Kloning av OA-51, igen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-31 01:32

Ragnwald skrev:
Robinox skrev:Kan man hyvla bort resterna av baffeln som du gjort FS, på spånskiva? Eller smular det bara?

MDF är ju svinlätt att hyvla med vanlig manuell hyvel, man får fin kontroll, men icke spånskiva.

Visst är det så, när kantfräsen med kullager sa upp sig när jag skulle fixa det sista på basmodulerna för högtalartävlingen, så plockade jag fram min gamla Stanley-putshyvel, och det gick ju utmärkt att handhyvla det som stack ut av MDF-skivorna vid kanterna. I spånskiva däremot hugger hyveln och flisar upp, och det känns nästan som det är grus i den, i jämförelse.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-31 15:21

Robinox skrev:FS: Avdragen som du uppgav tidigare.. 18, 21.5 och 25 (mm)? stämde dom exakt när du sågade och hyvlade in baffeln? På vilka sidor ska vilka mått vara? Blev det helt spetsiga hörn på dina lådor? Jag vill gärna ha så spetsiga hörn som möjligt. Är din MDF exakt 16mm tjock?

Måtten stämmer och gäller för yttersidan, ovansidan och framsidan. Läs här för mer info om hur du räknar på vinklarna. Hörnen blev spetsiga så de sticks. MDF-skivan är 16mm men hur exakt vet jag inte. Jag tvivlar mer på fogsvansens precision än MDF-skivans. :)

Robinox skrev:Kan man hyvla bort resterna av baffeln som du gjort FS, på spånskiva? Eller smular det bara?

På Jem & fix säljs MDF-skivor i måtten 1200x800 för 80 spänn styck. Två sådana räcker till ett par 51:or om man sågar smart. Så varför göra sig besvär med spånskivor? :?

Robinox skrev:Vad är monteringshålets diameter för basen, någon som vet? (så att jag kan tillverka en distansring)

Minns inte nu men det står i någon tidigare klon-tråd.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-01-31 19:10

Tack för svaren!

Skulle gärna använda mig av MDF om vi hade det på jobbet, tyvärr var spånskiva det enda vi hade hemma =( Jag tänkte mig inte för heller innan jag började såga upp mina spånskivebitar att jag kunde åkt och köpt MDF nån annan stans, det skulle dock bli mycket dyrare än spån... jaja, de går väl att göra lådor av spån åxå..
Måste jag staga lådan invändigt med såna där lister nu när jag har spån eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 19:28

Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-31 20:09

RogerGustavsson skrev:Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Även kända som köksluckor från småland. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-01-31 23:12

Vee-Eight skrev:
RogerGustavsson skrev:Är inte original OA-51 i någon finsk björkspånskiva?

Även kända som köksluckor från småland. :wink:

Jaha, då är det bara att börja om. :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-31 23:52

Kommer väl en Marbodal Signature av oa51:an så småningom. :wink:

Allvarligt skämtat så hörde jag ngt om att det inte fanns bra mdf på den tiden oa51:an byggdes. När jag skruvade isär mina för renoveringen så såg det rätt likt halvfärdiga köksluckor. :P Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-11 21:16

Väntar nu på att faneret ska anlända och börjar bli osäker på om mitt fanerkoncept håller.

Bafflarna är inpassade och klara men inte limmade på lådorna. Vitlim ska användas för faneringen och då behövs ett ordentligt tryck för bra resultat. Planen är därför att fanera framsidan på bafflarna innan de limmas på lådorna för att underlätta inspänning och slippa bygga "fanerjigg". Efter det limmas bafflarna på lådorna och de resterande sidorna faneras.

Frågan är bara om baffeln (mdf-skivan) kommer slå sig när den faneras på ena sidan. Är det någon här som vet? Ett motmedel vore väl att fanera baksidan också men det räcker inte faneret till.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 00:03

Mina lärare på snickarutbildningen jag gick avrådde starkt från att bara fanera på ena sidan av en spån eller MDF skiva. Jag har inte testat detta, men jag litar på att dom kan sin sak så jag råder dig till att fanera båda sidorna!

Hur har du tänkt att limma fast bafflarna föresten? Har du en jigg för det eller hur ska du skapa tryck på den i den konstiga vinkeln?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-12 00:23

Robinox skrev:Mina lärare på snickarutbildningen jag gick avrådde starkt från att bara fanera på ena sidan av en spån eller MDF skiva. Jag har inte testat detta, men jag litar på att dom kan sin sak så jag råder dig till att fanera båda sidorna!

Handlade det om lådor eller skivor? Vad jag kan tänka mig så menar de på att en skiva skulle slå sig om materialen krymper/expanderar olika och genom att fanera båda sidor håller man skivan rak. En låda slår sig inte riktigt på samma sätt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 00:35

Nej, när lådan väl är limmad så duger enkelfanéring.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 01:05

Ok det var mer än jag visste, då hade lärarna fel då för det var just lådor av olika slag som tillverkades på min snickarutbildning, och vi var tvungna att fanéra båda sidorna när vi tillverka lådorna :?
Men det är klart, varje lärare hade bara jobbat inom snickaryrket i mellan 25-45 år vardera.....

