Lite ansträngande runt 6 khz (Larsen 6)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Lite ansträngande runt 6 khz (Larsen 6)

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 12:05

Nu har jag haft högtalarna hemma nån vecka och är väldigt nöjd med det mesta. Det som jag stör mig på lite är en liten ilsken peak runt 6 khz, detta kan ha att göra med placeringen, som inte är helt emot vägg, Naqref påpekade att jag kunde få mindre stöd runt 200 hz, vill jag minnas, och tipsade om glasskivor som kunde utgöra stöd.

Nu är det inte möjligt för mig med dessa glasskivor, av estetiska skäl, så jag tänkte be er om lite tips. Jag har förstås tänkt på matta på golvet, nu finns bara en tunn trasmatta som inte gör så mycket, men skulle verkligen en lite tjockare matta suga upp nåt i 6 kgz området, jag får för mig att mycket energi ovan 6 khz skulle gå förlorad och det vill jag inte.

Så vad säger ni är det bara att vänja sig eller skaffa en eq?

Så här ser det ut från lyssningspositionen:
Bild
På vänster sida står det en fåtölj och till höger en soffa, det finns knappt nån absorption ovan öronhöjd. Bakom lyssningsplats ligger det är en stor jute matta (som inte gör någonting rent akustiskt) och längst bort en bokhylla som diffuserar bra. Rummet är alltså väldigt långsmalt.

245 takhöjd
355 bredd
855 längd
Dom enda fönster som finns i rummet är dom som syns på bilden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-04-08 12:15

Hej,

Et tæppe på gulvet imellem/foran højttalerne gør MEGET forskel. Det vil absorbere meget af reflexen fra gulvet....ikke kun på Larsen/Carlsson, men på alle højttalere.

Hvordan er akustikken i rummet med almindelig tale? Prøv også at klappe i hænderne og lyd efter ekko.

Muligvis er dit sofabord (det forrest i billedet) også medvirkende, prøv at fjerne det ikke put en dug eller dyne over det som eksperiment.

En EQ vil jeg sige var sidste udvej.....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 12:33

Tack Skorpio! Rummet låter en del, men inte så farligt/illa, skulle inte säga att efterklangen är kort, men ganska mjuk, dvs det finns en hel del som duffuserande objekt.

Jag ska pröva att lägga lite mjuka grejer framför högtalarna och nåt på bordet. Risken är bara att man tappar energi i den högre diskanten.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-04-08 12:45

_Fredrik_ skrev:Tack Skorpio! Rummet låter en del, men inte så farligt/illa, skulle inte säga att efterklangen är kort, men ganska mjuk, dvs det finns en hel del som duffuserande objekt.

Jag ska pröva att lägga lite mjuka grejer framför högtalarna och nåt på bordet. Risken är bara att man tappar energi i den högre diskanten.

Prøv at eksperimentere med forskellige størrelser/tykkelser, du kan godt have en problem i et enkelt frekvensområde med hensyn til efterklang...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-08 13:02

Har du mätt peaken eller låter det som 6000?
Kommer peaken huvudsakligen från basen eller diskanten, eller är det ett diffraktionsproblem från lådan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-08 13:49

Det låter som ett fall för Sherlock Naq :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 13:52

paa skrev:Har du mätt peaken eller låter det som 6000?
Kommer peaken huvudsakligen från basen eller diskanten, eller är det ett diffraktionsproblem från lådan?
Bra fråga paa. Jaga har inte mätt, men är ganska bra på att plocka ut i vilket register saker och ting ligger i. Jag tog en låt där jag tycker en ride-cymbal sticker ut för mycket och tog in den i studion och sökte av med ett notchfilter, på så sätt kom jag fram till att cymbalen hade menst info i ovan nämn område.

Om det kommer från basen eller diskanten har jag ingen aning om, men jag utgick no från diskanten.

