Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Nån som har tips på tillvägagångssätt och mikofoner för 4-kanalsinspelning?
Har ett par OM1-mickar för tvåkanalsinspelning och nya stativ och inspelningsmanicker.
Det är ju inte meningen att jag genast ska köpa lika mycket grejer till, men kan inte låta bli att tänka på möjligheten att kunna spela in efterklang med två mickar till, för surroundhögtalare.
goat76 skrev:Ronnie skrev:Nån som har tips på tillvägagångssätt och mikofoner för 4-kanalsinspelning?
Har ett par OM1-mickar för tvåkanalsinspelning och nya stativ och inspelningsmanicker.
Det är ju inte meningen att jag genast ska köpa lika mycket grejer till, men kan inte låta bli att tänka på möjligheten att kunna spela in efterklang med två mickar till, för surroundhögtalare.
Det enda du behöver är väl ett ljudkort med fyra eller fler kanaler, vad har du nu?
RogerGustavsson skrev:Komplettera med två Line Audio CM4.
Ronnie skrev:goat76 skrev:Ronnie skrev:Nån som har tips på tillvägagångssätt och mikofoner för 4-kanalsinspelning?
Har ett par OM1-mickar för tvåkanalsinspelning och nya stativ och inspelningsmanicker.
Det är ju inte meningen att jag genast ska köpa lika mycket grejer till, men kan inte låta bli att tänka på möjligheten att kunna spela in efterklang med två mickar till, för surroundhögtalare.
Det enda du behöver är väl ett ljudkort med fyra eller fler kanaler, vad har du nu?
Jag behöver även mikrofoner av nån lämplig sort och idéer om var de ska placeras och hur de ska riktas.
Inspelningsgrunkor finns och kan köpas fler av. Mixerface R4R heter mina nya.
Kaan skrev:Kul ide![]()
AKG C391 är trevliga för lite allt möjligt A/B mm.
Hur du kan micka är svårt att generellt svara på utan attt veta hur inspelnings plattsen ser ut ser ut. Jag skulle nog experimentera mycket innan jag hittade något som passar. Kanske börja med en OH på lite avstånd om det gäller sång.
goat76 skrev:Ronnie skrev:goat76 skrev:
Det enda du behöver är väl ett ljudkort med fyra eller fler kanaler, vad har du nu?
Jag behöver även mikrofoner av nån lämplig sort och idéer om var de ska placeras och hur de ska riktas.
Inspelningsgrunkor finns och kan köpas fler av. Mixerface R4R heter mina nya.
Synd att ditt ljudkort inte har stöd för ADAT för möjlighet att koppla in fler mikrofoner, det måste väl bli ett jäkla strul med flera ljudkort som ska samköras samtidigt till samma studioprogram?
shifts skrev:Applåderar ansatsen Ronnie, hoppas du kommer till skott!
RogerGustavsson skrev:Bertil Alving har ofta kört med riktat par framme och ett rundtagande par längre bak lågt inmixade. Har ett gäng mikrofoner och fyrkanalig inspelare men det ges så få tillfällen att spela in.
dewpo skrev:SACD-R som medium kan kanske vara något?
https://github.com/sacd-ripper/sacd-ripper/wiki/A-list-of-SACD-R-compatible-players.
Ronnie skrev:RogerGustavsson skrev:Bertil Alving har ofta kört med riktat par framme och ett rundtagande par längre bak lågt inmixade. Har ett gäng mikrofoner och fyrkanalig inspelare men det ges så få tillfällen att spela in.
Ah. Jag trodde du menade tvärt om, men jag antar att det makes sense att inte ha rundtagande framme (som isf också spelar in ljud från bakdelen av lokalen) när man har surroundkanaler.
Uppspelningsmedium då? Gissar att Blu-Rayskiva med Dolby True HD eller DTS-HD Master Audio vore trevligt. Folk har väl Blu-Rayspelare till sina hembiosar och inte DVD längre?
Hur katten bränner man en Blu-Ray med sånt ljudformat? Jag har en Macintoshdatamaskin.
Sparar jag direkt på SD-kort blir det förresten 48 kHz/24 bits.
