hur mäter man efterklangstiden?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

hur mäter man efterklangstiden?

Inläggav Haakan_W » 2005-05-20 12:56

ja som frågan lyder? vilket program osv osv

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: hur mäter man efterklangstiden?

Inläggav Naqref » 2005-05-20 13:01

Haakan_W skrev:ja som frågan lyder? vilket program osv osv

Svantes TimDec? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-20 13:07

Härligt många trådar om akustik :P

Bra fråga :!:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-20 13:07

tackar naqref
:wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-20 13:20

Är inte detta en teknikforumtråd? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-20 13:27

Rydberg, de flesta är jätterädda för att trycka på "teknikforum" :?
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-20 13:40

NNord skrev:Rydberg, de flesta är jätterädda för att trycka på "teknikforum" :?
Och? Det passar väl inte bättre i hifidelen för det?? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 13:55

NNord skrev:Rydberg, de flesta är jätterädda för att trycka på "teknikforum" :?

Nä, då måste jag protestera! Det är klart att man ska skriva där om det hör hemma där!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-20 13:57

hehe vettefan varför ja postade här :D kändes väl bara naturligt med andra akustiktrådar...men flytta gärna jag e inte "rädd" :lol: sen har jag ju redan fått svaret :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-20 17:53

Haakan_W skrev:hehe vettefan varför ja postade här :D kändes väl bara naturligt med andra akustiktrådar...men flytta gärna jag e inte "rädd" :lol: sen har jag ju redan fått svaret :wink:

Jag vill bara påminna om att TimDec inte mäter enligt ISO-standarden för efterklangstidsmätningar. Men programmet har trevliga egenskaper ändå, eftersom det mäter mer smalbandigt.

Sedan har du väl inte fått något svar på hur och var du ska placera högtalare och mikfrofon?

I små rum (<250 m^3) ska högtalaren placeras i ett av hörnen. Mätmikrofonen ska placeras i 3 positioner med 2 mätförlopp i varje eller om det nu var tvärtom, jag minns inte riktigt hur det står i standarden. Men jag kan kolla upp detta om du verkligen vill veta. Miken får inte vara för nära väggyta, och måste stå i efterklangsfältet. Sedan tar man medelvärdet vid varje tersband. Efterklangstid gäller bara för diffusa ljudfält, i praktiken inte under ca 100 á 200 Hz i rum av vardagsrumsstorlek, eftersom man inte har diffusa ljudfält under detta register.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-20 18:42

Johan_Lindroos skrev:
Haakan_W skrev:hehe vettefan varför ja postade här :D kändes väl bara naturligt med andra akustiktrådar...men flytta gärna jag e inte "rädd" :lol: sen har jag ju redan fått svaret :wink:

Jag vill bara påminna om att TimDec inte mäter enligt ISO-standarden för efterklangstidsmätningar. Men programmet har trevliga egenskaper ändå, eftersom det mäter mer smalbandigt.

Sedan har du väl inte fått något svar på hur och var du ska placera högtalare och mikfrofon?

I små rum (<250 m^3) ska högtalaren placeras i ett av hörnen. Mätmikrofonen ska placeras i 3 positioner med 2 mätförlopp i varje eller om det nu var tvärtom, jag minns inte riktigt hur det står i standarden. Men jag kan kolla upp detta om du verkligen vill veta. Miken får inte vara för nära väggyta, och måste stå i efterklangsfältet. Sedan tar man medelvärdet vid varje tersband. Efterklangstid gäller bara för diffusa ljudfält, i praktiken inte under ca 100 á 200 Hz i rum av vardagsrumsstorlek, eftersom man inte har diffusa ljudfält under detta register.

hehe du får gärna utveckla om du vill! gärna med en liten skiss :wink: räcker det med en mic eller måste man mäta allt på samma ggn? samt vad är ett diffust ljudfält? samt efterklangsfält? hehe osså slutliga frågan vad är ett tersband...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 19:55

Johan_Lindroos skrev:Jag vill bara påminna om att TimDec inte mäter enligt ISO-standarden för efterklangstidsmätningar. Men programmet har trevliga egenskaper ändå, eftersom det mäter mer smalbandigt.

<snip>

Efterklangstid gäller bara för diffusa ljudfält, i praktiken inte under ca 100 á 200 Hz i rum av vardagsrumsstorlek, eftersom man inte har diffusa ljudfält under detta register.

Ja, nejjustdet, jag har inte tittat på några standarder alls när jag har skrivit TimDec. Jag tänkte själv i stället. :lol: Låga frekvenser (under schröders gränsfrekvens) markeras i TimDec i grått.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-20 22:28

Svante skrev:Jag tänkte själv i stället.

Mycket bättre! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-20 23:22

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Jag tänkte själv i stället.

Mycket bättre! ;)

Hrmm... :oops: Jag vet inte det jag, standarder har ju en poäng. Men bara om man ska jämföra med andra.

Återgå till Teknikforum