"diffraktionsproblem från lådan" Kan du förklara vad detta innebär, jag vet väldigt lite om högtalare om man jämför med många här på forumet?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 13:54

petersteindl skrev:Det låter som ett fall för Sherlock Naq :)
Jag hoppas också på att tex Naq ska komma in och styra upp tråden :) Alla tips tas emot med tacksamhet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-08 17:05

I väntan på mäster Naq själv vill jag drista mig att föreslå att du flyttar bort högtalarna från fönstret. Det kan aldrig bli bra där, möjligen med ett par OD11. Ställ dem på långsidan av rummet. L6 är ju relativt spridande och torde ge en god rumsklang. De skall abolut stå mot vägg. Prova i alla fall. (Dessutom undrar jag vad det är för estetiska skäl du har att vägra glasskivor bakom högtalarna? Så mycket rörigare runt fönstret kan det väl knappast bli...)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-08 17:12

6khz låter som en väldigt kort våglängd, ungefär 6cm skulle man kunna tro... vad det nu har med saken att göra vet jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 17:20

Gert skrev:I väntan på mäster Naq själv vill jag drista mig att föreslå att du flyttar bort högtalarna från fönstret. Det kan aldrig bli bra där, möjligen med ett par OD11. Ställ dem på långsidan av rummet. L6 är ju relativt spridande och torde ge en god rumsklang. De skall abolut stå mot vägg. Prova i alla fall. (Dessutom undrar jag vad det är för estetiska skäl du har att vägra glasskivor bakom högtalarna? Så mycket rörigare runt fönstret kan det väl knappast bli...)
Jag vet inte om jag vågar ställa dom längs långsidan, tänk om dom låter överlägset så. Mitt "problem" är att dom används till film ockso och projektorn klarar inte att måla upp tillräckligt stot bild på kortsidan, rummet är för smalt. Prövar jag och flytta högtalarna och det låter bättre, så är jag inne i obehaglig byteskarusell :wink:

Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Gert: tror du att mitt upplevda 6khz-problem har att göra med avsaknad av stöd från vägg?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-08 17:44

_Fredrik_ skrev:Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Du behöver ju inte välja rökfärgat glas. ;)

Skämt åsido så ska jag kolla på mätdata och se om jag kan analysera det hela och kanske komma på en lösning. Om det går.
Men det får bli nästa vecka när jag har tillgång till mina mätdata igen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 17:53

Naqref™ skrev:
_Fredrik_ skrev:Glasskivor, jag vet inte, dom må vara genomskinliga, men synas kommer dom att göra. Problemet är inte att det skulle bli rörigt, utan att det skulle se allmänt skumt ut.

Skämt åsido så ska jag kolla på mätdata och se om jag kan analysera det hela och kanske komma på en lösning. Om det går.
Uppskattas verkligen! :) Jag jobbar på, på mitt håll.

Om jag ska pröva med skivor, och inte har glas tillgängligt, funkar vanliga träplankor, eller måste det vara en blank/tät yta som reflekterar högre frekvenser? Det kanske är storleken som är av mest vikt, jag vet att du nämnde några mått (500 x 1000 mm)?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-08 18:42

Det är viktigare att det är en hård yta än att den är blank. MDF, spånskiva eller plywood kan funka lika bra om den är tillräckligt tjock.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 18:44

Naqref™ skrev:Det är viktigare att det är en hård yta än att den är blank. MDF, spånskiva eller plywood kan funka lika bra om den är tillräckligt tjock.
Det är följdaktligen för de lägre registren. Ska försöka hitta på nåt ikväll.
Hifi Is Great Everyday

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-08 19:39

Det är nog inte alldeles galet att ordna till, läs öka, de lägre registren i styrka om man upplever högtalaren "ljus". Ungefär som att lyssna på mellanregister och diskant utan bas i sämsta fall.
Mycket skulle nog vara vunnet att ställa dem mot en "bakvägg".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 21:10

Så nu har jag prövat två olika kombos:

1
Lyft av två köksskåpsdörrar (84 cm x 50 cm) av masonit, dessutom ihåliga, ställt dom på högkant bakom högtalarna, med början från fönsterskivan, alltså i höjd med elementen på högtalaren så att luckorna sträcker sig ca 70 cm ovan högtalarna. Jag prövade också luckorna liggande med sämre resultat.

Detta gav iaf en större ljudbild, tydligare fantom-mitt samt en tydligare knuff som jag upplever nånstans mellan 200-400 hz. Detta avhjälper mitt problem (6 khz) en aning och har bara fördelar förutom att det ser knäppt ut, så även i köket. :? Obs! dessa skillander var så pass små att jag kan ha inbillat mig, men jag är ganska säker på att fatom-mitt blev tydligare.

