nya pioneer vinylarna samma som sl1210?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

nya pioneer vinylarna samma som sl1210?

Inläggav cameltoe » 2017-03-28 22:53

den gamla sl1210an försvann ju för ett par år sen, men nu har pioneer börjar sälja vinylspelare, som ser ganska lika ut.

och båda firmorna ägs väl av samma koncern el?

är det här en ny sl1210 rent ljudmässigt?

https://www.pioneerdj.com/en/product/tu ... /overview/
https://www.pioneerdj.com/en/product/tu ... /overview/

Bild
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: nya pioneer vinylarna samma som sl1210?

Inläggav Vinylcalle » 2017-03-30 01:31

Nej.

Pioneeren byggs i Kina av Hanpin. Samma företag som även tillverkar t.ex. Audio Technica och många andra "DJ-spelare".

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-03-30 18:52

Så pioneererna är skit alltså? I jämförelse menar jag.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-04 02:18

Nja, skit är väl ett drastiskt ord. Men allt indikerar att det på många punkter är en sämre spelare. Inte minst motorn verkar inte särskilt sofistikerad.
Men sen gäller det att få tag i ett bra exemplar av en 1200/1210 också, många av dom har misshandlats genom åren.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-04 07:22

Vinylcalle skrev:Nej.

Pioneeren byggs i Kina av Hanpin. Samma företag som även tillverkar t.ex. Audio Technica och många andra "DJ-spelare".

Mvh Carl

Inte alla spelare från Hanpin är väl exakt lika, eller är priset på de olika "märkena" det enda som skiljer menar du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-04 13:50

Här är i allafallen en som inte
är speciellt missnöjder . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-04 19:58

paa skrev:
Vinylcalle skrev:Nej.

Mvh Carl

Inte alla spelare från Hanpin är väl exakt lika, eller är priset på de olika "märkena" det enda som skiljer menar du?

Gissningsvis är det väl så att företaget som står på loggan ringer upp Hanpin och ber om ett förslag på design som skulle kunna passa i deras produktkatalog. Kanske eller kanske inte har "logga-företaget" nåt att säga till om i skivspelarens konstruktion, säkert känner dom inte att det finns tillräckligt med kunskap in-house för att komma med riktigt vettiga åsikter om skivspelaren egentligen.

Om det skiljer avsevärt mellan olika "Hanpin" är nog svårt att svara på utan att ha fått slakta spelarna på riktigt. Prismässigt gör det ju det, framför allt ut mot kund. Vad Pioneer sen betalar Hanpin per spelare i en serie på flera tusen är nog inte avsevärt mer än vad Audio-technica eller Reeloop eller nån annan betalar.

Det kan ju nu låta som att jag dissar dessa skivspelare med ursprung i Hanpin, men jag äger själv och är väldigt nöjd med en Audio-technica AT PL-120 sen många år. Med lämplig pickup låter den spelaren alldeles utmärkt och har fungerat fläckfritt. Jag har rekommenderat vänner & bekanta denna spelare utan reservation. Den spelar 78 varv också och har plexilock.

Köp en sån istället! Kostar väl mindre än hälften av Pioneeren och kommer med lock och pickup (AT95) och inbyggd RIAA och ADC (USB ut).

F.ö. undrar jag fortfarande varför dagens skivspelare inte har autostopp och tonarmsltft efter sista spåret?! Hade jag bett Hanpin göra en skivspelare åt mig hade detta stått högst upp på önskelistan. Det skulle dom säkert göra bara man pröjsar och beställer en tillräckligt stor serie.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-04 20:26

Kollade lite och det verkar som att Hanpins finaste generella spelare är samma som AT-LP1240-USB
Så här AT om den:
the AT-LP1240-USB utilizes a powerful direct-drive 16-pole, three-phase motor for unwavering speed stability

Det är samma princip som på Technics, men inte alla Hanpin-spelare verkar ha denna teknik, även om dom ser ut som Technics-spelare.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-04 20:33

Skulle va kul att se lite mätningar på dessa nya pioneer och en riktig 1210.

för nåt år sedan så läste jag att technics skulle lansera nya 1210:or i dels en uberdyr version sen en bara jävligt dyr version.
*Är det nån som läst nåt om dom 2?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-04 23:13

Conan skrev:.....
F.ö. undrar jag fortfarande varför dagens skivspelare inte har autostopp och tonarmsltft efter sista spåret?! Hade jag bett Hanpin göra en skivspelare åt mig hade detta stått högst upp på önskelistan. Det skulle dom säkert göra bara man pröjsar och beställer en tillräckligt stor serie.

Varför inkorporera onödigheter som nästan ingen vill ha, å som bara medför mer grejer
som kan strula å gå sönder . . . typ ? :roll: 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-05 06:37

Laila skrev:
Conan skrev:.....

Varför inkorporera onödigheter som nästan ingen vill ha, å som bara medför mer grejer
som kan strula å gå sönder . . . typ ? :roll: 8)

Eeehh...nuskavise... "ingen vill ha"? Hur kan man inte vilja ha en skivspelare som stänger av sig och lyfter tonarmen efter sista spåret? Vill man ha öppningsbara dörrar i bilen (så man slipper klättra in genom sidorutan) eller belysning i kylen (så man vet vad som hamnar på nattmackan)? ALLA vill ha det om det är enda frågan!

"Strula å gå sönder"..? Finns ju redan i dag miljoner vintage-spelare som har autostopp och tonarmslyft, och dom är från 70/80/90-talet och fungerar fortfarande utmärkt.

Nä det är ren lathet och kostnadsjakt som gör att det inte finns autostopp på dagens skivspelare. Alla spelare är ju uppbyggda av "Lego-delar" och ingen vill lägga mer än minsta möjliga insats för att få ut en ny spelare till försäljning. Självklart hade det inte varit några som helst problem för Rega, Pro-ject eller Hanpin att bygga en spelare med autostop och tonarmslyft, men det kanske kräver mekanikkunskaper utöver högstadienivå och spelaren skulle kanske kosta en slant mer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-05 20:24

Conan skrev:...
Eeehh...nuskavise... "ingen vill ha"? Hur kan man inte vilja ha en skivspelare som stänger av sig och lyfter tonarmen efter sista spåret? Vill man ha öppningsbara dörrar i bilen (så man slipper klättra in genom sidorutan) eller belysning i kylen (så man vet vad som hamnar på nattmackan)? ALLA vill ha det om det är enda frågan! ....

Om du tycker att frånvaron av automatiskt tonarmslyft å avstängning av skivspelaren vid skivslut kan jämföras med bildörrar som inte kan öppnas eller nada belysning i kylen så finns det knappast någon
anledning till fortsatt diskussion i ämnet, tycker jag, pungt . . . typ. 8O 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-05 21:59

Jamen då spikar vi att alla både behöver och skulle önska autostopp och tonarmslyft på skivspelaren. Obegripligt bara varför tillverkarna inte har den finessen på spelarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-06 09:12

Conan skrev:Jamen då spikar vi att alla både behöver och skulle önska autostopp och tonarmslyft på skivspelaren. Obegripligt bara varför tillverkarna inte har den finessen på spelarna?

Jamenjagdå?
Jag vill inte ha autostop och autotonarmslyft på min spelare. Ska det vara kvalité och icke ljudpåverkande så kommer det att kosta, helt onödiga pengar för min del. Å andra sidan spelar det väl mindre roll om spelaren kostar 75000 eller 78000...

Men så är det detta med känslan. Vinylspelning är mycket mer aktiv sysselsättning än att dra igång en spellista över nätverket. En skiva som spelas ska in i sitt fodral direkt efter spelningen tex. En vinyl lyssnar man på, man hör inte bara musiken tillsammans med annat. Så för mig är autolyft/-stopp en icke-fråga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-06 15:24

Åså lelle jag, som inte ens har ena manuell tonarmslyft, varken på min LP-12:a eller L75:a . . . typ. 8O

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-06 19:47

Om jag inte minns fel så finns det spelare som faktiskt byter skivor själv. Helt automatiskt! med inbyggda högtalare också.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-07 06:29

Bill50x skrev:
Conan skrev:Jamen då spikar vi att alla både behöver och skulle önska autostopp och tonarmslyft på skivspelaren. Obegripligt bara varför tillverkarna inte har den finessen på spelarna?

Jamenjagdå?
Jag vill inte ha autostop och autotonarmslyft på min spelare. Ska det vara kvalité och icke ljudpåverkande så kommer det att kosta, helt onödiga pengar för min del. Å andra sidan spelar det väl mindre roll om spelaren kostar 75000 eller 78000...