Ronnie skrev:Nån som har tips på tillvägagångssätt och mikofoner för 4-kanalsinspelning?
Har ett par OM1-mickar för tvåkanalsinspelning och nya stativ och inspelningsmanicker.
Det är ju inte meningen att jag genast ska köpa lika mycket grejer till, men kan inte låta bli att tänka på möjligheten att kunna spela in efterklang med två mickar till, för surroundhögtalare.
Tangband skrev:Ronnie skrev:Nån som har tips på tillvägagångssätt och mikofoner för 4-kanalsinspelning?
Har ett par OM1-mickar för tvåkanalsinspelning och nya stativ och inspelningsmanicker.
Det är ju inte meningen att jag genast ska köpa lika mycket grejer till, men kan inte låta bli att tänka på möjligheten att kunna spela in efterklang med två mickar till, för surroundhögtalare.
Använd tumstock och öronen:)
Ska du spela in i en kyrka som har bra efterklang och väldigt reflekterande väggar kan det bli väldigt bra resultat med två omni mikar med 52 cm mellan kapslarna, placerade rätt högt, omkring 2- 3 meter på höjden. Du kan testa själv i lokalen och spela in din röst och testa att stå vid olika avstånd mot en av kyrkans väggar. 20-30 ms ljudavstånd (som exempel 9 meter total akustisk väg musiker/vägg delat med 2 = 4,5 meters avstånd ) från musiker som spelar, till en vägg bakom ger bra upplevd reverb från lokalen. Placera mikarna 1,5 - 4 meter från det som ska spelas in . Omnimikarna ska i detta fall inte vinklas utan peka direkt mot det som ska spelas in.
Förtydligande :
Väggen bakom de som spelar kan som exempel vara ca 3,5 - 4,5 meter från dem . Och mikarna placeras framför musikerna på 2-3 meters höjd på ett avstånd nånstans mellan 1,5 - 4 meter från de som spelar.
RogerGustavsson skrev:Ronnie skrev:RogerGustavsson skrev:Bertil Alving har ofta kört med riktat par framme och ett rundtagande par längre bak lågt inmixade. Har ett gäng mikrofoner och fyrkanalig inspelare men det ges så få tillfällen att spela in.
Ah. Jag trodde du menade tvärt om, men jag antar att det makes sense att inte ha rundtagande framme (som isf också spelar in ljud från bakdelen av lokalen) när man har surroundkanaler.
Uppspelningsmedium då? Gissar att Blu-Rayskiva med Dolby True HD eller DTS-HD Master Audio vore trevligt. Folk har väl Blu-Rayspelare till sina hembiosar och inte DVD längre?
Hur katten bränner man en Blu-Ray med sånt ljudformat? Jag har en Macintoshdatamaskin.
Sparar jag direkt på SD-kort blir det förresten 48 kHz/24 bits.
I de inspelningar av Bertil jag tänkte på är det vanlig stereo, inte multikanal.
RogerGustavsson skrev:X/Y/Z/W är Soundfield-mikrofonen? Men då blir det dyrt... Finns en varianter från Røde, Core Sound, Audeze och Oktava.
RogerGustavsson skrev:Tangband har du provat den uppställningen och i så fall med vilken typ och storlek på ensemble?
Ronnie skrev:OH?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband har du provat den uppställningen och i så fall med vilken typ och storlek på ensemble?
1. Ja
2. Piano / flöjt
Ronnie skrev:goat76 skrev:Ronnie skrev:
Jag behöver även mikrofoner av nån lämplig sort och idéer om var de ska placeras och hur de ska riktas.
Inspelningsgrunkor finns och kan köpas fler av. Mixerface R4R heter mina nya.
Synd att ditt ljudkort inte har stöd för ADAT för möjlighet att koppla in fler mikrofoner, det måste väl bli ett jäkla strul med flera ljudkort som ska samköras samtidigt till samma studioprogram?
Ljudet sparas på minneskort -1 eller 2 kanaler per kort, som man ploppar in i datamaskinen.
