Det var dags för en shootout! Mot väggen stod mina gamla OA51 nu renoverade och ägda av Bassman. Förseddda med nya diskanter (.2) samt mina nyinförskaffade OA52 or orginal med nya skumkanter. Det var lite nervöst, skulle jag få världens ångest? Skulle Bassman bli tvugen att bita i gräset? Vem skulle stå som segrare?
Väl på plats med 51 orna på stativ laddade vi med Eva Cassidy i 52orna och matchen kunde börja.
"Det låter mycket bra" säger Bassman. Uppenbarligen nervös inför Första växlingen till 51orna. Vi lägger på Diana Krall - 52or börjar - växlar till 51or.
Häpp! Ljudbilden krymper, känns stum. "Det är filtkringlorna", säger Bassman. Hit med en skruvmejsel. Stumheten försvinner, diskanten öppnar sig men det återhållsamma, lite försiktiga finns där på ett possitivt sätt. Skit, tänker jag. 51orna låter bättre, jag vill ha nya diskanter!! Bassman ser nöjd ut. Vi växlar fram och tillbaka och upplever att skillnaden påminner om den eq-förändring man gör i musikmixning. Cymbalen växer i storlek i 52orna. Sången backar en aning i 51orna. Det är bara att välja. Påträngande cymbaler eller "mindre" sång. Vi byter skivor och konstaterar att 52orna har en större ljudbild. 51orna en mer koncentrerad, fokuserad. En smaksak vad man gillar. Att de äldre diskanterna i 52orna skulle låta dåligt stämmer inte. De låter annorlunda. Prioriterar annorlunda. Sedan var det ju det här med att ha ljudet i knähöjd hos 52or.
Efter en 40 minuterslyssning inser vi att vi inte alls registrerat något sådant. Vi lyssnar särskilt efter den förväntade effekten men finner den inte. Kanske är det mitt rum som är bra, heltäckningsmatta och lite dämpning och stor soffa?
Slutprovet var Dream Theater - Train of thought. Ett av mina favvoband, det var viktigt att vinna här! Och det gjorde jag! Klart bättre, 51orna backade av och ville inte vara med och trycka. Den svagare basen gjorde att materialet inte fick den behandling som den krävde. Metall skall kännas! Baskaggar skall smälla, inte sjunga.
Häpp! Knock i sista ronden. Som enfaldig domare utser jag OA52or till segrare. Fast å andra sidan, det är nog så att de går olika viktklasser eller tävlar i olika stilar - typ Karate mot Ju-Jiutsu.
Väl i den goa sängen kommer tankarna - om jag säljer mina Poppboxar har jag pengar till nya diskanter....
Tack för en fin kväll! Det här gör vi om när Bassman fixat sitt lyssningsrum.