Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Monacor, oavsett vad folk här tycker gör eminenta 5" både bas/mellan och bredband
http://www.monacor.se/produkter/5-1/
En hel sida med mycket potenta och välljudande 5"
NADifierad skrev:Perfector skrev:Monacor, oavsett vad folk här tycker gör eminenta 5" både bas/mellan och bredband
http://www.monacor.se/produkter/5-1/
En hel sida med mycket potenta och välljudande 5"
Har du testat alla, och även jämfört dem mot något annat än Monacor?
Kalejdokom skrev:Scanspeak Revelator. Jag har flera varianter i 5,25" och 6,5" och är fortfarande efter flera års lyssnande imponerad över hur de presterar, även djupbas i rätt lådor. Innan du bygger d'apolito bör du testa med en bas (inte två) i varje låda. Det finns en DIY-modell som heter A4 Monitor. Kolla på den till att börja med. Har du vägarna förbi Göteborg är du välkommen att lyssna.
cameltoe skrev:Varför vill man testa med bara 1 i varje låda först?
är det för att det kanske räcker med 1
Kalejdokom skrev:cameltoe skrev:Varför vill man testa med bara 1 i varje låda först?
är det för att det kanske räcker med 1
Ja, just det. Det framgick inte i ditt första inlägg varför du ville ha två i varje låda och min erfarenhet med Revelator är att man kommer väldigt långt med en bas i varje låda. Att jag föreslog det, var endast av omtanke gällande ekonomi och storlek på lådor. Man kan ju t.ex. satsa på en dyrare diskant om man klarar sig med en bas istället för två (och ändå få pengar över till annat).
Om dina preferenser ligger på så höga ljudtryck (108dB?) kanske du skulle titta efter PA-element...
Emanuelgbg skrev: Finns ju ett bygge här med Visaton AL130 som alternativ 5".
Eri skrev:Emanuelgbg skrev: Finns ju ett bygge här med Visaton AL130 som alternativ 5".
Skruttens 9LAEH. Den rekommenderar man ju gärna. Välkonstruerad och välljudande. Är förvånad att inte fler byggt den. Här på forumet pratas ju väldigt mycket om ino piP. 9LAEH verkar ju vara ett rätt seriöst alternativ till denna om man får tro de som jämfört. Länk: viewtopic.php?t=18807
bakerman22 skrev:Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?
Ett istället för två alltså..
Michael skrev:Trådskaparen kommer väl ha en lite speciell placering av högtalarna. Kanske en väldigt viktig aspekt att beakta.
Du verkar ha höga krav. Har du verkligen kunskap och erfarenhet att konstruera riktigt bra högtalare (så du blir nöjd)? Kanske bäst bygga en redan befintlig bra konstruktion.
//Michael
cameltoe skrev:bakerman22 skrev:Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?
Ingen aning. Men jag vill ha en smal smidig hägtalare som ser bra ut. Och jag tycker 6.5tumme blir för stora och blaffiga helt enkelt. sen blir det stora lådor till 6,5tummare.
2 element kan ju pumpa dubbla luften när man maxar grejerna. och som det är nu så känner jag inte att 1 singel 5:a skulle räcka till. Så då blir det 2 helt enkelt.
cameltoe skrev:Ser att en av scanspeakarna har coatad kon. Och jag har läst att den här coatingen är kladdig. Stämmer det? Kommer den suga år sig damm tex (som man aldrig får bort sen)?
bakerman22 skrev:cameltoe skrev:bakerman22 skrev:Hur stor skillnad i ren output gör dubbla konarean givet samma element...?
Ingen aning. Men jag vill ha en smal smidig hägtalare som ser bra ut. Och jag tycker 6.5tumme blir för stora och blaffiga helt enkelt. sen blir det stora lådor till 6,5tummare.
2 element kan ju pumpa dubbla luften när man maxar grejerna. och som det är nu så känner jag inte att 1 singel 5:a skulle räcka till. Så då blir det 2 helt enkelt.
Vad blir skillnaden om du väljer en femtummare som har tre dB högre känslighet och/eller dubbla effekttåligheten gentemot dom två andra?
Kalejdokom skrev:Troels har en diy kallad Ellam Dappo som kanske kan ge lite inspiration. Dock basreflex.
http://www.troelsgravesen.dk
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster