Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Kör inte Magico med någon stomme och stagning med alu?
tordnilsson skrev:Jag har länge funderat på hur det skulle kunna funka med högtalarlådor tillverkade av aluminiumplåt.
Vad tror ni ?
Jag tänker först o främst på mindre lådor för element kanske upp till ca 5-6 tum storlek å volym på max 15-20 liter.
Jag spånar lite vilt...( brainstormar..)
mvh.
RogerGustavsson skrev:Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.
paa skrev:tordnilsson skrev:Jag har länge funderat på hur det skulle kunna funka med högtalarlådor tillverkade av aluminiumplåt.
Vad tror ni ?
Jag tänker först o främst på mindre lådor för element kanske upp till ca 5-6 tum storlek å volym på max 15-20 liter.
Jag spånar lite vilt...( brainstormar..)
mvh.
En låda ska ju hålla en inre volym för att ge en basresonans av önskat Q-värde, sedan ska den ha en yttre form som ger så lite problem med diffraktioner som möjligt. Baffelsteget är en sak som kan hjälpa eller stjälpa beroende på hur man lyckas integrera det i systemlösningen.
Dessutom ska lådans väggar inte avstråla ljud som är störande.
Genom vilka parametrar skulle aluminiumplåt vara en speciellt bra lösning?
Piotr skrev:RogerGustavsson skrev:Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.
Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.
tordnilsson skrev:Jagharnogtänkt mig betydligt tunnare alu, typ 2-3mm mednågot stag eller två på lämpligt ställe.
RogerGustavsson skrev:Piotr skrev:RogerGustavsson skrev:Nu är slät obockad plåt allt annat än stabil. Håll en sådan i handen och ge den en hurring med en gummiklubba, det var så man fixade åskljud på film förr i tiden. Det är stor skillnad mot en gjuten aluminumlåda med stag eller en formad låda där plåten är allt annat än slät. Det är också en fördel att ha två skikt med något resonansdämpande imellan.
Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.
Det lär bli en kostnadsfråga! En 10 mm aluplåt 2x1m kostar runt 5000 kr...
RogerGustavsson skrev:Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.
dac83 skrev:RogerGustavsson skrev:Tibnor har aluminiumplåt från 0.35mm upp till 135mm så nog kan man hitta nåt man vågar kalla stabilt där allt.
Det lär bli en kostnadsfråga! En 10 mm aluplåt 2x1m kostar runt 5000 kr...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster