Hej,
Min NAD 208 har fungerat fint i flera år och låter fortfarande bra, men jag har upptäckt att det är några komponenter i den som blir varmare än jag hade förväntat. Därför lånade jag en värmekamera och kollade temperaturen när förstärkaren stått på "tomgång" i en timme eller så.
OP-förstärkarna IC101 och IC 102 på ingångsförstärkarkortet blir cirka 67 respektive 84 grader C. Det tycker jag att det låter varmt i överkant och borde de åtminstone inte ha samma temperatur?
Nere på strömförsörjningskortet sitter motstånden R501 och R502 som blir cirka 130 respektive 160 grader varma. IC901 och IC902 blir också runt 85 grader C.
Själva effektförstärkningskorten blir också varma, vilket väl är helt normalt, men värmeutvecklingen uppstår på ett för mig oväntat ställe. Eftersom jag bara kan se baksidan på korten är det svårt att säga precis vilka komponenter det är som blir varma och hur varma de blir, men den sida på kretskortet jag kan se blir lite över 80 grader C. Värmen ser ut att utvecklas någonstans i närheten av D319 och kanske R346. Det verkar också bli varmt i närheten av R347.
Frågan till er som har erfarenhet av insidan av NAD 208 är om det är normalt att dessa komponenter blir så varma?
Jonas