Högtalarlåda av aluminium ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson

Högtalarlåda av aluminium ?

Inläggav tordnilsson » 2015-08-01 11:23

Jag har länge funderat på hur det skulle kunna funka med högtalarlådor tillverkade av aluminiumplåt.
Vad tror ni ?
Jag tänker först o främst på mindre lådor för element kanske upp till ca 5-6 tum storlek å volym på max 15-20 liter.
Jag spånar lite vilt...( brainstormar..)
mvh.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Högtalarlåda av aluminium ?

Inläggav Svante » 2015-08-01 11:33

Det finns alldeles säkert högtalare gjorda i gjuten aluminium. Då kan man göra stagningar på ett sätt som är svårare med plåt. Om man använder plåt så behöver den antagligen vara ganska tjock, kanske 5-10 mm beroende på hur man ordnar med stag. Aluminium har heller inte så mycket inre förluster vilket i sammanhanget är dåligt (att inte ha). Det ökar nämligen resonansvilligheten. Man kan tänka sig en sandwich-konstruktion där man har två lager plåt med dämplim emellan, då tillför man de förluster som behövs för att få ner materialets/strukturens resonanser i amplitud.

Det finns en urgammal tråd om dämplimning som Isidor deltog i, den kan det vara värt att leta reda på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2015-08-01 12:41

Är inte genlec gjorda i gjuten aluminium?
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-08-01 14:49

Ja det stämmer och jag har själv ett par.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-01 19:59

Kör inte Magico med någon stomme och stagning med alu?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-01 22:20

Emanuelgbg skrev:Kör inte Magico med någon stomme och stagning med alu?

Jo. Där är det mycket stag som äter upp mycket av lådvolymen.. vilket kontrar nyttan lite. Kan jag tycka. Alltså, hellre en högtalare i MDF t.ex. med mindre volym för samma basprestanda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-01 23:37

tordnilsson skrev:Jag har länge funderat på hur det skulle kunna funka med högtalarlådor tillverkade av aluminiumplåt.
Vad tror ni ?
Jag tänker först o främst på mindre lådor för element kanske upp till ca 5-6 tum storlek å volym på max 15-20 liter.
mvh.

En låda ska ju hålla en inre volym för att ge en basresonans av önskat Q-värde, sedan ska den ha en yttre form som ger så lite problem med diffraktioner som möjligt. Baffelsteget är en sak som kan hjälpa eller stjälpa beroende på hur man lyckas integrera det i systemlösningen.
Dessutom ska lådans väggar inte avstråla ljud som är störande.

Genom vilka parametrar skulle aluminiumplåt vara en speciellt bra lösning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-02 10:41

Det ska gå bra med alu lådor så länge man inte bygger för svaga konstruktioner, en arbetskamrat byggde en bas låda i alu till sin bil, den fungerade bra men sprack lite i svets skarvarna, nu var ju detta ganska kraftiga 10-12" basar som han spelade på riktigt högt med, och sen kanske lite svagt material/dålig stagning så låden flexa nog lite.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-02 12:01

Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-08-02 13:14

RogerGustavsson skrev:Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.

Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-02 13:26

Ett problem med aluminium som redan påpekats av Svante och andra är ju att det är mycket resonansvilligt. Tjockleken på godset hjälper inte direkt, man måste dämpa resonanserna och jag tror att det kostar mer i både pengar och ansträngning att få det bra än vad det smakar. Hellre skulle jag fanera en högtalare med aluminium.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-02 13:49

paa skrev:
tordnilsson skrev:Jag har länge funderat på hur det skulle kunna funka med högtalarlådor tillverkade av aluminiumplåt.
Vad tror ni ?
mvh.

En låda ska ju hålla en inre volym för att ge en basresonans av önskat Q-värde, sedan ska den ha en yttre form som ger så lite problem med diffraktioner som möjligt. Baffelsteget är en sak som kan hjälpa eller stjälpa beroende på hur man lyckas integrera det i systemlösningen.
Dessutom ska lådans väggar inte avstråla ljud som är störande.

Genom vilka parametrar skulle aluminiumplåt vara en speciellt bra lösning?

Trevligt ytskikt, lättbearbetat... med rätt verktyg/maskiner
Jag har nog gått i funderingar på en lådda som är bockad runt som ett "U " med invikta kanter på baksidan å sen ett separat bakstycke, topp å botten av trä eller liknande som pluggar försluter lådan.. dämpning med lämpligt lim och lagom stora alubitar på insidan.
Återigen brainstormning...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-02 14:07

Piotr skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.

Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.

Det lär bli en kostnadsfråga! En 10 mm aluplåt 2x1m kostar runt 5000 kr...

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-02 15:15

Jagharnogtänkt mig betydligt tunnare alu, typ 2-3mm mednågot stag eller två på lämpligt ställe.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-08-02 17:41

Är det en tvåvägare du tänkt dig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-02 17:45

tordnilsson skrev:Jagharnogtänkt mig betydligt tunnare alu, typ 2-3mm mednågot stag eller två på lämpligt ställe.

Nu vet jag ju inte hur lådans storlek ska vara, men jag har svårt att tänka mig att du inte skulle få några besvärande resonanser i godset med så tunn plåt.

Å andra sidan vore det roligt om du byggde lådan och svepte en sinus samtidigt som det ligger teblad på lådan. Då kan man se svängningarna. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-08-02 18:50

RogerGustavsson skrev:
Piotr skrev:

Billigast blir wellpapp från containern men jag trodde inte vi pratade om pris just nu. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-02 19:08

två plåtar med dämplim mellan blir väldigt dött. lite stag för styvheten behövs ju dock.
Plåt går ju även att göra styvare genom bockning vilket även kan bli en fin designdetalj.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-02 19:40

Ja man kanske kunde få till nån typ av ""pressveck"" på sidorna som styvar upp och dämpar tillsammans med lim och
en extraplåt på insidan, dessa pressveck skulle ju kunna vara lite vinklade både för utseendet och för funktionen.
Jag tänker att de borde dämpa vibrationer lite bättre om ett eller flera veck löper lite snett över ytan.
Ja det vore intressant att provbygga och sedan se hur resultatet blir.
Kanske ett litet höstprojekt ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-02 22:49

På en hifi-mässa i Stockholm visade någon liten svensk högtalarfirma en högtalare byggd av ca 15-20 mm tjocka aluminiumplattor, med trevägs Scan-Speak element i. Det var ett ganska kostsamt system vill jag minnas.
Nån som kommer ihåg, och vet vad det kan ha varit, jag har inte sett dom varken förr eller senare?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-08-06 19:14

Eftersom jag nu råkar ha ett par Genelec i aluminium roade jag mig med att kolla om det fanns någon resonans i lådan. Jag spelade bastung musik rätt så högt och kände med handen. Därefter lyssnade jag på lådan med stetoskop och jag kunde inte höra något från lådan. Därmed så tror i.a.f jag att aluminium är ett utmärkt material i en låda underförutsättning att den är gjuten.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-06 22:44

Säkert bra med gjuten låda men kanske något besvärligt för mig som glad amatör...
Nä om det ska bli något av detta så är det någon form av bockad aluplåt som gäller ev me "pressveck" diagonalt över sidorna. Lite dämpande lim och en extra plåt på insidan kan nog vara bra.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-10 09:59

Här är bilder från Magico och deras Alu-kabinett
http://www.stereophile.com/content/visi ... wRBxixz.97

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-10 10:56

Piega har också höljen i aluminium, http://www.piega.ch/de/news/presse/item ... 47550e119a

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-10 18:19

RogerGustavsson skrev:Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.

Det lär bli en kostnadsfråga! En 10 mm aluplåt 2x1m kostar runt 5000 kr...[/quote]

beror på vart man kan köpa, på mitt jobb skulle vi sälja en styck 10mm alu 2500x1250 för 3000:-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-10 20:53

Flygplans-alu-sandwich hade B&W som sin referens, men då det varför dyrt gick man vidare och skapade sitt Matrixkoncept instället. Antar att har man råd att bygga i det vore det fortfarande en god idé.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-12 08:12

dac83 skrev:
RogerGustavsson skrev:Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.

beror på vart man kan köpa, på mitt jobb skulle vi sälja en styck 10mm alu 2500x1250 för 3000:-[/quote]

behöver det verkligen vara så tjocka skivor? hälften borde väl räcka.
Det här skummaterialet verkar lite intressant http://www.alumilite.com/store/p/972-AlumiFoam.aspx finns tre sorter med olika expandering och hårdhet (se videoklippet)

Sen kan man ju jobba med formen för att öka styvheten. Tex en cylindrisk form elelr någon annan böjd form ökar ju styvheten rätt rejält. Tex som XTZ Master http://www.xtzsound.eu/master_m2 eller The Nordic Tone http://www.electrocompaniet.no/products ... /speakers/
Lite kluriga former att få till kanske, allt beror ju på förmåga.

Det kan ju dock vara lättare att jobba med glasfiber-, kolfiber- eller hampaväv och tillverka två skal som man kan göra sandwich av. Kanske billigare också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-08-12 08:42

Vill man ha en så tunn men samtidigt styv och dämpad lådvägg, då skulle jag välja kolfiber istället. Då borde 2mm skivor med dämpguck emellan räcka utmärkt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-12 09:16

Under väggens panelresonansfrekvens får man bra funktion även med en lätt vägg, om den är dämpad, men ovanför första panelresonansfrekvensen så är det massa som behövs för att väggen ska dämpa ordentligt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2015-08-12 13:53

Jag funderar på om diagonala uppstyvningar kan hålla ev resonanser/vibrationer på en rimligt låg nivå ?

Nästa

Återgå till Teknikforum