Ett kort första intryck av de nya OA-60

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Ett kort första intryck av de nya OA-60

Inläggav avr7000 » 2006-08-28 21:49

Nu har jag lyssnat lite på dem...

Förutsättningarna:

Lyssning skedde i Hifi-punktens lyssningsrum där OA51.3 låter riktigt bra, OA52.3 låter OK men inte exeptionellt och där OA58 (den gamla) inte alls har låtit så bra som t ex hemma i mitt lyssningsrum, rummet är helt enkelt inte optimalt för Carlsson.

Jag har lyssnat ca en halvtimme.

OA52.3 fanns inte på plats för en direkt jämförelse "side by side".
(Jag har ju dock lyssnat en hel del på Carlsson som sagt)

Den gamla OA58 har i detta rum låtit lite "pappig" i basen, saknat lite kropp och samtidigt låtit en aning ljusa med lite framträdande diskant.
Detta jämfört med OA52.3 i samma rum...

Den nya OA58/OA60 skulle jag vilja påstå att den låter mycket mer lik OA52.3 (återigen i detta rum), "pappigheten" var borta och det fanns ett bra fundament i ljudet, Ljusheten var oxå borta kvar var en mycket behaglig, och då skivmaterialet tillät det, luftig diskantåtergivning.

Detta har väl med de förändringar som är gjorda med modellen i form av ett element med mindre uppbrytningar och ett filter för basen med brantare flank. Något som kanske "spökat till" diskanten en aning i den gamla modellen.

Ett kort utlåtande efter kort lyssning i en för mig känd lyssningsmiljö (dock inte hemma)

Jag och Magnus2 kommer väl att låna hem dem för utvärdering vad det lider...

Mvh

/Stefan

Klåfingrade på rubriken lite. ;)
/naqref

edit... Ändrade lite på den igen/Stefan
Senast redigerad av avr7000 2006-09-14 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-28 22:11

Vasa du nu modellen hette? Nya OA58 låter så diffust. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-28 22:22

Bra fråga... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-28 22:45

Kan det bli någe annat än OA59 av detta? :wink: Spännande med intryck förresten. Finns återförsäljare i Bryssel? :)
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-28 22:55

på lådan stod det i alla fall OA58.2

:wink: :wink:

Så även på högtalarlådans baksida

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-28 22:56

Är det Larsen som är envis och vägrar gå med på att den ska heta Oa60?? :o
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-28 22:58

Vem är Larsen :roll:
Carlsson OA58.2 stod det :wink:

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-28 23:00

Haha ja just ja så var det!

men är det ingen som har koll på varför det har blivit förvirring med modell-beteckningen??
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-28 23:09

Jo :wink:

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-28 23:29

men du vill inte dela med dej av informationen :?:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-08-28 23:37

Inget att tjafsa om i offentligheten på div. forum men jag kan PM'a dig...
Nu skall jag dock hälsa på kudden, det kommer...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-29 00:39

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-29 00:44

Bill50x skrev:Läs mer om namnbytet här:
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2569

/ B

Har läst både där och i nyhetsbrevet, och där framgår tydligt varför den ska heta oa60, sen kommer den ut och heter oa58.2 ändå :)

Men jag ska inte säga nåt mer innan jag fått PM´et av Stefan, finns säkert en bra förklaring bara man får veta den.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-12 01:03

avr7000 skrev:Vem är Larsen :roll:
Carlsson OA58.2 stod det :wink:

Dynamic skrev:Haha ja just ja så var det!

men är det ingen som har koll på varför det har blivit förvirring med modell-beteckningen??

Modellen heter OA60 och ingenting annat!

Beteckningen OA58.2 är sedan länge reserverad för de uppgraderade verisoner av modellen OA58 som kan behöva göras i framtiden eftersom baselementet i dem inte tillverkas längre. Jag talar alltså om högtalaren OA58 som filteranpassas för att kunna använda det nya baselementet. På grund av ändringar i lådan avseende bland annat baffelvinkel och lite inre detaljer mellan OA58 och OA60 kan en OA58 aldrig uppgraderas till en OA60 - men väl använda samma baselement (men förstås inte samma filter, eftersom utstrålningsegenskaperna är ändrade till OA60).

Om det stämmer som det påstås - att OA60 har sålts som OA58.2 8O är det något som tyvärr gått illa snett i kommunikationen mellan SSC och Larsen. :(

Det förvånar mig mycket, för instruktionen om vad modellen skall heta har varit mycket tydlig, och hela historien om Carlssonnamnen genom tiderna (inklusive OA60) har dessutom varit offentlig en längre tid i artikeln på Carlsson Planet.

Tydligen har det ändå blivit fel :( , och vad det beror på är naturligtvis långt mindre viktigt än att det korrigeras i det snaraste!

Larsen har redan tillskrivits i ärendet och om saken inte är åtgärdad redan (någon som har koll på vad de säljs som i butikerna de senaste veckorna?) vilket vi förstås hoppas att den är - så är det bråttom!

Om högtalarna fortfarande säljs under fel namn är det illa, och således något som SSC tar på största allvar. Att två olika modeller båda kallas OA58.2 blir ju dessutom förvirrande för framtidens eventuella begagnathandel! :( Hur skall man kunna specificera vilken modell det rör sig om? :?

Beteckningar måste vara entydliga.

Återkommer i denna tråd (eventuellt med info om vad som gått snett) efter att ha talat med Larsen imorgon.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att det skall komma en uppgradering med avseende på huv och därmed dämpmaterialet i densamma såsmåningom (som egentligen skulle ha kommit med redan i den nu sålda versionen).

På grund av ett logistiskt misstag säljs alltså den första serien OA60 med OA58-huven som egentligen inte har plats för rätt mängd dämpmaterial :? , men så snart rätt huv är klar kommer modellen enligt ö.k. med Larsen att prishöjas en liten smula - och alla kan uppgradera sina redan införskaffade OA60 med rätt huv för mellanskillnaden. :P

Den fullvärdiga OA60-högtalaren blir alltså inte dyrare bara för att man köpt nuvarande förserie-OA60 med interimshuven först och sedan byter till rätt huv när den rätta huven/dämpningen är klar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-12 09:04

På Arken spelade Larsen på (enligt honom själv) 58.2.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-12 09:45

Trist att det schabblas så amatörmässigt med en så bra produkt. Med tanke på detta och den förvirring som kommer bli i framtiden med felaktiga beteckningar finns det bara en sak att göra. Se till att kunderna hålls skadeslösa, genom att:

1) Kontakta all kunder som kan ha råkat ut för en felmärkt högtalare och skicka nya märken med rätt beteckning.
2) Erbjud nya huven till låg extrakostnad.
3) Distribuera till kunder och butiker (och gör tillgänglig på nätet) en lättfattlig information om turerna med modellbeteckningen. Informationen ska naturligtvis utföras proffsigt och inte bestå av en kladdig fotostat...

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-12 09:50

58 plus 2 blir ju 60, så det stämmer säkert. 8)

Den som köper en OA58.2 nu får en högtalare med ordentligt samlarvärde om 70 år. 8O Som en gul treshilling banco ungefär ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-12 11:11

Eftersom jag fortfarande inte har sett en enda bild på det nya elementet (inte ens på CP ;) ) så fick jag Larsen att lyfta lite på huven och visa hur det såg ut under där på 58.2/60...

Bild

Den bakre dämppanelen är numera större och i o m detta så är den lite för svår att ha fastsatt i lådan så då sitter den istället i själva huven. Meget smart. :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-09-12 13:27

Naqref™ skrev:Eftersom jag fortfarande inte har sett en enda bild på det nya elementet (inte ens på CP ;) ) så fick jag Larsen att lyfta lite på huven och visa hur det såg ut under där på 58.2/60...

lyssnade du också? i så fall hur lät det?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-12 13:35

Klart jag lyssnade! Och det lät klart trevligt fast några bergsäkrare omdömen vill jag nog inte ge under en så kort lyssning med okänt material. ;)

Mässans delat bästa ljud på den våningen. Duger det som omdöme? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-12 13:48

Vänlig uppmaning (Naqref och alla andra):

Sluta kalla OA60 för "OA58.2/OA60".

OA 58.2 är något helt annat (nämligen modifierade OA58:or, och de har en annorlunda låda än OA60). Den högtalare ni pratar om heter OA60 och ingenting annat.

Felmärkta tydligen :( , men ändå OA60. :P

Vill å SSC's vägnar be alla att vara snälla och inte bidra till förviringen genom att fortsätta kalla OA60 för OA58.2 (som är uppgraderade 58:or och inget annat). Det kommer att vara svårt nog redan som det är att reda upp detta elände. :cry:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-12 14:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-12 13:53

Det är ju som Nagref™ skriver att rummet och materialet är okänt...

Dessutom så var det skillnader i elektronik vid demonstrationerna av OA60 och OA52.3.

OA52.3 drevs av AudioLab för och slutsteg samt en Gamut CD som källa.

OA60 hade en enklare Rotel CD, Rotel Försteg och sist men inte minst.... Nytillverkade!! Sentec M30 Rörmonoblock på ca 30W.

Det var alltså skillnad i effekt och även förstärkarteknologi Transistor/Rör. + då en allmän prisskillnad på drivutrustning som säkert gör sig påmind på ett eller annat sätt (kan man ju hoppas om man köper dyrt :wink: )

Ändå kände jag igen mitt första intryck... att OA60 låter mer som OA52.3 än den tidigare OA58 kanske gjorde...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-12 14:23

Är det möjligen ok att kalla den uppföljaren till oa58 innan namnfrågan verkar vara slutgiltigt avgjord mellan alla inblandade parter?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-12 14:24

Naqref:

Nej absolut INTE! Namnfrågan är avgjord och klar för länge sedan. SSC bestämmer vad de modeller som saluförs heter. Det är bestämt att den senaste modellen vi tog fram heter OA60. Ingenting annat.

avr7000:

Det gläder mig mycket, för det är vad som varit vår ambition! :P

De två sakerna vi jobbat hårdast på är att OA60 skulle få ett rikare fullödigare basregister, och förstås att mellanregisterkvaliteten skulle förbättras dramatistk.

Detta var ju OA58's (och OA50's) akilleshäl - det gamla baselementets egenskaper präglade helt enkelt ljudet i mellanregisterområdet, och det fanns ingen väg runt det. Förvisso yttrade sig problemen lite olika i OA50 och i OA58, men kärnar var samma - baselementets membran. Inte så illa att det var någon katastof, men tillräckligt för att dessa båda saker skulle stå högst på listan när OA60 utvecklades. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-12 14:41

Öhman:

Vad kommer de nu att märkas med för namn då (vilket visat sig innan i vad SSC tycker och vad som senare står i butik)? Alltså, är Larsen med på noterna numera?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
M_N

Inläggav M_N » 2006-09-12 14:49

IngOehman skrev:Beteckningen OA58.2 är sedan länge reserverad för de uppgraderade verisoner av modellen OA58 som kan behöva göras i framtiden eftersom baselementet i dem inte tillverkas längre. Jag talar alltså om högtalaren OA58 som filteranpassas för att kunna använda det nya baselementet. På grund av ändringar i lådan avseende bland annat baffelvinkel och lite inre detaljer mellan OA58 och OA60 kan en OA58 aldrig uppgraderas till en OA60 - men väl använda samma baselement (men förstås inte samma filter, eftersom utstrålningsegenskaperna är ändrade till OA60).

Jag pratade nyligen med Larsen i ett annat ärende och passade då på att fråga när den här uppgradering går att köpa. Fick till svar att det nya elementet fysiskt inte får plats i 58:an :? , det skulle tydligen fattas uppemot 5 mm i monteringsdjup. Löses det i så fall mha en disitans el dyl?

Ingvar, är det möjligt at få någon indikation från dig alt. SSC på när arbetet med uppgraderingen kan vara klart?

// Mikael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-12 14:50

IngOehman skrev:Naqref:

Nej absolut INTE! Namnfrågan är avgjord och klar för länge sedan. SSC bestämmer vad de modeller som saluförs heter.

Ska jag tolka detta som att det inte är ok att kalla den en uppföljare till OA58??!!

Detta blir ju märkligare och märkligare. :?

Att en högtalare ersätts med en nyare som ser snarlik ut och som kostar snarlikt men som ändå inte får kallas en ersättare till den tidigare.

Aja. Det är er huvudvärk inom SSC.

Jag kommer nog att tillåta mig att kalla den en uppföljare till OA58 pss som jag tillåter mig kalla Volvo 850 en uppföljare till 740 trots att de inte har mer än urtrampningslagret gemensamt. ;)

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-09-12 15:11

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Naqref:

Nej absolut INTE! Namnfrågan är avgjord och klar för länge sedan. SSC bestämmer vad de modeller som saluförs heter.

Ska jag tolka detta som att det inte är ok att kalla den en uppföljare till OA58??!!

Att en högtalare ersätts med en nyare som ser snarlik ut och som kostar snarlikt men som ändå inte får kallas en ersättare till den tidigare.

Aja. Det är er huvudvärk inom SSC.

Jag kommer nog att tillåta mig att kalla den en uppföljare till OA58 pss som jag tillåter mig kalla Volvo 850 en uppföljare till 740 trots att de inte har mer än urtrampningslagret gemensamt. ;)

Anders tänkt till lite! Vad händer när OA58.# uppgraderas? Blir det då en uppföljare till OA60 då? Därefter uppgraderas OA60.* blir då den en uppföljare till OA58.# ?
:roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-12 18:28

M_N skrev:
IngOehman skrev:Beteckningen OA58.2 är sedan länge reserverad för de uppgraderade verisoner av modellen OA58 som kan behöva göras i framtiden eftersom baselementet i dem inte tillverkas längre. Jag talar alltså om högtalaren OA58 som filteranpassas för att kunna använda det nya baselementet. På grund av ändringar i lådan avseende bland annat baffelvinkel och lite inre detaljer mellan OA58 och OA60 kan en OA58 aldrig uppgraderas till en OA60 - men väl använda samma baselement (men förstås inte samma filter, eftersom utstrålningsegenskaperna är ändrade till OA60).

Jag pratade nyligen med Larsen i ett annat ärende och passade då på att fråga när den här uppgradering går att köpa. Fick till svar att det nya elementet fysiskt inte får plats i 58:an :? , det skulle tydligen fattas uppemot 5 mm i monteringsdjup. Löses det i så fall mha en disitans el dyl?

Ingvar, är det möjligt at få någon indikation från dig alt. SSC på när arbetet med uppgraderingen kan vara klart?

Självklart går det att serva en OA58 med baselementbyte!

Man kan ju inte lämna konder vind för våg om olyckan är framme. Det vore mycket oseriöst. Uppgraderingen går till som så att man byter filter och baselement, samt förser det senare med en några mm upphöjd montering (ja, en distans) således att det får plats. :P

En sådan uppgraderad OA58 heter OA58.2.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-12 18:31

Naqref™ skrev:Ska jag tolka detta som att det inte är ok att kalla den en uppföljare till OA58??!!

Nej, du skall tolka det som att det inte finns något behov av en konstlad beteckning. Modellen heter OA60 och det finns ingen annan liknande modell som vi givit tillstånd för tillverkning.

Självklart ÄR det en sorts uppföljare till OA58, men det gör väl inte att det är rimligt att avstå från att kalla den vad den heter, nämligen OA60? (Eller OA-60, om man skall vara noga med interpunktionen.)

Lika lite som det finns någon sans i att föreslå att man skall avstå från att kalla SONY-projektorn HS60 för HS60 utan istället kalla den "uppföljaren till HS50"... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 01:10, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati