Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:ja som frågan lyder? vilket program osv osv
NNord skrev:Rydberg, de flesta är jätterädda för att trycka på "teknikforum"
Haakan_W skrev:hehe vettefan varför ja postade härkändes väl bara naturligt med andra akustiktrådar...men flytta gärna jag e inte "rädd"
sen har jag ju redan fått svaret
Johan_Lindroos skrev:Haakan_W skrev:hehe vettefan varför ja postade härkändes väl bara naturligt med andra akustiktrådar...men flytta gärna jag e inte "rädd"
sen har jag ju redan fått svaret
Jag vill bara påminna om att TimDec inte mäter enligt ISO-standarden för efterklangstidsmätningar. Men programmet har trevliga egenskaper ändå, eftersom det mäter mer smalbandigt.
Sedan har du väl inte fått något svar på hur och var du ska placera högtalare och mikfrofon?
I små rum (<250 m^3) ska högtalaren placeras i ett av hörnen. Mätmikrofonen ska placeras i 3 positioner med 2 mätförlopp i varje eller om det nu var tvärtom, jag minns inte riktigt hur det står i standarden. Men jag kan kolla upp detta om du verkligen vill veta. Miken får inte vara för nära väggyta, och måste stå i efterklangsfältet. Sedan tar man medelvärdet vid varje tersband. Efterklangstid gäller bara för diffusa ljudfält, i praktiken inte under ca 100 á 200 Hz i rum av vardagsrumsstorlek, eftersom man inte har diffusa ljudfält under detta register.
Johan_Lindroos skrev:Jag vill bara påminna om att TimDec inte mäter enligt ISO-standarden för efterklangstidsmätningar. Men programmet har trevliga egenskaper ändå, eftersom det mäter mer smalbandigt.
<snip>
Efterklangstid gäller bara för diffusa ljudfält, i praktiken inte under ca 100 á 200 Hz i rum av vardagsrumsstorlek, eftersom man inte har diffusa ljudfält under detta register.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag tänkte själv i stället.
Mycket bättre!
Användare som besöker denna kategori: idea, RogerGustavsson och 29 gäster