52 vs. 51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

52 vs. 51

Inläggav Renobo » 2008-12-10 10:16

Det var dags för en shootout! Mot väggen stod mina gamla OA51 nu renoverade och ägda av Bassman. Förseddda med nya diskanter (.2) samt mina nyinförskaffade OA52 or orginal med nya skumkanter. Det var lite nervöst, skulle jag få världens ångest? Skulle Bassman bli tvugen att bita i gräset? Vem skulle stå som segrare?
Väl på plats med 51 orna på stativ laddade vi med Eva Cassidy i 52orna och matchen kunde börja.
"Det låter mycket bra" säger Bassman. Uppenbarligen nervös inför Första växlingen till 51orna. Vi lägger på Diana Krall - 52or börjar - växlar till 51or.
Häpp! Ljudbilden krymper, känns stum. "Det är filtkringlorna", säger Bassman. Hit med en skruvmejsel. Stumheten försvinner, diskanten öppnar sig men det återhållsamma, lite försiktiga finns där på ett possitivt sätt. Skit, tänker jag. 51orna låter bättre, jag vill ha nya diskanter!! Bassman ser nöjd ut. Vi växlar fram och tillbaka och upplever att skillnaden påminner om den eq-förändring man gör i musikmixning. Cymbalen växer i storlek i 52orna. Sången backar en aning i 51orna. Det är bara att välja. Påträngande cymbaler eller "mindre" sång. Vi byter skivor och konstaterar att 52orna har en större ljudbild. 51orna en mer koncentrerad, fokuserad. En smaksak vad man gillar. Att de äldre diskanterna i 52orna skulle låta dåligt stämmer inte. De låter annorlunda. Prioriterar annorlunda. Sedan var det ju det här med att ha ljudet i knähöjd hos 52or.

Efter en 40 minuterslyssning inser vi att vi inte alls registrerat något sådant. Vi lyssnar särskilt efter den förväntade effekten men finner den inte. Kanske är det mitt rum som är bra, heltäckningsmatta och lite dämpning och stor soffa?

Slutprovet var Dream Theater - Train of thought. Ett av mina favvoband, det var viktigt att vinna här! Och det gjorde jag! Klart bättre, 51orna backade av och ville inte vara med och trycka. Den svagare basen gjorde att materialet inte fick den behandling som den krävde. Metall skall kännas! Baskaggar skall smälla, inte sjunga.

Häpp! Knock i sista ronden. Som enfaldig domare utser jag OA52or till segrare. Fast å andra sidan, det är nog så att de går olika viktklasser eller tävlar i olika stilar - typ Karate mot Ju-Jiutsu.
Väl i den goa sängen kommer tankarna - om jag säljer mina Poppboxar har jag pengar till nya diskanter....

Tack för en fin kväll! Det här gör vi om när Bassman fixat sitt lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-12-10 18:39

inte bara snyggare...utan bättre också :) trevligt...men jag tror inte ni kommer få så mkt medhåll på detta forum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-10 19:09

Haakan_W skrev:inte bara snyggare...utan bättre också :) trevligt...men jag tror inte ni kommer få så mkt medhåll på detta forum

Helt riktigt. Jag håller inte med. :)

Men det handlar mest om preferenser, tror jag. Mina egna argument mot OA52 är att de, i mitt tycke, inte lyckas att återge inspelningar med panorerad mono (dvs de flesta studioproduktioner) på ett vettigt sätt. Jag stör mig på den sk regnbågsformade ljudbilden. Jag tycker heller inte de har samma precision i stereoperspektivet som oa51. Men, oa52 är klart bättre i registeromfång, de går ju klart lägre. Men å andra sidan funkar oa51 bäst med basmoduler.

En annan aspekt kan vara att de olika modellerna kräfva olika rum. Det finns rum där jag tyckt oa51 låtit kass, men där oa52 funkar. Och givetvis vice versa. Till saken skall också påpekas att jag även lyssnat i rum där båda funkar.

Till sist kan man också tillägga att Stig själv la ned rätt lång tid på OA51, över ett år säger vissa. OA52 fick en veckas uppmärksamhet. ;)

Kul test fö! *tumme upp*
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-12-10 22:19

Tack renobo för en väldigt trevlig afton!

Jag håller med dig till fullo om dina intryck, Dina 52:or spelar verkligen fint i ditt rum som dessutom är mysigt :) Utan filtkringlor på mina 51 med T11 diskant och 8542 bas blev det väldigt jämt skägg, 52-orna var lite väl stökiga och påträngande med visst material medan det verkligen stämde för 51. Jag skulle ha tagit med elefantöronen glömde dom hemma tyvärr!

Mjukmattan är verkligen gynnsam för dina 52 i rummet! Nu vet du att jag också har mjukmatta i källarrummet men där slåss jag med andra problem. dels en väldigt elak 55hz puckel. En låg G-ton erövrar rummet totalt, och som grädde på moset drar diskanten upp till oanade höjder! Skulle du ställa dit dina OA52 bränner dom hål på trumhinnorna på nolltid tyvärr.. Jag har testat svågerns 52:or där nere, lyssningströtthet är bara förnamnet 8O Jag skall försöka åtgärda rummet när jag vet hur jag skall göra. Som många vet så är rums-akustik komplicerat! Skulle behöva konsultera ing Öhman om han reser och är uppåt i landet.

Men det är väl underbart att vi har rätt högtalarmodeller för våra rum, men mina oa116.3 har inte varit i ditt rum ännu. Dom spelar på ett annat sätt än 80-talarna, bättre kanske i vissa hänseenden, medan vi ändå håller på kan Oa6 mod1 få hänga med så blir volvon fullastad. Du har väl ett försteg liggande :)

Vi får väl fortsätta och utreda..

edit:stavfel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-10 23:26

Vee-Eight skrev:Till sist kan man också tillägga att Stig själv la ned rätt lång tid på OA51, över ett år säger vissa. OA52 fick en veckas uppmärksamhet. ;)

Det var betydligt mer än ett år som Stig jobbade på OA-51. Snarare 2 1/2 - 3 års direkt utvecklingsarbete skulle jag uppskatta det till.

OA-52 och OA-50 jobbades det på för högtryck under 4-6 månader. Därefter gjorde Stig en del modifikationer på OA-52.

Jag kan plocka fram mer exakta data angående utvecklingstiden.

MvH
Peter

Miles

Inläggav Miles » 2008-12-11 01:33

Först vill jag bara säga tack för ett intressant lyssningstest, alltid kul när folk delar med sig av sina erfarenheter.

OT

Var det inte så att Stig i slutet av sitt liv hade ett par OA-52.2 som "vardagsrumshögtalare", och inte 51? Jag vill minnas ett tidningsreportage där han hade ett par vita 52or hemma i lägenheten. Men det är ju förstås möjligt att han hade båda modellerna och bytte mellan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-11 01:41

Givet det du beskriver Vill jag bara ställa en snabb fråga:

Finns det en bild på uppställningarna, där man ser båda paren samtidigt, så att man kan se hur högt OA-51 sitter, o.s.v.

Anar en lite uggla.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-11 01:44

Miles skrev:Först vill jag bara säga tack för ett intressant lyssningstest, alltid kul när folk delar med sig av sina erfarenheter.

OT

Var det inte så att Stig i slutet av sitt liv hade ett par OA-52.2 som "vardagsrumshögtalare", och inte 51? Jag vill minnas ett tidningsreportage där han hade ett par vita 52or hemma i lägenheten. Men det är ju förstås möjligt att han hade båda modellerna och bytte mellan.

Efter det att Stig Carlsson hade OA-52 färdiga så körde han uteslutande med OA-52. Han kanske kopplade in OA-51 vid något tillfälle, men det var helt klart OA-52 som gällde. Stig Carlssons personliga vita OA-52or gick sedan över i Carlssonstiftelsens ägo och de torde vara det käraste som Stiftelsen övertog av Carlssons arv :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-11 03:20

Dom han spelade på under de sista åren av hans liv - som skulle kunna
kallas hans referens-OA-52:or, var inte hans egna. De var lånade.

Hans egna var inte i spelbart skick. Det ena paret var ouppgraderat och
delvis i delar, det andra var i princip bara ett par obestyckade lådor.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det sista året av hans liv ändrade han uppfattning om vad som han
tidigare ansett vara en av de dominerande bristerna med OA-51. Detta
efter några experiment vi gjorde tillsammans, som jag tror att jag nämnt
tidigare några gånger.

PPS. Är fortfarande nyfiken på om det finns något fotografi av test-
uppställningen!? :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-11 08:36

Kul med engagemang! Vi fotade inget. Kändes inte aktuellt. (Trots att vi båda är yrkesfotografer!) 51orna stod placerade på Linnstativ 60 cm höga. De stod så nära 52orna som det gick. Lodlinjen från diskanterna låg ca: 30 cm från varandra. Väggen är endast 3.30 bred så det finns inte tillräckligt med luft mellan 51 orna och väggen. Där fanns nog en aning av den smalare ljudbilden för 51 orna.

Jag har levt med 51orna sedan 82 tror jag. Lyssnar mycket på musik och är välbekant med ljudet. Det är nog till och med så att jag inte tycker att några andra högtalare låter "som det skall". I mitt rum passar nu 52orna mig utmärkt.

Den påträngande diskanten kan jag nog tänka ligger i Toshiba HD1 som låter extremt "tydligt" snudd på jobbig. Då jämför jag med min Luxman d-107u rörcd. Detta sagt utan att jag har gjort blindtest!!

Ingvar, varför upplevdes det som om ljudet backade med 51orna?

Återgå till Carlsson Illuminati