Har inte hunnit utforska hur knepigt det är att synka spåren, men har gjort en första testinspelning med prat och en handklappning att ha som synksignal. Sen var jag tvungen att dra till jobbet.![]()
goat76 skrev:Ronnie skrev:goat76 skrev:
Synd att ditt ljudkort inte har stöd för ADAT för möjlighet att koppla in fler mikrofoner, det måste väl bli ett jäkla strul med flera ljudkort som ska samköras samtidigt till samma studioprogram?
Ljudet sparas på minneskort -1 eller 2 kanaler per kort, som man ploppar in i datamaskinen.
Har inte hunnit utforska hur knepigt det är att synka spåren, men har gjort en första testinspelning med prat och en handklappning att ha som synksignal. Sen var jag tvungen att dra till jobbet.![]()
Det är nog inte så viktigt som jag först hade fått för mig att samma inspelnings-apparatur sköter alla fyra kanalerna vid själva inspelningen. Det enda som är synd med det är att du antagligen inte kommer kunna samordna ljudet från de två huvudsakliga mikrofonerna och ljudet från de två rumsupptagande mikrofonerna, då menar jag vid själva inspelningstillfället för att i ett par hörlurar lyssna efter hur alla fyra mikrofonerna samverkar med varandra i olika uppställningar och placeringar. (OBS! Jag är fullt medveten om att man i ett par hörlurar inte kommer höra de fyra separata kanalerna i sin fulla prakt, men man kan få en hum om hur de samverkar med varandra rent ljudmässigt.)
Synkningen mellan inspelningen i de två huvudsakliga kanalerna och de två inspelningarna från de bakre rumsupptagande mikrofonerna är nog inte speciellt kritiskt, man kan leka med olika fördröjningar för rumsupptagningarna för att skapa känslan av att rummet är ännu större, det är ett ganska vanligt trick som ofta används för de rumsupptagande kanalerna vid inspelningar av akustiska trummor. Det är väl bara att prova sig fram till vad som låter bäst vad gäller fördröjningen, du kommer väl ändå inte kunna gå på handklappningar då ljudet av dessa ändå kommer vara fördröjt såtillvida det inte klappas på ett exakt lika lång fysiskt avstånd till de främre och bakre mikrofonparen.
Här hade det naturligtvis varit lite enklare ifall att samma inspelningsutrustning anväts för alla fyra kanaler då inspelningen hade startat exakt samtidigt.
En idé för att få till en önskvärd balans för rumsljudet är att testa dubblera dessa två kanaler och mixa in en gnutta av dessa även till framkanalerna, då får du större spelrum för dels hur mycket rumsljud det blir totalt balanserat mot de två huvudsakliga kanalerna, och sedan balansera rumsljudets placering djupledes mellan frontar och surroundkanalerna (detta ifall att det blir för ”påtagligt” med allt rumsljud bakifrån från de bakre kanalerna).
Har nu efter lite funderingar och några egna små tester i studioprogrammet Reaper kommit fram till att det här med surround-mixning (eller 4 kanaler som du funderar över) inte är så värst komplicerat som jag först trott, jag var först inne på att jag skulle behöva införskaffa mig ett inspelnings-ljudkort med 4 eller fler kanaler, men det fungerar ju bra med min Marantz receiver.
Med en installation av Reaper på min stationära dator kopplad med HDMI till receivern var det bara att välja Marantzen som Output device i Reaper och ändra antalet in- och utgångar till 6 kanaler istället för de vanliga 2.
I mixnings-projektet i Reaper var det sedan bara att lista ut vilken av de 6 kanalerna som vardera var vänster front, höger front, center, subwoofer, vänster surround, höger surround och sedan välja rätt Hardware Output för de enskilda inspelade spåren och i vilken av högtalarna detta ljud spelas upp.
Antagligen är det kanske bara jag som inte fattat att en vanlig surround-receiver kan användas för ändamålet?![]()
När mixen väl är klar så är det bara att välja att rendera ut hela 6-kanalsmixen till önskat ljudformat. Vilken mjukvaru-uppspelare som sedan kan spela filen eller hur man gör detta till ett SACD- eller Bluray-format har jag ingen aning om?
jockewe skrev:Eftersom Line Audio mikar är så billiga tänker jag att man kan experimentera parallelt när man spelar in något, så enkelt som en Zoom H4n med ett par OM1 ?
Ronnie skrev:goat76 skrev:Ronnie skrev:
Ljudet sparas på minneskort -1 eller 2 kanaler per kort, som man ploppar in i datamaskinen.
Har inte hunnit utforska hur knepigt det är att synka spåren, men har gjort en första testinspelning med prat och en handklappning att ha som synksignal. Sen var jag tvungen att dra till jobbet.![]()
Det är nog inte så viktigt som jag först hade fått för mig att samma inspelnings-apparatur sköter alla fyra kanalerna vid själva inspelningen. Det enda som är synd med det är att du antagligen inte kommer kunna samordna ljudet från de två huvudsakliga mikrofonerna och ljudet från de två rumsupptagande mikrofonerna, då menar jag vid själva inspelningstillfället för att i ett par hörlurar lyssna efter hur alla fyra mikrofonerna samverkar med varandra i olika uppställningar och placeringar. (OBS! Jag är fullt medveten om att man i ett par hörlurar inte kommer höra de fyra separata kanalerna i sin fulla prakt, men man kan få en hum om hur de samverkar med varandra rent ljudmässigt.)
Synkningen mellan inspelningen i de två huvudsakliga kanalerna och de två inspelningarna från de bakre rumsupptagande mikrofonerna är nog inte speciellt kritiskt, man kan leka med olika fördröjningar för rumsupptagningarna för att skapa känslan av att rummet är ännu större, det är ett ganska vanligt trick som ofta används för de rumsupptagande kanalerna vid inspelningar av akustiska trummor. Det är väl bara att prova sig fram till vad som låter bäst vad gäller fördröjningen, du kommer väl ändå inte kunna gå på handklappningar då ljudet av dessa ändå kommer vara fördröjt såtillvida det inte klappas på ett exakt lika lång fysiskt avstånd till de främre och bakre mikrofonparen.
Här hade det naturligtvis varit lite enklare ifall att samma inspelningsutrustning anväts för alla fyra kanaler då inspelningen hade startat exakt samtidigt.
En idé för att få till en önskvärd balans för rumsljudet är att testa dubblera dessa två kanaler och mixa in en gnutta av dessa även till framkanalerna, då får du större spelrum för dels hur mycket rumsljud det blir totalt balanserat mot de två huvudsakliga kanalerna, och sedan balansera rumsljudets placering djupledes mellan frontar och surroundkanalerna (detta ifall att det blir för ”påtagligt” med allt rumsljud bakifrån från de bakre kanalerna).
Har nu efter lite funderingar och några egna små tester i studioprogrammet Reaper kommit fram till att det här med surround-mixning (eller 4 kanaler som du funderar över) inte är så värst komplicerat som jag först trott, jag var först inne på att jag skulle behöva införskaffa mig ett inspelnings-ljudkort med 4 eller fler kanaler, men det fungerar ju bra med min Marantz receiver.
Med en installation av Reaper på min stationära dator kopplad med HDMI till receivern var det bara att välja Marantzen som Output device i Reaper och ändra antalet in- och utgångar till 6 kanaler istället för de vanliga 2.
I mixnings-projektet i Reaper var det sedan bara att lista ut vilken av de 6 kanalerna som vardera var vänster front, höger front, center, subwoofer, vänster surround, höger surround och sedan välja rätt Hardware Output för de enskilda inspelade spåren och i vilken av högtalarna detta ljud spelas upp.
Antagligen är det kanske bara jag som inte fattat att en vanlig surround-receiver kan användas för ändamålet?![]()
När mixen väl är klar så är det bara att välja att rendera ut hela 6-kanalsmixen till önskat ljudformat. Vilken mjukvaru-uppspelare som sedan kan spela filen eller hur man gör detta till ett SACD- eller Bluray-format har jag ingen aning om?
Låter klokt allt det där. Bra idé med att köra en handklapp exakt mitt emellan de två mikrofonparen, om möjligt! Det har gått finfint att synka mina testinspelningar med handklapp i Audacity.
Låter smidigt med receivern. Undrar om det är vanligt att receivers kan skaka hand med musikprogrammen och dyka upp som Output Device. Har du surroundhögtalare uppsatta förresten?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster