Hej aspe!
Jag skall försöka besvara frågorna så gott jag kan.
aspe skrev:SSC verkar ju ha en del att säga till om Carlsson högtalarna. Jag uppfattar det som att man kan säga att SSC är ansvarig för de nykonstruktioner som som tas fram och hur de låter.
Ställer man också krav på utseende o kvalitet för att de skall få bära namnet Carlsson?
Både ja och nej. Man kan säga att SSC ha en sorts veto, således att vi kan säga ifrån om en finish som vi vet inte är tidsstabil (som kontaktlimmad fanér, eller någon lack som gulnar illa exempelvis) skulle föreslås, eller om någon finish som vi av något skäl inte tycker vi vill skall associeras med Carlsson skulle föreslås (hakkors-tapet?).
I övrigt kan vi förstås komma med förslag, men där nöjer vi oss.
Överenskommelsen mellan SSC och licenstageren (i detta fall Larsen) är ju av sådant slag att vi självklart inte varken kan eller vill tvinga något företag (licenstagare eller ej) att tillverka något de inte tror på själva. Att således i huvudsak lämna finishfrågan till den som står för tillverkningen är rätt självklart tycker vi.
Vi för dock en ständig dialog med Larsen om vad som kan vara lämpliga finisher att erbjuda, givet såväl tillverkningseffektivitet, marknadens önskemål (inte sällan modebetonade) och inte minst vad som "passar repektive modell" (vissa Carlsson högtalare har ju exempelvis varit särdeles tjusiga i vitt, så även när marknaden i det stora har lämnat den vita färgen har den funnits kvar på Carlsson).
Kortfattat kan jag säga att SSC har stort förtroende för Larsens förmåga att göra vettiga finish-val, så vi har i stort sett lämnat den frågan till honom att besluta om. Vi har inte haft något att erindra mot några av de val han gjort historiskt (möjligen med undantag av den där ferrarriröda... men visst kan det vara kul att sticka ut lite på mässor.

).
Larsen har omvänt alltid hållit dialogen levande mot SSC när det gäller finishen på högtalarna och det har varit lätt att bli överens (vi har ju alltid dels varit primärt intresserade av högtalarnas ljudåtergivningsprestanda, och har dessutom gillat alla förslag Larsen kommit med).
Larsen har även varit flexibel mot kunder som önskat special-utföranden!
Mer om detta sist i det här svaret...
En följdfråga: nya OA-58 (= OA-60) marknadsförs i några plastfolieutförande samt målade i svart o vitt.
Det finns ingen högtalare som heter "nya OA-58", snälla sluta kalla den något annat än vad den heter - OA60! Då blir vi alla glada. Det här börjar bli jobbigt.
Högtalare skall för mig låta bra, men de skall dessutom fungera som en möbel i hemmamiljön o Carlsson-högtalare verkar ha en tendens att bli långlivade (inte utan skäl tycker jag). Finns det något skäl till att att dom inte också kan erhållas i trä/fanerat utförande (förutom att priset skulle bli något högre) - för det är väl inte av ljudskäl/konstruktionsskäl det är så?
Det stämmer!
Det finns inga ljudskäl inblandade, utan avsikten till de enkla finishar som högtalaren tillverkas i är att den skall bli prisbillig att tillverka - så att säljpriset skall kunna bli så lågt som möjligt!
Det är ju en högtalare som passar i så oerhört många sammanhang att ett högt pris skulle förstöra den breda marknaden för den, och specifikt förstöra dess köpbarhet för många fattiga musikälskare som "behöver" den!
Många av dess köpare är köpsvaga och skulle drabbas hårt om priset steg mycket. Vi gör allt vad vi kan för att hålla det nere. John driver denna extrema prisvärdhetssträvan, och vi i stiftelsen... tittar på och imponeras!
Har SSC något med det här att göra?
Vi stödjer Larsens bedömning att det är rätt att högtalaren hålls så billig som det går - så länge det inte äventyrar ljudkvaliteten.
Jag skulle t.ex vilja ha ett par fabrikstillverkade OA-60 i ljus ekfanér eller liknande (som en välljudande möbel alltså ...).[/b]
Jag vågar inte lova något, men som jag antytt längre upp är John Larsen flexibel, så jag råder dig att kontakta honom direkt och fråga vad han kan åstadkomma.
Jag vet att han gjort handbyggda exemplar i specialfinish tidigare, till imponerande små pristillägg givet det myckna extra handarbetet. Det går ju inte att använda de vanliga vik-lådorna och fanéra dem i efterhand, utan deras kabinett måste byggas manuellt från grunden om de skall få äkta fanér.
Du når honom på: 0370 - 70 900
Hälsa från mig!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).