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-12 01:13

Det kan väl bero på om lådan är sas är sluten, dvs enkelt förklarat,
att den har alla sidor limmade eller som en låda utan lock.
En låda som har alla sidor limmade blir ju stabil, men om man
tar av en sida så blir ju lådan sämre i stabilitet.
Sedan beror det väl också på hur tjock skivan är?

/Arne

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-12 01:50

Jo du har väl rätt i det du säger Ducati, finns många olika varianter på lådor, tjocklekar osv som spelar in. Bygger man lådan stabilt och bra så gör de nog inte så mycket att de bara är fanér på en sida kanske.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-12 08:14

Vee-Eight skrev:Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.

Det var nog att den var av björkspån och att de kanske hade speciella egenskaper? Lådorna byggdes i möbelfabriken mittemot där en av mina kompisar bodde. Har varit och busat på den fabriken i unga år (före OA-51 perioden).

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-12 09:32

Lådorna är redan byggda så fanering av insidan är inte aktuellt. Lådorna är ju ganska små och rejält stagade så jag tror inte de kommer att slå sig.

Hur har du tänkt att limma fast bafflarna föresten? Har du en jigg för det eller hur ska du skapa tryck på den i den konstiga vinkeln?

Bafflarna blir mycket enklare att limma då de är pluggade och inte kräver lika högt inspänningstryck som faneret så de klarar jag genom att använda de bortsågade hörnen som jigg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 11:00

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:Men finsk spånskiva stämmer nog, vad det är för special med just finskt material. Kanske ger lite perkele-perspektiv och sisu i basen.

Det var nog att den var av björkspån och att de kanske hade speciella egenskaper? Lådorna byggdes i möbelfabriken mittemot där en av mina kompisar bodde. Har varit och busat på den fabriken i unga år (före OA-51 perioden).

Vart i sverige var detta?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-17 01:16

Tänkte höra lite snabbt om nån har tips på hur man sågar av hörnen lättast när man inte äger några tvingar som man kan spänna fast lådan med medans man sågar? Jag har endast en liten tving med drygt 200mm gap.

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-17 18:18

Lägg upp ett knä o såga!
Så gjorde jag, och det var inget besvär alls.
Mdf kanske är lite lättare att såga i iofs. Men
nyckelordet här är lugn, man ska nog inte ha bråttom
när man gör det, så stressa inte. Då kan du snabbare
än kvickt vara tvungen att köpa Mdf o göra nya lådor :wink:

/Arne

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-17 18:50

Vee-Eight skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vart i sverige var detta?

Jo, det var i Vaggeryd (grannorten till Skillingaryd där John Larsen huserar) på Vaggeryds Möbelfabrik.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-02-17 20:33

vid alla sådanahäringa snekapningar som kan anses lite mer kontrollerade.... är det fördel med rena proffsmaskiner med både vinklingsbar klinga och ställbart bord
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2007-02-18 17:31

Jaha!

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-20 00:47

Jag har nu kommit en bit påväg med mina 51-kloner, har precis kapat bort hörnen, men en av lådorna sågade jag bort hörnet på fel sida tyvärr. Det syns på den högra lådan, jag måste fixa hålet för basröret i mellanväggen så att röret passar igenom där. Annars blev det rätt bra.
Bild

Jo förresten OlA-68... tack för tipset med proffsmaskiner...
Bild

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2007-02-20 22:38

HAHAHAHA!!! Way to go!!! :D 8O :D :D

Det kan nog bli bra det där. Kul med udda lösningar!

/Arne

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-02-20 23:23

Jag har fått uppfattningen att det är endast ska vara en aningens dämpmaterial på väggarna i den inre kammaren i lådorna, men vet ni exakt hur lite det ska vara? Ska det täcka hela utrymmet? Hur tjockt ska dämpmaterialet vara....?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-20 23:26

I mina finns bara dämpmaterial bakom elementet. Rätt hårt packat. tror att jag sett en tråd med hur det skaulle läggas in!

/J

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-02-21 01:23

I mina finns, som det syns på bilderna på sid 1 i denna tråd, även 1 eller 2 bitar gullfiber även i den inre kammaren.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-21 09:48

Hmmm!

Jag har ju tittat på dina bilder, men att jag inte uppmärksammat det!Har de gjort olika vid olika tidpunkter? Jag kanske skulle prova att stoppa i lite dämpning i den inre kammaren? Å andra sidan upplever jag basen som både fast och djup!

/Jocke

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-02-21 10:09

Jag har äntligen fått hem mitt faner så nu fortsätter bygget. Här har jag spännt upp den första sidan. Sen är det bara 13 sidor kvar...
Bild

Sträckbänken som ska användas till baffeln ser ju grymt proffsig ut! :D
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-21 11:45

Skruva ur skruvarna och ta ut mellanväggen och sätt i en ny med rätt hål i.

Blir lite jobb att få ut mellanväggen om den är limmad självklart, men iom sågningen så borde det gå att pillra in en ny mellanvägg...

(Om du inte redan bafflat båda, dvs.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati