dessa små och synnerliga speciella projekt är så fantastiska att se.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Folob

Inläggav Folob » 2015-02-09 16:10

Triggerhappy skrev:Det finns ju alternativa storlekar om man breddar sitt letande.

Jag har kollat lite på Blocket och visst finns det större flaskor där ute. Går att få tag på damejeanner för en mindre peng. De skulle kanske passa som basmoduler 8)

Fjonkalicious skrev:https://www.kickstarter.com/projects/1968590924/candc-the-bottle-cutter

Det verkar finnas några olika flaskkapningsverktyg att köpa. Kommer nog bygga en själv då jag ändå har massa spillbitar från diverse byggen liggandes.

paa skrev:Den cylindriska formen kan ju tänkas ge besvärliga tvärresonanser inuti flaskan, det tror jag kan vara ett värre problem än avståndet till öppningen.
Men du får väl stoppa in något i flaskan som kan funka som dämpning, en katt kanske?

Vad menar du med tvärresonanser? De resonanser jag kan tänka mig är Helmholtz-resonansen, resonansen mellan högtalarelementet och luften i flaskan, samt själva glasets resonans kring 2500 Hz. Gällande katt som dämpning är jag mer hundmänniska :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-09 23:10

För några (hm, 10 eller så), så fanns det en komersiell tillverkare som gjorde högtalare som flaskor, typ. Basreflexutblåset bakåt. Det var 2 vägare med fina element. Baffeln blev ju förståss rund dårå, men elementan satt ju inte i mitten, något av dom, så det fungerade nog OK. Vet inte om tillverkaren finns kvar. Samma företag sålde också en switchande förstärkare som jag var intresserad av att köpa på den tiden. Det var innan jag insåg att riktiga förstärkare bor i 19" racklådor och har stora kylflänsar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-10 09:52

En flaska jp chenet för lite lutning...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Teknikforum