2
Placerade om högtalare så dom står på varsin sida om soffan, som man kan skymta till höger på bilden längst upp, mao lite mer än två meter emellan L6.

Detta lät verkligen dynaudio, rent ut sagt :x Då lyssningsplats hamnade väldigt nära en vägg var de stående vågorna i basen det man hörde, det lät jävligt illa! Visst var det varmt och gosigt, men sånt har man Dynaudio till. Detta påminner mig om att jag aldrig någonsin kommer ha en betongvägg bakom huvudet igen. Usch!

Det låter så hemskt mycket mer öppet med högtalarna spelandes på rummets längd med massa luft bakom lyssningsplats. :)

Att ha högtalarna på längs långväggen i rummet är uteslutet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-08 21:23

Då får du acceptera att ditt rum är riktigt uselt byggt för muskupplevelser i den högre skolan. Du får det aldrig att låta bra så länge du bor kvar där.
Vill du vara audiofil - flytta. Skaffa en hembioanläggning på onoff med pyttesattelliter istället och spara dina L6:or för bättre tider.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-08 21:38

Det var väl lite väl hårt skrivet va? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-08 21:48

jag tror inte det skulle se så dumt ut med stora glasskivor klistrade mot högtalarens baksida, dekorerade med nån grönabladfolie för pricken över i
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 21:48

Gert skrev:Då får du acceptera att ditt rum är riktigt uselt byggt för muskupplevelser i den högre skolan. Du får det aldrig att låta bra så länge du bor kvar där.
Vill du vara audiofil - flytta. Skaffa en hembioanläggning på onoff med pyttesattelliter istället och spara dina L6:or för bättre tider.
:D Tack för ett bra tips! Att flytta med mina små högtalare blir inte aktuellt, eftersom jag har ett liv vid sidan av audiofilin. Hoppas jag inte gör dig avundsjuk nu, det är inte min mening.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 22:18

Tjacka in en eq? :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 23:17

KarlXII skrev:Tjacka in en eq? :)
Kanske, får se. Du vet ju hur det är, man (iaf jag) blir helt fixerad vid vissa detaljer när jag har nya grejer hemma. Lite taskig egenskap faktiskt, att man bara inte njuta istället och lyssna på musik istället för hi-hats.

Jag får väl koppla in dom gamla högtalarna ett tag :wink:

Nu låter iaf Nick Drake bra!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-08 23:38

Hårda bud i Mellerud, som någon sa ! :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 23:42

_Fredrik_ skrev:
KarlXII skrev:Tjacka in en eq? :)
Kanske, får se. Du vet ju hur det är, man (iaf jag) blir helt fixerad vid vissa detaljer när jag har nya grejer hemma. Lite taskig egenskap faktiskt, att man bara inte njuta istället och lyssna på musik istället för hi-hats.

Annars är det väl ingen hobby? Då blir det ju bara någon jävla humanistverksamhet. :evil:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-08 23:48

KarlXII skrev:Då blir det ju bara någon jävla humanistverksamhet. :evil:
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-08 23:52

Men det är ett ganska intressant problem i sig. :)

Man kan ju ha problem med en specifik basfrekvens, man stämmer av en basmumsare och vips - case closed, i bästa fall.

Här har vi ju ett ganska väl definierat diskantproblem. Det måste väl gå att ordna en diskantmumsare, en kräsen rackare som bara käkar diskant i ett viss intervall? Material? Densitet? Vad? Hur?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 00:06

KarlXII skrev:Men det är ett ganska intressant problem i sig. :)

Man kan ju ha problem med en specifik basfrekvens, man stämmer av en basmumsare och vips - case closed, i bästa fall.

Här har vi ju ett ganska väl definierat diskantproblem. Det måste väl gå att ordna en diskantmumsare, en kräsen rackare som bara käkar diskant i ett viss intervall? Material? Densitet? Vad? Hur?
Jag får för mig att om det hade rört sig om "vanliga" högtalare så hade jag gissat på tidiga reflexer från golv eller sidovägg, jag har prövat med massa kuddar (jag menar många) på golvet, bordet och sidoväggar, inget att dessa verkar ha nån effekt.

Jag tror dels att jag är lite dynaudioskadad samt att högtalrna helt enkelt kräver lite stöd av vägg eller skiva för att komma till sin rätt, dvs avsaknad av högbas gör att nedre dikantregistret (eller vad man ska kalla det) blir lite väl framhävt.

Som nån var inne på, så får EQ vara den sista utvägen
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-09 09:52

Eller tjacka ett par lurar....

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-09 09:53

Eller tjacka ett par lurar....

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 10:09

Gert skrev:Eller tjacka ett par lurar....
Men vänta nu lille Gärt. Har jag gjort dig upprörd på nåt sätt eller är du bara kär i mig? Du har alldeles rätt att rummet inte är nåt vidare det är liksom därför tråden har startats.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-09 10:28

Lite småkär kanske... men kanske tycker jag att det är lite overkill att köpa så dyra/fina högtalare och övrig hifi till ett så pass uselt rum. Jag tror ärligt talat att en betydligt enklare anläggning kommer att låta "bättre" och ge dig färre sömnlösa nätter. Men du gör ju precis som du vill och jag önskar dig lycka till med det.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 10:44

Gert skrev:Men du gör ju precis som du vill och jag önskar dig lycka till med det.
Thanx man :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-04-09 11:25

Rolig tråd. :)
Grym rumstekniska support. :)

_Fredrik_
Ring en musikaffärförsäljare och fråga om du får låna en EQ. Toppar kan ju vara kanon att reducera. Lätt att testa.
Ditt rum är nog inte så mycket sämre än vanliga dödliga. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 12:22

m_persson79 skrev:Rolig tråd. :)
Grym rumstekniska support. :)

_Fredrik_
Ring en musikaffärförsäljare och fråga om du får låna en EQ. Toppar kan ju vara kanon att reducera. Lätt att testa.
Ditt rum är nog inte så mycket sämre än vanliga dödliga. :)
Jag tror inte jag orkar ha en eq, en apparat till känns jobbigt.

Jag tror inte heller att mitt rum är så illa, jag har iaf med stor sannolikhet bästa placeringen som rummet tillåter i nuläget. Jag tror att stödskivor är det enda som saknas.
Hifi Is Great Everyday

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-04-09 17:43

Jag skulle nog köra på glasrutorna om jag vore du. Ett litet aber är väl att det är lite otrevligt med osynliga vassa kanter; helst om man har husdjur, barn eller fylltrattar o.d.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 20:14

Erol skrev:Jag skulle nog köra på glasrutorna om jag vore du. Ett litet aber är väl att det är lite otrevligt med osynliga vassa kanter; helst om man har husdjur, barn eller fylltrattar o.d.
Så sant! Jag prövade med några solida hyllplan 100x50 bakom och det ger helt klart en varmare ton. Jag håller på att kolla upp kostnad för glasskivor.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-09 20:45

Man kan även köra med glasklar Lexan, det lär inte gå sönder i första taget!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 21:00

paa skrev:Man kan även köra med glasklar Lexan, det lär inte gå sönder i första taget!
Är inte det ett hockeylag?

Edit: Det var det visst inte. Är det dyrt paa? Det låter som om det är dyrare än glas.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-09 21:22

_Fredrik_ skrev:
paa skrev:Man kan även köra med glasklar Lexan, det lär inte gå sönder i första taget!

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-09 21:59

_Fredrik_ skrev:

Edit: Det var det visst inte. Är det dyrt paa? Det låter som om det är dyrare än glas.

Det är nog halvdyrt.

Men vanligt glas skulle inte jag vilja ha stående fritt i rum med lekande barn, i så fall laminerat säkerhetsglas.
Senast redigerad av paa 2009-04-09 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-09 23:06

Jag har 4 st halv snygga stenulls skivor inklädda i tyg, 2st med hyllplan o ram o 2st med bara tyg. Låna dessa o placera ut i rummet på lite olika ställen så ska du se att den peaken går att träff med lite tålamod, dun kommer nog få lite mer välljud på köpet oxå.