Men så är det detta med känslan. Vinylspelning är mycket mer aktiv sysselsättning än att dra igång en spellista över nätverket. En skiva som spelas ska in i sitt fodral direkt efter spelningen tex. En vinyl lyssnar man på, man hör inte bara musiken tillsammans med annat. Så för mig är autolyft/-stopp en icke-fråga.

/ B

Men du skulle ju vilja ha tonarmslyft & autostopp, bara det inte kostar så mycket och inte är ljudförsämrande. Ljudförsämringen kan vi ju stryka i ett vettigt system, men det betyder ju att tomarmslyftet och motorn måste kunna styras elektroniskt. En optisk sensor mäter tonarmens position och systemet för att stänga motorn och aktivera lyften kan ju inte vara raketforskning.

I stor skala skulle ett sånt system inte kosta mer än ett par hundralappar säkert, men det lirar ju inte med dagens koncept om att göra spelarna så enkla som möjligt med bottenplatta, tonarm, motor och ett par brytare. Det här gör man ju inte för ljudets skull utan för att det är enkelt och billigt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-07 06:33

cameltoe skrev:Om jag inte minns fel så finns det spelare som faktiskt byter skivor själv. Helt automatiskt! med inbyggda högtalare också.

Ja det är ju kanon. Och i andra skalan har vi high end & hardcore där man snart går över till att limma skivorna till tallriken och veva upp motorn för hand på det gamla hederliga sättet. Inget får hindra det perfekta ljudet och ju besvärligare det är att spela skivorna desto bättre ljud, för så måste det väl vara...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-04-07 08:11

cameltoe skrev:Skulle va kul att se lite mätningar på dessa nya pioneer och en riktig 1210.

för nåt år sedan så läste jag att technics skulle lansera nya 1210:or i dels en uberdyr version sen en bara jävligt dyr version.

Man brukar kunna få tag på gamla SL 1210/1200 för ca 3 - 4 kkr. Det finns reservdelar på internet. Köp en original. Lite samma frågeställning som om du ska köpa en vespa från Piaggio eller en härm-apa skoter från den stora skoterfabriken i Shangahai.

Det sägs att anledningen till att Technics drog tillbaka SL 1210/1200 år 2010 var att verktygen som användes var utslitna då de använts sedan 1980. Den nya billigare versionen verkar vara ganska nära den ursprungliga versionen.

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-07 09:30

CODY skrev:
cameltoe skrev:Skulle va kul att se lite mätningar på dessa nya pioneer och en riktig 1210.

Det sägs att anledningen till att Technics drog tillbaka SL 1210/1200 år 2010 var att verktygen som användes var utslitna då de använts sedan 1980. Den nya billigare versionen verkar vara ganska nära den ursprungliga versionen

Eller har dom fått en specialdeal med Hanpin om att få OEM-delar levererade som inte liknar de andra spelarna från Pioneer, Audio-technica eller Reeloop..? :D

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-11 03:50

paa skrev:Kollade lite och det verkar som att Hanpins finaste generella spelare är samma som AT-LP1240-USB
Så här AT om den:
the AT-LP1240-USB utilizes a powerful direct-drive 16-pole, three-phase motor for unwavering speed stability

Det är samma princip som på Technics, men inte alla Hanpin-spelare verkar ha denna teknik, även om dom ser ut som Technics-spelare.

Nu har jag iofs enbart haft möjlighet att bekanta mig med en AT-LP1240 men den hade inte alls samma låga svaj som en hyfsat seriös japansk direktdriven spelare, framförallt hade den hög andel flutter.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-15 09:52

~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-15 11:50

Den riktigt spännande frågan är väl om dom nya Technicsspelarna är bättre eller sämre än originalspelarna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-15 19:20

Det står ju specs på sidorna :) Men om inte jag missminner mig totalt så är det samma siffror som för den gamla.

Dom nya skulle jag gissa på är bättre. Annars hade det väl inte varit nån idé att ens göra nya spelare, dom har ju inte blivit billigare heller verkar det som.
Jag ser att 1 av dom väger nästan det dubbla mot den andra.
~team klirrfaktor~

Återgå till Teknikforum