Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.
Vad kan det som regel bero på?
1 Det är mina öron som ställer till det.
2 Distortion från högtalarelement.
3 För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
4 Rummets efterklangtid?
5 Eller något helt annat (troligast så eller...).
skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.
* Det är mina öron som ställer till det.
* Distortion från högtalarelement.
* För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
* Rummets efterklangtid?
* Eller något helt annat (troligast så eller...).
lasselite skrev:Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.
Ibland låter det bättre vid högre volymer. Det "släpper" lixom. vad kan det bero på? Tydligast har jag upplevt det i bil.
Är det lite trevlig dist?
Jax skrev:lasselite skrev:Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.
Ibland låter det bättre vid högre volymer. Det "släpper" lixom. vad kan det bero på? Tydligast har jag upplevt det i bil.
Är det lite trevlig dist?
Jag känner igen fenomenet. Det låter lite platt vid låga nivåer. Min egen teori är att efterklangen i rummet blir hörbar då vi drar på.
Haakan_W skrev:snr?
Flint skrev:skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.
* För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
* Rummets efterklangtid?
Det gäller mest transistorförstärkare. Med rör (generellt) uppstår inte problemet.
Flint skrev:Flint skrev:skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.
* Rummets efterklangtid?
Det gäller mest transistorförstärkare. Med rör (generellt) uppstår inte problemet.
Jag tillåter mig att citera migsjälv. Med trissor vill man gärna spela högt för att få tryck. Men resultatet blir istället hårdhet i ljudet. Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt... Men trissor mäter förstås bättre så den som är osäker väljer förstås det.
lazyworm skrev:Jag håller inte med riktigt, ligger man på runt samma medelnivå med båda typer av förstärkare och sen ökar till en ny medelnivå så beter förstärkarna sig lika ifall ingen klipper, jag tycker inte man märker någon skillnad på att en rörförstärkare ger mer tryck vid lägre nivå.
Däremot så kanske man inte upplever skillnaden på samma sett med rör eftersom den dels klipper helt annorlunda samtidigt som man bara med extremt få rörförstärkare kommer upp i höga effekter.
Flint skrev:Flint skrev:skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.
* Rummets efterklangtid?
Jag tillåter mig att citera migsjälv. Med trissor vill man gärna spela högt för att få tryck. Men resultatet blir istället hårdhet i ljudet. Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt... Men trissor mäter förstås bättre så den som är osäker väljer förstås det.
Harryup skrev:Jag tycker mer att en vanlig trött 2-vägare ger kompression genom att man beskär frekvensområdet ganska rejält.
Harryup skrev:En rörförstärkare tycker jag inte är ett helt entydigt begrepp. Det finns dåliga och det finns bra.
Ska man alltså tolka volym som ljudnivå? Trycket är ju direkt beroende av ljudnivån, påstår du att det inte är så med rör då eller. Att En och samma ljudnivå resulterar i ett högre ljudtryck för att man använder rörkomponenter i förstärkaren?Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt...
xeizo skrev:Men alltså, om man använder en riktigt bra rörförstärkare som har typ 0,009% dist och bred och rak bandbredd och man aldrig överskrider gränserna för speccen, låter den då verkligen speciellt annorlunda än en transistordito med samma speccar och vid samma volym?
Är det inte när rörstärkaren börjar närma sig sina gränser som det härligt fylliga rörljudet träder in? Så är det i alla fall med gitarrförstärkare och mikrofonförstärkare ...
Men jag har aldrig lyssnat någon längre stund på en hifi-förstärkare med rör. Det är därför jag undrar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster