Ratata skrev:Hello folks!
Jag har en Pioneer M-90 som jag är rysligt nöjd med. Nu har jag lyckats komma över ytterligare en (inte bara för skojs skull, jag behövde den faktiskt). Jag har börjat leka med tanken att bryggkoppla dem...och köra en per kanal på mina stora burkar...men jag vet INGET om bryggkoppling, nada, zip!! Det jag vet om Pioneer M-90 är att den består av två fullständigt separerade monoblock innanför skalet, das ist alles!! Är det noen som kan hjälpa mig med en förklaring av detta mystiska med bryggkoppling??
Ganska enkelt egentligen. I vanlig koppling så är ena utkontakten kopplad till jord. Den andra kontakten ger en spänning som kan variera mellan säg + 30 volt och -30 volt. Man får en maxeffekt som ges av P=U^2 / R, dvs om lastmotståndet är 4 ohm och effekttivvärdet på spänningen är 30/sqrt(2) så blir maxeffekten 112,5 watt.
I bryggkoppling så kopplar man lasten mellan två såna slutstegs "heta" utkontakter. Sen ser man till att driva dem i motfas, dvs när den ena utgången lämnar + 30 volt så lämnar den andra - 30 volt och omvänt. Maximal utgångsspänning blir nu +/- 60 volt toppvärde, eller 60/sqrt(2) volt effektivvärde. Om lasten är 4 ohm blir nu maxeffekten 450 watt. Det här kan bli för mycket för slutstegen, var och en av halvorna levererar plötsligen dubbla effekten, och strömmen är dubbelt så stor. Vart och ett av stegen "ser" alltså halva lastimpedansen, dvs 2 ohm. Det kan vara skadligt för förstärkaren, eller ge dåligt ljud, eller så går det alldeles utmärkt. Hursomhelst så brukar det i praktiken oftast bli lite mindre än 4 ggr effekten pga att matningsspänningen till stegen "säckar" litegrann.
Om man i det bryggade fallet använder en 8 ohms last så ser varje steg en last på 4 ohm, alltså fullständigt ekvivalent med enkelsteg och 4 ohms last, men dubbla totala uteffekten, alltså 225 watt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.