Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Inläggav Densen » 2008-10-15 18:16

Hobbynickaren, eg. lägenhetsrenoveraren till mina basmoduler lät meddela när han såg mina OA51 att han kunde tänka sig att bygga sådana för försäljning. :)
Jag åtog mig att ta hand om 1'a testparet, som han fanerar i björkfaner.
Jag har krävt att priset hålls lägre än tidigare lådor, och då dessutom fanerade. Vi får se vad han slutligen säger om detta när han ser hur många timmar det går åt att färdigställa ett par, mina. 8) Men han trodde sig kunna klara detta.

Jag har nu lämnat över lite ritningar och mått. Men saknar några mått och ids inte att igen skruva isär mina för mått, så kan ni bidra med dessa?

Saknas gör måtten för mittstaget i sidled, och dess hål.
Kanske skall han ta upp hålet för basreflexröret i mittstaget lite större om nu någon vill använda större diameter på detta. Jag har för mig att det var lite spel för det, men lite ytterliggare större hål kanske inte skadar?

Så vad säger ni, finns intresse?
Eventuella positiva svar för detta anser inte jag vara bindande i nuläget, utan kan vara en bra indikering om det är något för honom att ägna tid åt.

Redigerat nedan.
En bild på mina OA51LE mod. och obehandlad basmodul, vilka skall få faner framöver, måste först njuta av utökad basgång ett tag.

Bild
Senast redigerad av Densen 2008-10-15 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-15 19:28

En centerversion liknande AVR7000 hade jag varit intresserad av iaf.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-15 19:38

Center till OA51? Det kan väl endast vara aktuellt då högtalarna står väldigt brett isär = större avstånd än rekommendation? Eller vad säger AVR7000.
Men han ställer säkert upp på att bygga en dylik.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-10-15 19:42

Då jag missdae (klantade bort) karneolens drive senast, så kan detta vara mycket intressant.
Blir dock till del en prisfråga, då det bromsar lite i min ekonomi snart :cry:
Så, jodå, om priset e rätt...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-10-16 10:31

Också helt klart intresserad, dock lite beroende på priset.

JonasS

Inläggav JonasS » 2008-10-16 10:34

Hej!

Jag är också intresserad...

/Jonas

joseph

Inläggav joseph » 2008-10-16 12:57

Jag har ett set med .1-element över och är intresserad av att använda dem någonstans.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-16 18:45

Snickaren skulle titta på ritningar under helgen och påbörja byggandet av det första provparet, (mina) 8) under kommande vecka.
Jag kan väl nämna att jag betalade 1000kr för mina basmoduler i rå MDF, vilket han var mer än nöjd med. Kanske kan han klara OA51 MED faner för 2000kr. 8O :D Billigare i vilket fall med rå MDF således. :) Jag måste först kolla upp fanerpris innan definitivt pris kan utlovas, och han får en chans att se hur lång tid det tar att få ihop ett par.
Kanske kan valfritt faner erbjudas med grundpris för lådor och då extra kostnad beroende på valt faners pris.

Ingen som har måtten på hålen i mellanstycket och mått för placering i lådan:?:

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-10-16 19:44

Hålen i stagning är 3 st med en diameter på 74mm om jag inte missminner
mig, detta stag sitter mitt i också, rätta mig om jag har fel. Glöm inte att
konfigurationen blir rätt på hålen, annars blir det svårt att få in
basreflexröret.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-16 19:50

Tack för mått.
Basreflexhålet går ju lyckligtsvis att mäta utifrån, så det skall inte innebära några problem. :wink:

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-10-16 22:39

Hej alla glada byggare.

jag har byggt ett par 51 kloner, och det jag kom o tänka på är att den inre kammaren, som ej har element utan bara dessa små hål i mellan väggen att ha acces till.

jag använde det dämpmaterial som larssen rekomenderade, och det är lite kexigt, inte som gullfiber, utan man kan liksom bryta av det.

man vill ju gärna ha det relativt helt, det smular en hel del om det bryts av.

jag satte min anslutnings terminal undertill i den bortre kammaren, då hade man ett något större hål att böka in all dämpmaterial genom.

ett tips från mej.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-17 18:17

Överlämnade måtten på hålen i mellanstycket/förstyvningen idag.
Snickaren lät meddela att han börjar med första paret kommande helg. :D Redigerat: jag avsåg med kommande helg; helgen den 25 - 26/10 -08, då jag själv är på skivmässa, 25/10 -08.
Han påtalade också att han vinkelsågar bitarna så därmed blir utförandet i ren MDF bra också, om man vill måla dem i stället för att ha faner. :D
Jag återkommer med bilder efter att han färdigställt första paret.
Givetvis får de beskådas hemma hos mig om så önskas.
Jag har funderat på om hålet för basreflexröret skall vara valbart i
storlek om man vill använda annat mått än original diameter, eller om man vill borra ur detta själv.

Piloten Janne.
Tack för påminnelse om dämpmaterialet i den inre kammaren.

Jag ber därmed snickaren att lägga in dämpmaterial innan s.a.s. locket läggs på. :wink: Får bara först kolla upp densiteten på stenullen, som väl bör vara valbar, alltså stenull eller ej, ej val mellan densiteter. Skulle någon vilja ha annat/originalmaterial så bör då detta meddelas innan/i samband med ihopsättning. Men stenullen skall väl vara okritisk att använda. har någon avvikande åsikt om detta?

Jag Återkommer med beställningsinformation när jag vet lite mer hur det går för snickaren, men en beställning ser för närvarande ut som nedan.

1. Antal par.
2. Utförande, MDF eller faner, och val av fanersort. Kanske blir det val mellan begränsade sorter.
3. Dämpmaterial i inre kammaren, val av material, stenull, eller glasull/utan.
4. Val av storlek på hål för basreflexhål, eller utan hål.
5. Önskemål om hål och storlek för anslutningsterminal, eller ej.

Någon som har annat tips eller idé?

Tillägg:
Densiteten som P Steindel nämner (25kg/m3) i nedanstående tråd ang. dämpmaterial i OA52, gäller väl likaledes för OA51?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23352&highlight=d%E4mpmaterial+densitet
Senast redigerad av Densen 2008-10-18 08:02, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-10-17 19:07

Jag beställde mitt dämpmaterial från larssen, då får man rätt sort och rätt mängd, uppskuret o klart, bara att lägga in.
kostar nästan ingenting, absolut inga ockerpriser.

passa gärna på med mellanbit i plast och distansringen till basen samtidigt, blir så himla mycket bättre än att meckla ihop något själv.

janne

JonasS

Inläggav JonasS » 2008-10-17 20:33

Hej!

Om man måste få lådorna skickade till sig borde det väl vara enklare om lådorna är omonterade...

Beroende på hur många "snickaren" kan tillverka samt var beställarna finns kan man kanske ordna avhämtning hos "snickaren" för vidare leverans ut i landets olika delar.

Var i landet finns du Densen och "snickaren"?

Jag finns som sagt i Malmö och kan tänka mig (beroende på avståndet till tillverkaren) att hämta och mellanlagra lådor som skall till södra Sverige.

VH

Jonas

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-17 21:20

JonasS skrev:
Var i landet finns du Densen och "snickaren"?

J

Det hade varit intressant att veta :) Jag har ett par original men,,,

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-17 21:31

JonasS, det kanske är lite tidigt att prata om leverans, leveranssätt?

Till att börja med, så tror jag inte det finns några begränsningar direkt vad gäller antalet, Om det nu blir så att han går iland med byggandet. Vilkat jag inte alls misstror.

Skulle det vara så att det finns flera köpare på eller omkring samma ort, så visst skulle det kunna vara en möjlighet att någon skulle kunna hämta upp för dessa.
Men det beror väl på avståndet om det skall vara lönsamt?

Kollade snabbt via bussgods, som är att föredra vid leverans av paket. Det skulle nog kosta knappt 300kr för paret, monterade. För som du föreslog, omonterade skulle det nog handla om knappt 200kr. Detta oavsett avstånd, 10 - 40mil t.ex.

Vår bostadsort för snickaren, Joakim och mig är Motala i Östergötland. För den som undrar om möjligheten, avståndsmässigt att komma att känna och klämma på lådorna, och då förhoppningsvis tar med sig sitt par hem.

Vi kan ju bjuda hem någon nära boende forummedlem, vilka finns flera av, att komma och titta på lådorna och skriva ned sitt tyckande, som en slags recension?

Det är kanske också dags att kolla upp kartongsituationen, om jag kan tigga till mig kraftiga sådana på jobbet kanske. Hur skyddar man dem bäst i en kartong är också något att fundera på.
Men det är inget jag är orolig för, utan det löser vi, och jag kan då beskriva också detta, så alla känner sig trygga och nöjda.
Vad gäller beställning över långa avstånd så finns ju trygga betalningstjänster att utnyttja. Men man kan ju också göra upp någon affär på resavstånd så meddelande om seriositeten kan påvisas, via utlåtande av köpare.

Men som nämnts vi tar detta senare, längre fram.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-17 23:19

Densen skrev:Tillägg:
Densiteten som P Steindel nämner (25kg/m3) i nedanstående tråd ang. dämpmaterial i OA52, gäller väl likaledes för OA51?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23352&highlight=d%E4mpmaterial+densitet

Kolla in min FAQ-tråd om OA51.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20120

4.1. Original
Väggabbsorbenten i de olika modellerna har densitet 80 Kg/m3
(petersteindl)

Dämpmaterialet inuti högtalarna är på 25 Kg/m3. Det kallas idag för Rockwool, Roxull eller Paroc eller man kan även använda Gullfiber.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-18 16:12

Kom att tänka på en sak.
Är någon intresserad av basmodul-lådor som dem jag fick byggda efter Nagrefs ritning, så skall väl också det gå att ordna.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-20 22:11

Jag skulle kunna vara superintresserad av ett par i rå MDF. :)
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-21 19:18

Slartibartfast, jag pratade med snickaren om basmoduler. Då han byggt mina så vet han hur många timmar de tar att smälla ihop, därmed kunde han delge priser per par för dessa.

Han kan erbjuda 2st olika utföranden i MDF, beroende på om man vill måla eller fanera.

För faner skruvade och limmade, med raka kanter, (som mina) vill han ha 1300kr/par (i MDF) för.

För utförande att måla så vinkelsågar han och kexar och limmar dem för snyggast utseende, för dem vill han ha 1700kr/par.

Vi pratade inte om pris med faner, då kontakt ännu inte har tagits med firman som säljer detta.

Så vid intresse av basmoduler i MDF så kan beställning göras på dessa redan nu. För faner får jag återkomma när vi vet kostnaden för detta.
Glöm bara inte att nämna om hål skall tas upp för 8", eller 10" som ju är original.

I förbigående nämnde han, att han trodde att han (nog) kan sälja fanerade OA51 lådor för 2500kr/par eller mindre, billigare i MDF, om man jämför pris för basmoduler. Han skulle ägna nu kommande söndag åt att snickra ihop första paret. Jag återkommer med bilder nästa vecka, hoppas bara att han hinner skaffa hem faner tills dess.

Schmutziger, visst kunde han bygga en center, om han bara fick en ritning. Då det handlar om en högtalare, så blir ju priset därefter, men antagligen något högre än halva priset, då modell, tidsåtgång är obekant. Men priset kan antagligen bli halva priset för ett par OA51, när det är satt.
AVR7000s ritning är ju inte officiell, så kanske man kan utgå från OA51s vinkel och volym. Men det beslutet får du och andra stå för.
Men annars kan Phantom mode på surroundförstärkaren rekommenderas som du kanske sett i en nyuppväckt tråd, där jag själv fick tipset, och sitter nöjd med detta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-21 20:38

Visst funkar phantom kanon, det var mest en ide, när ett tillfälle kom! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-22 18:15

Densen skrev:Slartibartfast, jag pratade med snickaren om basmoduler. Då han byggt mina så vet han hur många timmar de tar att smälla ihop, därmed kunde han delge priser per par för dessa.

Hehe, det kan bli så fel när tråden handlar om många saker och man inte specifierar sig mer än jag gjorde! Jag menade såklart oa51-lådor, basmoduler har jag andra utav. ;)

[slrt]
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-27 18:15

Jag skrev att jag skulle återkomma denna vecka med info om hur det gick för snickaren.
Han fick problem med vinkeln när han sågade, då vinkeln inte stämde med inställd sådan. Han skulle därför åka och köpa en gradvinkel, så att han bättre kan kolla upp inställd vinkel.
Så nu gäller nästa helg istället. Ungefär som jag fick vänta på mina basmoduler alltså, men jag fick dem trots allt efter några veckor. :wink:
Han nämde också att han antagligen kan komma att begära 1700 - 1800kr/paret i MDF, (limmade). :) Vad tycks om det priset? låter det intressant? Han gör nog 3st par i en första sats i helgen, när han ändå håller på nämnde han.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-22 09:23

Om det fortfarande finns möjlighet att hänga på så är jag med.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-22 09:46

Jag pratade med snickaren i torsdags, (den 20/11 2008) då sade han att hans bror har ett vinkelmätarinvolverad sågbord, (kan man skriva så?) vilket han själv saknat, och som därför har fördröjt hans prototypbyggande.
Delarna är i varje fall tillsågade. Han sade sig att han skulle åka till sin bror nu i helgen för att kunna färdigställa den första provomgången om 3st par. Han tyckte att när han ändå höll på så skulle han lika gärna bygga några par, än endast ett par. Jag snor nog själv ett par att labba med. :wink:
Jag hoppas verkligen att han kan infria sina löften denna gång så att jag kan redovisa byggena kommande vecka.

Så för att svara på din fråga Prometevs, så blir det bara av, och de godkänns av någon objektiv forummedlem så är meningen att efter detta ta upp beställningar.

Mina basmoduler tog väl ca 3- 4veckor att få ihop, arbetstid = några timmar, så det lär nog gå rätt snabbt om han bara får ihop de första träningsexemplaren snyggt, då han spekulerade i kanske 7tim/par.

Tillägg: Jag vill bara påpeka att jag inte profiterar på detta, utan när jag bad om ett par i mdf för eget bruk, (att kunna fanera i samma faner som basmodulerna) så tyckte han, efter att ha byggt mina basmoduler, att det var riktigt roligt att bygga sådana här småsaker jämfört med tidigare kök, badrum o.dyl. Då föreslog jag att han kanske kan hitta fler intresserade genom mig här på forumet. Alltså i linje med min länk nedan, en service/fritt!
Att han inte själv driver tråden här beror på hans minimala intresse för datorer och ljudåtergivning. 8O Jo det finns sådana människor, "därute", kunde jag konstatera efter att chocken hade lagt sig efter det beskedet.

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-11-22 17:23

jag är troligtvis med på ett fanerat par. Meddela när allt är klart för ett erbjudande

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-23 19:48

Jag är också eventuellt intresserad av ett par, troligen fanerade. Troligen även en center när det blir av..
Senast redigerad av -distortion- 2008-11-23 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-23 21:33

Densen skrev:Så för att svara på din fråga Prometevs, så blir det bara av, och de godkänns av någon objektiv forummedlem så är meningen att efter detta ta upp beställningar.

Låter bra det. Så då avvaktar jag helt enkelt :roll:

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 18:10

Jag efterfrågade hur det har gått för snickaren i helgen. Han hade blivit avbruten av barnen som pockade på uppmärksamhet. Men när jag nämnde att det vfanns flera intressenter, lovade han att fixa ihop lådor under nu kommande helg. Jag återkommer så snart jag vet lite mer.
Han påpekade att finishen kunde vara lite sämre för högtalare som skall faneras, än dem som skall målas. Man kanske därför skulle beställa ofanerade då. :wink:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-27 11:49

Densen skrev:Han påpekade att finishen kunde vara lite sämre för högtalare som skall faneras, än dem som skall målas.

Varför kan finishen bli sämre på fanérade? Har det att göra med kunskap, utrustning eller tålamod att göra?
Tub - nu på burk

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 15:01

Menade nog att grundfinnishen inte behövde vara lika hög...det döljs under faneret.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-27 18:23

Korrekt uppfattat/tolkat KK. :)
Snickarmässigt så är det ju mindre kritisk med något sämre finish om man fanerar, än om man skall måla. DET känner nog KK till. :wink:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-28 15:33

Jaså.. så! :)
Det kvittar ju helt. Låter kanin! Jag väntar med spänning på hur detta utvecklar sej.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-29 01:09

Går det att få ett par lådor till OB-51 (basmoduler) snickrade och vad hamnar kostaden på?

mvh Peter

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-29 09:17

Hej oa51. Basmodulerna du ser på bilden i trådens början snickrade han ihop åt mig. Jag betalade 1000kr i rå MDF. Jag skall själv fanera mina i julhelgen är det tänkt. Mina lådor har han limmat och skruvat, men nämnde nu senast vi pratades vid, att han INTE behöver skruva dem, utan att det räcker att limma. Han kan också sälja fanerade har han nämnt. Jag ber att få återkomma när jag vet lite mer. Jag skall höra med honom hur det gick med OA51-lådorna som han pratade om att iordningsställa denna helg.

Här kan du också läsa om mina "skruvade" basmoduler.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26017

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-01 18:52

Det både gick bra och inte att få ihop de första OA51 klonerna. :D
"Snickaren" var nöjd med resultatet, då han nu fått tillgång till "vinkelsåg".
Första paret limmades ihop.
Han testade med s.k. kex men tyckte inte att det medförde någon förbättring. Ej heller kommer han att använda skruvar.
I vilket fall så var passformen mycket bra enligt honom själv, utan glipor.
Men, så var det det där med - inte.
Han sade att när han åkte hem kom han att fundera på om det inte var något som var galet med lådorna.
Vid återbesök i verkstaden så visade det sig att mycket riktigt, så var något fel.
Kvar på bänken låg mittstagen. :lol: :oops: enligt snickarens vägnar.
Bara att öppna lådorna igen alltså, med stora skador som följd.
Nu gäller följande; han skulle nu köpa mer material/mdf, och jobba på dessa lådor (byta skadade delar) ev. imorgon för att färdigställa dem till måndag - tisdag i nästa vecka, då mycket annat skulle göras först.
Inköpsställe för faner är funnet på närhåll, vilka skall vara billiga. Mitt faner på mina OA50 (tråd med bild på dessa finns) kommer från denna firma, vilket inget fanns att anmärka på, på faneret därifrån.

Suck och pust, återkommer alltså i nästa vecka.

ps
Jag får väl offra mig och ta hand om dessa första lådor. :wink:
ds

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-10 18:23

Ny börjar det hända saker. :D
"Snickaren" lät meddela att han skrotade paret där han glömde montera mittstaget i. :(
Men sade att han satt ihop ett nytt par, kvar var endast ett par hål och en skiva kvar. Detta skulle han färdigställa under sin lediga fredag, och komma hem med till mig på fredagskvällen. Jag tar då bilder och lägger upp i denna länk. :o :) :D
Vi får se om forummedlemmen jag hade besök av och lyssnade på mina basmoduler, har tid att komma då också, eller kanske i helgen. Han kan då lämna ett oberoende omdöme om lådorna. Men jag skall samtidigt försöka ta flera närbilder, i den mån det går med min shitty kamera. :oops:
"Snickaren" nämnde att han kanske skulle montera också trekantslister längs alla skarvar invändigt på kommande par.
Skulle det framtagna paret lådor bli nöjaktiga, så sade han att han tänkte snickra ihop 5 - 6st par under mellandagarna.
Så intresseanmälan kan då läggas efter fredag. Jag skall då också begära prisuppgifter, med och utan faner, som jag redovisar samtidigt med bilderna.
"Snickaren" kunde också tänka sig att snickra ihop fler par basmoduler, (OB51), än mina.
Sannolikt också andra slags lådor.

En undran; vilket mått är det till mittstaget? Någon som vet så slipper jag skruva isär mina. Om jag inte missminner mig är staget i centrum?
En till undran; vad tycker ni om ovan nämnda trekantslist? Nödvändig eller ej?

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-12 19:21

De första testlådorna är byggda. :D
Bilder på dessa följer nedan.
"Snickaren" meddelade att hans bror har köpt en linjalsåg, (tror jag det hette?) vilket skulle innebära ännu bättre finish, än vad dessa håller, vilka han inte var helt nöjd med. Han säljer därför detta par billigare. Möjligen till besökande forummedlem imorgon.

Han vill ha 1500kr/Paret för lådor i MDF. Lådorna är hellimmade. Så vill någon beställa så går det därmed bra nu. För lådor i faner vill han återkomma då pris för detta ännu inte är kontrollerat.
Kontakt sker helst via nedanstående E-postadress, vilken är min så förmedlar jag beställningar. Trillar det in beställningar så färdigställer han en omgång i mellandagarna.

mailto:tre_rosor at hotmail.com

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nå vad tycks?

Tillägg
Är det någon som vet varför funktionen "Code" inte fungerar som jag trott; att man med den funktionen skulle ha kunnat få t.ex. följande kod att fungera?

Kod: Markera allt
<b><a href="mailto:tre_rosor at hotmail.com" title="E-postadress">Kontakt via E-post</a></b>
Senast redigerad av Densen 2008-12-13 08:55, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2008-12-12 19:41

Ser kanon ut :D
Harden The Fuck Up!

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-13 12:10

Vi ses i eftermiddag Waxxarn.

Önskar någon bestämma senare leverans än efter nyår, så går det bra.
Meddela detta vid beställning. Likaså önskemål om utförande utan basreflexrör, eller annat mått på detta.

Nedanstående beställningslista uppdateras inte fr.o.m. den 16/12 -08, utan jag lägger in ny som sista post vartefter. Det blir då lättare för intresserade att finna denna. Om jag nu hinner med detta p.g.a. andras inlägg.

Beställningar hittills.

Listan borttagen den 7/3 -09 se aktuell lista i trådens slut.
Senast redigerad av Densen 2009-03-07 11:48, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-12-13 13:05

Ser jättefina ut!

Tänk bara på att dämpmaterialet i den inre kammaren måste in då man limmar ihop lådorna, man får inte in det genom hålen i efterhand.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-12-13 18:16

avr7000 skrev:Ser jättefina ut!

Tänk bara på att dämpmaterialet i den inre kammaren måste in då man limmar ihop lådorna, man får inte in det genom hålen i efterhand.

Mvh

Stefan

avr7000 det är verkligen inte helt oviktig information! Kan vara bra att upplysa om mängd i kammaren och kanske densitet på materialet för byggarna.. Har du den informationen?

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-13 19:47

Som wendel skrev i tråden nedan.

Som jag förstått det har man 6 bitar á 10x10x26cm per högtalare. 2 läggs i
den inre kammaren och 4 i den yttre (där elementen sitter). Isoleringen i den
yttre blir ganska komprimerad mao, medan den inre kammaren inte blir mer
än halvfylld.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=478767#478767

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-14 13:44

Det var klent intresse, eller är jag min vana trogen för otålig?

Krya på dig Waxxarn.
Jag behåller nog dessa testexemplar själv, utifall det inte blir något mer bygge, p.g.a. det svala intresset? Annars var det tänkt att som nämnts ovan att snickaren bygger ett antal lådor i mellandagarna, då han är ledig. Önskas senare leverans än efter nyår, så är det bara att meddela detta vid beställning, om denna orsak håller er tillbaka?
Jag meddelar snickaren att dämpmaterial skall läggas enligt instruktioner i den inre kammaren innan färdigställande.
Annat mått, eller inget alls för basreflexrör än ordinarie bör meddelas vid beställning.
Han nämnde att han också kunde bygga basmoduler med vinkelkapade stycken för bästa skarvar, om man vill måla dem.
Detta då han nu har tillgång till en ny såg.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-12-14 14:01

Densen:
Du har mail :)

joseph

Inläggav joseph » 2008-12-14 14:08

Jag väntar på prisuppgift med fanér, och med basreflexrör? Och hur går det för oss som vill beställa per postorder, skickar du Densen eller? Bussgods då?

MVH Josef

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-14 14:33

Det är nog trots allt jag som bara är otålig. :oops:

Angående att skicka lådor, så antar jag att det blir bäst via bussgods. De brukar trots allt vara framförallt varsammare, men också billigare än Posten. Snickaren pratade om att han har hittat lämpliga kartonger på jobbet till paret lådor, med hörnstag i pressad papp.

Faneret är tänkt att inhandlas på följande butik, vilken Waxxarn sade sig ha handlat av till ett mycket bra pris.

Tog den 5 jan -09 bort webbadressen här till fanerfirma, p.g.a. att de egentligen endast säljer till firmor.
Jag får väl hjälpa till att ringa dit och höra mig för om priser.

Angående basreflexrör, så vete katten. Utom då att John Larsen, säljer originalrör med längden 298mm. Han kan ju också tillhandahålla basens mellanring, den rektangulära plattan till diskanter, element, dämpmaterial och filter. Kanske också Låtta-diskanter?
Fred hade önskemål om avfasad basreflexport, så jag skall be snickaren att klura ut något angående detta.

Då är då i varje fall anmält intresse uppe på minimum antal par lådor för att ett bygge skall bli av. :D Ursäkta min otålighet, det är ju också trots allt helg nu, och en vecka framför oss. :oops:
Senast redigerad av Densen 2009-01-05 10:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-12-14 17:31

Densen skrev:Fred hade önskemål om avfasad basreflexport, så jag skall be snickaren att klura ut något angående detta.
..
Angående basreflexrör, så vete katten. Utom då att John Larsen, säljer originalrör med längden 298mm.

Är den längden anpassad för 8545?

Vid avfasning/-rundning av porten förlängs röret med halva avfasningslängden om jag förstått det lite rätt, det kan ju kanske göras med en rundad port inne i högtalaren också.
Ett enklare alternativ, vid fanéring, än att avrunda självaste lådan är att fräsa ur för insänkning av den här typen av portar, snyggare med portar som slutar helt i nivå med väggen än att de ligger som en utbuktande ring:

Bild

piP's portar har väl dessutom rätt storlek?
Det blir ju mer jobb än att bara klämma i ett rakt rör, men det får han ju helt enkelt ta betalt för.

//Fred
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-14 18:56

Originalröret levereras i längden 298mm (300mm) att kapas, beroende på högtalare. Just det halva radien skall räknas med som förlängning vid avrundning.

SS8542 = 240mm
SS8545 = 290mm

Och var hittar du avfasade rör att försänka med rätt dimension?
piPs portar i en Carlsson?, isch!

Säljer IÖ lösa sådana, trodde väl inte det.
Kanske någon som vet var han köper dem, om de nu har rätt dimension?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-14 19:24

Hifikit

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-14 19:34

Nejdu mister snuttifieringsexpertsinläggare, inte kan då jag hitta någon med Di 59mm. Får man be om modellbeteckning eller liknande?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-14 19:43

Nä, det får du inte.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-12-15 01:21

Avrundade portar-idén kommer från ett svagt minne av det som följer i kombination med sunf förnuft.

Från CarlssonPlanets nyhetsbrev nr 14, januari -02

5. MER OM BASREFLEXRÖR TILL 50-SERIEN
==================================================
Läsare har mejlat till CarlssonPlanet och undrat vad
expertens slutsats egentligen var efter diskussionen i
tidigare Nyhetsbrev om basreflex- rörens eventuella brister
i OA-5X-serien (OA-50/51/52 + 5X.2-versioner).

FRÅGAN ÄR:
Bör man byta basreflexrör - eller?
Carlssonstiftelsens ljudtekniske expert Ingenjör Öhman
svarar även här direkt:

"Det är absolut värt besväret! Kompressionen i
originalporten börjar bli klart mätbar ungefär när man
passerar en ineffekt av 2 W in till högtalaren. Vid 20
watt är den enorm.

Jag minns inte några exakta siffror för kompressionen,
men det rör sig om en kompression av i storleksordningen
3-5 dB vid 20 W in i högtalaren. Mer än halva akustiska
uteffekten försvinner alltså vid en ineffektnivå om 20
W!

Med den lilla SD-porten (som tydligen inte finns i
produktion längre) hade man ungefär samma kompression
vid 10 watt in som ursprungligen vid 2 watt, en
femfaldig förbättring alltså!

Riktigt svårartad kompression från SD-porten får man
inte förrän vid in-effekter uppåt 60-80 W, men då har
man redan med goda marginaler passerat baselementets
dynamiska potential.

Baselementet börjar i OA52-lådan att komprimera
dynamiskt vid ungefär 40 W in. Jag räknar då
naturligtvis inte in den termiska kompressionen som ju
börjar märkas vid lägre nivåer, men inte nämnvärt
påverkar dynamiska förlopp.

Vidare förbättringar är svåra att uppnå eftersom det
inte längre är porten utan andra strukturella
komponenter i lådan som dominerar de olinjära
förlusterna när man passerar ungefär 20 W in i
högtalaren.

Dessa problem är försumbara jämfört med originalportens
kompression. Dessutom begränsar de inte nämnvärt
prestanda ens med bättre port eftersom man vid 20 W in
bara ligger 3 dB under den nivå där baselementet börjar
arbeta olinjärt.

Portbyte rekommenderas helhjärtat.

I originalutförande är porten ungefär 5 ggr sämre än
allt annat. Förvisso märks det bara i ett litet
frekvensområde i djupaste basregistret, men ibland tas
det ju i anspråk av musiken.

Med väl rundade portändar, ute som inne, är systemet i
balans och presterar rimligt nära sin fullständiga
potential. Vh, Ing. Öhman"

Så långt expertens kommentarer angående basportar. Det bör
dock tilläggas att CarlssonPlanet även rådfrågat
tillverkaren John Larsen på Carlssonfabriken i ärendet.

Och enligt John går det bara att montera nya basreflexportar
på OA-51! Där är den inre mynningen åtkomlig via
baselementhålet.

Både OA-50 och OA-52 har näst intill slutna lådor vilket
kräver att man för att komma åt basreflexrörens inre
mynningar helt sonika tvingas såga sönder högtalarna. Och
det vill vi kanske inte?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2008-12-15 10:53

avr7000 skrev:Ser jättefina ut!

Mvh

Stefan

Jag och andra har lyckats med att få in det genom hålen i efterhand. Se också http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

Det var inte speciellt svårt. Man får ha mindre händer än vad jag har dock, eller ta hustrun till hjälp (vilket jag fick göra).

Edit, Har fö plockat ur bitarna ur inre kammaren igen.

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-16 19:56

Jag flyttar efter med beställningslistan vartefter inlägg i denna tråd sker.

Beställningar hittills.

Senast redigerad av Densen 2009-03-07 11:49, redigerad totalt 4 gånger.

nissen

Inläggav nissen » 2008-12-29 14:25

Hei har du fått noen pris på faneret? Hvilke faner blir det å velge mellom? MVH.Nils :)

Användarvisningsbild
Giallo

Inläggav Giallo » 2008-12-30 19:40

Klonerna snickaren bygger ser riktigt fina ut.
Planer på att göra ett komplett par för provlyssning?, en match mot dina orginalare vore lockande att höra.

