Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...
hifikg skrev:Bamsefar skrev:...Trådlöst går bort tycker jag - ja för det mest fungerar det nog tillfredsställande, men varför chansa? Dra en ethernet (nätverks-) kabel och allt är normalt sett stabilt. ...
Men vad är då skillnaden mot att ha hårddisken/hårddiskarna direkt anslutna till en DAC som kan hantera en sådan konfiguration? Min DAC gör det (nog) inte, så jag har en dator för överföringen o jag ser alla omslag, de flesta automatiskt, men ibland får jag lägga in dem manuellt o sen finns de där. Använder Apples Musik (tidigare känt som iTunes). Streamar jag via Apple Music så kan jag se omslagen och får även upp texterna många gånger.
peterh skrev:Undvik propetara lösningar, dottern tappade alla sina foton då en netgrear beslöt sig för att tömma
hårdisken och diskformatet var propetärt. Leverantlören ignorerade oss helt.
Till slut fick jag med ett forensic program plockat ut 90% av informationen.
De kör numera freenas ( och saknar problem) netgearen satt jag med en 6-tumsspik på utsidan av
dras vedbod.
hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.
Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.
Tangband skrev:hcl skrev:Vilken är bäst? Ingen aning, men det finns flera varianter som tycks fungera tillräckligt bra för att många skall vara helt nöjda med dom.
Man bör inte välja någon av de billigaste varianterna. De är för långsamma för att hantera stora musikbibliotek på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att välja en bra streaming-server. dB-Poweramp använder jag. Den körs på en två-disks QNAP. Med GB-ethernet så går filöverföringar tillräckligt snabbt för mina behov. Det som tar lite tid är då man laddar på hela sitt musikbibliotek resp. tar backup på rubbet.
Jag kör en qnap med minimserver, fungerar fint.
Hifikg: Fördelen med en NAS är att du slipper datastrulet med plötsliga fel då det kommer uppgraderingar till en dator.
Får man det väl att fungera så blir en NAS superstabil. Du slipper starta en dator varje gång för att lyssna, NASen är alltid redo , även om den går ned i ”Sleep mode”. Du styr allt med en smartphone eller padda.
NASen gömmer man undan nånstans där man inte ser den
Många moderna streamers, Yamaha wxc50 och Linns spelare klarar 24 bit 192 kHz filer. Jag har några sådana filer på NASen även om de flesta är 24 bit 88 kHz eller 96 kHz, och de klaras utan problem.
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
PerStromgren skrev:Om inget är trasigt, laga inte då!
jonasp skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!
hifikg skrev:jonasp skrev:hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.
Plus att man slipper eventuell interferens från datorns operativsystem som tycker att plötsliga omstarter m m är en god ide!
Jag använder Mac så det är inget som inträffar utan att jag väljer det.
Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?
goat76 skrev:hifikg skrev:jonasp skrev:
Kom på att jag är oberoende av internet för lyssning på egen musik, men om man har en NAS kanske man kan rigga ett intranät o slippa avbrott pga sådana fadäser från sin internetleverantör?
En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
En NAS (Network Attached Storage) är inte beroende av internet alls, det är en lagringsenhet kopplad till det egna nätverket där alla enheter i form av datorer, läsplattor, mobiler m,m kan ha tillgång till samma filer som exempelvis musik, film, bilder m,m. Den uppenbara fördelen med det är att man inte behöver hantera separata media-bibliotek för var och en av alla dessa enheter.
Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?
Annars är jag med på fördelen, men om man bara är ute efter maximal ljudupplevelse på en plats kan hela pysslet med NAS, o allt vad det för med sig, ersättas av streaming på övriga platser.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 18 gäster