Kloning av OA-51, igen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
FS

Kloning av OA-51, igen

Inläggav FS » 2007-01-17 19:29

Hej!

På begäran så startar jag en ny tråd på det här ämnet. Alltså.

Efter att ha gått bet på några beg-objekt och ledsnat på att läsa annonser så beslutade jag att friska upp träslöjdkunskaperna och snickra ihop ett par egna lådor.

Mina senaste byggen har dock varit av mer grovsnickrad karaktär - altan, stödmur etc - så det här kan sluta hur som helst. Element och filter handlar jag när lådorna gått igenom kvalitetskontrollen.

2 skivor 1200x800 ska väl räcka
Bild

Här ska sågas
Bild

Har har sågats.
Bild

Ljuset faller elakt på snitten. De är egentligen knivskarpa :roll:

De tre hålen i mellanstaget ska vara 75mm i diameter. Har de någon betydelse hur de sitter?

Fortsättning följer...
Senast redigerad av FS 2009-11-13 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-17 19:38

Här är lite bilder som hjälp...

Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-17 19:58

Tack Stefan! Mycket bra bilder.

Vill ju komma så nära originalet som möjligt. Arne (Ducatiboy) har varit väldigt hjälpsam och förklarat det mesta för mig men några frågor kvarstår.

Sitter staget mitt i lådan och vad är det för dimension på listerna som stadgar upp hörnen?

Snart dags att gå ut i snickarboa.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-17 20:41

Gött med 51-or! Vissa saker kan inte köpas för pengar!

/Jocke

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-18 12:06

Första lådan är limmad. Snart är det dags att ta fram den stora sågen.
Bild

En gammal vän som väntar på nya kompisar.
Bild

Inte nog med att kameran tar kassa bilder, det ringer en massa folk till den också. :?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-22 11:45

Hej alla OA-fantaster! Här kommer helgens slöjdrapport.

Ojämna kanter fixar fräsen lätt.
Bild

Högra lådan klar för sågning.
Bild

Första snittet gick att såga med cirkelssåg. Resten gick bra med fogsvans.
Bild

Den andra lådan klar för limning. Jag fuskade med IKEA-metoden.
Bild

Det blev två snygga lådor.
Bild

Har någon tips på passande terminaler och basreflexrör?
Senast redigerad av FS 2009-11-13 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-22 14:15

Här har du "orginalen" (terminalerna)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2003579.htm

De "bananer" som ursprungligen följde med OA51 ( de hade dock även skyddsplast över stiften...)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5349.htm

röret hittar du någanstans mellan

Bild

och

Bild

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-22 14:27

Spar det bortsågade hörnet!

Det kan med en baffel bli en spännande surroundhögtalare...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-01-22 15:16

Stefan

Kul bild på toarulle och hushållsrulle...

mvh

Martin

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-01-22 16:01

Dellstig skrev:Stefan

Kul bild på toarulle och hushållsrulle...

mvh

Martin

No shit!!! :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-22 17:08

avr7000 skrev:Spar det bortsågade hörnet!

Det kan med en baffel bli en spännande surroundhögtalare...

Låter som en bra idé. Ska se om min fru tycker det också... :roll:

Dasspappersrullen i all ära men det här pappröret kanske vore ngt. Är originalet 55mm i diameter?

Är höljet till dämppanelen i plast? Den måste ju också DIY:as.

Mvh,
Fredrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-22 20:33

Röret är ca 58 mm invändigt.

Dämppanelen är av plast ja. Diyas lämpligtvis i Aluminiumplåt eller dyl.

Stefan

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-24 22:51

Tjena, jag har åxå påbörjat bygget av ett par 51:or. Har lite frågor som skulle hjälpa mycket på vägen. Kommer säkert på fler frågor när jag kommer längre och längre i bygget.

1. Tjocklek på baffelns kanter när man ska rita ut från hörn till hörn, hur får man reda på de? De skiljer någon millimeter på varje sida eftersom vinklarna är olika.

2. Hur tjock är distansringen till basen?

3. Vad är måtten på staglisterna inne i lådan, hur fäster man dem, bara med trälim, hur spänner man fast dem inne i lådan igentligen? Svårt komma åt med tvingar o grejer...

4. Exakt var ska basröret monteras på sidan, så att jag åxå vet var jag ska göra upp hål i mellanväggen för räret går ju igenom ett av dom 3 hålen.

5. Vad är det för mått på dämpvingen, höjd, djup, bredd osv.. även vinkeln ut från lådan? Hur är den fastsatt på lådan?

Stort tack sålänge

JonasS

Inläggav JonasS » 2007-01-26 00:13

Hej!

Jag har också funderat på att göra ett par OA51-kloner...

Kommer troligen inte att bygga mina på ett tag men har suttit och ritat och skissat en del.

Efter vad jag förstått så är orginal 51:orna gerade i samtliga sammanfogningar... stämmer detta?

Är det stödlister i alla skarvar som är 90 grader?

Är sidorna sammanfogade mha en lamellfräs, bara limmade eller är de spikade/skruvade på något sätt?

Om man mäter det lutande planet, som elementen sitter i, har detta plan då följande mått?

Front: 52,43 mm
Topp: 49,74 mm
Sida: 39,05mm

Är det någon som klurat på vilka vinklar man skall gera det lutande planet för att få det som originalet?

Om mina beräkningar stämmer har jag fått fram följande vinklar:

Front: Totalt 136,36 grader hälften blir 68,18 grader
Topp: Totalt 129,66 grader hälften blir 64,83 grader
Sida: Totalt 114,42 grader hälften blir 57,2 grader

Om måtten stämmer kan det kanske hjälpa någon som är på gång och vill gera för att få ihop lådorna, men det kanske är enklare att använda fogsvans och cirkelsåg som Ducatiboy och FS gjort...

Snickra på!

/Jonas

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-26 00:18

Är det omständigt att bygga lådan i rätt mått, såga upp ett plan där baffelns yta ska vara för att sedan lägga lådan med den ytan nedåt och rita ut ett nytt plan med en distans som är lika tjock som baffeln?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-26 01:04

tvett skrev:Är det omständigt att bygga lådan i rätt mått, såga upp ett plan där baffelns yta ska vara för att sedan lägga lådan med den ytan nedåt och rita ut ett nytt plan med en distans som är lika tjock som baffeln?

Klockrent. :D

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-26 07:10

tvett skrev:Är det omständigt att bygga lådan i rätt mått, såga upp ett plan där baffelns yta ska vara för att sedan lägga lådan med den ytan nedåt och rita ut ett nytt plan med en distans som är lika tjock som baffeln?

Himla smart låter det som tvett! Jag fick härmed svar på en av mina frågor, ska testa detta när jag sätter ihop mina lådor!

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-29 16:53

Hej!

Har precis vaknat ur en efterhängsen förkylning och tänkte våga mig ut i garaget igen för fortsatt snickrande.

Många frågor angående vinklar och mått har ställts. Ska försöka reda ut dem när jag har måttat in baffeln och ser om jag har räknat rätt. :)

Planen är att fanera baffeln innan den limmas fast på lådan. Det skulle nog bli svårt att få tryck på den annars. Även hålen för element och basreflex tänkte jag fräsa ur efter fanering. Tror ni jag är rätt ute :?:

Bilder kommer...

Mvh
/Fredrik

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-29 20:14

Fanéringen låter vettigt att göra innan ihopsättning, då kan du ju fanéra på båda sidor åxå! Upptagning för hål för element kan jag tänka mig blir lättare med baffeln påsatt eftersom du inte riktigt vet var den kommer att hamna på lådan innan, eller..?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-29 22:30

Ikväll blev det ett ordentligt träningspass i garaget.

Baffeln grovsågades och pluggades fast. Efter det satte jag igång och slöhyvla lite.
Bild

Och sen hyvlade jag en hel massa mycket till. Skottkärran kan ju behövas ifall det blir fiasko.
Bild

En stund senare :lol:
Bild

Pluggarna höll baffeln på plats under hela hyvelinfernot
Bild

Köp sådana här ifall ni inte redan har dem!
Bild

Avdragen var: 18, 21.5 och 25 (mm)

Mvh
/Fredrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-29 22:43

Det där borde gå att få riktigt snyggt om man fanerar det, men att lacka kommer inte att funka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-01-30 00:08

Lacka, Näe......Jag prövade att lacka med ett bedrövligt resultat.
Däremot så är fanér det som äger tycker jag...
Men att fanera baffeln innan montering tycker jag är onödigt krångligt.
Kan dessutom vara svårt att få till skarvarna mot resten av lådan.
Nä, jag gjorde så att jag gjorde en jigg där jag spände fast lådan när den fanerades, och det gick alldeles utmärkt. Lite tankeverksamhet
resulterade i en fullt användbar grunka som jag naturligtvis inte
tog någon bild på innan jag plockade sönder den efter avslutad fanering...
Men det är alltså genomförbart, tom med mitt hårda ekfaner....

/Arne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-30 00:17

Vad är problemet med att lacka? Går det inte att torka lådorna ordentligt innan?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-30 00:20

tvett skrev:Vad är problemet med att lacka? Går det inte att torka lådorna ordentligt innan?

MDF rör sig rätt ordentligt så skarvarna kommer att synas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-30 09:12

Lacka är inte aktuellt. Självklart ska de faneras i svartbetsad ask 8)

Fördelen med att fanera baffeln innan den limmas på lådan vore att jag då slipper bygga jiggen som Arne nämnde. Resten av lådan skulle då faneras efter att baffeln monterats.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-30 17:10

Går nog bra om du varit så styv i ditt hyvlande, att du ingenstans har något som helst vinkelfel eller nivåfel på mer än några tiondels mm.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-30 21:20

Sidorna på baffeln faneras såklart efter montering men det lär ändå kräva sin precision.
Jag kanske gör en Naqref™ och provar båda varianterna. :wink:

Läste ngt om en ny carlsson-bas på carlssonplaneten. Är det ny upg-sats på gång?

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-30 22:26

FS: Avdragen som du uppgav tidigare.. 18, 21.5 och 25 (mm)? stämde dom exakt när du sågade och hyvlade in baffeln? På vilka sidor ska vilka mått vara? Blev det helt spetsiga hörn på dina lådor? Jag vill gärna ha så spetsiga hörn som möjligt. Är din MDF exakt 16mm tjock?

Kan man hyvla bort resterna av baffeln som du gjort FS, på spånskiva? Eller smular det bara?

Vad är monteringshålets diameter för basen, någon som vet? (så att jag kan tillverka en distansring)

Hur blir det om man målar på spånskiva, om man putsar den så slät man kan innan?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-30 22:58

Man kan ju göra en jigg till sin överhandsfräs som ligger mot ytan och tar allt som sticker upp, tex en baffel...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-31 00:44

Robinox skrev:Kan man hyvla bort resterna av baffeln som du gjort FS, på spånskiva? Eller smular det bara?

MDF är ju svinlätt att hyvla med vanlig manuell hyvel, man får fin kontroll, men icke spånskiva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-31 01:32

Ragnwald skrev:
Robinox skrev:Kan man hyvla bort resterna av baffeln som du gjort FS, på spånskiva? Eller smular det bara?

MDF är ju svinlätt att hyvla med vanlig manuell hyvel, man får fin kontroll, men icke spånskiva.

Visst är det så, när kantfräsen med kullager sa upp sig när jag skulle fixa det sista på basmodulerna för högtalartävlingen, så plockade jag fram min gamla Stanley-putshyvel, och det gick ju utmärkt att handhyvla det som stack ut av MDF-skivorna vid kanterna. I spånskiva däremot hugger hyveln och flisar upp, och det känns nästan som det är grus i den, i jämförelse.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-31 15:21

Robinox skrev:FS: Avdragen som du uppgav tidigare.. 18, 21.5 och 25 (mm)? stämde dom exakt när du sågade och hyvlade in baffeln? På vilka sidor ska vilka mått vara? Blev det helt spetsiga hörn på dina lådor? Jag vill gärna ha så spetsiga hörn som möjligt. Är din MDF exakt 16mm tjock?

Måtten stämmer och gäller för yttersidan, ovansidan och framsidan. Läs här för mer info om hur du räknar på vinklarna. Hörnen blev spetsiga så de sticks. MDF-skivan är 16mm men hur exakt vet jag inte. Jag tvivlar mer på fogsvansens precision än MDF-skivans. :)

På Jem & fix säljs MDF-skivor i måtten 1200x800 för 80 spänn styck. Två sådana räcker till ett par 51:or om man sågar smart. Så varför göra sig besvär med spånskivor? :?

Robinox skrev:Vad är monteringshålets diameter för basen, någon som vet? (så att jag kan tillverka en distansring)

Minns inte nu men det står i någon tidigare klon-tråd.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-31 19:10

Tack för svaren!

Skulle gärna använda mig av MDF om vi hade det på jobbet, tyvärr var spånskiva det enda vi hade hemma =( Jag tänkte mig inte för heller innan jag började såga upp mina spånskivebitar att jag kunde åkt och köpt MDF nån annan stans, det skulle dock bli mycket dyrare än spån... jaja, de går väl att göra lådor av spån åxå..
Måste jag staga lådan invändigt med såna där lister nu när jag har spån eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 19:28

Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-31 20:09

RogerGustavsson skrev:Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Även kända som köksluckor från småland. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-31 23:12

Vee-Eight skrev:
RogerGustavsson skrev:Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Även kända som köksluckor från småland. :wink:

Jaha, då är det bara att börja om. :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-31 23:52

Kommer väl en Marbodal Signature av oa51:an så småningom. :wink:

Allvarligt skämtat så hörde jag ngt om att det inte fanns bra mdf på den tiden oa51:an byggdes. När jag skruvade isär mina för renoveringen så såg det rätt likt halvfärdiga köksluckor. :P Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-11 21:16

Väntar nu på att faneret ska anlända och börjar bli osäker på om mitt fanerkoncept håller.

Bafflarna är inpassade och klara men inte limmade på lådorna. Vitlim ska användas för faneringen och då behövs ett ordentligt tryck för bra resultat. Planen är därför att fanera framsidan på bafflarna innan de limmas på lådorna för att underlätta inspänning och slippa bygga "fanerjigg". Efter det limmas bafflarna på lådorna och de resterande sidorna faneras.

Frågan är bara om baffeln (mdf-skivan) kommer slå sig när den faneras på ena sidan. Är det någon här som vet? Ett motmedel vore väl att fanera baksidan också men det räcker inte faneret till.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 00:03

Mina lärare på snickarutbildningen jag gick avrådde starkt från att bara fanera på ena sidan av en spån eller MDF skiva. Jag har inte testat detta, men jag litar på att dom kan sin sak så jag råder dig till att fanera båda sidorna!

Hur har du tänkt att limma fast bafflarna föresten? Har du en jigg för det eller hur ska du skapa tryck på den i den konstiga vinkeln?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-12 00:23

Robinox skrev:Mina lärare på snickarutbildningen jag gick avrådde starkt från att bara fanera på ena sidan av en spån eller MDF skiva. Jag har inte testat detta, men jag litar på att dom kan sin sak så jag råder dig till att fanera båda sidorna!

