Vilka tillverkare gör bra ~5-tummare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

Vilka tillverkare gör bra ~5-tummare?

Inläggav cameltoe » 2017-03-31 20:30

Jag håller på att uppdatera hela min sterjo. och nu undrar jag vilka tillverkare/modeller av (ca) 5-tumsbasar jag ska kolla på. Jag vill ha erkänt bra grejer av högsta kvalitet (vad det nu kan tänkas vara). Dom ska sitta i tja kanske 20-30l lådor, slutna, 2 i varje, diskant i mitten. ska delas ner mot baslåda.

Har kollat lite (men inte simulerat nåt än) scanspeak/peerless/seas.

seas excel är jag väl egentligen inte så intresserad av i denna storleken, pga alukon och uppbrytningar osv.
peerless, är det bra nu för tiden? kommer allt från kina nu?
scanspeak revelators med slitsad kon, dom verkar bra.
Scanspeak illuminators, är dom bra? känns lite osäkert med all slaglängd och så.

vad vill jag uppnå? enkelt att bygga med (filter), lång mekanisk hållbarhet (jag förväntar mig minst 15-20 år av bra grejer, dagligt bruk, på högsta volym lite då och då), kanske framtida reserveldshållning/reparerbarhet, hög uppnåbar ljudkvalitet.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vilka tillverkare gör bra ~5-tummare?

Inläggav Perfector » 2017-03-31 20:38

Monacor, oavsett vad folk här tycker gör eminenta 5" både bas/mellan och bredband
http://www.monacor.se/produkter/5-1/
En hel sida med mycket potenta och välljudande 5"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-31 22:00

Perfector skrev:Monacor, oavsett vad folk här tycker gör eminenta 5" både bas/mellan och bredband

Har du testat alla, och även jämfört dem mot något annat än Monacor? 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-31 22:25

NADifierad skrev:
Perfector skrev:Monacor, oavsett vad folk här tycker gör eminenta 5" både bas/mellan och bredband

Har du testat alla, och även jämfört dem mot något annat än Monacor? 8)

Flera element har funnits eller finns hos bla. Visaton som jag åxå jobbade mycket med.
Monacor SPH-130 motsvarar visaton Ws13Ng.
Dock har visaton mindre magnet och talspole samt lägre effekttålighet och omfång.
Så ja, jag har provat över 90% av alla element jag anvisar och har så stort förtroende för resten att jag med gott samvete kan rekommendera dom.
Jag byggde trots allt deras utställningsljud i över 10 år och hann med det mesta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-03-31 22:53

ok. mer då, än monacor/visaton?

Morel t ex, är det bra el junk?
tyska Eton?
Dynaudio? Säljer dom element fortfarande?
Audax?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-31 23:25

SB gör Satoriserien även i 5 tummare. Vet inte om dom är bra, men troligen inte dåliga. Satori har dock överhängd talspole precis som de flesta, medan Scanspeak Illuminator har underhängd, vilket jag tror ger möjlighet till ljudmässiga fördelar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-31 23:57

Scanspeak Revelator. Jag har flera varianter i 5,25" och 6,5" och är fortfarande efter flera års lyssnande imponerad över hur de presterar, även djupbas i rätt lådor. Innan du bygger d'apolito bör du testa med en bas (inte två) i varje låda. Det finns en DIY-modell som heter A4 Monitor. Kolla på den till att börja med. Har du vägarna förbi Göteborg är du välkommen att lyssna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 23:59

Jag tycker nog att man ska droppa tanken med att välja element efter tillverkare. De flesta tillverkarna har något/några bra element och det finns inget som hindrar en att välja element från olika tillverkare till en och samma högtalare (diskant A, bas B t.ex.).

Snarare är det viktigt att välja element efter vad man försöker uppnå; tonkurva, ljudtryck, distorsion, spridningsegenskaper osv.

Är man t.ex. ute efter rak tonkurva så kan det vara bra att kika efter ett element som har en hyfsat rak tonkurva från början, eftersom det underlättar filterkonstruktion. Väljer man ett element med väldigt krokig tonkurva när målet är rak tonkurva så får man med filterkomponenter räta ut den och det kan kräva många komponenter och framförallt mycket jobb.

Med det sagt så kan man väl säga att målen är ganska viktiga att ha klart för sig - tycker jag! :)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-01 01:56

Kalejdokom skrev:Scanspeak Revelator. Jag har flera varianter i 5,25" och 6,5" och är fortfarande efter flera års lyssnande imponerad över hur de presterar, även djupbas i rätt lådor. Innan du bygger d'apolito bör du testa med en bas (inte två) i varje låda. Det finns en DIY-modell som heter A4 Monitor. Kolla på den till att börja med. Har du vägarna förbi Göteborg är du välkommen att lyssna.

Varför vill man testa med bara 1 i varje låda först?

är det för att det kanske räcker med 1 eller för a d'appolito kan låta annorlunda?

Vad gäller mtm så har jag kört det de senaste 10 åren, och jag tycker om det soundet, eller jag är van vid det iaf.
Anledningen till att jag vill ha 2st 5 tummare är att jag har 1 i varje låda nu (jbl lsr315) och det bara finns inte tillräckligt mycket kräm (naturligtvis inte i basen) i en ensam 5 tummare. kommer aldrig att finnas heller (för mig). Då tänker jag på +100 hz regionen. Jag bara känner att det saknas nåt. Låter mesigt och burkigt tycker jag, dessutom nån odefinerad sak som saknas, kan inte riktigt sätta fingret på det.

Så nu vill jag ha dubbla arean där och förhoppningsvis mer slaglängd. för mer av allt.

Innan hade jag 2st 6.5 tums i varje låda, runt 60 liter i varje. och en gång när jag satt och lyssnade på nån låt eller nåt syntdemo el likande så kom det ett passage som definitivt inte låg i basen, men kanske 3-600hz el liknande och jag kände nån slags punch där, eller kanske "bite" är ett bättre ord. fysiskt. det var då jag fattade att man behöver kompetenta satelliter, eller iaf hur kul det kan va med såna :D . Nu var det ju nån billigskit i mina då, och jag hoppas kunna gå ner till halv storlek i volym och en storlek mindre basar men få samma tryck över hela registret som med mina gamla högtalare. Dessutom har jag helt enkelt inte plats till 60liter sattar nu. 30 ja, 60 fat chance liksom.

Det där trycket lite högre upp är bara att glömma med mina jbl. Det står att dom ska klara 108db spl, och det gör dom säkert. vid nån frekvens. men jag tycker dom är för mesiga, rakt av. Ska ha dom till min synt/trummaskin permanent tillkopplade, det är det dom är till för typ.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-04-01 14:39

Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men tycker det finns många spännande element idag från tillverkare som SB Acoustics (även mer än Satoriserien), Scanspeak Discoveryserien (och Relevator har ju väldigt många nöjda användare), Tymphany/Vifa/Peerless (NE-serien?), Seas, Wavecore samt andra.

Sen beror det naturligtivs på hur du ska använda dem, delningsfrekvenser, branthet, ljudstyrka etc. På mig låter det som du söker något med bra slaglängd för ljudstyrkekapacitet en bit ner i frekvens, som ändå funkar bra uppåt med spridning, jömn tonkurva och låg distortion.

Lycka till.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-04-01 15:27

Om de ska delas till basar är det väl mer effekttåligheten som avgör hur starkt de kan spela snarare än slaglängden? Särskilt om man trixar lite med en lite högre delningsfrekvens.

Jag tycker att jag kan spela starkt med mina scanspeak discovery 8". De fungerar i minst ca 15 liter per element sett till q-värdet. Men då gäller det att antingen hitta en riktigt effekttålig diskant som alltså går att dela lite lägre för ett resultat med ganska mycket spridning, eller använda sig av en diskant med waveguide för en lite högre delning och snävare spridning.

Om jag bara fick chansa hej vilt på en diskant för ganska hög delning skulle jag välja en morel-diskant med monterad waveguide. Delning runt 2,5 kHz?

Av någon sorts inbyggd rädsla för vad mina grannar ska tycka spelar jag nästan aldrig jättehögt, så jag kanske inte är rätt person att uttala mig om discoverybasarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-01 23:40

cameltoe skrev:Varför vill man testa med bara 1 i varje låda först?

är det för att det kanske räcker med 1

Ja, just det. Det framgick inte i ditt första inlägg varför du ville ha två i varje låda och min erfarenhet med Revelator är att man kommer väldigt långt med en bas i varje låda. Att jag föreslog det, var endast av omtanke gällande ekonomi och storlek på lådor. Man kan ju t.ex. satsa på en dyrare diskant om man klarar sig med en bas istället för två (och ändå få pengar över till annat :) ).
Om dina preferenser ligger på så höga ljudtryck (108dB?) kanske du skulle titta efter PA-element...

