Det här är kanske en aningen onödig tråd då problemet redan är löst, jag blir bara lite förvånad över hur ett till synes extremt litet fel kan ge så tydligt hörbart fel vid gles och basrik musik, extra tydligt vid långvariga "datoralstrade" bastoner.
Till saken...
För ett par veckor sen upptäckte jag att baselementet i den ena golvhögtalaren hade ett missljud, först trodde jag att missljudet kom från något i mitt rum som skallrade vid låga frekvenser, men upptäckte vid användandet av "Online Tone Generator" https://www.szynalski.com/tone-generator/ att missljudet kom från högtalaren.
Idag gjorde jag ytterligare tester och kom fram till att det distade missljudet uppstod vid alla frekvenser från 220Hz och nedåt, jag kopplade sen ur högtalaren och la ner den på ryamattan och skruvade lös elementet vilket för ögat såg helt och fint ut. Det enda eventuella fel jag upptäckte var att kablarna till elementet låg böjda tätt mot högtalarens upphängningskorg, nära den yttre ramen som skruvas fast mot kabinettet.
Voila! Efter att ha friställt dessa små kablar och skruvade tillbaka elementet så är missljudet helt åtgärdat!
Som sagt så blir jag förvånad över att en sån liten skitgrej kan ställa till det, troligtvis är det inte något häpnandsväckande för er högtalarkonstruktörer att såpass små saker kan ge så tydliga missljud, men kanske kan denna lilla tråd ge svaret och kanske en enkel lösning för andra som likt mig inte själva brukar bygga och pilla med högtalare?
Det kan vara inbillning men jag upplever nu att allt nu låter aningen renare, så det är mycket möjligt att missljudet legat där och stört även om det inte var lika tydligt vid lyssning av mindre basrik musik. Happy pony!