Nyreggad så jag passar på att presentera mig lite.
Efter att i nått år mest smygläst var jag tvungen att regga mig och hoppa med i diskussionen.
Speciellt då det var flera Motala-folk som hängde här. trodde vintage-hifi var ett utdöende i en annars så "anrik radio/ljud-stad" som Motala.

MVH/Johan
Senast redigerad av Giallo 2008-12-30 20:03, redigerad totalt 1 gång.
*Oa5 II
*Harman Kardon 430 twin
*Unamco T-1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-30 19:54

Välkommen Giallo :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Giallo

Inläggav Giallo » 2008-12-30 19:56

petersteindl skrev:Välkommen Giallo :)

MvH
PS

Tackar tackar.
Nu tillbaka till topic! :wink:
*Oa5 II
*Harman Kardon 430 twin
*Unamco T-1

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-31 19:09

Är det inte det ena så...
Jag kontaktade snickaren för att höra mig för hur det har gått, och det hade det inte. Han har varit sjuk under dagar planerade för bygge.
Han bygger istället ett mindre antal lådor under fredag - söndag.

Angående fanerkostnad och kostnad för fanerade OA51, har inte detta kunnat fastställas p.g.a. att säljande företag har haft helgledigt. Snickaren skulle kontakta dem på måndag då de borde ha öppnat igen efter helgerna?

Giallo, när jag skrev originalare så avsåg jag endast lådorna. Mina ser numera ut som i denna tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26017

De är alltså att betrakta som en trevägsvariant. De är förvisso omkopplingsbara, men filtret är ändrat från att ha varit i LE-utförandet.
En av dem som har OA51 i originalutförande i trakten är vad jag vet Waxxarn, som också har beställt ett par kloner. Så kanske kan han erbjuda en jämförande lyssning framöver.
Men vill du lyssna på en bättre variant så kan få lyssna på mina istället. :wink:

Ledsen att behöva skriva det igen, men jag hör av mig igen när jag vet lite mer.

Användarvisningsbild
Giallo

Inläggav Giallo » 2009-01-01 18:15

[quote="Densen"]

Giallo, när jag skrev originalare så avsåg jag endast lådorna. Mina ser numera ut som i denna tråd.

[url]http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26017[/url]
[/quote]

Ska kika den tråden.
Då jag blott bara är 24år gammal så har jag inte fått uppleva så många fler OA modeller än Oa4-Oa5 och liknade lådor.
51orna är så förbannat snygga, är väl mest det jag gått igång på ;)

MVH/Johan
*Oa5 II
*Harman Kardon 430 twin
*Unamco T-1

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-02 11:55

Jag fick nu kontakt med en faneråterförsäljare dit vi fick komma på måndag den 5/1 -09 förmiddag och köpa faner.
Priset låg på något över 100kr/m^2. Så priset för fanerade OA51 bör inte bli alltför högt.

Då skulle vi behöva info om vilka faner som är av intresse, då jag inte vet om detta köptillfälle återkommer.

Beställningslista

OA51
2par, Körsbärsfaner.

Basmoduler
1par , svartask
Senast redigerad av Densen 2009-01-02 17:48, redigerad totalt 1 gång.

nissen

Inläggav nissen » 2009-01-02 12:31

Kirsebær høres fint ut . Ett par til meg også. Mvh.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-02 13:39

Har kikat lite fram och tillbaka men inte riktigt fått kläm på vad som kommer göras hos snickaren.. utöver snickeri. Funderingarna kretsar kring:

-Dämpmaterial
-Basreflex och anpassning till exempelvis en rundad port.

..och kanske nåt mer som inte ploppar upp nu. Eller blir det helt upp till var och en?
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-02 17:58

Hej "Störningen".

Snickaren tar upp hål för element.
Hål för basreflexrör hade han visst inte borr för originaldiametern, utan får fila upp detta något. Jag nämnde att önskemål om avfasad basreflexport fanns, men fick inget definitivt svar om detta. Jag kontaktar snickaren igen. Annars kan han väl ta upp hål med annan diameter enligt önskemål, eller inte alls.

Angående dämpmaterial i den inre kammaren så har jag begärt detta, och snickaren sade attt han skulle köpa hem material, med densitet enligt tidigare inlägg, (original).

Hål för terminaler, separata banankontakter t.ex. har inte diskuterats.
Detta kan ju bli lite pilligt att montera om de skall sitta i den inre kammaren. Kortast kabellängd blir ju annars om anslutning monteras på "inre" änden, sidan där dämppanelen sitter original.

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2009-01-02 18:08

Hej !
Om det löser sej med dämpmaterialet,
så går jag in med en beställning på en OA51 klon
i MDF.
Mvh
:D

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-03 04:14

Det låter super! Det kliar i byggtarmen.. även om detta egentligen blir halvafabrikat. :)
Hål för terminaler är ju enkelt att göra själv, och då kan man sätta dom var man vill och använda vilken varant man vill.
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-05 10:36

Åker straxt och köper faner. :D
Snickaren har sågat upp MDF bitarna till OA51 högtalarna. :)
Jag frågar honom om ny tid för färdigställande.

Tillägg; några timmar senare.
Faner inköpt till 1par OB51, och 2par OA51.
Svartask till OB51.
Amerikanskt körsbärsfaner till OA51. Detta kan nog bli mycket snyggt såg det ut som. Bitarna passades in så att ådringen blir stående.

Ändrat; några timmar senare.
Mini OA51 fanns det inte MDF hemma till hos återförsäljare (12mm blir det) så detta skall inhandlas då det kommer in på torsdag.

Kommande helg monteras 5par lådor OA51 ihop, enligt senaste besked.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-05 15:26

Beställningar hittills.

Tilläggstext för OA51.
1. OA51 klonerna levereras med dämpmaterial i inre kammaren.

2. Hålet för basreflexröret cirkulärt i storlek med detta, utan försänkning, och ej heller med avfasning, som någon hade önskemål om. Orignal är rörets kant täckt av faner, men dessa blir utan detta. Röret kan ju fasas av invändigt i änden så att det ändå blir en "sömlös" övergång. Annan håldiameter efter begäran.

3. Fanersorter, (sannolikt samma pris oberoende av faner). Det kan ev. skaffas faner av många olika sorter, såsom; ek, amerikanskt körsbär, svart ask, bok, björk, "tigerrandigt" o.s.v.
O.B.S! För fanerade lådor gäller att kunden själv ytbehandlar dessa efter eget val. Snickaren kan ordna detta men begär då 500kr/paret för detta.
Lådornas bitar kommer att faneras innan ihopsättning för bästa resultat.

4. Ytbehandling av fanerade lådor innebär; nedslipning av rå faner, lack eller inoljning i tre lager, med slipning emellan behandlingarna. detta tar några timmar per par. Därav att snickaren vill ha extra betalt för detta enligt ovan.

Jag tiggde till mig spillfaner, (amerikanskt körsbär) som testas, om det räcker till, på mini OA51. :) Beställningen på dessa är tillbakadragen så det blir kanske inga färdigställda att visa upp?

.
Senast redigerad av Densen 2009-03-07 11:50, redigerad totalt 8 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-19 21:29

Efter flera förfrågningar om möjligheten att beställa kloner, så kontaktade jag snickaren som sade sig ha ett par klara imorgon kväll, om han blivit frisk nog från förkylningen eller nå't. Övriga par i den första omgången är olika långt gångna, så dessa 5st par är nog klara i slutet på denna veckan.
Han var nöjd med finishen på dessa lådor som skall vara riktigt bra. Jag lägger upp bilder så fort jag får tag i ett par. Skall försöka ta närbilder så finishen syns bättre.

Vid intresse så bygger han en ny omgång och kan nog ha dessa klara om ca 3veckor.

nissen

Inläggav nissen » 2009-01-20 19:18

Jeg vil også ha ytbehanling :) på mine lådor

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-20 19:36

Du läste vad det innebär antar jag?

"4. Ytbehandling av fanerade lådor innebär; nedslipning av rå faner, lack eller inoljning i tre lager, med slipning emellan behandlingarna. detta tar några timmar per par. Därav att snickaren vill ha extra betalt för detta enligt ovan."

Så vilken ytbehandling önskas?
Ex.vis lackade med klarlack med glanstal t.ex. 60.

Läs trådlänken nedan för ideér om ytbehandling.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25012&highlight=inoljning

nissen

Inläggav nissen » 2009-01-20 19:59

Klarlakk 60 glans høres okey ut :)

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-23 16:52

Hej!

Snickaren önskade en lista av mig med adresser på dem som beställt lådor så att han kan kontakta er när han är klar att leverera.
Kommer inte ihåg nu om jag fått dina uppgifter, men du kan kanske vara så vänlig att uppge dem i vilket fall.

Detta meddelande har jag skickat ut till följande Medlemmar/användarnamn.

Prometevs - Kontaktad - Har namn
Sbe - Kontaktad - Har namn
Frodrak - Kontaktad - Har namn - levererat
Schmutziger - Kontaktad - Har namn
Garpen - Kontaktad - Har namn
Distorsion- Kontaktad - Har namn
Nissen - Kontaktad - Har namn
Waxxarn - Kontaktad - Har namn

Ursäkta trasslet. (jag har nu skapat ett MS Word dokument med adressuppgifter)

Kan väl nämna att snickaren sade sig skulle arbeta både lör och sön. Kan väl behövas kanske då det har varit mycket tidsförskjutningar. Men de första paren skall strax vara klara. :)

Kan väl också nämna att jag har bett om bilder.

Jag tar mig friheten att lägga upp ortnamn för beställare. Min tanke med detta är att ni skall kunna bedöma om ni kanske kan ordna eventuell samordnad hämtning.

Garpenberg Luleå Angered NORGE Vadstena Malmö Falun

Användarvisningsbild
Prometevs

Diskanter

Inläggav Prometevs » 2009-01-27 21:46

Men det här med element då?

Diskanten är ju slut hos HiFi-kit. Det finns En (1) st kvar. Det är ju inte kul att ha bara lådorna och inga element.

Finns det nån annan lösning om man vill komma igång genast?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-27 21:52

John har element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-28 19:43

Naqref™ skrev:John har element.

..och resten till OA51(LE)!

Bild
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-28 20:05

Som kan monteras i ett par sådana här lådor! :wink:

Några bilder på "1'a" paret lådor, Waxxarns som han själv skall fanera.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snickaren lät meddela att det blir bäst om han monterar ett par i taget istället för som nämnts tidigare att han parallellt monterar flera par samtidigt.
Det nya upplägget är ett par per 3 - 4dagar.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-28 20:57

Hahaha.. Det vänstra här blev ju en helt annan högtalare! Tänker ett basreflexrör bredvid basen och nån sorts lös diskant i nån liten låda á la WLM uppepå.

Bild

Tillägg: Fan va kul att det går framåt! :D
Senast redigerad av -distortion- 2009-01-28 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-28 21:00

Hörnmodellen! :lol:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-28 21:08

Densen skrev:Hörnmodellen! :lol:

..eller bara golvmodellen!
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-29 18:48

Lite info.

Snickaren prioriterar nu lådor beställda med faner. Några OA51 lådor färdigställs imorgon. :)
Lackade lådor vill han förvara i ca 10dagar så att lacken genomhärdar. Det vore ju inte kul att packa innan det har torkat så att packmaterialet fastnar.

Hål för basreflexrör, (63mm), diskant, (74mm) och bas, (177mm) tas upp, men hur gör "ni" med anslutningskontakter. Skulle ni vilja ha dessa på utsidan enligt original, vilket jag personligen tycker verkar vara en märklig placering, så lär det bli svårt att montera dessa i efterhand. Snickaren kan ju montera dessa i.o.f.s, men "ni" kanske tänker borra hål själva på inre sidan, (samma sida som basreflexhålet) i kaviteten med element? Tänkte att jag skulle påpeka detta när valmöjligheten ännu finns.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-30 16:56

Prometevs hörde av sig med en fiffig idé. :idea:
Nämligen att använda infällda anslutningskontakter, liknande original. :) Finns sådana eller liknande fortfarande att köpa? 8O

Någon som har något tips att bidra med?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 21:09

Var finns måtten på denna låda?
Jag har blivit mer än måttligt påverkad av allt skriveri. :roll:
Den som vet mest, tror minst.

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-01 09:03

Vi har fått en ny butik till stan, nämligen leksaksbutiken Clas Ohlson för vuxna grabbar. 8)

När jag bläddrade i katalogen såg jag följande artikel;

Flyttlåda
Art.nr. 31-3812
Sid 441 i katalogen
Mått 58x35x41cm
5st 99kr

Dessa borde väl vara perfekta att skicka OA51 kloner i! :)
Jag har meddelat snickaren detta.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-01 20:55

Densen skrev:
Då skulle vi behöva info om vilka faner som är av intresse, då jag inte vet om detta köptillfälle återkommer.

Tror du det finns att få Jakaranda/Palisander/Rosewood?

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-02 18:31

Hej DIRAVI!

Jag skulle tro att de finns, men jag har ställt en förfrågan till snickaren om han vet hur det förhåller sig med detta, eller att han kan kolla upp det när han åker till fanersäljaren.

Jag återkommer med besked.

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-03 18:20

Beställningslistan är flyttad till slutet på tråden.

Tilläggstext för OA51.

2. Hålet för basreflexröret cirkulärt i storlek med detta, (63mm) utan försänkning, och ej heller med avfasning, som någon hade önskemål om. Original är röret försänkt så att rörets kant täcks av faner, men dessa blir utan detta. Röret kan ju fasas av invändigt i änden så att det ändå blir en "sömlös" övergång. Annan håldiameter kan ordnas efter begäran.

3. Fanersorter, (sannolikt samma pris oberoende av faner). Det kan ev. ordnas fram faner av många olika sorter, såsom; ek, amerikanskt körsbär, svart ask, bok, björk, "tigerrandigt" o.s.v.
O.B.S! För fanerade lådor gäller att kunden själv ytbehandlar dessa efter eget val. Snickaren kan ordna detta men begär då 500kr/paret för detta.

4. Ytbehandling av fanerade lådor innebär; nedslipning av rå faner, lack eller inoljning i tre lager, med slipning emellan behandlingarna. detta tar några timmar per par. Därav att snickaren vill ha extra betalt för detta enligt ovan.

Snickaren kollar upp fanersorter. Återkommer ev. med en lista med detta.

Nytt den 4/2 -09
Jag har kommit överens med snickaren att han också skickar med 4st dämpmaterialbitar till den främre kammaren, enligt original förutom de 2st som läggs i den inre kammaren i OA51 kloner, så slipper ni skaffa det. :wink:
Senast redigerad av Densen 2009-03-11 21:36, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-02-09 11:21

Det kliar i fingarna! :)
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-26 20:31

På måndag kväll lägger jag upp bilder på OA51 kloner med körsbärsfaner.
Snickaren lät meddela att lacken på dessa nu har härdat.
Kul var att han själv tyckte att de var så snygga att kunde tänka sig att behålla lådorna tomma själv av bara den anledningen.
:)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-26 22:57

Densen skrev:På måndag kväll lägger jag upp bilder på OA51 kloner med körsbärsfaner.
Snickaren lät meddela att lacken på dessa nu har härdat.
Kul var att han själv tyckte att de var så snygga att kunde tänka sig att behålla lådorna tomma själv av bara den anledningen.

Kul! Det ser jag fram emot :)

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2009-02-27 23:01

Vad säger snickar'n om tidsplanen för dom olika objekten :?:

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-03-01 20:20

Denna möjlighet med "proffsbyggda" lådor är kanon.
Jag undrar om det finns samma intresse och möjlighet för ex OA-50 eller
kanske OA-52 och OA-58?
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-03 18:12

Ny dag för bilder på körsbärsfanerade lådor, nämligen imorgon onsdag kväll 4/3 -09.
Anledning; snickaren lackade baffeln ytterliggare en gång.
Kan väl nämna att faneret till toppytan är enligt original, ådringen på tvärs istället för "stående" på samtliga ytor. Nya "toppfanerbitar" införskaffades alltså.
Fred's, Nissen's och Prometev's lådor är väl de som är "klara".

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-03 21:14

Prisförslag på fanerade mini? i jakaranda?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-03-04 00:17

DIRAVI skrev:Prisförslag på fanerade mini? i jakaranda?

Dito fast lackade vita.

Fråga?

De minisarna som byggdes i denna tråden har basreflex och terminalbrunn. Mekkar man ev dit det i efterhand? eller är det inget man "behöver"?

-Andreas

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-04 19:35

Några bilder på Fred's lådor.
Snickaren lät meddela att han skulle testa att rolla lacken, vilket kanske ger bättre yta.
I mitt tycke, riktigt tjusiga. Jag får nog beställa själv sådana och OB51 i samma faner. Det kan nog bli riktigt snyggt. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sista bilden med låda mot björkfaner. Där syns förhoppningsvis att faneret inte är så ljust som man först kan förledas att tro.
Tre bilder upp syns att faneret har ådringsriktningen enligt original.

Bilder på minilådor med samma faner kommer att läggas upp, kanske i nästa vecka. Fler lådor från beställningarna snickras det på i helgen. Bl.a. skall Prometevs par påbörjas. Det skall bli spännande att se hur de tar sig ut ihop med baslådor. Jag lägger upp några bilder även på dessa. Ytterliggare lådor med faner är i det närmaste klara, plus ett par i MDF. Snickaren kontaktar er när det är dags för leverans.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2009-03-04 20:44

faens vad bra det blev :) skulle tagit fanérade jag också :oops:
Harden The Fuck Up!

nissen

Inläggav nissen » 2009-03-04 23:40

:D

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2009-03-05 01:39

Grymt fina.

Synd att man har tummen mitt i handen, annars hade jag beställt ett par lådor.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-05 08:18

ANy skrev:Grymt fina.

Det är ju därför man beställer färdiga lådor istället för att bygga dem själv ;)
Senast redigerad av DIRAVI 2009-03-10 08:31, redigerad totalt 1 gång.

//Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-03-05 08:40

Makalöst snygga!!! 8O :P :D

2000 kr för ett par såna (obehandlad faner) är verkligen BILLIGT!

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2009-03-05 08:47

DIRAVI skrev:

Det är ju därför m,an beställer färdiga lådor istället för att bygga dem själv ;)

Jo, fast lådorna spelar ju inte så bra själva.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-05 09:14

ANy skrev:
DIRAVI skrev:

Det är ju därför m,an beställer färdiga lådor istället för att bygga dem själv ;)

Jo, fast lådorna spelar ju inte så bra själva.

Det finns säkert någon vänlig själ i din stad som, om du bjuder på fika, kan komma hem till dig och hjälpa dig montera element, kablar och filter.

Vill du ha ett par så är själva slutmonteringen förmodligen den minsta biten på vägen.

//Magnus

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-03-06 14:09

Jisses! :D
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-09 18:22

Uppdaterade preliminära priser för mini OA51 i beställningslistan på sid 3. Dessa hanns tyvärr inte med denna gång, då sågklingan kraschade.

Ett par i MDF är klara.
Ett par till i körsbärsfaner är i stort sett klara.
Faner för paren i Valnöt respektive Ek beställs i veckan.

Snickaren beställer faner i hela bitar för höjden för både OA51 och OB51, vilket gör att ådringen fortsätter i höjd över båda lådorna. Kan nog bli snyggt. :wink:

Ny info att vänta blir nog efter den 16/3 -09.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-09 18:49

Densen skrev:Bild

Fy snatan vad läckra. Bild

Bra jobbat!

Fast detta verkar gjort för fler år sedan. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-09 19:50

Visst är det "hyfsad" finish på dem. :)
Så pass att någon som köpt i MDF nu skulle vilja sälja dessa och istället beställa fanerade istället. :wink:
Finns intresse för dessa kan jag förmedla kontakt.

Datumet ja. Det är snarare kameran som är "gjord" för flera år sedan. Den käkar batterier som s-tan, och är synnerligen svår att ta bilder med under andra förutsättningar än vid sommarsol.

Det är en sådan här.

http://www.smartson.se/test/digitalkamera/konica-minolta-dimage-x31.htm

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-03-09 20:19

Naqref™ skrev:Fy snatan vad läckra. Bild

Hands off!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-03-10 02:41

:D Oj oj vad det ser fint ut. Jag ser fram emot leveransen.

/Stefan

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-03-10 08:23

så vackra och två hål i varje var skall man börja 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-03-10 09:43

Otroligt snygga lådor!

Är det någon som vet priserna på element och filter (LE). Skulle vilja veta vad ett par spelbara högtalare kostar innan man slår till och beställer ett par kloner.

Ni som beställt klonerna, hur har ni tänkt göra med dämpskivan ("örat") på kanten? Bygger ni den själv? Svart färg på ramen?

Funderar på hur det skulle se ut om även kanten på "dämpörat" faneras i samma material som själva högtalaren. Men det kanske är onödigt mycket jobb...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-03-10 14:35

tobm skrev:Ni som beställt klonerna, hur har ni tänkt göra med dämpskivan ("örat") på kanten? Bygger ni den själv? Svart färg på ramen?

För min del blir det elefantöron. Dämppanelerna kostade lite för mycket med tanke på att de egentligen är lite för små, iallafall lite för mycket för en student.
Tub - nu på burk

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-11 21:33

Flyttade beställningslistan till slutet av tråden.
Senast redigerad av Densen 2009-04-10 19:39, redigerad totalt 4 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-11 22:04

Snickaren kom med en ganska relevant fråga. Hålbilden för elementen på OB51 - basmoduler?
Själv har jag ju använt mig av 8" element, så jag hade inte mått att delge honom.
Jag såg att lennartj använt 234mm. Blir det bra?

För basreflexrör har jag använt följande artikel.
Modell: BP-75
Innerdiameter: 69mm
Ytterdiameter: 120mm
Längd: 400mm
Monteringshål: 83mm
Bestnr: 5207
Pris: 155:-/kit

Kan det vara något? Skall ni använda annat rör är det bäst att ni hör av er om detta, snarast. Jag PM'ar för säkerhets skull.

Alltså, hålbild för OB51.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-03-11 22:41

En separat låda för delningsfilter?

Var det i denna tråd jag såg att man skulle kunna göra en separat låda för delningsfiltret som man placerar mellan OB51 och OA51. Den skulle inte behöva göras mycket högre än spolen + en botten av plywood. Öppen topp och med en bred sarg som OA51 kan stå på.

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-11 22:50

Alternativt så kan man ju försänka toppen på basmodulerna för detta, (minskad volym då).
Eller öka höjden på sidorna istället.
Eller ordna dämppaneler att ha filtret i.
Jag har ju originalhögtalare där jag har lagt filtret till OA51 i dämpanelerna. Egentligen kanske inte helt optimalt, då jag fick offra dämpmaterialet, så lite fulreflexer kan det nog komma därifrån. Dämpningen har jag istället av en stor modell bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-26 14:56

Jag är sugen på ett par lådor till OB51.

Kan man få dem lackerade?
Ska bara fixa slutsteg och filter först bara.. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-26 15:57

2 loppor för fanerad låda? Billigt!

Vad kostar ett LE-kit, inkl. allt?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-26 16:34

KarlXII skrev:2 loppor för fanerad låda? Billigt!

Ja, väldigt billigt. Hade kallt räknat med tusenlappen bara för lackering.

Om inte han kan lackera så lutar det åt björkfanér.

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-26 18:45

Hej M_Persson79

Angående lackade lådor så har snickaren vad jag minns ingen lackeringsspruta, men jag hör efter kanske brodern som har snickarfirma har den utrustningen. Annars kan han ju alltid rolla eller något liknande.

Jag vet inte priset för ett kpl kit, men...

SS8545 ca 3500kr på HiFi-kit.
Diskanter, kanske 800 - 1000kr
Filter, kanske 1000kr
Distansring, mellanbit, ingen som helst aning, men har för mig att det var riktigt billigt.
Fyrkantsplatta 80kr
Kontakter ?
Basreflexrör ?

Summa kanske i storleksordningen 6000kr?

Någon har väl handlat nyligen som kan lämna besked.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-03-26 21:19

3000kr för filter, plastdetaljer, rör, alldeles för fläskiga terminaler, dämpning och diskanter.
900kr till för dämppaneler.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-27 10:30

Densen skrev:Hej M_Persson79

Angående lackade lådor så har snickaren vad jag minns ingen lackeringsspruta, men jag hör efter kanske brodern som har snickarfirma har den utrustningen. Annars kan han ju alltid rolla eller något liknande.

Hör gärna efter om det inte är för stort besvär. :)
Jo, man kan ju rolla men helst inte..
Vad är föressten leveranstiden c:a?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-27 10:37

m_persson79 skrev:
Densen skrev:Hej M_Persson79

Hör gärna efter om det inte är för stort besvär. :)
Jo, man kan ju rolla men helst inte..
Vad är föressten leveranstiden c:a?

Jag funderar på att låta en graffittikille gå lös på mina moduler
Det måste väl räcka att grunda med en ljus färg så att inte all sprayfärg blir uppsugen av mdf:en eller?

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-07 17:58

Fick lite ny info idag.
Uppdaterade beställningslistan, då några lådor är klara.
Ett par mupps-lådor i körsbärsfaner byggs snart också.

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-10 19:38

Flyttade beställningslistan igen p.g.a ny beställning. Se längre ned i tråden. :)
Senast redigerad av Densen 2009-09-11 16:43, redigerad totalt 16 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-06 17:26

Tråkigt nog var det länge sedan jag kunde förmedla något nytt, tyvärr.
Jag kontaktar honom imorgon på jobbet, om han nu jobbar, och återkommer med individuella besked i den mån jag kan få några svar till i första hand ni som PM'at, och lämnar allmän information i tråden. Han har ju till hans försvar flera andra extra jobb, och vårdnad av småbarn, så viss förståelse kan jag ha.

Jag skall ju själv beställa nya lådor av honom. 8)

:( :oops: är lite hur jag själv känner det.

Men vi får väl hålla humöret uppe, med tanke på hur pass bra de första fanerade lådorna han visade upp för mig. :wink: eller vad skriver man?

Tillägg den 7 maj 2009

Först vill jag be snickaren om ursäkt. :oops:
Jag pratade med snickaren idag, och fick följande besked.
Han skickar Distorsions idag, Scmutzigers på måndag och Nissens var i stort sett klara. Så lite händer i varje fall, då fler delar fanns färdiga.
Han hade testat att rolla lacken på ett par lådor men det blev inte bra, utan närmast något liknande småbubblor så han fick slipa ned dessa och lacka om dem för hand. Han sade sig vara riktigt nöjd med resultatet på Schmutzigers lådor, med tyckte inte det var något att lägga upp bilder i ren MDF, utan ville vänta tills andra fanerade var klara.
Jag följer med i början på nästa vecka när nytt faner skall inhandlas. Snickaren hade tagit fram en måttritning så att fanerådringen blir lika för OA/OB51 lådor ihop. Anledningen till att jag själv fljer med är att faner skall inhandlas bestämmas fanersort till mina nya lådor.
Han nämnde t.ex. att han hade sett mycket snyggt ekfaner. Kan kanske vara något för mig? Han föreslog t.ex. vitlasyr, kanske inte så tokigt?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-14 11:15

Tack för PM Densen, lägger till mig här (hoppas jag inte ligger sist i kö bara :)).

Utf. 4. i fanerat MDF:
m_persson79: 1par i björkfaner. Inoljade.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-14 17:07

Nu ligger du inte sist i kö i varje fall vad gäller inlägg. :wink:
Pratade med snickaren idag, han har ett större snickerijobb kvar, sedan skulle han ägna sig lite mer åt lådorna. :)
En förfrågan om INO lådor har tagits upp. Som jag nämner i beställningslistan ovan så är han inte främmande för några lådor. T.ex. de jag har beställt är en helt annan typ av lådor än OA.
Minilådorna är skjutna lite på framtiden, för att prioritera OA-lådorna.
Två par lådor skickades igår, ett par låg i bakluckan och skickas i dagarna.

Tillägg den 27 maj 2009.

Pratade med snickaren idag. Han höll på med en veranda som sista stora jobb. Så högtalarlådorna har blivit lite åsidosatta, tillfälligtvis?
Glömde uppdatera mig på vilka som fick sig tillsänt lådor senast.
Nissen har inte hörts av, så dessa lådor blir ifall han hoppat av då lediga för annan spekulant.

nissen

Inläggav nissen » 2009-05-27 22:15

Hei har ikke hoppet av.En liten missforståelse :oops: Trodde snekkeren skulle kontakte meg.Har sendt mail til Stefan.Skal hive meg på telefon til snekkeren i morgen!!

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-28 17:18

Kul att det löste sig på bästa sätt. Sorry, till ev.hoppfulla, er tid kommer ändå. :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 16:27

-distortion- skrev:
Naqref™ skrev:John har element.

..och resten till OA51(LE)!

Bild

Totalpris (exkl. lådor)?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-29 17:55

Densen skrev:Tillägg den 27 maj 2009.

Pratade med snickaren idag. Han höll på med en veranda som sista stora jobb. Så högtalarlådorna har blivit lite åsidosatta, tillfälligtvis?
Glömde uppdatera mig på vilka som fick sig tillsänt lådor senast.
Nissen har inte hörts av, så dessa lådor blir ifall han hoppat av då lediga för annan spekulant.

Veranda framför högtalare!!!?? Vilken underlig prioritering :wink:

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-29 18:57

Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Verandan var inte inplanerad, utan där han var och snickrade så blev tydligen denne så pass nöjd med arbetet och kostnaden, så att det räckte till en veranda också, eller något liknande.
Vi får hoppas att det stannar där, så vi får lite gjort snart. Jag vet att han har en trave färdigsågade delar liggande. Och lite ekbitar som skall monteras invändig på mina nya lådor. 8)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 20:05

Densen skrev:Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Verandan var inte inplanerad, utan där han var och snickrade så blev tydligen denne så pass nöjd med arbetet och kostnaden, så att det räckte till en veranda också, eller något liknande.
Vi får hoppas att det stannar där, så vi får lite gjort snart. Jag vet att han har en trave färdigsågade delar liggande. Och lite ekbitar som skall monteras invändig på mina nya lådor. 8)

Ah, ok. Är det 6000.- för 2st OA51(LE) kit eller är det inklusive basarna till OB51?

Vad står förresten LE för?

Filip

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-29 20:44

Glebster skrev:
Densen skrev:Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Ah, ok. Är det 6000.- för 2st OA51(LE) kit eller är det inklusive basarna till OB51?

Filip

Larsen Edition
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 21:10

petersteindl skrev:
Glebster skrev:

Filip

Larsen Edition

Ah, tackar.

Edit, blev lite fel...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-05-29 21:30

LE kan också stå för LarsenEriksson, juh.
Det utläses lite som man vill.
Jag säger hellre LarsenEriksson :)

Densen

Inläggav Densen » 2009-07-09 18:54

Några av er som beställt lådor har av synnerligen förståeliga skäl hört av er med undran om hur det förlöper med byggandet. Jag pratade lite med snickaren idag, men inget ytterliggare har hänt, sedan senaste informationen lämnades. Det finns, tror jag ett par halvfärdiga lådor, och vad jag vet så har han sagt att han har uppsågade delar liggande till flera par. Han nämnde dock att han kanske skulle bygga något nästa vecka. Så verksamheten verkar gå på sparlåga, tills hösten? Det verkar vara det rimligaste scenariot som det nu ser ut. Om någon inte orkar vänta kan ni få köpa min uppsättning.8O

Jag hör av mig så fort jag får nya besked, då jag bad att snickaren skulle höra av sig om något byggs.

Ha en fortsatt? trevlig semester så länge.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2009-08-14 12:18

Hejsan

Jag ha pga husrenovering fått ställa in massa projekt.
BL.a mitt oa51.3 / LE

således finns ett komplett par byggda av mej, med bägge filtren om någon är intresserad.

mv
janne

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-03 17:35

En liten uppdatering om lådbyggstatus.
Jag pratade med snickaren i veckan, och fortfarande så var snickarboden full av möbler, som hindrar fortsatt byggande.
Så när dessa kommer bort, visste han inte, suck. :(
Å era vägnar, själv så klagar jag inte, förstår ni som läst min uppgraderingstråd.
Jag lämnar info så fort jag hör något nytt.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-05 09:56

Jag backade i tråden och kunde konstatera att absolut inget har åstadkommits på åtminstone 4 månader. 8O

Jag får tala allvar med snickaren och hans avsikter. Han var inledningsvis mycket entusiastisk över detta som han tyckte enklare och trevliga snickrande som färdigställande av högtalarlådor innebar, jämfört med hus och lägenhetsrenoverande.

:(

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-05 14:12

Jag är väldigt nyfiken på ditt nästa inlägg.

/Stefan

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-06 19:35

Densen skrev:Jag backade i tråden och kunde konstatera att absolut inget har åstadkommits på åtminstone 4 månader. 8O

Jag får tala allvar med snickaren och hans avsikter. Han var inledningsvis mycket entusiastisk över detta som han tyckte enklare och trevliga snickrande som färdigställande av högtalarlådor innebar, jämfört med hus och lägenhetsrenoverande.

:(

Jag kan förstå om du känner dig medskyldig men jag lägger ingen last på dig som försökt hjälpa oss andra. Det skulle vara bra om vi fick ett tydligt svar från honom. Hoppar han av eller ska han sätta igång. Om han inte vill göra dem är det bäst om vi får veta det på en gång så att inte mer tid förspills.

Fortsätter han att förhala så ska jag skicka en brevbomb (med surströmming :twisted: )

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-09 07:16

LUGNANDE BESKED!

Jag pratade med snickaren idag, och han lät meddela att nästa vecka så skall möbler som blockerat verkstaden vara borta. Så han skulle ta itu med byggandet då. Det finns ju material färdigt att sätta ihop, efter vad han själv sade, så vi får hoppas att det blir lite snurr på saker och ting nu. Eller...?
Själv längtar jag efter mina nya lådor. Slanka, och kan tryckas upp mot vägg. 8) Eller om jag nu inte får ett ryck och beställer en variant av större OA58, för att använda elementen jag nu använder i en och samma låda. :? :)

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-09 20:28

Jag behåller surströmmingen i beredskap tills vidare :wink:

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-09 21:23

Jättekul. Visst väntar vi ivrigt på våra lådor även om vi är ett luttrat släkte som är vana att vänta på saker och ting.

Om du behöver hjälp att stöta på honom kan ju vi berörda turas om att ringa honom varje dag eller så. Vi kanske skall eskalera gradvis tills vi når surströmmingsstadiet.

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-11 16:41

Flyttade beställningslistan igen p.g.a ny beställning, och att den började hamna rätt långt bak. Ny beställning den 17/4 -09. Ny beställning den 8 maj 2009. Nya beställningar den 13 maj 2009. Ny beställning den 11 september 2009.

Beställningar hittills.

OA51 kloner. Se tilläggstext nedan.

I MDF (1500kr/paret)
Waxxarn 1par levererade
Frodrak 1par (tar hand om testparet) levererade
Garpen 1par levererade
Grafpro 1par

I Fanerat MDF (2000 kr/paret)
josephus 1par i ekfaner, oljevaxas av köpare. Det blir nog fin yta med djup.
tjus 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
sbe 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.

I Fanerat MDF, ytbehandlade (2500 kr/paret)
Distorsion 1par i körsbärsfaner. Klarlack, glanstal 60 levererade
Nissen 1par i körsbärsfaner. Klarlack, glanstal 60 Levererade???
Prometevs 1par i Valnötsfaner. Inoljade Bekräftad beställning.

Basmoduler (OB51)

I MDF (utf. 1. rakt tillsågade bitar, om de skall faneras) (1000kr/paret)
Densen 1par - levererade
Denna lådtyp tillverkas inte mer, utan den vinkelsågade varianten nedan gäller.

I MDF (utf. 2. vinkelsågade bitar, om de skall målas) (1200kr/paret)
schmutziger 1par Levererade
Garpen 1par ny beställning den 10/4 -09
doggydoggen 1par ny beställning den 22/7 -09

Utf. 3. i fanerat MDF (1500 kr/paret)
tjus 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
sbe 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
m_persson79 1par i björk. inoljade. Bekräftad beställning. Lev. krav senast den 1/11 -09. Avbeställda.

Utf. 4. i fanerat MDF och ytbehandlade lika OA51 kloner (2000kr/Paret)
Prometevs 1par i Valnöt. Inoljade. Bekräftad beställning.

Andra typer av lådor.

Andra lådor än Carlsson'ska
Densen 1 par skitsnygga 3-vägslådor i faner, fanersort bestäms vid inköp av faner till andra lådor. D.v.s. jag följer med till firman.
Börjar dock vackla i ärendet. Bl.a. så kommer ju snart pK hem, och OA51/OB51SEAS har ju så attans bra ljud, även vid hemmabioåtergivning där man slipper centerhögtalare.

Mini OA51 Lite skjutna på framtiden, för prioritering av övriga lådor.
Mått enligt Waxxarn; 258x180x150mm, (MDF tj 12mm) utan mittstag och utan hål för basreflexrör, och med eller utan 1st hål för element El Muppo, eller annat.
Ett par i körsbärsfaner skall byggas. Jag lägger upp ett par bilder på dessa då de är klara.

I MDF, fanerade och lackade lika OA51'or prel. ca 1100 - 1200kr.
Målade (3 lager med slipning emellan) dito prel. ca 900krkr/paret.
I ren MDF ? kr.

Beställningar
Prometevs 1par i körsbärsfaner, klarlack, glanstal 60.

Tilläggstext för OA51.

2. Hålet för basreflexröret cirkulärt i storlek med detta, (63mm) utan försänkning, och ej heller med avfasning, som någon hade önskemål om. Original är röret försänkt så att rörets kant täcks av faner, men dessa blir utan detta. Röret kan ju fasas av invändigt i änden så att det ändå blir en "sömlös" övergång. Annan håldiameter kan ordnas efter begäran.

3. Fanersorter, (sannolikt samma pris oberoende av faner). Det kan ev. ordnas fram faner av många olika sorter, såsom; ek, amerikanskt körsbär, svart ask, bok, björk, "tigerrandigt" o.s.v.

Snickaren kollar upp fanersorter. Återkommer ev. med en lista med detta.

Nytt den 4/2 -09
Jag har kommit överens med snickaren att han också skickar med 4st dämpmaterialbitar till den främre kammaren, enligt original förutom de 2st som läggs i den inre kammaren i OA51 kloner, så slipper ni skaffa det.
Senast redigerad av Densen 2010-02-04 22:13, redigerad totalt 6 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 09:31

Omstart av snickaren är inplanerad till den 10 Oktober 2009.
Då skall han enligt egen utsago köra på med lådbyggen, då det sista husbyggnadsprojektet nu är avklarat i kommande helg.

För att uppdatera om det fortfarande finns intresse av beställda lådor vore det bra om ni kom in med bekräftelse på era beställningar, så vi får koll på situationen.

Jag nämnde för snickaren att jag beställt 1par pK. Kanske finns intresse av lådor byggda av snickaren till dessa, av dem som beställt kit utan lådor?

Det blir nog bra nu till den mörka årstiden med lådor att mickla med.

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-30 10:35

Jag är fortfarande intresserad av mina lådor.

Jag kanske inte har vaknat ännu men vad är "pK"?

/Stefan

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-30 11:09

Densen skrev:Beställningar hittills.

OA51 kloner. Se tilläggstext nedan.

m_persson79 1par i björk. inoljade.

OBS! Det är OB51, alltså lådor till Bremenbasar jag beställt (trodde jag).
Beklagar om det blivit missförstånd! Vad har jag ställt till med nu?

Tack schmutziger för PM:et :!:

EDIT
Efter ha läst igenom våra PM så är det uppenbarligen OB51 vi diskuterat men Ämne är OA51-kloner :?

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 12:12

Sbe

pK är ett högst intressant projekt du kan läsa om i denna tråd. Där jag själv lagt en beställning, (i tid!):)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32604

m_persson79

Nu kan hunden sluta skälla.

Jag justerar din beställning så att den blir rätt.
Skulle nu snickaren ha hunnit, vilket inte är fallet, färdigställa andra lådor än du beställt så skulle det problemet inte varit ditt. Lådor går alltid att avyttra.
Tack ändå för påpekandet. :wink:
Jag antar att din önskan enligt följande kvarstår? "Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"
Björkfaner finns, vilket jag själv skall köpa, plus annat faner till mina pK-lådor. Men det lutar starkast åt björk.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-30 15:04

Phew! :)

"Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"

Jepp. Om dom blir färdiga inom en månad så får det bli min 30 års-present till mig själv. :)
Har du koll på leveranstid c:a Densen?

Densen skrev:m_persson79

Nu kan hunden sluta skälla.

Jag justerar din beställning så att den blir rätt.
Skulle nu snickaren ha hunnit, vilket inte är fallet, färdigställa andra lådor än du beställt så skulle det problemet inte varit ditt. Lådor går alltid att avyttra.
Tack ändå för påpekandet. :wink:
Jag antar att din önskan enligt följande kvarstår? "Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"
Björkfaner finns, vilket jag själv skall köpa, plus annat faner till mina pK-lådor. Men det lutar starkast åt björk.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 17:15

Av erfarenhet törs jag inte utlova någon leveransdag e.dyl. dessvärre. :?
Men vi får väl hoppas att han har större möjlighet nu då byggena är klara.
Dessutom funderade snickaren på att försöka få tillträde till en mindre "snickarbo" närmre hemmet, vilket väl skulle göra det lättare att ta sig för snickrandet?

Hoppas, hoppas, och tror. :wink:

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-30 17:41

Jajamensan, fortfarande intresserad. Jag har ju köpt på mig elementen så det finns ingen återvändo nu 8)
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-16 20:38

Händer det nåt?

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-16 20:52

Jag hörde efter med snickaren i början på veckan, och han nämnde att han skulle ta itu med dem nästa helg. Han blev inkallad till och skulle jobba med ett annat sidojobb denna helg.

Jag pratade med snickaren nu imorse, (den 17/10 -09) och han sade då att han skulle börja nästa helg, och då med Prometevs lådor, plus att han skulle såga upp fler lådor än de som redan finns uppsågade.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-17 15:40

Densen skrev:Jag hörde efter med snickaren i början på veckan, och han nämnde att han skulle ta itu med dem nästa helg. Han blev inkallad till och skulle jobba med ett annat sidojobb denna helg.

Jag pratade med snickaren nu imorse, (den 17/10 -09) och han sade då att han skulle börja nästa helg, och då med Prometevs lådor, plus att han skulle såga upp fler lådor än de som redan finns uppsågade.

nissen

Inläggav nissen » 2009-11-17 00:38

Jag er fortsatt innteressert.Fikk desverre ikke kontakt med snikkaren på tlf. eller e-mail sist jag forsøkte.Nissen

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 18:42

Jag pratade som hastigast med snickaren idag.
De flesta delarna sågades till i helgen, så vi får väl anse att han är igång igen. :wink:

Han nämnde att han skulle testa att försänka bottenstycket så att man lättare kan öppna det för att komma åt innanmätet enklare, t.ex. delningsfiltret eller kanske byta basreflexrör eller annat.
Han ville inte att jag skulle ta upp det, innan han testat det. Skiter väl jag i och har nu skvallrat som den värsta kärring. 8O :oops:
Vad säger ni om det?

Vad tror ni om följande?
Själv funderar jag på att beställa ihopbyggda lådor, alltså basmoduler och OA51 i ett. Dessa tänkte jag kanske beställa med basmoduldelen ca 50mm lägre, då jag tycker att ljudbilden ligger aningen för högt i mitt fall.
Sitthöjd ca 400 - 450mm, och lyssningsavstånd ca 3,0m.
Plus att jag antagligen begär att sett från baksidan dela av dem med ett utrymme för delningsfiltren. Alltså fortfarande 2st kaviteter med OA51 i originalvolym. Jag skippar nog också basreflexröret då på OA51, då dessa delas av nedåt vid högre frekvens.

Som syns här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32225

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-11-19 20:56

Kul att det verkar närma sig leverans. :lol: Kan kanske bli en hjulklapp åt far.

Det är väl bra att kunna komma in i lådan utan att behöva lossa elementen, nu framgick det inte vilken av lådorna som avsågs.

Jag föredrar två separata enheter, ger mig flexibilitet om någon klagar på för många högtalare.

Hälsningar
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 21:27

Vi får hoppas att leveranser kan ha blivit av till jul.

Det löstagbara bottenstycket gällde när vi pratade om det OA51. Baslådorna kör väl de flesta (utan jag!) aktivt, så där kanske inte behovet är lika stort?
Jovisst är det kanske bäst med delade system, jag har ju det själv. Nu i två färger, valnötsfaner på OA51 och svart askfaner på basmoduler. Det kanske mer helhetslooken jag är ute efter? Så båda lådorna i samma färg eller faner kanske är/blir lika snyggt?
Jag skall fundera lite till. Kan väl nämna att jag också funderade ett tag på att minska bredden på båda lådor för att få ned storleken, vilket skulle kunna låta sig göras med inte helt fel resultat efter mina premisser.
Jag måste också bara nämna att ni absolut bör byta diskant till Peerless-diskanten Naqref tog fram för OA52LE. Det blir en riktigt stor förbättring ljudmässigt för OA51. Nu har ju inte Naqref ännu hunnit ta fram ett filter för detta till OA51 men det kommer. Själv använder jag ett av annan konstruktör framtaget diskantfilter och egenutvecklat mellanregister-, och basfilter med i mitt tycke mycket gott resultat. Detta skall jag mäta upp framöver när jag får hem ljudkort och mätmick någongång.

Kan väl också visa vilka lådor jag tidigare har beställt av snickaren.

http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm

Läckra eller hur?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-11-19 21:59

Hmmm :? Jag tycker att jag hört det där förr så jag förväntar mig inget. Före jul skulle vara en otrolig överraskning och en rolig en också :)

Jag tror jag vet typen på snickaren. Lovar en massa och fokuserar inte på att bli klar på det han åtagit sig för det är alltid roligare att börja med nåt annat. Sen börjar han experimentera med utförandet istället för att leverera. Återigen, brist på fokus. Sen är han säkert en jättetrevlig person så folk blir inte arga, åtminstone inte så arga. För blir dom riktigt arga så slutar han att svara i mobiltelefon.

Ska man dela passivt så tycker jag att det är en jättebra idé att bygga ihop systemet. Men eftersom jag ska ha aktiv delning så vill jag ha systemet delat också. Det ger en bättre flexibilitet.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 22:38

...Lovar en massa och fokuserar inte på att bli klar på det han åtagit sig för det är alltid roligare att börja med nåt annat...

Det där börja med något annat inbegriper i hans fall också fler jobb under lediga helger. 8O
Och småbarn. 8O :roll:
Verkstaden ligger en bit hemifrån också. :roll:
Bara som upplysning, men visst du har en poäng i det du skriver. :wink:

Jag går på honom om detta med önskan om leverans före jul.

Tillägg den 7 december 2009.

Pratade som hastigast med snickaren idag.
I förra veckan var han och sågade till fler delar, så nu bör det finnas en del?
Gången och kommande helg blir inget byggande efter vad jag förstod, så leverans före jul blir nog inte av. :(
Han är ju i varje fall långledig i julhelgen, så vi får väl hoppas att han ägnar några dagar åt byggandet, jag hör efter med honom om det.

Jag lider med er grabbar, inte mycket har hänt på de senaste 7 - 8 månaderna. :oops:

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-20 18:36

Jag pratade med snickaren idag med anledning av den långa väntetiden.
Han har nu sagt ifrån sig alla övriga snickarjobb, och jobbar endast extra med annat varannan veckohelg. Så tid skulle nu finnas över för färdigställande.
Nissens i körsbärsfaner enligt bilder ovan har ju varit färdiga sedan ett halvår men ännu inte levererats. Har skickat PM till Nissen.
Ett par OA51 + basmoduler i rå MDF är också klara. Plus en del bitar tillsågade.

Jag har en förfrågan att ställa till beställare av ytbehandling till sina lådor.

Snickaren undrar om ni kan acceptera att han endast levererar lådor i MDF, då han ansåg att det tar så pass lång tid att passa in faneren och få det bra, med rätt tryck. Detta skulle då snabba upp leveranserna betydligt.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-01-20 23:06

Densen skrev:J

Snickaren undrar om ni kan acceptera att han endast levererar lådor i MDF, då han ansåg att det tar så pass lång tid att passa in faneren och få det bra, med rätt tryck. Detta skulle då snabba upp leveranserna betydligt.

Nej jag vill ha dem fanerade. Det var just det som var grejen med den här beställningen.

Var finns det förresten en bra tillverkningsritning på OA51? OB51 finns väl här på forumet nånstans om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-01-21 01:05

Samma här, snälla i EK faner.

Hälsningar Lars

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-22 19:09

Jag pratade med snickaren idag igen. Han bygger beställningarna enligt önskemål. Nissen's som har varit färdiga ett halvår minst skickar han nu äntligen. Prometevs beställning finns uppsågad. Tjus står väl på tur efter vad han sade. Skulle någon vilja beställa lådor framöver så tar han nu endast emot beställningar i ren MDF.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-01-22 21:33

Man bockar och bugar... :D

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-01-23 10:50

Har inte varit här på ett tag. Jag vill också ha mina lådor i ekfaner enligt tidigare beställning.

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-12 21:28

Jag pratade med snickaren häromdagen angående byggnationen av lådor.
Han nämnde att nästa helg skulle han ordna med "fräsen" i syfte att förenkla bygget av lådor. Syftet är att han för bottenplattan fräser ned halva tjockleken och applicerar en rektangulär platta, i stället som nu där också denna är fasad så att inga skarvar är "synliga". Jag föreslog att han inte limmar bottenplattan så kan man ha en riktigt bra servicemöjlighet av lådans innehåll den vägen. Några invändningar mot detta?
En ny kund hörde av sig som han lovade smälla ihop ett par OB51-lådor i MDF åt nästa helg. 8O

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-02-13 15:21

Hej

Inga invändningar mot förslaget, bara att jag får mina lådor i ek faner.

Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-02-14 12:15

Jag förstår inte riktigt beskrivningen av förändringen. Från vilket håll kommer man att se skarven?

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 13:14

Hoppas detta beskriver förändringen bättre.

Tidigare så var all bitar avfasade, således såg man endast skarvar utan ändträ.

Nu ser man från botten halva MDF tjockleken som ändträ från bitar stående upp, eg. sidor. Innanför detta syns då bottenskivan.

Alltså så fräser han ned sidobitar med halva tjockleken och (uppåt) med 1 MDF tjocklek, därmed försänks bottenplattan i denna urfräsning.

OK?

Det blir lite ömtåligare med ändträ synligt, men snickaren sade att det skulle bli så mycket enklare att få ihop lådorna på det sättet. Fråga mig inte varför, men det handlar väl om vinklarna som är svåra att få ihop utan synliga skarvar, plus att han invändigt kan täta med lim om det glipar något på insidan. Man kan ju fukt-, skadesäkra ändträt med någon ytbehandling. Han fanerar alltså inte botten, vare sig innan eller nu. Fördelen för oss DIY'are är ju uppenbar då det blir bra åtkomlighet till lådans insida om man väljer att skruva fast botten. Det väljer man själv om man vill limma fast den, eller skruva fast den. Det blir då halva MDF-tjockleken 8mm att skruva i.

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-02-20 00:55

Tack, då förstod jag också. Det är helt OK för mig med.

/Stefan

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-09-14 01:46

Lådor över eller på g?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Återgå till Carlsson Illuminati