Audio Pro Blue Diamond, högnivå eller lågnivå? DD & DTS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

C_blue66

Audio Pro Blue Diamond, högnivå eller lågnivå? DD & DTS

Inläggav C_blue66 » 2006-01-17 20:50

Hej på er alla! införskaffade ett par väl inspelade 3-4 år gammla Blue Diamond igår och funderar nu lite på hur jag ska ska koppla in dessa. För tillfället så får de bara högnivå signal från min HK AVR 7000.

Det jag funderar på är hur Dolby Digital och DTS har kodat sub signalen. Är det en egen kanal eller är det den sammlande informationen från hö, center och vä? Vill inte förlora något av de kanalerna som ni säkert förstår.

Har även en Audio Pro 10" sub med samma element som sitter i mina golvare men vill gärna förpassa denna till mina monitorer i sovrummet istället.

Har även altenativet att splitta Hö och Vä signalen så jag kan få lågnivå ut Hö och Vä kanal till golvarna om jag vill men slipper helst detta då jag inte vet hur detta påverkar försteget i HK:n om man sänker resistanslasten som lastar försteget.

Hjälp mig nu så detta så jag kan sova om natten ;)

mvh C

C_blue66

Inläggav C_blue66 » 2006-01-22 15:11

ingen som vet detta? har försökt lyssna mig fram till vilket av alternativen som låter bäst men det är jäkligt svårt att göra det med film.. :( man hör ytte pytte små nyansskillnader men det är väldigt svårt att beställa vilken nyanns som är trevligast att lyssna på. (handlar om knappt märkbara skillnader)

mvh C

C_blue66

Inläggav C_blue66 » 2006-02-13 01:19

varför är jag inte förvånad att man inte svarar på mitt inlägg?

trevligt...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-13 01:33

Förstår inte riktigt frågan. Jag trodde att Blue Diamond var fullregisterhögtalare (ej aktiva) ?
Eller har jag förväxlat dom med några andra ?

Frågar eftersom du talar om att byta från högnivå till lågnivå och det låter som antingen aktiva högtalare (eller snarare sub) eller att du har extra slutsteg att koppla in.

(Såvitt jag förstår så får fronhögtalarna hela frekvensområdet om man väljer den inställningen i receivern.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-13 08:38

DD och DTS har en egen kanal (.1) på vissa förstärkare kan man ta ut både main och LFE i fronthögtalarna om man inte har Subwoofer, på andra förstärkare tappar man helt LFE ljudet ifall man inte har subwoofer.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-13 16:06

Om filmer följer standarden (vilket de flesta gör) så finns allt lågfrekvent ljud som finns i sub-kanalen i antingen front vänster eller höger eller båda.
Dvs om dina frontar går lika djupt som subben så skall du inte förlora någon information på att inte ha sub.
Jag vet inte om detta gäller för DVD-audio inspelningar.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-13 16:28

Blue Diamond är en fullregisterhögtalare med aktiv sub inbyggd..

LFE-signalen går inte ut via de vanliga högtalarutgångarna, därför missar du den om du kör högnivå in i förstärkardelen på slutsteget/-en..

LFE finns väl f.ö enbart i .1-kanalen på material kodat i Dolby Digital samt DTS

Kör lågnivå, och ställ in förstärkaren att skicka både basinformationen från höger/vänster samt LFE på subutgången.. Detta går iallafall bra på min lite nyare H/K 630
Senast redigerad av BengtO 2006-03-13 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-13 16:41

C_blue66 skrev:varför är jag inte förvånad att man inte svarar på mitt inlägg?

trevligt...

Du har ju fått några svar nu. Alla hänger inte på forum för att svara blixtsnabbt på en ny fråga :wink:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-03-19 09:47

Okey jag skall försöka mig på att yra ihop ett svar :lol:

Du kan välja att koppla på två olika sätt som jag ser det. Vilket som är bäst beror på. Du får helt enkelt testa och se vad du tycker. I princip så är det att välja mellan två olika filter, det ena sitter i förstärkaren det andra i plateampen på AP högtalaren. (det sitter ett lowpassfilter där va?) Givetvis så skulle du nå bästa resultat med ett externt högkvalitets filter. Tex ett Ino filter.

För att använda det interna filtret i förstärkaren och få Ap:s aktiva basar att både spela stereo och LFE basignalen så kan du ställa frontarna i setupen tilll small och ange att du har en subb. Beronde på vilken delningsfrekvens du sätter(om du kan sätta den) så skickas då front bassignalen till subben. Koppla in Ap på subout, du får skaffa en splitter och kompensera på volym kontrollen bak på dina hgt. Signalen till subben blir summerad och du får ej stero, men det ska inte spela ngn roll under 80hz.

Eller så....

Sätter du i setupen att du inte har ngn subb och att frontarna är large, då kommer all LFE information att mixas in i frontarna. Eftersom preouten på frontkanalerna spelar samma information som frontarna så kan du spela AP subbarna på preout. Men det är en fullregister signal och du måste sätta filtret bakpå dina Ap att dela vid en bra nivå. Personligen gillar jag 60-80hz.

Givetvis så antar jag att man även kan använda högnivå på Ap. Om du inte har subb så kommer ju lfe signalen att spelas då oxå. Men personligen så tycker jag ej att det låter särskilt bra. Jag hade nog statsat på att köra recivierns filter och sen investera i ett externt!!

Hoppas att jag inte rört till det !!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 09:57

Du får nog acceptera att ha den extra suben i vardagsrummet om systemet skall fungera på allt filmmaterial fullt ut

Återgå till Teknikforum