Handlade det om lådor eller skivor? Vad jag kan tänka mig så menar de på att en skiva skulle slå sig om materialen krymper/expanderar olika och genom att fanera båda sidor håller man skivan rak. En låda slår sig inte riktigt på samma sätt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 00:35

Nej, när lådan väl är limmad så duger enkelfanéring.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 01:05

Ok det var mer än jag visste, då hade lärarna fel då för det var just lådor av olika slag som tillverkades på min snickarutbildning, och vi var tvungna att fanéra båda sidorna när vi tillverka lådorna :?
Men det är klart, varje lärare hade bara jobbat inom snickaryrket i mellan 25-45 år vardera.....

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-12 01:13

Det kan väl bero på om lådan är sas är sluten, dvs enkelt förklarat,
att den har alla sidor limmade eller som en låda utan lock.
En låda som har alla sidor limmade blir ju stabil, men om man
tar av en sida så blir ju lådan sämre i stabilitet.
Sedan beror det väl också på hur tjock skivan är?

/Arne

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 01:50

Jo du har väl rätt i det du säger Ducati, finns många olika varianter på lådor, tjocklekar osv som spelar in. Bygger man lådan stabilt och bra så gör de nog inte så mycket att de bara är fanér på en sida kanske.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-12 08:14

Vee-Eight skrev:Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.

Det var nog att den var av björkspån och att de kanske hade speciella egenskaper? Lådorna byggdes i möbelfabriken mittemot där en av mina kompisar bodde. Har varit och busat på den fabriken i unga år (före OA-51 perioden).

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-12 09:32

Lådorna är redan byggda så fanering av insidan är inte aktuellt. Lådorna är ju ganska små och rejält stagade så jag tror inte de kommer att slå sig.

Hur har du tänkt att limma fast bafflarna föresten? Har du en jigg för det eller hur ska du skapa tryck på den i den konstiga vinkeln?

Bafflarna blir mycket enklare att limma då de är pluggade och inte kräver lika högt inspänningstryck som faneret så de klarar jag genom att använda de bortsågade hörnen som jigg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 11:00

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.

Det var nog att den var av björkspån och att de kanske hade speciella egenskaper? Lådorna byggdes i möbelfabriken mittemot där en av mina kompisar bodde. Har varit och busat på den fabriken i unga år (före OA-51 perioden).

Vart i sverige var detta?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-17 01:16

Tänkte höra lite snabbt om nån har tips på hur man sågar av hörnen lättast när man inte äger några tvingar som man kan spänna fast lådan med medans man sågar? Jag har endast en liten tving med drygt 200mm gap.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-17 18:18

Lägg upp ett knä o såga!
Så gjorde jag, och det var inget besvär alls.
Mdf kanske är lite lättare att såga i iofs. Men
nyckelordet här är lugn, man ska nog inte ha bråttom
när man gör det, så stressa inte. Då kan du snabbare
än kvickt vara tvungen att köpa Mdf o göra nya lådor :wink:

/Arne

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-17 18:50

Vee-Eight skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vart i sverige var detta?

Jo, det var i Vaggeryd (grannorten till Skillingaryd där John Larsen huserar) på Vaggeryds Möbelfabrik.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-02-17 20:33

vid alla sådanahäringa snekapningar som kan anses lite mer kontrollerade.... är det fördel med rena proffsmaskiner med både vinklingsbar klinga och ställbart bord
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2007-02-18 17:31

Jaha!

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-20 00:47

Jag har nu kommit en bit påväg med mina 51-kloner, har precis kapat bort hörnen, men en av lådorna sågade jag bort hörnet på fel sida tyvärr. Det syns på den högra lådan, jag måste fixa hålet för basröret i mellanväggen så att röret passar igenom där. Annars blev det rätt bra.
Bild

Jo förresten OlA-68... tack för tipset med proffsmaskiner...
Bild

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-20 22:38

HAHAHAHA!!! Way to go!!! :D 8O :D :D

Det kan nog bli bra det där. Kul med udda lösningar!

/Arne

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-20 23:23

Jag har fått uppfattningen att det är endast ska vara en aningens dämpmaterial på väggarna i den inre kammaren i lådorna, men vet ni exakt hur lite det ska vara? Ska det täcka hela utrymmet? Hur tjockt ska dämpmaterialet vara....?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-20 23:26

I mina finns bara dämpmaterial bakom elementet. Rätt hårt packat. tror att jag sett en tråd med hur det skaulle läggas in!

/J

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-02-21 01:23

I mina finns, som det syns på bilderna på sid 1 i denna tråd, även 1 eller 2 bitar gullfiber även i den inre kammaren.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-21 09:48

Hmmm!

Jag har ju tittat på dina bilder, men att jag inte uppmärksammat det!Har de gjort olika vid olika tidpunkter? Jag kanske skulle prova att stoppa i lite dämpning i den inre kammaren? Å andra sidan upplever jag basen som både fast och djup!

/Jocke

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-21 10:09

Jag har äntligen fått hem mitt faner så nu fortsätter bygget. Här har jag spännt upp den första sidan. Sen är det bara 13 sidor kvar...
Bild

Sträckbänken som ska användas till baffeln ser ju grymt proffsig ut! :D
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-21 11:45

Skruva ur skruvarna och ta ut mellanväggen och sätt i en ny med rätt hål i.

Blir lite jobb att få ut mellanväggen om den är limmad självklart, men iom sågningen så borde det gå att pillra in en ny mellanvägg...

(Om du inte redan bafflat båda, dvs.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-22 00:06

FS: Det ser ju ut som en medeltida tortyrmaskin det där!
När du har fanerat gavlarna så tycker jag att du ska ta baffeln
direkt, så du inte skadar faneret på de sidor som ligger an mot
spänngiggen.
Jag sågade ut hålen för elementen och skar med en mattkniv försikitgt
ur för hålen i faneret. Men det är ju jag det :)
Ser fint ut annars!
/Arne

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-22 12:59

:) Det är svinkallt i garaget så jiggen byggdes fort och intensivt. Den funkade bra till att limma baffeln iaf så det blir intressant att se om den pallar fanertrycket.

Planen är att öva fanering på de mindre kritiska sidorna innen baffeln faneras men det vore ju trist att skada ytan på tortyrredskapet.

Vad rekomenderar ni för grovlek på sandpapper? Faneret ska svartbetsas och sen oljas med någon lämplig träolja.

Det börjar bli dags att beställa elementen. Vet någon något om det nya 7-tumselementet som SSC utvecklar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-22 14:13

Tänk på att om den skall betsas, så måste man väta-torka-putsa, väta-torka- putsa, väta-torka och putsa först. Annars reser sig träfibrerna när du betsar. Se till att ha samma lösningsmedel att väta med som i betsen. (Vatten/sprit/ammoniak). Tre omgångar väta-torka-putsa bör räcka. Bara att fukta ytan lätt med en fuktig trasa och låta torka ordentligt mellan gångerna.
Att putsa resta betsade fibrer funkar inte, då försvinner betsen fläckvis.
Sen när man oljar, kan man olja ett par gånger först innan man går på med allra finaste sandpapperet man kan hitta, så man inte slipar ner i betsen på en gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 15:58

FS skrev::) Det är svinkallt i garaget så jiggen byggdes fort
Det börjar bli dags att beställa elementen.

Element ? Satsa på en byggfläkt på en gång, minst 20 grader varmt bör du ha när du limmar och fanérar.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-22 17:52

Du ska nog inte limma om du har mindre än 10 grader, annars är de ok, men det tar längre tid för limmet att härda.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 21:12

Temperaturen och luftfuktigheten har stor betydelse.
Materialet bör om möjligt förvaras och bearbetas vid den temperatur och luftfuktighet som de sedan ska fungera.
Om man nu vill vara riktigt noga och vill slippa problem, så småningom.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-22 21:33

Håller helt med dig Ragnwald!

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-22 22:28

Jiggen byggdes i garaget av tryckimpregneterat virke och förzinkad spik, så den klarar det bistra klimatet.

All limning och fanéring görs i det rumstempererade gästrummet, se tidigare bild i tråden. Ni tror väl inte på fullt allvar att jag har ekparkett och krukväxter i garaget? :wink:

3:e sidan är limmad, 11 kvar...

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-27 09:43

Orkar ni med fler fanérbilder?

Kände mig tvungen att knäppa några bilder på jiggen in action.
Bild

När den här har torkat så är den första lådan fanérad.
Bild

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-27 18:32

Wow, det ser riktigt avancerat ut de där, häftigt!
Tur att jag inte ska fanéra mina lådor.... :wink:

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-28 18:45

Fina fisken, FS!
Det gläder mig att du byggde en jigg för bästa resultat!
När dina lådor är klara så får man ställa sig i skamvrån
i jämförelse! :D
Det blir nog bra det där!

/Arne

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-28 19:48

Hoppad du får ordentligt tryck på fanéret nu.. Det hade inte gjort nåt om du haft dubbelt så många tvingar, om inte annat än för att föredela ut trycket mer. Men du har kanske löst de där på nåt ultrasmart sätt som inte går att se riktigt på bilderna... Ska ta tag i mitt projekt snart åxå..........

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-01 10:01

Trycket från tvingarma räcker till att få faneret slätt. Jag har övat och utvecklat tekniken på baksidan och undersidan, som ändå blev helt ok, till att vara riktig bra på de resterande sidorna.

Limmar lådan, drar av med limskrapa, lägger på fanéret (inget lim på faneret, det drar sig när det blir blött), på med glapack och tryckskiva fort som tusan, dra åt, dra åt lite till... och lite till.

Sidan där basreflexröret mynnar blev lite ojämn men inte värre än att det gick att slipa slätt. Det verkar vara större risk att fanéret reser sig när man sätter det över ett hål.

Baffeln blev väldigt slät och fin. Men. Som vanligt när saker börjar gå på rutin är det lätt att tappa fokus. :roll: Jag ska visa vad jag menar ikväll.

Hur går det för nox?

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-01 11:21

Följer den här tråden med stort intresse.
Har ni något exakt mått på originalets placering av basreflexmynning?
Har kollat på lite foton och på dem ser det ut som att centrum på mynningen ligger
ca 75mm från lådans underkant resp bakkant.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-03-01 16:53

Fick denna enkla ritning av en kompis som mätt på sina orginal-51:or. Det är mått från lådans kanter till rörets kanter och inte från centrum på röret eftersom man ver inte viken dimention på röret man får tag på. Då är de bättre att ha mått från kanterna istället.

Bild

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-01 23:42

Fisken var inte så fin, Arne! :o

Ett problemet med jiggen är att när lådan ligger i den så blir jag desorienterad. :wink:

Kolla bilden nedan så fattar ni.
Bild
Trist va?

Men det man inte har i huvet får man ha i garaget osv...
Bild

Det bruna på baffeln är något kemiskt träguck som i det här fallet används som spackel för att jämna till ytan. Det härdar blixtfort så det gäller spackla undan snabbt.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-03-02 21:12

Ajajajajajaj!!! När jag fanérade mina lådor så undvek jag intag
av grappa vid högtalarmeka........
Så kan det gå!! Men egentligen så hade det ju gått att behålla
baffeln på det sättet om du hade gjort likadant på den andra
lådan också...men det hade du kanske inte gjort.... :wink:
Det finns bara en fras i det här jobbet:

GÖR OM, GÖR RÄTT!!!!

:D :D :D :D :D

/Arne

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-02 21:14

Och jag som tyckte att det blev snyggt med faneret åt det hållet.
Såg fortfarande ut som solit trä. Eller blev ådringen för bred?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-02 23:34

jag hade absolut vart nöjd, om den andra lådan såg likadan ut. Om inte är ju frågan om vilken man ska göra om... tyckte det vart snygggt med ådringen på "tvärs" på baffeln.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-03 21:38

Grappa var ett bra förslag :) Efter kvällens Amarone så vore det pricken över it.

Baffeln blev inte ful men inte heller som jag tänkt mig. Och på grund av att jag förmodligen hade retat mig på det varje gång jag såg högtalaren så tog jag det säkra före det osäkra och högg loss fanéret innan latheten hann övertala mig om att det såg bra ut.

Grappa sa du...

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-05 12:23

Några frågor till pålästa carlssoniter.

1. Vad är det för ytbehandling, förutom svart bets, på de svartbetsade originalen?
2. Vilket typ av internkablage rekommenderas? Clas Ohlsson finns i stan.
3. Har ni något tips på diskreta beslag för att hänga 51 på väggen.
4. Hur går det för Robinox? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-05 12:26

FS skrev:1. Vad är det för ytbehandling, förutom svart bets, på de svartbetsade originalen?

Är väl mer lasyr än bets.

2. Vilket typ av internkablage rekommenderas? Clas Ohlsson finns i stan.

Eku/Ekua Teleledning 2x0.38mm2

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-05 14:24

Tack Naqref™!

Den här kanske: Eku på CO

Är väl mer lasyr än bets.

Det hade jag inte tänkt på. Vet någon mer säkert?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-05 14:40

Just den.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-03-06 13:15

4. Hur går det för Robinox?

Kul att du frågar, mitt bygge står still just nu för jag har varit lite slö av mig på sistonne och sen saknar jag lite grejer som jag behöver ha innan jag fortsätter, bla dämpull och basreflexrör, har ni förslag på hur/var jag införskaffar detta?

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-06 14:52

Har skaffat rör på ICA, gratis.

Bild

Hade ingen lust att betala 200kr (inkl frakt) för två papprör från Ljudia.
Mina rör har samma mått som Ljudias och är gjorda i styv, hård papp.
Kanske skall lacka dem invändigt när jag skall använda dem.

Det är så här långt jag kommit med mina kloner hittills...

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-06 15:17

Ja Ljudia slipper man gärna.

Du ska ha något i den här stilen som dämpmaterial.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-06 16:02

Någon som har koll på måtten på mellanstycket som skall sitta mellan bas
och diskant. Borde väl vara 115mm långt för att passa den gamla diskanten,
men höjd och bredd (på mitten)?

Gissar att vinkeln man får kan vara kritiskt att det blir rätt.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-08 17:48

Ett paket med bland annat två sådana här dök upp häromdagen.
Bild

Kanske blir det premiärlyssning till helgen. Vad ska man spela oskulden av dem med måntro?

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-08 20:00

Kanske blir det premiärlyssning till helgen. Vad ska man spela oskulden av dem med måntro?

Hoppas det kommer att låta bra. Välj med omsorg.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-03-08 23:34

Fråga: När jag ska fästa baffeln på lådan, räcker det med att bara foga ihop den dikt på med lim, blir det tillräkligt hållbart, eller bör jag skruva åxå? Jag kan inte köra med centrumtappar eller kex tyvärr.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-03-08 23:38

Mina lådor är i MDF, och jag har inte en skruv i dem , bara lim.
Vet inte hur det blir med spånskiva, men får du ingen spalt borde det hålla...

/Arne

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-12 12:49

Jag kunde inte hålla mig till ytfinishen var klar så i helgen skruvade jag varsamt i filter och element och lyssnade. Och som det lät :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D

Knäppte några bilder med mobilkameran under tiden. Kvalitén är kass men lite går att urskilja.

Mycket gullfiber blev det. Jag skar till 6 bitar 10x10x26,7cm vilket ger 16dm^2. Rejält dämpat blir det iaf.
Bild

Mellanbiten ovanför basen och absorbenterna är inte färdiga än. Rummet är dåligt dämpat så absorbenter behövs definitivt.
Bild
Det sticker fram ett par fötter där nere :)

Stativen är högst temporära och kan inte rekommenderas på något vis.
Bild

Dessa stativen är bättre men de behöver nya basar.
Bild

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2007-03-12 20:53

Jättefina!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-03-12 21:37

Duktigt jobbat! Skitsnyggt faktiskt.se
11010000

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-13 08:54

Grattis!
Sådär fina skulle man vilja kunna göra själv... Tycker de är kanonsnygga obetsade.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-13 11:25

Tack!

Jag gillar också den obetsade asken. Frågan är bara vilken ytbehandling som vore bäst om man vill behålla den ljusa färgen utan att den gulnar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-03-13 14:29

vill behålla den ljusa färgen utan att den gulnar

Jag tror på en vattenbaserad möbellack med glans 20 (smaksak). En akydlack gulnar med tiden! Tre strykningar och mellan slipning med fint papper för fiberresningen då har du fin yta.

Hör för säkerhets skull med din lokala färghandlare vad han tror!

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-15 17:12

Jag tänkte experimentera lite med dämpmaterialet i lådorna. Så har ni några tips så skriv!!

Nu finns ljupbasen där men avstämningen verkar väl låg när jag jämför med de gamla slitna OA50:arna. Det kanske är för välpackat med glasull nu så jag ska testa att plocka ur lite.

Om någon vill förklara tekniken bakom placeringen av dämpningen (mycket i utrymmet bakom elementen och lite i det inre utrymmet) så vore det intressant.

Håller på att bygga absorbenterna nu. Vad ska det vara för dämpmaterial i dem?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-15 17:58

Den blir nog snyggast i någon sorts såpolja tror jag. Dvs en vittonande olja! :D

Verkar som att alla ljusa träslag är snyggast i det, eftersom de träslagen är rent av fula i gult.. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-03-16 19:17

Jag blir så glad när ens små förklaringar och projektbilder inspirerar
till att andra får till snygga och välljudande alster!
De ser helt sjukt snygga ut, FS! :D
Ett stort grattis till ett väl genomfört bygge.
Som absorbent använde jag en undertaksplatta modell tjockare.
De är väl cirka 4 cm tjocka och mycket formstabila. Är ju dessutom
också byggda för att också dämpa ljud. Jag vände den vita ytan
som ligger neråt i undertaket bakåt mot väggen och häftade fast
vanligt högtalartyg över gullfiberytan som är vänd ut mot rummet.

/Arne

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-17 15:10

Mycket gullfiber blev det. Jag skar till 6 bitar 10x10x26,7cm vilket ger 16dm^2. Rejält dämpat blir det iaf.

Dum fråga: är det per högtalare? Blir ju ganska packat i så fall.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-19 10:24

Jag skrev 16 dm^2 dämpning i ett tidigare inlägg. Det kommer nog bli ganska platt och 2-dimensionellt :) så jag rättar mig själv och ändrar till 16 dm^3.

Alltså: 16 dm^3 per högtalare uppdelat på 6 bitar varav 2 petas in i den inre kammaren och de resterande 4 läggs i den yttre.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-19 10:44

Alltså: 16 dm^3 per högtalare uppdelat på 6 bitar varav 2 petas in i den inre kammaren och de resterande 4 läggs i den yttre.

Du lyckades peta in de 2 i den inre kammaren efter att baffeln var limmad?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-19 11:10

Jadå, det är bara att knöla ihop gullfibern lite. Se bara till att de inte lägger sig för basporten.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-19 14:07

Jadå, det är bara att knöla ihop gullfibern lite. Se bara till att de inte lägger sig för basporten.

OK, vad bra. Fick du ordning på basavstämningen? Tänkte på att du har väl
inte glömt kapa br-rören lite?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-19 15:16

OK, vad bra. Fick du ordning på basavstämningen? Tänkte på att du har väl inte glömt kapa br-rören lite?

Jag tror jag kapade rören till 25cm. De är 55mm i diameter så de behöver vara ca 90% av längden på originalrören. Problemet är nog att rummet som de spelar i är stort och krävande. Det är ca 45 kvm med en takhöjd melllan 3 och 4m + att det är öppet till köksdelen som är på ca 40 kvm.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-03-19 17:14

Hallå där!

Har för mig att man bör förlänga basreflexporten med ca: 30% när man byter från SS 8542 till SS 8545 i OA51.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-19 21:13

Kristian skrev:Hallå där!

Har för mig att man bör förlänga basreflexporten med ca: 30% när man byter från SS 8542 till SS 8545 i OA51.

