Moderator: Redaktörer
olaume skrev:För att utnyttja Denon-förstärkaren och kunna använda förstärkarens egna kontroller för att styra volymen på bakhögtalarna, tänkte jag mig lägga dem ensamma på B-uttagen.
olaume skrev:Det är en Denon AVR-2807. Det går att styra volymen separat på B-paret, jag antar att det är separata effektsteg. Så man riskerar förstås inte att bränna upp mer än dem, men även det kan ju vara lite onödigt...
olaume skrev:Tack för mycket intressanta svar. Det kan onekligen tyckas som att gå över ån efter vatten att försöka ambiofonikoppla när man har en hemmabioförstärkare.
Skälet till att jag ändå skulle vilja testa är att jag nu har tre högtalarpar plus sub. Det borde i och för sig också gå bra med hemmabio. Men kruxet är att om jag ansluter de två mindre paren som surroundhögtalare (surround och bakre surround) går det märkligt nog inte att justera volymen mellan dem. Jag har åtminstone inte lyckats klura ut hur man gör. Fader-kontrollen flyttar bara ljud mellan frontar och surrounder, inte mellan olika surroundhögtalare. Av möbleringsskäl har jag förutom frontarna även ett av de andra paren fram i rummet snett ovanför A-paret. Alternativet är att köra dem som B-par i fronten. Då kan jag justera volymen till bakhögtalarna som då är surrounder med fadern. Men då uppstår istället irritationsmomentet att A- och B-högtalarna matas med samma signal och utan möjlighet till inbördes volymjustering. Därför skulle ambiofoni för B-frontarna vara intressant att testa för att på ett naturligt sätt få ned volymen och samtidigt kanske åstadkomma lite mer av rymdverkan, men ändå ha kvar möjligheten att justera bakhögtalarna med fadern. Fast det är förstås inte värt att testa om risken är att man bränner upp förstärkaren eller högtalarna.
olaume skrev:Man kan väl även fundera över om inte ett passivt system som ambiofoni faktiskt kan låta bättre än hemmabioanläggningarnas surroundsystem med dess pumpeffekter. Enkelhet kan ju ibland vara att föredra. Men frågan är förstås om en så tillkrånglad sak som en hemmabioreceiver är det optimala för att åstadkomma enkelhet. I princip skulle jag nog föredra en vanlig stereoförstärkare. Fördelen med hemmabioförstärkare är dock att den har subbasutgång med delning före effektförstärkaren så att inte den lägsta basen också som tårta på tårta går till övriga högtalare. Känner inte till någon stereoförstärkare som har det.
olaume skrev:Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.
Johan_Lindroos skrev:olaume skrev:Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.
Om du kan berätta exakt vad surroundläget benämns, kan jag nog berätta ungefär vad det rör sig om. Det är enbart läget "Matrix" som ÄR ambiofoni hos Denons receivrar.
Surroundhögtalare brukar inte vara placerade framtill, även om Yamaha har något processläge där man kan placera högtalare framtill som benämns "Front High" tror jag. "Front Wide" finns på en del förstärkare, men dessa brukar inte kallas för surroundhögtalare, utan är mer till för att bredda ljudbilden fram. Jag vet ingen bekant som har kopplat in dessa.
lennartj skrev:olaume skrev:Man kan väl även fundera över om inte ett passivt system som ambiofoni faktiskt kan låta bättre än hemmabioanläggningarnas surroundsystem med dess pumpeffekter. Enkelhet kan ju ibland vara att föredra. Men frågan är förstås om en så tillkrånglad sak som en hemmabioreceiver är det optimala för att åstadkomma enkelhet. I princip skulle jag nog föredra en vanlig stereoförstärkare. Fördelen med hemmabioförstärkare är dock att den har subbasutgång med delning före effektförstärkaren så att inte den lägsta basen också som tårta på tårta går till övriga högtalare. Känner inte till någon stereoförstärkare som har det.
Jag delar dina betänkligheter beträffande transparensen och tystnaden mellan tonerna i hemmabioanläggningarnas surroundsystem.
De receivrar i 20.000-kronorsklassen jag lånat hem har besannat min farhågor, och med sina kryptiska menysystem är det våldigt svårt att lista ut hur mycket processning som är igång. Därför har jag aldrig ägt någon sådan appparat, utan hållit mig till 2-kanals försteg, 2 monoslutsteg (köpta väl begagnade för 1.900 kr för 35 år sedan) även om det tweakats och bytts en del under årens lopp. Bland annat kompletteringen med en liten stereoförstärkare som jag nämnt i tidigare inlägg, och upplever en klarhet som bara ett fåtal extremdyra hembioanlägningar kommit i närheten av.
olaume skrev:Den mest välspelande förstärkare jag har haft var en Telefunken från sent 70-tal.
olaume skrev:Johan_Lindroos skrev:olaume skrev:Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.
Om du kan berätta exakt vad surroundläget benämns, kan jag nog berätta ungefär vad det rör sig om. Det är enbart läget "Matrix" som ÄR ambiofoni hos Denons receivrar.
Surroundhögtalare brukar inte vara placerade framtill, även om Yamaha har något processläge där man kan placera högtalare framtill som benämns "Front High" tror jag. "Front Wide" finns på en del förstärkare, men dessa brukar inte kallas för surroundhögtalare, utan är mer till för att bredda ljudbilden fram. Jag vet ingen bekant som har kopplat in dessa.
Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.
Johan_Lindroos skrev:olaume skrev:Johan_Lindroos skrev:
Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.
För att kunna har en möjlighet att svara, frågar jag igen:
Vad använder du för lyssningsläge i din hembioreceiver ("Surround mode")?
olaume skrev:Johan_Lindroos skrev:olaume skrev:Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.
För att kunna har en möjlighet att svara, frågar jag igen:
Vad använder du för lyssningsläge i din hembioreceiver ("Surround mode")?
Hallå. Tack för värdefulla tips. Nu kör jag i Matrix-läge och kan ställa volymen på alla sju högtalarna. Det låter på det hela taget mycket bra. Bakhögtalarna noterar man överhuvud taget inte, men det går ut ljud via dem också. Jag gissar att det är ambiofonin och tidsfördröjningen som gör att de smyger in. Hela återgivningen har lyft rejält. Finns det något bättre läge? De andra lägena som jag har prövat, arena, classic consert, stadium m.fl. tycker jag lägger på för tok för mycket eko och konstigheter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster