Hade ett missljud i ett högtalarelement...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Hade ett missljud i ett högtalarelement...

Inläggav goat76 » 2021-03-07 14:07

...som nu är åtgärdat. :)

Det här är kanske en aningen onödig tråd då problemet redan är löst, jag blir bara lite förvånad över hur ett till synes extremt litet fel kan ge så tydligt hörbart fel vid gles och basrik musik, extra tydligt vid långvariga "datoralstrade" bastoner.

Till saken...
För ett par veckor sen upptäckte jag att baselementet i den ena golvhögtalaren hade ett missljud, först trodde jag att missljudet kom från något i mitt rum som skallrade vid låga frekvenser, men upptäckte vid användandet av "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ att missljudet kom från högtalaren.

Idag gjorde jag ytterligare tester och kom fram till att det distade missljudet uppstod vid alla frekvenser från 220Hz och nedåt, jag kopplade sen ur högtalaren och la ner den på ryamattan och skruvade lös elementet vilket för ögat såg helt och fint ut. Det enda eventuella fel jag upptäckte var att kablarna till elementet låg böjda tätt mot högtalarens upphängningskorg, nära den yttre ramen som skruvas fast mot kabinettet.
Voila! Efter att ha friställt dessa små kablar och skruvade tillbaka elementet så är missljudet helt åtgärdat!

Som sagt så blir jag förvånad över att en sån liten skitgrej kan ställa till det, troligtvis är det inte något häpnandsväckande för er högtalarkonstruktörer att såpass små saker kan ge så tydliga missljud, men kanske kan denna lilla tråd ge svaret och kanske en enkel lösning för andra som likt mig inte själva brukar bygga och pilla med högtalare?

Det kan vara inbillning men jag upplever nu att allt nu låter aningen renare, så det är mycket möjligt att missljudet legat där och stört även om det inte var lika tydligt vid lyssning av mindre basrik musik. Happy pony! :)
Senast redigerad av goat76 2021-03-08 07:12, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Re: Hade ett missljud i ett högtalarelement...

Inläggav Tangband » 2021-03-07 14:35

goat76 skrev:...som nu är åtgärdat. :)

Det här är kanske en aningen onödig tråd då problemet redan är löst, jag blir bara lite förvånad över hur ett till synes extremt litet fel kan ge så tydligt hörbart fel vid gles och basrik musik, extra tydligt vid långvariga "datoralstrade" långvariga bastoner.

Till saken...
För ett par veckor sen upptäckte jag att baselementet i den ena golvhögtalaren hade ett missljud, först trodde jag att missljudet kom från något i mitt rum som skallrade vid låga frekvenser, men upptäckte vid användandet av "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ att missljudet kom från högtalaren.

Idag gjorde jag ytterligare tester och kom fram till att det distade missljudet uppstod vid alla frekvenser från 220Hz och nedåt, jag kopplade sen ur högtalaren och la ner den på ryamattan och skruvade lös elementet vilket för ögat såg helt och fint ut. Det enda eventuella fel jag upptäckte var att kablarna till elementet låg böjda tätt mot högtalarens upphängningskorg, nära den yttre ramen som skruvas fast mot kabinettet.
Voila! Efter att ha friställt dessa små kablar och skruvade tillbaka elementet så är missljudet helt åtgärdat!

Som sagt så blir jag förvånad över att en sån liten skitgrej kan ställa till det, troligtvis är det inte något häpnandsväckande för er högtalarkonstruktörer att såpass små saker kan ge så tydliga missljud, men kanske kan denna lilla tråd ge svaret och kanske en enkel lösning för andra som likt mig inte själva brukar bygga och pilla med högtalare?

Det kan vara inbillning men jag upplever nu att allt nu låter aningen renare, så det är mycket möjligt att missljudet legat där och stört även om det inte var lika tydligt vid lyssning av mindre basrik musik. Happy pony! :)

Jo, det där är säkert lätt hänt att en kabel skallrar från insidan, speciellt om det är trångt, kanske mycket dämpmaterial som det brukar vara i Linnhögtalare, såväl slutna som basreflex.

Angående att det möjligen kan upplevas låta bättre - ja, det är ju känt sedan länge i vissa kretsar att elementen har en optimal åtskruvnings kraft , som samverkar med lådans resonanser och kanske utnyttjar dessa till viss del, speciellt om högtalaren är placerade på spikes.

Annars är ju placebon till viss del säkert där, speciellt då man lyckats åtgärda ett fel. :)

Edit: en ”förbättring ” du själv kan göra om du är lödkunnig är att löda elementens förbindelser . Dina Majik 140 kom till vid den tiden ”good enough” började slå igenom hos Linn , så det kanhända att det är kabelskor vid förbindelserna.

Du kan även sänka basnivån 2 dB internt i högtalaren.
https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=939

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-07 15:35

Jag kör sedan 6 månader tillbaka högtalare av fabrikatet Acoustic Transducer Company, det är dessa som hade missljudet som nu är åtgärdat. Linn-högtalarna mår bra och står och vilar i hörnet bakom lyssningsplats. :)

Jag vill bara tydliggöra att missljudet var klart och tydligt hörbart på basrik musik av det glesare slaget, det var ingen inbillning, men att jag nu även upplever att tätare musik låter renare än tidigare kan kanske möjligtvis vara placebo. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-07 16:50

goat76 skrev:Jag kör sedan 6 månader tillbaka högtalare av fabrikatet Acoustic Transducer Company, det är dessa som hade missljudet som nu är åtgärdat. Linn-högtalarna mår bra och står och vilar i hörnet bakom lyssningsplats. :)

Jag vill bara tydliggöra att missljudet var klart och tydligt hörbart på basrik musik av det glesare slaget, det var ingen inbillning, men att jag nu även upplever att tätare musik låter renare än tidigare kan kanske möjligtvis vara placebo. :)

Aha , det hade jag missat ! :)
Vilken modell av ATC har du, och hur upplever du ljudet ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-07 21:31

Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag kör sedan 6 månader tillbaka högtalare av fabrikatet Acoustic Transducer Company, det är dessa som hade missljudet som nu är åtgärdat. Linn-högtalarna mår bra och står och vilar i hörnet bakom lyssningsplats. :)

Aha , det hade jag missat ! :)
Vilken modell av ATC har du, och hur upplever du ljudet ?

Du har inte missat något, jag har bara inte nämnt det förren nu. :)

Det är den passiva varianten av ATC SCM40, vilka jag köpte olyssnade då jag fick en bra deal av Ljudmakarn i Stockholm på deras demo-ex. Kanske är det de på butiken som skruvat lös baselementet för att kika på ATCs överbyggda "pansarvagnssäkra" element, och sedan råkat böja kablarna som orsakade missljuden, vem vet?

Här följer en musikaliskt målande beskrivning av ljudet, så jag varnar känsliga läsare. :D

Jag har aldrig hört bättre högtalare än dessa när det kommer till dynamisk kapacitet i kombination med detaljrikedom och renhet. ATCs omtalade mellanregister var det som lockade mig från början och det är precis så bra som många säger, mänskliga röster låter extremt äkta med en bra närvarokänsla och den renhet i tonerna från piano som dessa högtalare förmedlar är nog svårslaget.
Att basen är så bra som den är kom som en överraskning för mig, det är en rapp och "snabb" bas som aldrig "laggar efter", krispig och välartikulerad och går djupare än vad mina högtalare från Linn gjorde. Den djupare basen medförde dock att jag fick lite problem med en skallrande glasdörr till lyssningsrummet (vilket jag startade en forumtråd om för ett halvår sedan), men det är tillfälligt fixar med tanpetare instuckna mellan ramen och glasrutorna.
Diskanten har en bra balans mot övriga register och låter varken skrikig eller dov och påkallar inte någon uppmärksamhet, vilket jag tycker är en bra egenskap för diskanter.

Dessa högtalare uppfyller alla de krav jag har vad gäller ljudåtergivning. De hanterar alla aspekter av musik på ett enastående sätt; det dynamiska omfånget, den tonala balansen, detaljerna och den välartikulerade basen gör att det egentligen bara är inspelningarnas kvalitet som sätter gränserna för hur bra det kan låta. Jag är mer än nöjd.

Jag måste bara nämna en liten kul detalj vilket har med den högtalarplacering jag genom lyssning ganska snabbt kom fram till låter allra bäst i mitt lyssningsrum, en liksidig 30-gradig öppningsvinkel med nästan full "toe-in" men som korsas strax bakom lyssningsplatsen. Långt senare råkade jag snubbla över följande video med Ben Lilly från ATC där han beskriver exakt samma placering vad gäller öppningvinkel och invinkling. :)

ATC Loudspeakers - Studio Monitor Setup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-07 22:04

Kul att du är nöjd ! :D
Ja, det är även riktigt snygga högtalare.

Hade själv gärna provlyssnat på ett par ATC, de passiva modellerna med bra förstärkeri sägs låta minst lika bra som de aktiva.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-07 23:06

goat76 skrev:...

Jag blir mer förvånad att högtalare i den prisklassen inte har kablar monterade på rätt sätt. En raggartonåring i Säffle fixar till en sådan kabeldragning på rätt sätt när han snickrar ihop sin baslåda till A-traktorn. Gäller garantin än? I så fall, pilla inte med grejerna eftersom den då eventuellt flyger åt fanders.

För övrigt verkar det vara shyssta högtalare :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-07 23:43

Baffel skrev:
goat76 skrev:...

Jag blir mer förvånad att högtalare i den prisklassen inte har kablar monterade på rätt sätt. En raggartonåring i Säffle fixar till en sådan kabeldragning på rätt sätt när han snickrar ihop sin baslåda till A-traktorn. Gäller garantin än? I så fall, pilla inte med grejerna eftersom den då eventuellt flyger åt fanders.

För övrigt verkar det vara shyssta högtalare :)

Det är ju omöjligt att veta att inte någon annan än ATC själva varit och skruvat i dessa högtalare, då det rör sig om ett par demohögtalare.

Jepp, jag har garanti, men eftersom jag bor uppe i Luleå och butiken jag har köpt högtalarna ifrån befinner sig nere i Stockholm så kändes det rätt att försiktigt kolla om felet var lätt att åtgärda på egen hand, vilket det glädjande nog också var, istället för ett eventuellt långt garanti-ärende för kanske ingenting.

ATC bygger rätt robusta grejer, så jag var inte så speciellt orolig att jag skulle ha sönder något bara genom att försiktigt lossa elementet från kabinettet och titta efter eventuellt lättfixade fel. :)
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-07 23:56

Rejält element :D

Garanti på högtalare vet jag inte hur det funkar , därför la jag till eventuellt . Dessutom , du började ju inte löda bort kablar , eller fixa och trixa på annat sätt. Du tittade ju enbart och flyttade lite kablar som låg i vägen .

OT: Undrar vad som gäller generellt sätt angående garanti och HIFI?. Jag köper bara begagnat så jag vet inte.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-08 08:13

Baffel skrev:Rejält element :D

Garanti på högtalare vet jag inte hur det funkar , därför la jag till eventuellt . Dessutom , du började ju inte löda bort kablar , eller fixa och trixa på annat sätt. Du tittade ju enbart och flyttade lite kablar som låg i vägen .

OT: Undrar vad som gäller generellt sätt angående garanti och HIFI?. Jag köper bara begagnat så jag vet inte.

Garanti från en privatperson som säljer via blocket och högtalaren är äldre än garantitiden är väl nada, om man inte skriver ett speciellt kvitto ?
Från butik brukar det väl vara minst en månad med begagnat där garantitiden gått ut ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-08 09:18

Tangband skrev:
Baffel skrev:Rejält element :D

Garanti från en privatperson som säljer via blocket och högtalaren är äldre än garantitiden är väl nada, om man inte skriver ett speciellt kvitto ?
Från butik brukar det väl vara minst en månad med begagnat där garantitiden gått ut ?

Eftersom högtalarna är ett butiksdemo-ex har jag fått 2 års garanti, samma garantitid som om de hade varit sprillansnya.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-08 09:19

Blev nyfiken , skapade en ny tråd om garanti :
viewtopic.php?f=4&t=71770

Återgå till Teknikforum