Måtten är 2st 1200x600x50
2st 1200x600x100

Du bodde i sthlm va?! :oops: :oops:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-09 23:21

byt till ricktiga speakers
i28 tex
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 23:43

paa skrev:Men vanligt glas skulle inte jag vilja ha stående fritt i rum med lekande barn, i så fall laminerat säkerhetsglas.
Nä, du har nog rätt, fast vad kan hända egentligen, du vet ju hur dom ska stå, är det då mycket värre än träskivor?
DS skrev:Jag har 4 st halv snygga stenulls skivor inklädda i tyg, 2st med hyllplan o ram o 2st med bara tyg. Låna dessa o placera ut i rummet på lite olika ställen så ska du se att den peaken går att träff med lite tålamod, dun kommer nog få lite mer välljud på köpet oxå.

Måtten är 2st 1200x600x50
2st 1200x600x100

Du bodde i sthlm va?! :oops: :oops:
Mycket generöst! Visst bor jag i Sthlm, Hornstull närmare bestämt. Det skulle vara kul att leka runt med lite absorbenter och se vad man kan åstadkomma.

Dock låter det riktigt fint nu med träskivorna, lyssnar på Mozart Requiem och jag måste säga att här sopar dom här burkarna mattan med studion på jobbet som har Genelec, mycket roligare att lyssna!

Detta hör ju också till, jag är ju inte van att ha mer neutrala högtalare hemma, plötsligt blir en del inspelningar obrukbara medan andra växer som fasen.

Jag undrar om det inte är den "Högre skolan" som det pratades om tidigare i tråden?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-09 23:45

profbd skrev:byt till ricktiga speakers
i28 tex
Snuskhummer :x
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-10 09:28

Jo, jag tycker också att du skall prova stenullsskivorna som en sista utväg. Sedan får du erkänna att alla lägenheter på Drakenbergsgatan är fuskbyggda, illa avstämda klanglådor. Ställ dig i byteskö. Annars får dina hörselnerver aldrig någon ro...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-10 09:49

Jag har rumsavdelningsdämpgrunkor på 120x160cm om du vill leka med dem.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 10:39

Gert skrev:Jo, jag tycker också att du skall prova stenullsskivorna som en sista utväg. Sedan får du erkänna att alla lägenheter på Drakenbergsgatan är fuskbyggda, illa avstämda klanglådor. Ställ dig i byteskö. Annars får dina hörselnerver aldrig någon ro...
Är du fortfarande kvar? Skaffa ett liv för i helvete.

Tack Kaffekoppen! :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-04-10 11:03

_Fredrik_ skrev:
Gert skrev:Jo, jag tycker också att du skall prova stenullsskivorna som en sista utväg. Sedan får du erkänna att alla lägenheter på Drakenbergsgatan är fuskbyggda, illa avstämda klanglådor. Ställ dig i byteskö. Annars får dina hörselnerver aldrig någon ro...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-10 13:21

niklas skrev:
_Fredrik_ skrev:

Taet lungt, han mår säkert inte så bra.

Hör av dig via PM om du är intresserad av dämpskivor.

Ärschh va fan hör av dig ändå jag vill lyssna på dina grejor :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 14:02

DS skrev:Ärschh va fan hör av dig ändå jag vill lyssna på dina grejor :D
Will do!!!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-10 14:24

Ja, just det!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 14:29

MagnusÖstberg skrev:Ja, just det!
Exakt!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-10 14:42

_Fredrik_ skrev:
Exakt!

Vad?

/L

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 14:56

Schull skrev:
_Fredrik_ skrev:
Exakt!

Vad?

/L
Du får fråga Magnus, har inte en aning. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-10 15:00

_Fredrik_ skrev:
Schull skrev:
_Fredrik_ skrev:
Exakt!

Vad?

/L
Du får fråga Magnus, har inte en aning. :)

Ok. Tack för svaret :D

/L

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-10 15:36

_Fredrik_ skrev:
DS skrev:Ärschh va fan hör av dig ändå jag vill lyssna på dina grejor :D
Will do!!!

= jag vill också lyssna :D

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 17:27

MagnusÖstberg skrev:= jag vill också lyssna :D
Vore intressant att höra vad du och DS säger om det hele.

Jag styr upp nåt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-10 18:17

_Fredrik_ skrev:

Jag styr upp nåt.

Jag hänger på också. Om jag får? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-10 19:22

ja det vore kul
Bikinitider

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-10 19:44

KarlXII skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag styr upp nåt.

Jag hänger på också. Om jag får? :)

Jag har bytt hjul nu så vi kan åka min vagn utan att skutta av vägen :oops: :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-10 21:18

Kul att så många är intresserade, är tex Celef lika pixlig som på sin avatar kan det ju blir riktigt trevligt. Och Karl med sin underbara hy...
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-10 22:12

Jag vill oxå!

/L

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-10 23:49

Räkna gärna in lilla(nåja) mig ! :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-11 00:04

:D F, vad har du gett dig in i :lol: :) Jag hakar på om jag får och i mån av tid.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-04-11 02:02

petersteindl skrev::D F, vad har du gett dig in i :lol: :) Jag hakar på om jag får och i mån av tid.

MvH
Peter

Det är en tjejträff. Kuddkgrig och vitt vin, ****plockning etc
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-11 10:09

Detta får nog bli en heldag om det ska funka, fram med grillen så ska vi spisa skivor tills vi kräks.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-11 10:10

CODY skrev:
petersteindl skrev::D F, vad har du gett dig in i :lol: :) Jag hakar på om jag får och i mån av tid.

MvH
Peter

Det är en tjejträff. Kuddkgrig och vitt vin, ****plockning etc

Ok, jag åker till plockningen :) och dom andra grabbarna får stanna hemma 8)

:) /Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-11 10:46

Jag undersöker möjligheten att stänga av Hornstull med omnejd, bara några dagar runt träffen, det verkar gå med datum är inte bestämt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-11 11:12

är det inte enklast att koppla en en eq och sänka nivån lite vid 6khz

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-11 11:50

profbd skrev:är det inte enklast att koppla en en eq och sänka nivån lite vid 6khz

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, vad har du för anläggning då.....

Näää, kom inte o förstör våran lyssningsafton bara för att du är avundsjuk :wink:

Vad kostar en riktigt bra eq ungefär då? Har tänkt tanken men jag vill ju inte ha en massa elektronik skrotandes i lyssningsrummet.
Fast en eq kanske är den enklaste o billigaste vägen :?:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-11 12:03

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, vad har du för anläggning då.....

jag har bara lite junk :lol:

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-11 12:57

profbd skrev:

Junk är fina grejer!

/L

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-11 13:05

profbd skrev:

Farbrorbarbro godkänner inte junk....

Du kanske har lite junk till salu? Jag letar efter en junkförstärkare, gammal o billig såklart. Har just pajat min Akai AM 2800 som lät riktigt bra :(
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-11 13:12

DS skrev:
profbd skrev:

Farbrorbarbro godkänner inte junk....

Du kanske har lite junk till salu? Jag letar efter en junkförstärkare, gammal o billig såklart. Har just pajat min Akai AM 2800 som lät riktigt bra :(

Är det bara någon junk stärkare du behöver? sänd ett pm så är det bara att hämta.

/L

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-14 10:23

Har hunnit leka ordentligt med högtalarna under helgen. Det blir ju väldigt mycket snyggare utan skivor bakom som stöd, så jag gav tonkontrollerna en chans, drog på lite på basen och lite på diskanten, det ger en lite varmare klang. Bashöjningen ligger dock för långt ner i frekvens, men ger iaf en illusion av ett fylligare mellanregister.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 22:44

Finns det några mätningar offentliga på Larsenhögtalarna? Har dom recenserats förresten?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-04-17 07:28

Hifi & Mystik och High Fidelity har väl recenserat dem.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-17 08:25

HF har receserat L4.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 13:12

Kan detta stämma, jag tycker det blir stor skillnad iaf i de övre basen som fått lite mer drag? Jag trodde att det i princip bara var i elementhöjd och ovan som stöd gjorde nytta? Inbillar jag mig om jag säger att hela ljudbilden låter mycket lugnare och mindre slank?
Bild
Bakom träskivan, som är 1.8 cm masonit, står en gatu-betong-sten som är 50 x 50 cm.

