Törs man göra egen ambiofonikoppling?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Törs man göra egen ambiofonikoppling?

Inläggav olaume » 2017-10-10 11:30

Jag är lite sugen på att testa ambiofoni, men vill ju helst inte att förstärkaren ska brinna upp på kuppen. Har jag uppfattat det rätt om man helt enkelt kan koppla ihop de ena (exempelvis svarta) kontakterna med varandra för bakhögtalarna, och alltså bara ha de röda i förstärkaren? Eller hur gör man? Försöker omsätta Svalanders tips (https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... cd4/#ambio) på min Denon AVR-2807 där jag tänker mig att använda uttagen för Front B-högtalarna som jag gissar har egna slutsteg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Törs man göra egen ambiofonikoppling?

Inläggav Perfector » 2017-10-10 11:50

Så här kan du göra utan att skada förstärkaren.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 4390 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-10-10 12:20

Den understa kopplingen där funkar bara om slutsteget inte är internt bryggkopplat. Nu är det väl iofs ovanligt, men skulle det vara så kommer slutsteget inte må bra.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 12:37

Det är schemat näst längst ned som kommer närmast vad jag tänkt mig, men då med två högtalare. Där är alltså pluspolerna sammankopplade. Frågan är om man kan göra det utan att några fronthögtalare på samma krets. För att utnyttja Denon-förstärkaren och kunna använda förstärkarens egna kontroller för att styra volymen på bakhögtalarna, tänkte jag mig lägga dem ensamma på B-uttagen. Frågan är om det funkar ifall man enbart använder pluspolerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-10-10 12:42

olaume skrev:För att utnyttja Denon-förstärkaren och kunna använda förstärkarens egna kontroller för att styra volymen på bakhögtalarna, tänkte jag mig lägga dem ensamma på B-uttagen.

Vad är det för förstärkare du har? Det låter som om du har separat volymkontroll för B-paret. Stämmer det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 12:53

Det är en Denon AVR-2807. Det går att styra volymen separat på B-paret, jag antar att det är separata effektsteg. Så man riskerar förstås inte att bränna upp mer än dem, men även det kan ju vara lite onödigt...

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 13:49

Nu ska jag rätta mig själv. Det går INTE att styra volymen separat på B-paret, där är det bara av och på som gäller. Det är ett av problemen, att man får för mycket kräm i B-paret istället för i A-högtalarna. Jag vet inte om det innebär att det faktiskt inte är separata effektsteg för B-högtalarna. Detsamma gäller för surroundhögtalarna; man kan bara reglera volymen mellan front och surround, inte volymen mellan främre och bakre surround. Jag har i alla fall inte lyckats klura ut hur man gör. En märklig brist när det enligt uppgift ska finnas sju separata slutsteg.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-10 14:01

Ambiofoni är lurigt om förstärkaren går i klass-D eller är bryggkopplad,
och jag tror att hembioförstärkare i allmänhet bara är avsedda för att
en och endast en högtalare och inget extra ska anslutas till någon
högtalarutgång.
Min allmänna rekommendation om du har klass-D - testa inte ens!
Jag är okunnig om AVR-2807 går i konventionell klass-AB och om det är
en 7.1 förstärkare med möjlighet att använda de två oanvända kanalerna
till bryggkoppling av vänster och höger fron om man bara har högtalare
till 5.1

Alternativ B borde vara ofarligt,när vänster och höger minus-terminal
inte är sammankopplade, men jag är inte helt säker på hur
klass-D steg med flytande signaljord beter sig när de sitter i samma
receiver.
Kan lita på att det inte finns någon likspänningsskillnad mellan kanalerna?
Annars kommer det att gå likström genom ambiofoni-högtalar-en/-na
som driver konen från neutralläget och ta bort eventuell bryggkoppling!

Alternativ C ovan kommer definitivt att aktivera skyddskretsarna, om
de är tillräckligt effektiva, eller "blåsa" förstärkaren, om den inte är av
konventionell klass-AB typ.

Her du pre-out som följer volymkontrollen för höger och vänster front
rekommenderar jag att du köper en enkel integrerad 2-kanalsförstärkare
som var så vanlig i 80-talets billiga stereopaket, på loppis för ett par
hundringar och ansluter enbart ambiofonihögtalarna till den och
aux-ingången till pre-out. Då kan du justera ambiofonihögtalarnas nivå
fritt i förhållande till frontarna med stereoförstärkarens volymkontroll.

