Har några funderingar om dämpning av enskilda högtalarelement och tar här som ett exempel en Sonabhögtalare.
Tänker jag rätt, är jag ute och cyklar eller får det andra konsekvenser?
Moderator: Redaktörer
LennartP skrev:Det är nog sant, men det besvarar inte min fråga.
Jag vill förstå förstå vad som händer om man gör denna förändring.
LennartP skrev:"Går det inte mer energi genom motståndet om det sitter före delningen?"
Jo det gör det kanske, men det kan man väl justera med värdet?
Jag vill dela upp frågan i första vad som händer om jag tar bort motståndet som ligger i serie med mellanregisterhögtalaren. Påverkar det frekvensområdet hos mellanregisterhögtalaren?
Nästa fråga är varför man har valt att lägga dämpningen inne i mellanregisterkreten. I diskantkretsen ligger ju dämpmotstånden före själva delniningsfilter. Vill du utveckla ditt "no-no" vore jag tacksam.
LennartP skrev:Är det så att det är lättare att sätta dämpningsmotståndet före delningsfiltret till diskanten, då diskanten har en mycket jämnare impedanskurva och påverkas inte av någon resonanslåda?
Om dämpningsmotståndet sätts före delningsfiltret till mellanregistret, som på bild 2, riskerar jag att få en tonkurva med dippar då jag har dämpat bort mitt spelrum för filtret.
Är jag på banan?
LennartP skrev:Är det så att det är lättare att sätta dämpningsmotståndet före delningsfiltret till diskanten, då diskanten har en mycket jämnare impedanskurva och påverkas inte av någon resonanslåda?
Om dämpningsmotståndet sätts före delningsfiltret till mellanregistret, som på bild 2, riskerar jag att få en tonkurva med dippar då jag har dämpat bort mitt spelrum för filtret.
Är jag på banan?
LennartP skrev:Man tackar.
Dom enda frågorna som jag har kvar nu är meningen med livet och TV 4, men det får jag nog leta efter i något annat forum.
LennartP skrev:4K7
LennartP skrev:I Diskantkretsen finns det möjlighet att dämpa signalen med 1,2 eller 2,7 ohm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster