Varför ändrar sig ljudet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Varför ändrar sig ljudet

Inläggav skrutten » 2005-09-28 22:42

När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.

Vad kan det som regel bero på?
* Det är mina öron som ställer till det.
* Distortion från högtalarelement.
* För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
* Rummets efterklangtid?
* Eller något helt annat (troligast så eller...).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-28 23:48

Slutsteget klipper.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Varför ändrar sig ljudet

Inläggav Svante » 2005-09-28 23:52

skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.

1 Det är mina öron som ställer till det.
2 Distortion från högtalarelement.
3 För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
4 Rummets efterklangtid?
5 Eller något helt annat (troligast så eller...).

(Numrerat av mig)

1. Knappast om det bara gäller vissa högtalare
2. Troligt.
3. Ger väl samma resultat som 2
4. Knappast, eftersom den är densamma för alla rimliga nivåer. Möjligen hörs efterklangen längre om det är starkt.
5. Dist i förstärkare, tonkurveändring hos högtalare, avslöjande av detaljer på inspelningen som inte hörs på låg nivå, ja det finns säkert mer.

Vad som är viktigast vet jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-28 23:56

Kanske kan vara så att disten ökar rätt mycket så fort nivån ökas lite hos många högtalare (om man har kollat att det inte är förstärkarna som klipper). På vissa element jag mätt ökar disten riktigt mycket så fort man kommer över några watt ineffekt....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-29 00:11

Se även tråden om lavindistorsion i högtalarelement:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =lavindist
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-01 16:01

Kan faktiskt vara slutsteget som spökar. Topp nivåerna ligger upp mot 94 dB i lyssningsposition när problemen kommer. Detta mätt med min billiga ljudtrycksmätare inställd på Fast och C-vägt . Högtalarnas känslighet ligger runt 85dB och lyssningspos är ca 3 m från högtalare. Det använda slutsteget är UcD400 bestyckat och jag styr ut det med -2 dB från försteget.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-01 16:04

skrutten skrev:När man vrider upp volymreglaget ändrar sig ljudet kraftigt i karaktär på många högtalare, börjar låta hårt (låda?) och blir jobbiga att lyssna till.

* För hög ljudnivå i lådan och elementmembranet kan inte spärra tillräckligt för den höga inre nivån.
* Rummets efterklangtid?

Det gäller mest transistorförstärkare. Med rör (generellt) uppstår inte problemet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-10-01 16:12

Flint är tillbaka! :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-01 16:26

Mitt tips är nog att det kan vara svårt att peka ut nnågot ensamt fenom som skyldigt.

Rumsresonanser är elakare att lyssna till vid högre nivåer.

Distorsion ifrån högtalare ökar också.

Men jag håller med Flint om att transistorgrejor ofta låter lite skränit vid högre nivåer även under klippning. Jämför med att gå till konserthuset och orkestern spelar ett forte. Det kan upplevas som väldigt väldigt starkt/högt. Samma stycke spelas på vanliga stereosar blir i princip alltid FÖR starkt/högt efter ett tag och man sitter och kisar vid ljudet av dom stålsträngade instrumenten.
I en bra anläggning så märker man normalt hur högt det är om det låter rent först när man skall prata. Man försöker göra sig hörd på en för låg nivå för att man inte har känt sig "störd av musiken".

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-01 17:51

Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.

Ibland låter det bättre vid högre volymer. Det "släpper" lixom. vad kan det bero på? Tydligast har jag upplevt det i bil.

Är det lite trevlig dist?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-01 18:12

lasselite skrev:Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.

Ibland låter det bättre vid högre volymer. Det "släpper" lixom. vad kan det bero på? Tydligast har jag upplevt det i bil.

Jag känner igen fenomenet. Det låter lite platt vid låga nivåer. Min egen teori är att efterklangen i rummet blir hörbar då vi drar på.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-01 18:23

Kan nog ligga något i det. Lite mer rock´n roll å lokal... hmm kanske.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-01 20:11

Jax skrev:
lasselite skrev:Hänger på lite halv OT, hoppas det ursäktas.

Jag känner igen fenomenet. Det låter lite platt vid låga nivåer. Min egen teori är att efterklangen i rummet blir hörbar då vi drar på.

Ja, SNR ökar ju, speciellt i bil.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-01 20:53

snr?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-01 21:01

Haakan_W skrev:snr?

Signal to Noise Ratio. Signal och brusförhållandet. Bruset är konstant men signalen ökar och därmed ökar SNR
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-01 21:48

ja som jag tänkte då...men varför ändras det speciellt i en bil?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-01 22:02

Högre 'konstant'* brus i en bil. Gör att man märker skillnaden bättre om man drar på volymen.

*d v s konstant om man kör i samma väder, samma fart och på samma underlag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-01 23:08

oj vad allt är logiskt bara man ens försöker använda huvudet :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 06:41

Flint skrev:

* Rummets efterklangtid?

Det gäller mest transistorförstärkare. Med rör (generellt) uppstår inte problemet.

Jag tillåter mig att citera migsjälv. Med trissor vill man gärna spela högt för att få tryck. Men resultatet blir istället hårdhet i ljudet. Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt... Men trissor mäter förstås bättre så den som är osäker väljer förstås det.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-10-02 10:13

Flint skrev:
Flint skrev:

* Rummets efterklangtid?

Jag tillåter mig att citera migsjälv. Med trissor vill man gärna spela högt för att få tryck. Men resultatet blir istället hårdhet i ljudet. Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt... Men trissor mäter förstås bättre så den som är osäker väljer förstås det.

Jag håller inte med riktigt, ligger man på runt samma medelnivå med båda typer av förstärkare och sen ökar till en ny medelnivå så beter förstärkarna sig lika ifall ingen klipper, jag tycker inte man märker någon skillnad på att en rörförstärkare ger mer tryck vid lägre nivå.

Däremot så kanske man inte upplever skillnaden på samma sett med rör eftersom den dels klipper helt annorlunda samtidigt som man bara med extremt få rörförstärkare kommer upp i höga effekter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-02 10:30

lazyworm skrev:Jag håller inte med riktigt, ligger man på runt samma medelnivå med båda typer av förstärkare och sen ökar till en ny medelnivå så beter förstärkarna sig lika ifall ingen klipper, jag tycker inte man märker någon skillnad på att en rörförstärkare ger mer tryck vid lägre nivå.

Däremot så kanske man inte upplever skillnaden på samma sett med rör eftersom den dels klipper helt annorlunda samtidigt som man bara med extremt få rörförstärkare kommer upp i höga effekter.

Fast nog finns det väldigt många rörförstärkare på 50watt och mer och jag misstänker att det är väldigt få med grannar som spelar särskilt ofta med högre effektuttag. Jag tycker Flint har en poäng i sin fråga. Sen att vissa transistorförstärkare klarar det bättre än andra är en sak men ett vanligt "fel" är ju att en anläggning blir ganska snabbt "störande" om den inte är av bra matchning ihop med rummet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-02 10:39

Flint skrev:
Flint skrev:

* Rummets efterklangtid?

Kompression är ordet jag tänker på, och det kan säkert uppfattas som naturligt :wink: . Det är väl därför musik-ljudtrycket i en rörig stärkare upplevs högre vid lägre uppmätt ljudtryck :? , men så vill jag ju inte ha det. Dynamikutbrott bör helst inte komprimeras i min anläggning. Då tar jag hellre fler transistorwatt.
Snart kan jag lyssna på mitt vanliga slutsteg igen, det håller på att ömsa skinn just nu och den processen verkar bli utdragen.... Kanske allt blir bra igen då skinnet är ömsat.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-10-02 11:15

Skrutten,

om du avser dina småhögtalare som du nyss gjort så skulle jag göra följande.

1. Mät enskilda toner mellan 100-1000 Hz (främst runt 300-600 Hz) från högtalaren 1 meter. Se efter om någon f har högre dist.
2. Gör ett sinussvep med miken placerad 1-2 mm från sidan av kabinettet. Lyssna på svepet.
3. Gör svep och känn på kabinettet. Vibrerar det mer vid viss frekvens?

Se tråden om dist i högtalare på denna sida.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-02 16:05

Jag tycker mer att en vanlig trött 2-vägare ger kompression genom att man beskär frekvensområdet ganska rejält. En rörförstärkare tycker jag inte är ett helt entydigt begrepp. Det finns dåliga och det finns bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-02 17:25

Harryup skrev:Jag tycker mer att en vanlig trött 2-vägare ger kompression genom att man beskär frekvensområdet ganska rejält.

Nu hänger jag inte riktigt med på vad som menas?

Harryup skrev:En rörförstärkare tycker jag inte är ett helt entydigt begrepp. Det finns dåliga och det finns bra.

Det har du rätt i.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-02 17:29

Med rör infinner sig trycket på mycket lägre volym och uppfattas som naturligt...
Ska man alltså tolka volym som ljudnivå? Trycket är ju direkt beroende av ljudnivån, påstår du att det inte är så med rör då eller. Att En och samma ljudnivå resulterar i ett högre ljudtryck för att man använder rörkomponenter i förstärkaren? :lol: Hur kommer man fram till detta?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-02 17:39

Men alltså, om man använder en riktigt bra rörförstärkare som har typ 0,009% dist och bred och rak bandbredd och man aldrig överskrider gränserna för speccen, låter den då verkligen speciellt annorlunda än en transistordito med samma speccar och vid samma volym?

Är det inte när rörstärkaren börjar närma sig sina gränser som det härligt fylliga rörljudet träder in? Så är det i alla fall med gitarrförstärkare och mikrofonförstärkare ...

Men jag har aldrig lyssnat någon längre stund på en hifi-förstärkare med rör. Det är därför jag undrar?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-02 18:05

xeizo skrev:Men alltså, om man använder en riktigt bra rörförstärkare som har typ 0,009% dist och bred och rak bandbredd och man aldrig överskrider gränserna för speccen, låter den då verkligen speciellt annorlunda än en transistordito med samma speccar och vid samma volym?

Är det inte när rörstärkaren börjar närma sig sina gränser som det härligt fylliga rörljudet träder in? Så är det i alla fall med gitarrförstärkare och mikrofonförstärkare ...

Men jag har aldrig lyssnat någon längre stund på en hifi-förstärkare med rör. Det är därför jag undrar?

Rör "bryter upp" strax under klippnivån vilket är populärt bland elgitarrister som vill ha det sound som "uppbrytningen" ger. Det påminner lite om NADs softclipping.

Det fylliga ljudet kommer från närvaron av ganska mycket andra- och tredjetonsdistortion. Låg dämpfaktor kan bidra till fyllighet i de lägre regionerna. En rörförstärkare som distar så lite som 0,009% lär dock vara mycket svår att skilja från en halvledardito med samma distortion.

Själv tycker jag de flesta rörförstärkare är mediokra, i synnerhet i basen. På mig verkar det som om dagens rörkonstruktörer försöker åstadkomma dåtidens rörljud snarare än att göra det bästa som går. Detta sagt som rörkonstruktör (på hobbynivå, jag säljer inget) och användare själv. Dn som vill höra hur rör verkligen kan uppföra sig om man jobbar på det kan komma hem till mig och lyssna nu när jag sparkat ut mina gamla usla högtalare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-02 18:34

TAck Jax! Du resonerar ungefär som jag gissade att det ligger till, du verkar skapligt insatt i rör om man går efter din hemsida 8)

Hur står sig Gainclonen mot dina rör?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-02 18:40

Gainclonen låter rätt lik faktiskt. De skiljer sig åt främst i basen där gainclonen verkar tappa en smula, troligen på grund av för lite kapacitet i glättningskondensatorerna. Man kan ana en liten vasshet i gainclonen längst upp i diskanten som inte finns i rörsteget.

Subjektivt, inga mätningar gjorda, men jag tycker gainclonen gör sig rätt bra med tanke på dess enkelhet att bygga. Jag rekommenderar den för nybörjare i DIY men lägg till lite mer kapacitans, hellre 100uF vid förstärkarchippet och 10000uF vid likriktaren än bara 1000uF totalt.
- Militant slacker

Nästa

Återgå till Teknikforum