Jag räknade med originallängden plus rekommenderad förlängning på 5cm och drog av 10% för att kompensera mina lite smalare rör. De har 10% mindre area än originalen.

Har fått ordning på mellanbitar och absorbenter nu och har äntligen fått ro att sitta ner och lyssna ordentligt. Utan att ta till överdrifter så kan jag tala om att de spelar alldeles otroligt fantastiskt :D :D :D

En skiva till!

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-20 10:21

Nu fattas det bara svarta skruvar till elementen och kanske någon typ av skyddsfronter. Och ytbehandling, bättre förstärkare....
Bild
Bild

En bild på vardagsrummet från köket. Planer finns på att sätta liggande träpanel på väggen bakom tv:n. Det skulle nog dämpa en del reflexer.
Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-03-20 10:32

Jösses vad bra det ser ut 8O Spelar dom hälften så bra som dom ser ut måste dom låta kanon!! Snyggt jobbat :!:

/robban

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-03-20 11:08

Mycket vackert!
Spelar alldeles säkert bra mycket bättre än mina då du har ett .3 kit.
Ett .3-kit , tack!!!
Vad kostar ett sånt nu igen...?

/Arne

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2007-03-20 12:14

Vad kostar ett sånt nu igen...?

Gör ett besök hos Larssen vettja.

http://www.larsenhifi.com/ugk51.htm

Det finns två olika filter-varianter..

/robban

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2007-03-20 12:29

Fantastiskt bygge. Hur har du gjort detaljen mellan bas och diskant elementet?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-20 12:45

Tack för de snälla orden!

Biten mellan elementen är av mdf som frästes sågades och sandpapprades till sin form. Även distansringen till basen och klossen mellan lådan och absorbentpanelen snidades i mdf. De svarta detaljerna är betsade med Herdins äkta bets.

Ett budget-.3 kostar 5400.- inklusive frakt hos Larsen.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-20 13:18

Kan bara instämma i kören. Fantastiskt tjusigt!

Fräste du ner distansringen till 14,5mm i höjd eller lät du den vara 16mm?

Jag kommer inte att använda fräs till mina kloner, så det vore enklast om det
funkar OK med 16mm.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-03-20 14:37

Jag fräste ner dem till 14,5 mm. Om du inte känner att du har något större behov av en fräs så är mitt råd iaf att köpa en billig fräs och bygga en enkel håljigg till den. Fräsen kostar 200-300 kr men det sparar du nog in på sågblad och sandpapper.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-03-20 17:48

Otroligt snyggt!!

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-03-21 09:18

Kan bara instämma i lovorden!
Dessutom är OA-51 i mina ögon en av de mest stilrena skapelserna i historien.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-04-05 17:46

Hur långt skulle basreflexröret va i 51:an nu igen? Jag tänkte köra på Ljudias 55mm invändigt, 300mm långt, räcker det eller ska jag köpa ett extra rör så jag kan skarva?

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-04-10 21:11

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-06 14:54

Testade du olika bredder på placeringen innan du hängde upp dem? Om jag inte missförstått IÖ på LTS Carlssonföreläsning/poboxspelning i Sthlm så ska oa51 hänga på väggen så baffeln ser ut som en förlängning på baffeln hos ett par oa52 samt minst 60 cm över marken. Det renderar ju en ganska ökad bredd mot oa52 (som väl ska placeras ungefär som oa50) för att placeras optimalt enligt skaparen...

Jag ingår i hyllningskören för hur vackra dina högtalare är!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-06 16:07

Slartibartfast skrev:Om jag inte missförstått IÖ på LTS Carlssonföreläsning/poboxspelning i Sthlm så ska oa51 hänga på väggen så baffeln ser ut som en förlängning på baffeln hos ett par oa52 samt minst 60 cm över marken.

Finns en bra tråd om det oxå.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13566

;)

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-06-06 20:26

Slartibartfast skrev:Testade du olika bredder på placeringen innan du hängde upp dem? Om jag inte missförstått IÖ på LTS Carlssonföreläsning/poboxspelning i Sthlm så ska oa51 hänga på väggen så baffeln ser ut som en förlängning på baffeln hos ett par oa52 samt minst 60 cm över marken. Det renderar ju en ganska ökad bredd mot oa52 (som väl ska placeras ungefär som oa50) för att placeras optimalt enligt skaparen...

Jag testade för lite och var rädd för att hamna för nära den vänstra sidoväggen så nu är de alldeles för tätt placerade. På bilderna hänger de ca 60 cm över golvet men eftersom min son gärna vill utforska SS 8545:orna så är höjden nu ca 80 cm vilket medför att man helst ska lyssna stående. Jag lovar att bredda placeringen snarast!

Jag ingår i hyllningskören för hur vackra dina högtalare är!

Tack! Och tack till skaparen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-22 00:12

avr7000 skrev:Här är lite bilder som hjälp...

Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh

/Stefan

Undrar hur dom såg ut?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2010-02-22 01:03

paa skrev:
avr7000 skrev:Här är lite bilder som hjälp...

Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh

/Stefan

Undrar hur dom såg ut?

Tada!

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Återgå till Carlsson Illuminati