Moderator: Redaktörer
,sandman skrev:Har problem med vibrationer på min skivspelare.Jag har anläggningen på ett trägolv på en stadig bänk.Men när jag går förbi anläggningen så hoppar pickuppen på skivspelaren,Golvet sviktar mycket.Vill inte ha spelaren på väggen.Funderar på att placera hela stereobänken på en sten/marmor/granit platta,Bänken är 1800 gånger 600mm.Någon som har erfarenhet och tips om detta?
Kaha skrev:,sandman skrev:Har problem med vibrationer på min skivspelare.Jag har anläggningen på ett trägolv på en stadig bänk.Men när jag går förbi anläggningen så hoppar pickuppen på skivspelaren,Golvet sviktar mycket.Vill inte ha spelaren på väggen.Funderar på att placera hela stereobänken på en sten/marmor/granit platta,Bänken är 1800 gånger 600mm.Någon som har erfarenhet och tips om detta?
Häng upp en hylla för skivspelaren på väggen. Då slipper du problem ved svajiga golv.
jannew skrev:Jag hade samma problem med Thorens 150.
Jag bytte till Rega p25, med stum upphängning,det fungerar mycket bättre.
sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Perfector skrev:sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Du kan säkert hitta bilder på google.
Men så länge du inte har en tonarm som är fjäderbelastad har du ändå skillnaden i rörelse mellan verket och tonarmen som skapar oscillerande rörelser.
En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Det kräver en låda som håller hela anordningen på plats.
sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
petersteindl skrev:Perfector skrev:sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Men så länge du inte har en tonarm som är fjäderbelastad har du ändå skillnaden i rörelse mellan verket och tonarmen som skapar oscillerande rörelser.
En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Vad definierar du som verket? I Skivspelare är tonarm och tallrik stelt förbundna. Annars blir det konstigt.
Perfector skrev:En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Cortado skrev:Perfector skrev:En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Jag fattar inte hur det där ska fungera, men så är jag inte så smart heller. Att den oljefyllda kudden suger upp vibrationerna gissar jag betyder att den absorberar vibrationerna som kommer från golvet och färdas till skivspelaren. Dock tror jag inte att det fungera, men jag är inte säker.
Tveksam men ändå nyfiken.
Vad tror du om SD-fötterna Perfector, kan det fungera?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Vad definierar du som verket? I Skivspelare är tonarm och tallrik stelt förbundna. Annars blir det konstigt.
Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Det gör inte en motviktstonarm.
petersteindl skrev:Perfector skrev:petersteindl skrev:
Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Vad definierar du som verket?
Perfector skrev:Allting som har en mjuk vätskeinneslutning kan nog funka.
annars kan man byta oljan mot silikonolja av låg viskositet som då dämpar vibrationer.
Men observera att jag är hypotetisk, inte direkt kunnig.
Perfector skrev:Hur många olika sorter finns det?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Då är tonarmsfäste och tallrik stelt förbundna med varandra. det finns ingen svängning dem emellan. Resonans uppstår i maasa-fjäder d v s nålarmens fjädring i kombination med total svängande massa som utgörs av pickup och massan i den rörliga tonarmsdelen. Då kan man separera mellan horisontal och vertikal resonans.
I en skivspelare med flytande upphängning finns ytterligare massa-fjädring som beror på fjädrarna i verkets upphängning och verkets massa.
Sedan har man golvets resonansfrekvens.
Med en fjäder i tonarmen så bör det väl uppstå ytterligare ett massa-fjäder resonanssystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Då är tonarmsfäste och tallrik stelt förbundna med varandra. det finns ingen svängning dem emellan. Resonans uppstår i maasa-fjäder d v s nålarmens fjädring i kombination med total svängande massa som utgörs av pickup och massan i den rörliga tonarmsdelen. Då kan man separera mellan horisontal och vertikal resonans.
I en skivspelare med flytande upphängning finns ytterligare massa-fjädring som beror på fjädrarna i verkets upphängning och verkets massa.
Med en fjäder i tonarmen så bör det väl uppstå ytterligare ett massa-fjäder resonanssystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Du har aldrig ägt en Dual 1219 antar jag?
Då skulle du veta att nåltrycket via en spiralfjäder gör att du kan gunga verket nästan hur mycket som helst utan att tonarmen hoppar ur spår.
Gör det meden tonarm som har motvikt så märker du snabbt skillnaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Du har aldrig ägt en Dual 1219 antar jag?
Då skulle du veta att nåltrycket via en spiralfjäder gör att du kan gunga verket nästan hur mycket som helst utan att tonarmen hoppar ur spår.
Gör det meden tonarm som har motvikt så märker du snabbt skillnaden.
Nej, jag har aldrig ägt någon Dual 1219.
Perfector skrev:.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster