NAD 208 - varma komponenter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas_R

NAD 208 - varma komponenter

Inläggav Jonas_R » 2015-05-31 20:26

Hej,

Min NAD 208 har fungerat fint i flera år och låter fortfarande bra, men jag har upptäckt att det är några komponenter i den som blir varmare än jag hade förväntat. Därför lånade jag en värmekamera och kollade temperaturen när förstärkaren stått på "tomgång" i en timme eller så.

OP-förstärkarna IC101 och IC 102 på ingångsförstärkarkortet blir cirka 67 respektive 84 grader C. Det tycker jag att det låter varmt i överkant och borde de åtminstone inte ha samma temperatur?

Nere på strömförsörjningskortet sitter motstånden R501 och R502 som blir cirka 130 respektive 160 grader varma. IC901 och IC902 blir också runt 85 grader C.

Själva effektförstärkningskorten blir också varma, vilket väl är helt normalt, men värmeutvecklingen uppstår på ett för mig oväntat ställe. Eftersom jag bara kan se baksidan på korten är det svårt att säga precis vilka komponenter det är som blir varma och hur varma de blir, men den sida på kretskortet jag kan se blir lite över 80 grader C. Värmen ser ut att utvecklas någonstans i närheten av D319 och kanske R346. Det verkar också bli varmt i närheten av R347.

Frågan till er som har erfarenhet av insidan av NAD 208 är om det är normalt att dessa komponenter blir så varma?

Jonas

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: NAD 208 - varma komponenter

Inläggav petersteindl » 2015-05-31 21:02

Jonas_R skrev:Hej,

Min NAD 208 har fungerat fint i flera år och låter fortfarande bra, men jag har upptäckt att det är några komponenter i den som blir varmare än jag hade förväntat. Därför lånade jag en värmekamera och kollade temperaturen när förstärkaren stått på "tomgång" i en timme eller så.

OP-förstärkarna IC101 och IC 102 på ingångsförstärkarkortet blir cirka 67 respektive 84 grader C. Det tycker jag att det låter varmt i överkant och borde de åtminstone inte ha samma temperatur?

Nere på strömförsörjningskortet sitter motstånden R501 och R502 som blir cirka 130 respektive 160 grader varma. IC901 och IC902 blir också runt 85 grader C.

Själva effektförstärkningskorten blir också varma, vilket väl är helt normalt, men värmeutvecklingen uppstår på ett för mig oväntat ställe. Eftersom jag bara kan se baksidan på korten är det svårt att säga precis vilka komponenter det är som blir varma och hur varma de blir, men den sida på kretskortet jag kan se blir lite över 80 grader C. Värmen ser ut att utvecklas någonstans i närheten av D319 och kanske R346. Det verkar också bli varmt i närheten av R347.

Frågan till er som har erfarenhet av insidan av NAD 208 är om det är normalt att dessa komponenter blir så varma?

Jonas

Jag har ingen erfarenhet av NAD 208, men om dessa temperaturer stämmer så hoppas jag att det inte är normalt. 8)

I klartext, den behöver åtgärdas innan den brinner upp!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2015-05-31 21:11

Börja med att kolla så att den är kopplad för 240volt och inte 220volt. Det gör stor skillnad på temperaturen.
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-01 06:29

Halvledarkomponenter som blir 70-80 C varma, givet de inte är monterade på kylfläns är normalt inget problem. Det krävs ganska lite effektförlust för att höja temperaturen på dessa.

Effektmostånd som i drift ligger på 160 C är ett problem eftersom det börjar bli risk för brand, utöver driftsäkerheten.

Nu är det lite vanskligt att mätatemperaturer med värmekamera men det bör inte slå för mycket, givet man har lackerat kretskort.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-01 07:43

Jag skulle prova att värmekameran visar rätt. Hetta upp ett hyggligt stort effektmotstånd motstånd så att det precis får vatten att koka/fräsa till när man doppar det i vatten. Då ska kameran visa 100 grader, kan man tycka.

Jag vet inte vad det är för värmekamera, men har fått för mig att det finns stora osäkerheter i vad det visar i form av absoluta temperaturer, men att de däremot är bra på att visa "varmare-kallare".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-01 09:15

Värmekamera är inte osäkert,bara den mäter på en homogen temperatur och med rätt emissivitet inställt så är dess precision inom enstaka C.
Det är som att använda en okalibrerad mikrofon, den kan vara hyfsat rak frekvensgång men dess absolutnivå är kanske helt okänd och utan kontroll på förstärkningskedjan vet man inte.

Problemet är att de mäter ytor och avståndet påverkar. Jmfr hur man mäter ljus i en vanlig kameria för exponeringskontroll. Antar att TS har mätt så att den mäter varmaste punkten på enstaka pixlar över komponenten, eller utnyttjar en grafisk bild med termografik.

Emissiviteten kan sättas schablonmässigt till ca 0,9 för de flesta icke metalliska material i värme-IR men påverkar såklart mätresultatet.

Om ett motstånd är 160 eller 170 eller 150 C spelar inte så stor roll, det är för varmt ändå.
Om en IC är 75 eller 85 eller 95C spelar inte heller så stor roll , det är inte för varmt.

Gällande IC101 och 102 är det opampar som sitter i ingångsteget (bryggat/ballat) och matas med +-18V, inte alls konstigt dessa blir lite varma.
IC901/902 är LM3X spänningstabbar. De skall också bli lite varma...
R501/502 är spänningsdroppsresistorer från trafo till high voltage rail, de både balanserar och försörjer drivstegen. Att de är varma kan indikera att någonting drar mera ström någonstans , det är inte normalt med så höga drifttemperaturer.

R346/347 hittar jag inte i schemat men temperaturerna är inte så kritiska.

Alltså, just R502/501 får mig orolig och då bör man se över hela schabraket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-01 10:57

rikkitikkitavi skrev:Värmekamera är inte osäkert,bara den mäter på en homogen temperatur och med rätt emissivitet inställt så är dess precision inom enstaka C.
Det är som att använda en okalibrerad mikrofon, den kan vara hyfsat rak frekvensgång men dess absolutnivå är kanske helt okänd och utan kontroll på förstärkningskedjan vet man inte.

Problemet är att de mäter ytor och avståndet påverkar. Jmfr hur man mäter ljus i en vanlig kameria för exponeringskontroll. Antar att TS har mätt så att den mäter varmaste punkten på enstaka pixlar över komponenten, eller utnyttjar en grafisk bild med termografik.

Emissiviteten kan sättas schablonmässigt till ca 0,9 för de flesta icke metalliska material i värme-IR men påverkar såklart mätresultatet.

Ja, och jag menar att vi här i tråden inte har fått någon info som säger att kameran är riktigt inställd. Det behöver kontrolleras, tycker jag. Eller det kanske redan är kontrollerat, men vi vet det isf inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-01 11:06

Jag anser inte det behövs.

Att en OP som matas med +-18V uppnår en ganska hög temperatur under drift är fullt normalt i de positioner som mätts upp.
Samma gäller spänningstabbarna, enligt schemat och PCB layout har de inte kylflänsar, då är uppmätta temperaturer mycket rimliga.

Betänk att temperaturen som mäts upp görs utan lock, det har betydelse för komponenttemperaturen.

I det sammanhanget är det finlir på decimalen att gräva ner sig i kamerans ev. kalibrering eller felvisning.

Min rekommendation står kvar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-01 11:24

Jag delar din uppfattning, med reservation för att det finns en situation där värmekameror är notoriskt opålitliga, nämligen när den mäter metalliska ytor, och ju blankare de är, desto värre mäter kamerorna fel.

Ofta åt andra hållet dock, alltså att objekten kan vara rejält varma, men då de inte är svartkroppsstrålare så ser inte värmestrålningen rätt ut (det är alltså inte kameran det är fel på, utan självaste naturen ;)) och den temperatur för objekten som kameran visar, är det som speglar sig i ytorna. Alltså andra objekts temperaturer, objekt som finns i närheten.

Vi talar om felmätningar om 10, 20, 50 grader eller mera, potentiellt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-06-01 12:53

Det misstaget är lätt att göra. Därför målas ibland vissa elkomponenter med svart (IR) färg.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-08-03 16:50

Hej igen,

Nu har förstärkaren varit hos Sound2Vision i Viborg, Danmark som har erfarenhet med 208:an.

Enligt reparatören var det egentligen inget trasigt i förstärkaren men han har gjort lite fix i alla fall:

- De varma OP-förstärkarna på ingångskortet byttes till nya av samma typ (men från Texas Instruments) eftersom han har upplevt att dessa blir mindre varma. De nya OP-förstärkarna ligger på ungefär 65 grader C båda två.
- De varma motstånden R501 och R502 på strömförsörjningskortet är enligt reparatören så som 208:an är konstruerad. På hans rekommendation byttes motstånden till ett par med väsentligt högre effekttålighet och (därmed kyl-yta) vilket sänkte temperaturen till ca. 80 grader C.
- De varma IC901 och IC902 ansågs normala och åtgärdades inte.
- Den lokala värmeutvecklingen på effektförstärkningskorten ansågs också normal. Höger kanal låg lite snett i tomgångsström vilket justerades.

Nu är förstärkaren hemma igen och låter utmärkt. Slutet gott, allting gott. :D

Jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-03 17:09

Tack för bra info! Det kan nog bli till gagn för många framöver. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-08-03 17:35

Instämmer! Mycket bra information.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-08-05 17:00

Jo, ett par korta kommentarer om mätningarna med värmekamera...

- Jag har inte gjort någon specifik kontroll av kamerans kalibrering och inställning, men när den används till mätningar på andra saker där storleksordningen på temperaturen är känd så visar den rimliga värden. Till exempel för omgivande möbler etc. (rumstemperatur), en varm tekopp, hudtemperatur på människor och så vidare. Jag tror därför att vi kan förvänta att värmekameran mäter tillräckligt noggrant för den aktuella undersökningen.

- De temperaturer som redovisats kommer från termografi av de matta ytorna på IC-kapslar och effektmotstånd. Jag har undvikit att mäta på metalliska ytor. Som kuriosa kan nämnas att man på några av bilderna kan ana hur metalldelen av en TO-220 visar en reflektion av IR-utstrålningen från den svarta delen av kapseln, precis det fenomen som Ingvar nämner.

Kort sagt, det var inte någon precisionsmätning av temperaturerna som utfördes, men jag tror att noggrannheten harmonierar väl ändamålet för mätningen. Målet var att svara på frågan om några komponenter blev onormalt varma och i så fall vilka.

Jonas

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-08-06 07:57

Du har inga sparade bilder från termograferingen ?

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-08-06 11:46

Visst har jag sparat bilder från termograferingen. Här följer ett urval.

Bilderna är justerade till emissivitet 0.9 och ett effektivt avstånd på 1 meter. Därför stämmer temperaturerna inte helt med de jag angivit tidigare (som visade sig vara för emissivitet 1.0 och avstånd 5 meter).

Notera att skalan inte är den samma från en bild till en annan. Bilderna är automatskalade så att hela skalan utnyttjas. Rött i en bild är alltså inte samma sak som rött i en annan bild. Det gör å andra sidan att det är enkelt att avläsa den högsta uppmätta temperaturen i bilden.

Bild
Ingångsförstärkarkortet före (ursäkta den dåliga skärpeinställningen)...

Bild
...och efter komponentbyte.

Bild
Den ursprungliga R501 (överst i bild) samt IC901 och IC902...

Bild
...och efter bytet till större R501.

Bild
Den ursprungliga R502...

Bild
...och efter byte till större motstånd.

Jag tog en del ytterligare bilder också, mest närbilder på ingångsförstärkarens OP-förstärkare och på baksidan av effektförstärkarkorten. Närbilderna var bra till att bestämma temperaturen på den enskilda komponenten men tillför annars inte så mycket mer information så de har jag inte tagit med här.

Jonas

Återgå till Teknikforum