Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2009-03-26 18:45

Hej M_Persson79

Angående lackade lådor så har snickaren vad jag minns ingen lackeringsspruta, men jag hör efter kanske brodern som har snickarfirma har den utrustningen. Annars kan han ju alltid rolla eller något liknande.

Jag vet inte priset för ett kpl kit, men...

SS8545 ca 3500kr på HiFi-kit.
Diskanter, kanske 800 - 1000kr
Filter, kanske 1000kr
Distansring, mellanbit, ingen som helst aning, men har för mig att det var riktigt billigt.
Fyrkantsplatta 80kr
Kontakter ?
Basreflexrör ?

Summa kanske i storleksordningen 6000kr?

Någon har väl handlat nyligen som kan lämna besked.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-03-26 21:19

3000kr för filter, plastdetaljer, rör, alldeles för fläskiga terminaler, dämpning och diskanter.
900kr till för dämppaneler.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-27 10:30

Densen skrev:Hej M_Persson79

Angående lackade lådor så har snickaren vad jag minns ingen lackeringsspruta, men jag hör efter kanske brodern som har snickarfirma har den utrustningen. Annars kan han ju alltid rolla eller något liknande.

Hör gärna efter om det inte är för stort besvär. :)
Jo, man kan ju rolla men helst inte..
Vad är föressten leveranstiden c:a?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-27 10:37

m_persson79 skrev:
Densen skrev:Hej M_Persson79

Hör gärna efter om det inte är för stort besvär. :)
Jo, man kan ju rolla men helst inte..
Vad är föressten leveranstiden c:a?

Jag funderar på att låta en graffittikille gå lös på mina moduler
Det måste väl räcka att grunda med en ljus färg så att inte all sprayfärg blir uppsugen av mdf:en eller?

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-07 17:58

Fick lite ny info idag.
Uppdaterade beställningslistan, då några lådor är klara.
Ett par mupps-lådor i körsbärsfaner byggs snart också.
:)

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-10 19:38

Flyttade beställningslistan igen p.g.a ny beställning. Se längre ned i tråden. :)
Senast redigerad av Densen 2009-09-11 16:43, redigerad totalt 16 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-06 17:26

Tråkigt nog var det länge sedan jag kunde förmedla något nytt, tyvärr.
Jag kontaktar honom imorgon på jobbet, om han nu jobbar, och återkommer med individuella besked i den mån jag kan få några svar till i första hand ni som PM'at, och lämnar allmän information i tråden. Han har ju till hans försvar flera andra extra jobb, och vårdnad av småbarn, så viss förståelse kan jag ha.

Jag skall ju själv beställa nya lådor av honom. 8)

:( :oops: är lite hur jag själv känner det.

Men vi får väl hålla humöret uppe, med tanke på hur pass bra de första fanerade lådorna han visade upp för mig. :wink: eller vad skriver man?

Tillägg den 7 maj 2009

Först vill jag be snickaren om ursäkt. :oops:
Jag pratade med snickaren idag, och fick följande besked.
Han skickar Distorsions idag, Scmutzigers på måndag och Nissens var i stort sett klara. Så lite händer i varje fall, då fler delar fanns färdiga.
Han hade testat att rolla lacken på ett par lådor men det blev inte bra, utan närmast något liknande småbubblor så han fick slipa ned dessa och lacka om dem för hand. Han sade sig vara riktigt nöjd med resultatet på Schmutzigers lådor, med tyckte inte det var något att lägga upp bilder i ren MDF, utan ville vänta tills andra fanerade var klara.
Jag följer med i början på nästa vecka när nytt faner skall inhandlas. Snickaren hade tagit fram en måttritning så att fanerådringen blir lika för OA/OB51 lådor ihop. Anledningen till att jag själv fljer med är att faner skall inhandlas bestämmas fanersort till mina nya lådor.
Han nämnde t.ex. att han hade sett mycket snyggt ekfaner. Kan kanske vara något för mig? Han föreslog t.ex. vitlasyr, kanske inte så tokigt?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-14 11:15

Tack för PM Densen, lägger till mig här (hoppas jag inte ligger sist i kö bara :)).

Utf. 4. i fanerat MDF:
m_persson79: 1par i björkfaner. Inoljade.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-14 17:07

Nu ligger du inte sist i kö i varje fall vad gäller inlägg. :wink:
Pratade med snickaren idag, han har ett större snickerijobb kvar, sedan skulle han ägna sig lite mer åt lådorna. :)
En förfrågan om INO lådor har tagits upp. Som jag nämner i beställningslistan ovan så är han inte främmande för några lådor. T.ex. de jag har beställt är en helt annan typ av lådor än OA.
Minilådorna är skjutna lite på framtiden, för att prioritera OA-lådorna.
Två par lådor skickades igår, ett par låg i bakluckan och skickas i dagarna.

Tillägg den 27 maj 2009.

Pratade med snickaren idag. Han höll på med en veranda som sista stora jobb. Så högtalarlådorna har blivit lite åsidosatta, tillfälligtvis?
Glömde uppdatera mig på vilka som fick sig tillsänt lådor senast.
Nissen har inte hörts av, så dessa lådor blir ifall han hoppat av då lediga för annan spekulant.

nissen

Inläggav nissen » 2009-05-27 22:15

Hei har ikke hoppet av.En liten missforståelse :oops: Trodde snekkeren skulle kontakte meg.Har sendt mail til Stefan.Skal hive meg på telefon til snekkeren i morgen!!

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-28 17:18

Kul att det löste sig på bästa sätt. Sorry, till ev.hoppfulla, er tid kommer ändå. :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 16:27

-distortion- skrev:
Naqref™ skrev:John har element.

..och resten till OA51(LE)!

Bild

Totalpris (exkl. lådor)?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-29 17:55

Densen skrev:Tillägg den 27 maj 2009.

Pratade med snickaren idag. Han höll på med en veranda som sista stora jobb. Så högtalarlådorna har blivit lite åsidosatta, tillfälligtvis?
Glömde uppdatera mig på vilka som fick sig tillsänt lådor senast.
Nissen har inte hörts av, så dessa lådor blir ifall han hoppat av då lediga för annan spekulant.

Veranda framför högtalare!!!?? Vilken underlig prioritering :wink:

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-29 18:57

Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Verandan var inte inplanerad, utan där han var och snickrade så blev tydligen denne så pass nöjd med arbetet och kostnaden, så att det räckte till en veranda också, eller något liknande.
Vi får hoppas att det stannar där, så vi får lite gjort snart. Jag vet att han har en trave färdigsågade delar liggande. Och lite ekbitar som skall monteras invändig på mina nya lådor. 8)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 20:05

Densen skrev:Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Verandan var inte inplanerad, utan där han var och snickrade så blev tydligen denne så pass nöjd med arbetet och kostnaden, så att det räckte till en veranda också, eller något liknande.
Vi får hoppas att det stannar där, så vi får lite gjort snart. Jag vet att han har en trave färdigsågade delar liggande. Och lite ekbitar som skall monteras invändig på mina nya lådor. 8)

Ah, ok. Är det 6000.- för 2st OA51(LE) kit eller är det inklusive basarna till OB51?

Vad står förresten LE för?

Filip

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-29 20:44

Glebster skrev:
Densen skrev:Har för mig att priset utom lådor hamnade någonstans i storleksordningen 6000kr. Man kan ju börja med ex.vis begagnade bas/mellanregister om man vill hålla ned kostnaden lite. Såg ett par begagnade, omkantade SS8542 för ett par dagar sedan för1000kr, t.ex.

Ah, ok. Är det 6000.- för 2st OA51(LE) kit eller är det inklusive basarna till OB51?

Filip

Larsen Edition
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 21:10

petersteindl skrev:
Glebster skrev:

Filip

Larsen Edition

Ah, tackar.

Edit, blev lite fel...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-05-29 21:30

LE kan också stå för LarsenEriksson, juh.
Det utläses lite som man vill.
Jag säger hellre LarsenEriksson :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Densen

Inläggav Densen » 2009-07-09 18:54

Några av er som beställt lådor har av synnerligen förståeliga skäl hört av er med undran om hur det förlöper med byggandet. Jag pratade lite med snickaren idag, men inget ytterliggare har hänt, sedan senaste informationen lämnades. Det finns, tror jag ett par halvfärdiga lådor, och vad jag vet så har han sagt att han har uppsågade delar liggande till flera par. Han nämnde dock att han kanske skulle bygga något nästa vecka. Så verksamheten verkar gå på sparlåga, tills hösten? Det verkar vara det rimligaste scenariot som det nu ser ut. Om någon inte orkar vänta kan ni få köpa min uppsättning.8O

Jag hör av mig så fort jag får nya besked, då jag bad att snickaren skulle höra av sig om något byggs.

Ha en fortsatt? trevlig semester så länge.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2009-08-14 12:18

Hejsan

Jag ha pga husrenovering fått ställa in massa projekt.
BL.a mitt oa51.3 / LE

således finns ett komplett par byggda av mej, med bägge filtren om någon är intresserad.

mv
janne

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-03 17:35

En liten uppdatering om lådbyggstatus.
Jag pratade med snickaren i veckan, och fortfarande så var snickarboden full av möbler, som hindrar fortsatt byggande.
Så när dessa kommer bort, visste han inte, suck. :(
Å era vägnar, själv så klagar jag inte, förstår ni som läst min uppgraderingstråd.
Jag lämnar info så fort jag hör något nytt.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-05 09:56

Jag backade i tråden och kunde konstatera att absolut inget har åstadkommits på åtminstone 4 månader. 8O

Jag får tala allvar med snickaren och hans avsikter. Han var inledningsvis mycket entusiastisk över detta som han tyckte enklare och trevliga snickrande som färdigställande av högtalarlådor innebar, jämfört med hus och lägenhetsrenoverande.

:(

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-05 14:12

Jag är väldigt nyfiken på ditt nästa inlägg.

/Stefan

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-06 19:35

Densen skrev:Jag backade i tråden och kunde konstatera att absolut inget har åstadkommits på åtminstone 4 månader. 8O

Jag får tala allvar med snickaren och hans avsikter. Han var inledningsvis mycket entusiastisk över detta som han tyckte enklare och trevliga snickrande som färdigställande av högtalarlådor innebar, jämfört med hus och lägenhetsrenoverande.

:(

Jag kan förstå om du känner dig medskyldig men jag lägger ingen last på dig som försökt hjälpa oss andra. Det skulle vara bra om vi fick ett tydligt svar från honom. Hoppar han av eller ska han sätta igång. Om han inte vill göra dem är det bäst om vi får veta det på en gång så att inte mer tid förspills.

Fortsätter han att förhala så ska jag skicka en brevbomb (med surströmming :twisted: )

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-09 07:16

LUGNANDE BESKED!

Jag pratade med snickaren idag, och han lät meddela att nästa vecka så skall möbler som blockerat verkstaden vara borta. Så han skulle ta itu med byggandet då. Det finns ju material färdigt att sätta ihop, efter vad han själv sade, så vi får hoppas att det blir lite snurr på saker och ting nu. Eller...?
Själv längtar jag efter mina nya lådor. Slanka, och kan tryckas upp mot vägg. 8) Eller om jag nu inte får ett ryck och beställer en variant av större OA58, för att använda elementen jag nu använder i en och samma låda. :? :)

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-09 20:28

Jag behåller surströmmingen i beredskap tills vidare :wink:

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-09 21:23

Jättekul. Visst väntar vi ivrigt på våra lådor även om vi är ett luttrat släkte som är vana att vänta på saker och ting.

Om du behöver hjälp att stöta på honom kan ju vi berörda turas om att ringa honom varje dag eller så. Vi kanske skall eskalera gradvis tills vi når surströmmingsstadiet.

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-11 16:41

Flyttade beställningslistan igen p.g.a ny beställning, och att den började hamna rätt långt bak. Ny beställning den 17/4 -09. Ny beställning den 8 maj 2009. Nya beställningar den 13 maj 2009. Ny beställning den 11 september 2009.

Beställningar hittills.

OA51 kloner. Se tilläggstext nedan.

I MDF (1500kr/paret)
Waxxarn 1par levererade
Frodrak 1par (tar hand om testparet) levererade
Garpen 1par levererade
Grafpro 1par

I Fanerat MDF (2000 kr/paret)
josephus 1par i ekfaner, oljevaxas av köpare. Det blir nog fin yta med djup.
tjus 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
sbe 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.

I Fanerat MDF, ytbehandlade (2500 kr/paret)
Distorsion 1par i körsbärsfaner. Klarlack, glanstal 60 levererade
Nissen 1par i körsbärsfaner. Klarlack, glanstal 60 Levererade???
Prometevs 1par i Valnötsfaner. Inoljade Bekräftad beställning.

Basmoduler (OB51)

I MDF (utf. 1. rakt tillsågade bitar, om de skall faneras) (1000kr/paret)
Densen 1par - levererade
Denna lådtyp tillverkas inte mer, utan den vinkelsågade varianten nedan gäller.

I MDF (utf. 2. vinkelsågade bitar, om de skall målas) (1200kr/paret)
schmutziger 1par Levererade
Garpen 1par ny beställning den 10/4 -09
doggydoggen 1par ny beställning den 22/7 -09

Utf. 3. i fanerat MDF (1500 kr/paret)
tjus 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
sbe 1par i ekfaner. Bekräftad beställning.
m_persson79 1par i björk. inoljade. Bekräftad beställning. Lev. krav senast den 1/11 -09. Avbeställda.

Utf. 4. i fanerat MDF och ytbehandlade lika OA51 kloner (2000kr/Paret)
Prometevs 1par i Valnöt. Inoljade. Bekräftad beställning.

Andra typer av lådor.

Andra lådor än Carlsson'ska
Densen 1 par skitsnygga 3-vägslådor i faner, fanersort bestäms vid inköp av faner till andra lådor. D.v.s. jag följer med till firman.
Börjar dock vackla i ärendet. Bl.a. så kommer ju snart pK hem, och OA51/OB51SEAS har ju så attans bra ljud, även vid hemmabioåtergivning där man slipper centerhögtalare.

Mini OA51 Lite skjutna på framtiden, för prioritering av övriga lådor.
Mått enligt Waxxarn; 258x180x150mm, (MDF tj 12mm) utan mittstag och utan hål för basreflexrör, och med eller utan 1st hål för element El Muppo, eller annat.
Ett par i körsbärsfaner skall byggas. Jag lägger upp ett par bilder på dessa då de är klara.

I MDF, fanerade och lackade lika OA51'or prel. ca 1100 - 1200kr.
Målade (3 lager med slipning emellan) dito prel. ca 900krkr/paret.
I ren MDF ? kr.

Beställningar
Prometevs 1par i körsbärsfaner, klarlack, glanstal 60.

Tilläggstext för OA51.

1. OA51 klonerna levereras med dämpmaterial i inre kammaren.

2. Hålet för basreflexröret cirkulärt i storlek med detta, (63mm) utan försänkning, och ej heller med avfasning, som någon hade önskemål om. Original är röret försänkt så att rörets kant täcks av faner, men dessa blir utan detta. Röret kan ju fasas av invändigt i änden så att det ändå blir en "sömlös" övergång. Annan håldiameter kan ordnas efter begäran.

3. Fanersorter, (sannolikt samma pris oberoende av faner). Det kan ev. ordnas fram faner av många olika sorter, såsom; ek, amerikanskt körsbär, svart ask, bok, björk, "tigerrandigt" o.s.v.
O.B.S! För fanerade lådor gäller att kunden själv ytbehandlar dessa efter eget val. Snickaren kan ordna detta men begär då 500kr/paret för detta.
Lådornas bitar kommer att faneras innan ihopsättning för bästa resultat.

4. Ytbehandling av fanerade lådor innebär; nedslipning av rå faner, lack eller inoljning i tre lager, med slipning emellan behandlingarna. detta tar några timmar per par. Därav att snickaren vill ha extra betalt för detta enligt ovan.

Snickaren kollar upp fanersorter. Återkommer ev. med en lista med detta.

Nytt den 4/2 -09
Jag har kommit överens med snickaren att han också skickar med 4st dämpmaterialbitar till den främre kammaren, enligt original förutom de 2st som läggs i den inre kammaren i OA51 kloner, så slipper ni skaffa det.
Senast redigerad av Densen 2010-02-04 22:13, redigerad totalt 6 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 09:31

Omstart av snickaren är inplanerad till den 10 Oktober 2009.
Då skall han enligt egen utsago köra på med lådbyggen, då det sista husbyggnadsprojektet nu är avklarat i kommande helg.

För att uppdatera om det fortfarande finns intresse av beställda lådor vore det bra om ni kom in med bekräftelse på era beställningar, så vi får koll på situationen.

Jag nämnde för snickaren att jag beställt 1par pK. Kanske finns intresse av lådor byggda av snickaren till dessa, av dem som beställt kit utan lådor?

Det blir nog bra nu till den mörka årstiden med lådor att mickla med.

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-09-30 10:35

Jag är fortfarande intresserad av mina lådor.

Jag kanske inte har vaknat ännu men vad är "pK"?

/Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati