Filter och dämpmotstånd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LennartP

Filter och dämpmotstånd

Inläggav LennartP » 2016-12-02 20:28

Har några funderingar om dämpning av enskilda högtalarelement och tar här som ett exempel en Sonabhögtalare.

OA116_1.jpg
Mellanregistret har här ett motstånd som kan byglas över för att öka verkningsgraden.
Innebär inte detta att att "högtalarimpedansen" förändras och frekvensområdet förskjuts?
OA116_1.jpg (29.52 KiB) Visad 1616 gånger

OA116_2.jpg
Om man placerar ett effekttåligt motståndet här istället, borde det inte vara ett sätt att dämpa elementet utan att påverka frekvensområdet?
OA116_2.jpg (29.73 KiB) Visad 1616 gånger

Tänker jag rätt, är jag ute och cyklar eller får det andra konsekvenser?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Filter och dämpmotstånd

Inläggav Perfector » 2016-12-02 20:32

ett serie och ett parallellmotstånd ger bättre effekt då det även tar hänsyn till totallasten Det sätts närmast elementet som ska dämpas.
Min skola säger
Dela, länka, dämpa, om det ska bli rätt.
Bilagor
dämplista.jpg
dämplista.jpg (63.62 KiB) Visad 1612 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2016-12-02 20:39

Det är nog sant, men det besvarar inte min fråga.
Jag vill förstå förstå vad som händer om man gör denna förändring.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 20:42

LennartP skrev:Det är nog sant, men det besvarar inte min fråga.
Jag vill förstå förstå vad som händer om man gör denna förändring.

Går det inte mer energi genom motståndet om det sitter före delningen?
Sen handlar det om total Q som förändras så att elementet inte arbetar som elementtillverkaren avsåg.
Nu är det 14 år sedan jag la snickarbyxorna på hyllan, men att lägga motstånd i serie med en odelad signal var alltid ett stort "no-no" för att det skapade nya problem.
I det här filtret blir impedansen ihop med spolens som ligger parallellt påplussad så det kan nog bli tämligen spännande.
Men om du har möjlighet så finns det inget som slår praktiska övning för att få veta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2016-12-02 23:41

"Går det inte mer energi genom motståndet om det sitter före delningen?"
Jo det gör det kanske, men det kan man väl justera med värdet?
Jag vill dela upp frågan i första vad som händer om jag tar bort motståndet som ligger i serie med mellanregisterhögtalaren. Påverkar det frekvensområdet hos mellanregisterhögtalaren?
Nästa fråga är varför man har valt att lägga dämpningen inne i mellanregisterkreten. I diskantkretsen ligger ju dämpmotstånden före själva delniningsfilter. Vill du utveckla ditt "no-no" vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-02 23:51

LennartP skrev:"Går det inte mer energi genom motståndet om det sitter före delningen?"
Jo det gör det kanske, men det kan man väl justera med värdet?
Jag vill dela upp frågan i första vad som händer om jag tar bort motståndet som ligger i serie med mellanregisterhögtalaren. Påverkar det frekvensområdet hos mellanregisterhögtalaren?
Nästa fråga är varför man har valt att lägga dämpningen inne i mellanregisterkreten. I diskantkretsen ligger ju dämpmotstånden före själva delniningsfilter. Vill du utveckla ditt "no-no" vore jag tacksam.

Det första verkar vara en dämpning, det andra en anpassning.
Riktigt hur vet jag inte men ett motstånd för en delning måsta vara på högre effekttålighet än om den ligger där den ska , efter delningen och före elementet.
Misstänker nåt Carlsson-special i räkenskaperna.
Finns det inget Carlssonforum som kan ge svar på den frågan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-03 01:19

Alltså, visst, ett filter beräknas/simuleras för en viss högtalarimpedans, och om man ändrar högtalarimpedansen så påverkas filtrets tonkurva. Exakt hur det blir kan man antingen räkna ut på några A4-or eller så simulerar man. Eller mäter. Samtidigt är det så att om man kopplar ett seriemotstånd till en högtalare så minskar känsligheten och så ändras tonkurvan för högtalaren (eller snarare, tonkurvan för högtalare+motstånd är annorlunda än för bara högtalaren).

Nettoresultatet är summan av de tre, och man får väl gissa att konstruktören av filtret har någorlunda koll på hur tonkurvan för systemet ändras, dvs hur de tre effekterna samverkar. Det är inte givet att det blir bra att sätta dit ett motstånd, men det kan mycket väl bli det, och förhoppningsvis har konstruktören valt filterkomponenterna så att det blir bra (= det justermöjligheter man "vill ha" uppnås).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2016-12-03 11:24

Är det så att det är lättare att sätta dämpningsmotståndet före delningsfiltret till diskanten, då diskanten har en mycket jämnare impedanskurva och påverkas inte av någon resonanslåda?
Om dämpningsmotståndet sätts före delningsfiltret till mellanregistret, som på bild 2, riskerar jag att få en tonkurva med dippar då jag har dämpat bort mitt spelrum för filtret.

Är jag på banan?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-03 12:11

LennartP skrev:Är det så att det är lättare att sätta dämpningsmotståndet före delningsfiltret till diskanten, då diskanten har en mycket jämnare impedanskurva och påverkas inte av någon resonanslåda?
Om dämpningsmotståndet sätts före delningsfiltret till mellanregistret, som på bild 2, riskerar jag att få en tonkurva med dippar då jag har dämpat bort mitt spelrum för filtret.

Är jag på banan?

Samtidigt ska man tänka på, har jag förstått det som, att det är trevligt att sätta seriedämpmotstånd efter så mycket som möjligt av filtret eftersom det då går mindre effekt genom motståndet. En avvägning här med alltså...

Tänker jag rätt?

edit: förlåt, det här har jag redan avklarats i tråden. Så går det om man inte läser. :oops:
Senast redigerad av Tarzan 2016-12-03 12:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-12-03 12:12

Jag tycker det är oklart vad som diskuteras (och önskas diskutera). Är det allmänt eller den specifika konstruktionen i första inlägget?

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-03 12:35

LennartP skrev:Är det så att det är lättare att sätta dämpningsmotståndet före delningsfiltret till diskanten, då diskanten har en mycket jämnare impedanskurva och påverkas inte av någon resonanslåda?

Är jag på banan?

Nja, grovt nu då: Sätter man dämpmotståndet efter filtret så blir filteranpassningen fel; det skulle ha beräknats för en högre lastimpedans. Konsekvensen blir ofta en mer resonant tonkurva, lasten är ju mest resistiv och detta ger de resonanta delarna i filterfunktionen mer resonanta. Sätter man det i stället före filtret får man spänningsdelning mellan motståndet och en impedans som är hög i spärrbandet, dvs liten dämpning i spärrbandet och mycket dämpning i passbandet, alltså ett bredare frekvensområde (vilket inte är önskvärt här).

Ovanstående är grovt, och kanske kan det vara svårt att se det jag pratar om i mätningar men visar ändå på att det blir olika. Förslagsvis tar man och simulerar de aktuella kretsarna om man vill veta på riktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-03 12:52

Dämpar man med 2 motstånd (serie och parallell) så bibehåller man systemimpedansen vilket finns en avräkningsformel för i filterlistan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-12-03 13:04

Det gäller för motstånd, nu var det högtalarelement som det avsågs. Då blir det inte så. Däremot så blir det kanske ungefär så i det frekvensområde som påverkar slutresultatet mest.

Det beror också på vad man vill åstakomma. Bara dämpa ett enskilt element utan någon annan påverkan. Skall det vara ett läge som gäller, eller kunna skifta mellan de två. Eller vill man kanske göra något med helheten, så som jag tror i produkten i första inlägget.

//Michael

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2016-12-03 14:01

Ibland börjar man undra om man förstår sina egna frågor, men jag tycker att första frågan har blivit besvarad.

Att bygla 4K7 motståndet i mellanregistret förändrar filteregenskaperna, men att upphovsmannen till filtret har sett det som en acceptabel förändring. Att sätta motståndet före filtret skapar en spänningsdelare och ett bredare frekvensområde.

Fråga 2 vill jag omformulera.
I Diskantkretsen finns det möjlighet att dämpa signalen med 1,2 eller 2,7 ohm.
Får jag då också ett bredare frekvensområde, något som filterkonstruktören har accepterat?
Innebär det mindre konsekvenser att dämpa en diskantkrets på detta viset?
Bilagor
OA116_1.jpg
OA116_1.jpg (29.52 KiB) Visad 1442 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-03 17:26

Här är en hastig Basta!-simulering med ett typiskt diskantelement och ett skolboksfilter som jag har satt ett motstånd före respektive efter filtret:
Bilagor
filterdämp.png
filterdämp.png (12.08 KiB) Visad 1420 gånger

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2016-12-03 23:19

Man tackar.
Dom enda frågorna som jag har kvar nu är meningen med livet och TV 4, men det får jag nog leta efter i något annat forum.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-03 23:26

LennartP skrev:Man tackar.
Dom enda frågorna som jag har kvar nu är meningen med livet och TV 4, men det får jag nog leta efter i något annat forum.

Nejdå, bara i en annan tråd!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-04 00:55

LennartP skrev:4K7

4.7 inte 4700 Ohm.

LennartP skrev:I Diskantkretsen finns det möjlighet att dämpa signalen med 1,2 eller 2,7 ohm.

Till och med 1.2, 1.5 eller 2.7 Ohm. :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Återgå till Teknikforum