Bild

Jag har använt denna Yamaha A-320 (underst i stapeln) på så vis i över 30 år.
Det är oftast enkla robusta konstruktioner som tål nästan vilken misshandel
som helst, och skulle den brinna upp är det ingen större förlust - skrota och
köp en till.
Till skillnadsignalen (bakhögtalarna) behövs varken mycket effekt eller speciellt hög kvalitet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-10-10 14:47

olaume skrev:Det är en Denon AVR-2807. Det går att styra volymen separat på B-paret, jag antar att det är separata effektsteg. Så man riskerar förstås inte att bränna upp mer än dem, men även det kan ju vara lite onödigt...

Men... då finns ju surround liksom inbyggt! Koppla högtalarna bak till surround H + L och koppla om till DTS-II så är du hemma! DTS är - om jag fattat rätt - en kodning som påminner rätt mycket om det ambiofonitrick du vill göra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 15:12

Tack för mycket intressanta svar. Det kan onekligen tyckas som att gå över ån efter vatten att försöka ambiofonikoppla när man har en hemmabioförstärkare.
Skälet till att jag ändå skulle vilja testa är att jag nu har tre högtalarpar plus sub. Det borde i och för sig också gå bra med hemmabio. Men kruxet är att om jag ansluter de två mindre paren som surroundhögtalare (surround och bakre surround) går det märkligt nog inte att justera volymen mellan dem. Jag har åtminstone inte lyckats klura ut hur man gör. Fader-kontrollen flyttar bara ljud mellan frontar och surrounder, inte mellan olika surroundhögtalare. Av möbleringsskäl har jag förutom frontarna även ett av de andra paren fram i rummet snett ovanför A-paret. Alternativet är att köra dem som B-par i fronten. Då kan jag justera volymen till bakhögtalarna som då är surrounder med fadern. Men då uppstår istället irritationsmomentet att A- och B-högtalarna matas med samma signal och utan möjlighet till inbördes volymjustering. Därför skulle ambiofoni för B-frontarna vara intressant att testa för att på ett naturligt sätt få ned volymen och samtidigt kanske åstadkomma lite mer av rymdverkan, men ändå ha kvar möjligheten att justera bakhögtalarna med fadern. Fast det är förstås inte värt att testa om risken är att man bränner upp förstärkaren eller högtalarna.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 16:39

Man kan väl även fundera över om inte ett passivt system som ambiofoni faktiskt kan låta bättre än hemmabioanläggningarnas surroundsystem med dess pumpeffekter. Enkelhet kan ju ibland vara att föredra. Men frågan är förstås om en så tillkrånglad sak som en hemmabioreceiver är det optimala för att åstadkomma enkelhet. I princip skulle jag nog föredra en vanlig stereoförstärkare. Fördelen med hemmabioförstärkare är dock att den har subbasutgång med delning före effektförstärkaren så att inte den lägsta basen också som tårta på tårta går till övriga högtalare. Känner inte till någon stereoförstärkare som har det.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-10-10 16:48

Nu vet jag inte hur 2807'an fungerar i den kopplingen, men du kan använda förstärkarens kanal SBR/SBL-kanaler inställda för Zone 2-drift. Ställ in Zone 2 på t.ex. AUX-ingången. Sedan kopplar du ett par RCA-kablar från pre out till AUX in, och får ett extra slutstegspar med volymreglering. Så (fast från .1-utgången) driver jag basmoduler med min 2807 som står hemma hos flickvännen.

Edit: Dock vet jag inte om pre out är aktiverade när du samtidigt driver frontar med de interna slutstegen, men det är lätt att testa. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2017-10-10 23:20

Denons Matrix surround mode är väl just ambiofoni?

I manualen anges +-12dB (https://usa.denon.com/us/product/hometh ... rs/avr2807)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-10 23:28

Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-11 15:02

olaume skrev:Tack för mycket intressanta svar. Det kan onekligen tyckas som att gå över ån efter vatten att försöka ambiofonikoppla när man har en hemmabioförstärkare.
Skälet till att jag ändå skulle vilja testa är att jag nu har tre högtalarpar plus sub. Det borde i och för sig också gå bra med hemmabio. Men kruxet är att om jag ansluter de två mindre paren som surroundhögtalare (surround och bakre surround) går det märkligt nog inte att justera volymen mellan dem. Jag har åtminstone inte lyckats klura ut hur man gör. Fader-kontrollen flyttar bara ljud mellan frontar och surrounder, inte mellan olika surroundhögtalare. Av möbleringsskäl har jag förutom frontarna även ett av de andra paren fram i rummet snett ovanför A-paret. Alternativet är att köra dem som B-par i fronten. Då kan jag justera volymen till bakhögtalarna som då är surrounder med fadern. Men då uppstår istället irritationsmomentet att A- och B-högtalarna matas med samma signal och utan möjlighet till inbördes volymjustering. Därför skulle ambiofoni för B-frontarna vara intressant att testa för att på ett naturligt sätt få ned volymen och samtidigt kanske åstadkomma lite mer av rymdverkan, men ändå ha kvar möjligheten att justera bakhögtalarna med fadern. Fast det är förstås inte värt att testa om risken är att man bränner upp förstärkaren eller högtalarna.

--------- + ovanstående inlägg ---------

Du behöver inte trassla mer om du har Denon. Använd lyssningsläget som kallas Matrix bara. Det ÄR ambiofoni. Dessutom har den lite delay för bakhögtalarna vilket gör att de inte stör fronthögtalarna om de råkar befinna sig närmare lyssningsplats än fronthögtalarna. En bra grej är att du kan använda dubbla surroundhögtalare kopplade på vanligt vis på "surround left" och "surround right".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-11 15:57

olaume skrev:Man kan väl även fundera över om inte ett passivt system som ambiofoni faktiskt kan låta bättre än hemmabioanläggningarnas surroundsystem med dess pumpeffekter. Enkelhet kan ju ibland vara att föredra. Men frågan är förstås om en så tillkrånglad sak som en hemmabioreceiver är det optimala för att åstadkomma enkelhet. I princip skulle jag nog föredra en vanlig stereoförstärkare. Fördelen med hemmabioförstärkare är dock att den har subbasutgång med delning före effektförstärkaren så att inte den lägsta basen också som tårta på tårta går till övriga högtalare. Känner inte till någon stereoförstärkare som har det.

Jag delar dina betänkligheter beträffande transparensen och tystnaden mellan tonerna i hemmabioanläggningarnas surroundsystem.
De receivrar i 20.000-kronorsklassen jag lånat hem har besannat min farhågor, och med sina kryptiska menysystem är det våldigt svårt att lista ut hur mycket processning som är igång. Därför har jag aldrig ägt någon sådan appparat, utan hållit mig till 2-kanals försteg, 2 monoslutsteg (köpta väl begagnade för 1.900 kr för 35 år sedan) även om det tweakats och bytts en del under årens lopp. Bland annat kompletteringen med en liten stereoförstärkare som jag nämnt i tidigare inlägg, och upplever en klarhet som bara ett fåtal extremdyra hembioanlägningar kommit i närheten av.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-11 16:09

olaume skrev:Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.

Om du kan berätta exakt vad surroundläget benämns, kan jag nog berätta ungefär vad det rör sig om. Det är enbart läget "Matrix" som ÄR ambiofoni hos Denons receivrar.

Surroundhögtalare brukar inte vara placerade framtill, även om Yamaha har något processläge där man kan placera högtalare framtill som benämns "Front High" tror jag. "Front Wide" finns på en del förstärkare, men dessa brukar inte kallas för surroundhögtalare, utan är mer till för att bredda ljudbilden fram. Jag vet ingen bekant som har kopplat in dessa.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-11 22:27

Johan_Lindroos skrev:
olaume skrev:Mysteriet med nivåerna löst efter djupdykning i menyerna. Kör nu 7-kanals med surrounder fram och bak och kan styra varje kanal. Om det är ambiofoni eller någon annan form av simulerad surround låter jag dock vara osagt.

Om du kan berätta exakt vad surroundläget benämns, kan jag nog berätta ungefär vad det rör sig om. Det är enbart läget "Matrix" som ÄR ambiofoni hos Denons receivrar.

Surroundhögtalare brukar inte vara placerade framtill, även om Yamaha har något processläge där man kan placera högtalare framtill som benämns "Front High" tror jag. "Front Wide" finns på en del förstärkare, men dessa brukar inte kallas för surroundhögtalare, utan är mer till för att bredda ljudbilden fram. Jag vet ingen bekant som har kopplat in dessa.

Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-11 22:35

lennartj skrev:
olaume skrev:Man kan väl även fundera över om inte ett passivt system som ambiofoni faktiskt kan låta bättre än hemmabioanläggningarnas surroundsystem med dess pumpeffekter. Enkelhet kan ju ibland vara att föredra. Men frågan är förstås om en så tillkrånglad sak som en hemmabioreceiver är det optimala för att åstadkomma enkelhet. I princip skulle jag nog föredra en vanlig stereoförstärkare. Fördelen med hemmabioförstärkare är dock att den har subbasutgång med delning före effektförstärkaren så att inte den lägsta basen också som tårta på tårta går till övriga högtalare. Känner inte till någon stereoförstärkare som har det.

Jag delar dina betänkligheter beträffande transparensen och tystnaden mellan tonerna i hemmabioanläggningarnas surroundsystem.
De receivrar i 20.000-kronorsklassen jag lånat hem har besannat min farhågor, och med sina kryptiska menysystem är det våldigt svårt att lista ut hur mycket processning som är igång. Därför har jag aldrig ägt någon sådan appparat, utan hållit mig till 2-kanals försteg, 2 monoslutsteg (köpta väl begagnade för 1.900 kr för 35 år sedan) även om det tweakats och bytts en del under årens lopp. Bland annat kompletteringen med en liten stereoförstärkare som jag nämnt i tidigare inlägg, och upplever en klarhet som bara ett fåtal extremdyra hembioanlägningar kommit i närheten av.

Den mest välspelande förstärkare jag har haft var en Telefunken från sent 70-tal. Kanske inte lika rapp som dagens men med ett bottendrag och en detaljrikedom som slår allt jag hört senare, dessutom en inbyggd Riaa med bättre balans än någon separat enhet till rimliga pengar. Tyvärr gick den sönder och ingen ville försöka sig på att laga den. Och så hade den förstås inte fjärr och parametrisk eq och annat lullull som man dock klarar sig bra utan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-12 13:11

olaume skrev:Den mest välspelande förstärkare jag har haft var en Telefunken från sent 70-tal.

Typbeteckning? Har också stött på förstärkare som inte känns "blodfattiga" som många modernare konstruktioner kan göra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-12 14:02

olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.

För att kunna har en möjlighet att svara, frågar jag igen:

Vad använder du för lyssningsläge i din hembioreceiver ("Surround mode")?

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2017-10-15 22:33

Johan_Lindroos skrev:
olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Hallå. Tack för värdefulla tips. Nu kör jag i Matrix-läge och kan ställa volymen på alla sju högtalarna. Det låter på det hela taget mycket bra. Bakhögtalarna noterar man överhuvud taget inte, men det går ut ljud via dem också. Jag gissar att det är ambiofonin och tidsfördröjningen som gör att de smyger in. Hela återgivningen har lyft rejält. Finns det något bättre läge? De andra lägena som jag har prövat, arena, classic consert, stadium m.fl. tycker jag lägger på för tok för mycket eko och konstigheter.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-23 14:55

olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:
olaume skrev:Tack för bra info. Jag inser att det inte är optimalt med ett par surroundhögtalare (OD11) placerade framme snett ovanför fronthögtalarna. Men ibland får man göra kompromisser här i livet. Skälet till att jag alls gav mig in på detta var att fronthögtalarna (OA116) började låta inklämt efter att jag hade möblerat om (vilket är exakt vad de då också blev, inklämda mellan bokhyllor), och för att lufta upp ljudbilden skaffade jag fler högtalare. Vad är alternativet till att ha OD11:orna som surround? Att köra dem som front-B? Men då matas de med samma signal som A-frontarna och jag vet inte om det heller är så lyckat. Som sagt, livet är fullt av kompromisser.

Hallå. Tack för värdefulla tips. Nu kör jag i Matrix-läge och kan ställa volymen på alla sju högtalarna. Det låter på det hela taget mycket bra. Bakhögtalarna noterar man överhuvud taget inte, men det går ut ljud via dem också. Jag gissar att det är ambiofonin och tidsfördröjningen som gör att de smyger in. Hela återgivningen har lyft rejält. Finns det något bättre läge? De andra lägena som jag har prövat, arena, classic consert, stadium m.fl. tycker jag lägger på för tok för mycket eko och konstigheter.

Precis. Lägen som arena, classic concert osv ska man inte ens ta i med tång. Observera att detta ej är en åsikt, utan oomkullrunkelig sanning.

Återgå till Teknikforum