Naq och ni som har koll, hur ska väggstödet var utformat?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 13:32

_Fredrik_ skrev:Kan detta stämma, jag tycker det blir stor skillnad iaf i de övre basen som fått lite mer drag? Jag trodde att det i princip bara var i elementhöjd och ovan som stöd gjorde nytta? Inbillar jag mig om jag säger att hela ljudbilden låter mycket lugnare och mindre slank?
Bild
Bakom träskivan, som är 1.8 cm masonit, står en gatu-betong-sten som är 50 x 50 cm.

Naq och ni som har koll, hur ska väggstödet var utformat?

Jag skulle tro att du har gjort en korrekt iakttagelse :P . Dock ser jag att blomman bakom står snett :x Vad säger Nisse om det? :x

MvH
Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 13:50

petersteindl skrev:Vad säger Nisse om det? :x

MvH
Peter
Fixat!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-19 13:51

_Fredrik_ skrev:

MvH
Peter
Fixat!

Har du fixat Nisse eller blomman? Eller kanske båda :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 13:58

Det är en alldeles för liten kruka och mellanrummet mellan inner- och ytterkruka kommer äta mellanbas och få all återgivning att låta som Yazoo.

Så är det. Naturligtvis. Åtminstonde tills motsatsen är bevisad på plats.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 14:07

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

MvH
Peter
Fixat!

Har du fixat Nisse eller blomman? Eller kanske båda :P
Nisse är fixad, han kommer igen om en vecka. Blomman är sned :x

MagnusÖstberg skrev:Det är en alldeles för liten kruka och mellanrummet mellan inner- och ytterkruka kommer äta mellanbas och få all återgivning att låta som Yazoo.

Så är det. Naturligtvis. Åtminstonde tills motsatsen är bevisad på plats.
:D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-19 14:09

_Fredrik_ skrev:Kan detta stämma, jag tycker det blir stor skillnad iaf i de övre basen som fått lite mer drag? Jag trodde att det i princip bara var i elementhöjd och ovan som stöd gjorde nytta?

Det hjälper mest i regionen runt elementen men naturligtvis även en bit därifrån. Av bilden att dömma så får du ungefär 50% stöd från skivan en bit upp i mellanregistret. Det är kanske det som behövs?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-19 14:15

Kanske skulle ett snyggt fixat elementskydd hela vägen ge både en estetisk och ljudmässigt attraktivlösning?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 14:17

Naqref™ skrev:
_Fredrik_ skrev:Kan detta stämma, jag tycker det blir stor skillnad iaf i de övre basen som fått lite mer drag? Jag trodde att det i princip bara var i elementhöjd och ovan som stöd gjorde nytta?

Det hjälper mest i regionen runt elementen men naturligtvis även en bit därifrån. Av bilden att dömma så får du ungefär 50% stöd från skivan en bit upp i mellanregistret. Det är kanske det som behövs?
Det skulle inte vara fel med lite till, när jag ställer skivorna på högkant så dom sträcker sig ovan högtalarna upplever jag ingen större skillnad i tonkurvan, dock bättre fokus och lättare att lägesbestämma ljuden, dessutom lite bättre 3D känsla. Men det är för fult och om jag skulle få inbrott skulle tjyvarna kanske kräkas på högtalarna.

Vi får se om jag hittar en lämplig glasskiva. Fortsättning följer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 14:19

MagnusÖstberg skrev:Kanske skulle ett snyggt fixat elementskydd hela vägen ge både en estetisk och ljudmässigt attraktivlösning?
Exakt så är tanken! Tänkte köpa längre brädor (furu) liggandes under fönsterskivan, dessa ska förstås ha samma färg som L6.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-04-19 15:11

Fredrik!

varför inte vända på hela rummet? D v s ha L6orna mot den andra och fönsterlösa kortsidan?

din/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-19 15:27

CODY skrev:Fredrik!

varför inte vända på hela rummet? D v s ha L6orna mot den andra och fönsterlösa kortsidan?

din/Cody
Där är det dörrar samt att det är enda ställen det inte är stadig vägg.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-21 13:30

Naqref™ skrev:

Det här jag förstås väldigt nyfiken på jag förstår dock att du ska ha tid och lust för att göra detta. Jag tycker fortfarande det är lite "ilsket" i nedre diskanten.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-21 14:28

Bra att du påminnde mig.

Är du säker att det är vid 6kHz och inte vid runt 8kHz? Eller är det s a s inom felmarginalen?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-21 14:58

Naqref™ skrev:Bra att du påminnde mig.

Är du säker att det är vid 6kHz och inte vid runt 8kHz? Eller är det s a s inom felmarginalen?
Nej jag är lång ifrån säker, bara en gissning, jag tror det är runt där någonstans. Du borde förstås veta exakt innan du sätter igång.. Jag har tyvärr ingen mätutrustning, men noterar att cymbaler och hihats har benägenhet att sticka ut på.

Självklart tänker jag aldrig på detta när det rör sig om väldigt bra inspelningar, men jag tycker iaf att det känns lite onaturligt, allt annat känns så väl avvägt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-21 15:03

Oki, då vet jag. Ska se om jag kan hitta på en lösning för dig. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-21 15:46

Naqref™ skrev:Oki, då vet jag. Ska se om jag kan hitta på en lösning för dig. :)
:D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-21 15:56

Är det här en hjälpsam konstruktör? 8O

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-21 16:04

MagnusÖstberg skrev:Är det här en hjälpsam konstruktör? 8O
Det verkar sannerligen så.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-21 16:44

_Fredrik_ skrev:

Fredrik, Naq har säkert ett par Låttor som han kommer att kränga på dig 8) Du behöver ju många högtalare, eller hur?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-21 17:30

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

Fredrik, Naq har säkert ett par Låttor som han kommer att kränga på dig 8) Du behöver ju många högtalare, eller hur?
Låttakåren :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-05-12 08:37

Hur gick det sen?

är det möjligen _fredrik_ som byter bort larsen här ?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=16139

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-12 09:22

Fredrika får strax ett pm. :)

Vh
/NVNIFN

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-12 15:42

Det är mina på hifi-magget och tack för PM Naq!

Dock är det inte helt 100% att jag byter, ska pröva tweak/receptet jag fått av Naqref först.

Men vadå, jag visste ju att dom skulle så dikt mot vägg när jag skaffade dom.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-12 21:12

om det blir ett byte, vet du redan nu vad byter till?
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 00:07

celef skrev:om det blir ett byte, vet du redan nu vad byter till?
Ja, då får det väl bli pip som alla andra. :lol:

Jag ska låna hem lite Genelec från jobbet i olika storlekar också. Men dom är ju så löjligt dyra och slutsteg har jag ju redan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-13 18:49

pip är nog ett gott alternativ om man får tro faktiskt

men dom tycks oxå ställa vissa krav, kan du uppfylla dom?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-13 19:41

celef skrev:men dom tycks oxå ställa vissa krav, kan du uppfylla dom?

Ja, dom är ju inte "easy on the eye" precis.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:34

celef skrev:pip är nog ett gott alternativ om man får tro faktiskt

Troligen inte.

peetwa skrev:

Larsen är iaf b l a det snyggaste man kan få i högtalarväg, tycker jag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-13 21:39

_Fredrik_ skrev:
celef skrev:pip är nog ett gott alternativ om man får tro faktiskt

Troligen inte.

peetwa skrev:

Larsen är iaf b l a det snyggaste man kan få i högtalarväg, tycker jag.

Missförstånd, syftade på pip. Det finns en staty i medborgarhuset i Burlöv som ser exakt ut som en larsen. Jag ska fota den nästa gång jag är där för den är rätt rolig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:44

peetwa skrev:Missförstånd
Nej. Jag förstod. piP inte så snygg. Höll med.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-14 16:26

peetwa skrev:

du har rätt, men i rå mdf tycker jag att dom är rätt ok, faktiskt

men jag har en stor förlåtelse för "fulhet" om funktionen är rätt, svårare att leva med är fina saker som inte fyller funktionen

men något av det mest brutalfulaste jag har sett är nog pip-stativen, hua :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-14 20:20

Stativen är inget måste. Går lika bra att montera piP på en väggkonsol och det är nästan gratis jämfört med köpestativ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-14 20:57

väggstativ är bra, men hur snyggt är det på en skala

fast det går säkert att bygga ett smakfullt väggstativ oxå
Bikinitider

Återgå till Carlsson Illuminati