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-02 01:14

Kalejdokom skrev:
cameltoe skrev:Varför vill man testa med bara 1 i varje låda först?

är det för att det kanske räcker med 1

Ja, just det. Det framgick inte i ditt första inlägg varför du ville ha två i varje låda och min erfarenhet med Revelator är att man kommer väldigt långt med en bas i varje låda. Att jag föreslog det, var endast av omtanke gällande ekonomi och storlek på lådor. Man kan ju t.ex. satsa på en dyrare diskant om man klarar sig med en bas istället för två (och ändå få pengar över till annat :) ).
Om dina preferenser ligger på så höga ljudtryck (108dB?) kanske du skulle titta efter PA-element...

Ja jag kan egentligen bara referera till mina jbl som jag nu precis körde ut 20dBu till (jag ser på mixern vad dom får) och jag bara är inte nöjd, och detta är då enligt jbl 108dB. Behöver mer konarea helt enkelt. mer kräm.

Jag ska montera högtalarna i taket skjutandes ner mot lyssningspos. Kommer sitta ca 1,5 meter ifrån.

Just vad gäller kostand för sattarna så spelar det egentligen ingen roll. Jag har räknat med att det minst kostar 10k i elelment. men kanske upp till 20. men helst inte 20.

Sen ska jag ha en mic, earthworks. stativ. annan mixer, slutsteg, kanske nytt filter, baslåda, maskinering, osv osv. det kommer hamna på 50k. typ.

Men sen vill jag att det ska funka i 20 år helst. Buy once cry once.

mina gamla burkar lossnade limningen från 2 basar, och en surround till ena diskanten gick sönder, och dessutom så separerade en diskant från frontplattan.
Och det är fan mer jobbigt än att saker är dyra tycker jag. då köper jag hellre top shelf redan från början den här gången. och slipper all skit. (för det orkar jag helt enkelt inte med längre)

Jag har kollar på pa-grejer och det inte "off the table" s a s.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-04-03 14:05

Vad gäller Seas Excel har väl de papper+nextel / magnesium i konerna och inte alu?

Morel är bra, precis som Scan speak, SBA. Finns ju ett bygge här med Visaton AL130 som alternativ 5".

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-04-03 16:42

Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?
Ett istället för två alltså..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-04-04 08:57

Emanuelgbg skrev: Finns ju ett bygge här med Visaton AL130 som alternativ 5".

Skruttens 9LAEH. Den rekommenderar man ju gärna. Välkonstruerad och välljudande. Är förvånad att inte fler byggt den. Här på forumet pratas ju väldigt mycket om ino piP. 9LAEH verkar ju vara ett rätt seriöst alternativ till denna om man får tro de som jämfört. Länk: viewtopic.php?t=18807
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-04 09:08

Eri skrev:
Emanuelgbg skrev: Finns ju ett bygge här med Visaton AL130 som alternativ 5".

Skruttens 9LAEH. Den rekommenderar man ju gärna. Välkonstruerad och välljudande. Är förvånad att inte fler byggt den. Här på forumet pratas ju väldigt mycket om ino piP. 9LAEH verkar ju vara ett rätt seriöst alternativ till denna om man får tro de som jämfört. Länk: viewtopic.php?t=18807

+1 Mycket trevlig bekantskap.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-04 16:06

Trådskaparen kommer väl ha en lite speciell placering av högtalarna. Kanske en väldigt viktig aspekt att beakta.

Du verkar ha höga krav. Har du verkligen kunskap och erfarenhet att konstruera riktigt bra högtalare (så du blir nöjd)? Kanske bäst bygga en redan befintlig bra konstruktion.

//Michael

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-04 20:47

bakerman22 skrev:Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?

Ingen aning. Men jag vill ha en smal smidig hägtalare som ser bra ut. Och jag tycker 6.5tumme blir för stora och blaffiga helt enkelt. sen blir det stora lådor till 6,5tummare.
2 element kan ju pumpa dubbla luften när man maxar grejerna. och som det är nu så känner jag inte att 1 singel 5:a skulle räcka till. Så då blir det 2 helt enkelt.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-04 20:51

Michael skrev:Trådskaparen kommer väl ha en lite speciell placering av högtalarna. Kanske en väldigt viktig aspekt att beakta.

Du verkar ha höga krav. Har du verkligen kunskap och erfarenhet att konstruera riktigt bra högtalare (så du blir nöjd)? Kanske bäst bygga en redan befintlig bra konstruktion.

//Michael

Troligtvis inte. Iaf inte just nu. Men man måste börja nånstans. Sen kan man ju diskutera vad riktigt bra är. Tillräckligt bra för mig eller tillräckligt bra för IÖ?

Det är massa saker man måste lära sig.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-04 20:57

Simulerade alla 3 revelator 5 tumsbasar (8ohm) i slutna lådor (i winisd). Det verkar som dom vill ha mellan 5 och 10 liter per element. Det blir bra storlek. Visst dom går inte så värst långt ner i frekvens. Men det verkar egentligen inget göra av 5-7 tumselement i slutna lådor. Mina förra slutna satelliter gick inte ner så värst långt dom heller och det blev bra ändå.

Ser att en av scanspeakarna har coatad kon. Och jag har läst att den här coatingen är kladdig. Stämmer det? Kommer den suga år sig damm tex (som man aldrig får bort sen)?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-04-04 23:02

FaitalPRO 5FE120 Diverse Peerless
Jag skulle välja element som faller snyggt av sig själva, hårda metallkoner kan vara kinkiga med filter.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2017-04-05 00:19

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-04-05 08:29

cameltoe skrev:
bakerman22 skrev:Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?

Ingen aning. Men jag vill ha en smal smidig hägtalare som ser bra ut. Och jag tycker 6.5tumme blir för stora och blaffiga helt enkelt. sen blir det stora lådor till 6,5tummare.
2 element kan ju pumpa dubbla luften när man maxar grejerna. och som det är nu så känner jag inte att 1 singel 5:a skulle räcka till. Så då blir det 2 helt enkelt.

Vad blir skillnaden om du väljer en femtummare som har tre dB högre känslighet och/eller dubbla effekttåligheten gentemot dom två andra?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-05 10:36

cameltoe skrev:Ser att en av scanspeakarna har coatad kon. Och jag har läst att den här coatingen är kladdig. Stämmer det? Kommer den suga år sig damm tex (som man aldrig får bort sen)?

Kladdig är väl att överdriva. Jag har den varianten och dammet är inget bekymmer. Det går att torka av med fuktad trasa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-05 10:47

Troels har en diy kallad Ellam Dappo som kanske kan ge lite inspiration. Dock basreflex.
http://www.troelsgravesen.dk

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-05 19:01

bakerman22 skrev:
cameltoe skrev:

Vad blir skillnaden om du väljer en femtummare som har tre dB högre känslighet och/eller dubbla effekttåligheten gentemot dom två andra?

Det borde bli samma tills xmax tar slut.

Det finns knappt några 5 tummare som har längre xmax än revelatorsarna. Eller jo förresten. Den nya scanspeakserien har ju det. Men då tror jag det är ännu lägre känslighet, och typ dubbla priset. Och det är inte dubbla effekttåligheten heller.
Sen vet jag inte om jag vill investera i potent förstärkare till toppsystemet. typ 100w+.

Dom verkar ligga ganska högt vad gäller xmax/effekt/känslighet/pris, kanske inte extremt men lagom så där.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-05 19:03

Kalejdokom skrev:Troels har en diy kallad Ellam Dappo som kanske kan ge lite inspiration. Dock basreflex.
http://www.troelsgravesen.dk

Jag funderar på vad han egentligen jobbar med. Är han marknadsföringsavdelningen på scanspeak? Det är ju många projekt han har byggt, och det är inga budgetgrejer direkt.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-05 21:13

Så här skriver han på sin hemsida och det är förmodligen ganska nära sanningen:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... m#SPONSORS

Jag ser hans sida som en stor inspirationskälla. Han har ju testat en hel del element och man kan ta idéer från hans projekt och skapa sina egna konstruktioner. Man behöver ju inte följa hans konstruktioner slaviskt eller bygga så exklusiva filter.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-06 08:02

vad händer om man bygger mtm med en lite diskant och har diskanten på sidan om basarna så alla 3 elelementen nuddar varandra istället för det vanliga sättet?

är det bättre på något sätt?
~team klirrfaktor~

Nästa

Återgå till Teknikforum