Alltså...bryggning??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Alltså...bryggning??

Inläggav ratata » 2005-04-29 17:13

Hello folks!
Jag har en Pioneer M-90 som jag är rysligt nöjd med. Nu har jag lyckats komma över ytterligare en (inte bara för skojs skull, jag behövde den faktiskt). Jag har börjat leka med tanken att bryggkoppla dem...och köra en per kanal på mina stora burkar...men jag vet INGET om bryggkoppling, nada, zip!! Det jag vet om Pioneer M-90 är att den består av två fullständigt separerade monoblock innanför skalet, das ist alles!! Är det noen som kan hjälpa mig med en förklaring av detta mystiska med bryggkoppling??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Alltså...bryggning??

Inläggav Svante » 2005-04-29 17:39

Ratata skrev:Hello folks!
Jag har en Pioneer M-90 som jag är rysligt nöjd med. Nu har jag lyckats komma över ytterligare en (inte bara för skojs skull, jag behövde den faktiskt). Jag har börjat leka med tanken att bryggkoppla dem...och köra en per kanal på mina stora burkar...men jag vet INGET om bryggkoppling, nada, zip!! Det jag vet om Pioneer M-90 är att den består av två fullständigt separerade monoblock innanför skalet, das ist alles!! Är det noen som kan hjälpa mig med en förklaring av detta mystiska med bryggkoppling??

Ganska enkelt egentligen. I vanlig koppling så är ena utkontakten kopplad till jord. Den andra kontakten ger en spänning som kan variera mellan säg + 30 volt och -30 volt. Man får en maxeffekt som ges av P=U^2 / R, dvs om lastmotståndet är 4 ohm och effekttivvärdet på spänningen är 30/sqrt(2) så blir maxeffekten 112,5 watt.

I bryggkoppling så kopplar man lasten mellan två såna slutstegs "heta" utkontakter. Sen ser man till att driva dem i motfas, dvs när den ena utgången lämnar + 30 volt så lämnar den andra - 30 volt och omvänt. Maximal utgångsspänning blir nu +/- 60 volt toppvärde, eller 60/sqrt(2) volt effektivvärde. Om lasten är 4 ohm blir nu maxeffekten 450 watt. Det här kan bli för mycket för slutstegen, var och en av halvorna levererar plötsligen dubbla effekten, och strömmen är dubbelt så stor. Vart och ett av stegen "ser" alltså halva lastimpedansen, dvs 2 ohm. Det kan vara skadligt för förstärkaren, eller ge dåligt ljud, eller så går det alldeles utmärkt. Hursomhelst så brukar det i praktiken oftast bli lite mindre än 4 ggr effekten pga att matningsspänningen till stegen "säckar" litegrann.

Om man i det bryggade fallet använder en 8 ohms last så ser varje steg en last på 4 ohm, alltså fullständigt ekvivalent med enkelsteg och 4 ohms last, men dubbla totala uteffekten, alltså 225 watt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-04-29 18:19

...hmmm, jo det där med impedansen o effekten har jag nog förstått men jag förstod inte riktigt kopplingen till högtalaren?? Blir det (sp+) till (ach1+), (ach1-) till (ach2+), (ach2-) till (sp-) där (sp) står för högtalaren och (a) för slutsteget?? Hur kan jag förresten kontrollera om det överhuvudtaget är möjligt att bryggkoppla en M-90? Jag har hört att vissa steg fixar det, andra inte p.g.a. konstruktionen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-29 18:34

Nja, det där verkar inte som jag skulle koppla det. Då skulle ju ena stegets jord flyta så att den hoppar upp&ner +/- 30 volt jämfört med det andras. Vad händer med ingångarna då (som ju också har jordar) då måste ju de isoleras galvaniskt från varandra?

Nä, det man gör är att slutstegen har en gemensam jord (som antingen sitter ihop internt, eller så kopplar man ihop dem (lite osäker är jag här) och så ansluter man högtalaren mellan plussarna.

Med din terminologi blir det alltså sp+ till ach1+ ach1- till ach2- och sp- till ach2+. Sen måste ena ingången drivas av en inverterare (förstärkare med förstärkningen -1).

Men jag är lite osäker på om det alltid är OK att koppla ihop jordarna (ach1- och ach2-), någon annan kanske kan fylla på?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-04-29 19:24

tidigare på forumet står det:

Fråga den specifika tillverkaren!

/Kan inte Japanska

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-04-29 22:14

Ett par länkar kanske, vet inte om det är till nån nytta men...
http://sound.westhost.com/project14.htm
http://sound.westhost.com/project20.htm

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-04-30 10:55

Tackar!!
Nu är allt solklart!! :D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-30 11:16

Ratata skrev:Tackar!!
Nu är allt solklart!! :D

Men du bör definitivt ställa frågan till pioneer om stegen i fråga klarar av bryggning och med vilket förväntat resultat.

Återgå till Teknikforum