Kolbox-klon?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Kolbox-klon?

Inläggav mapem » 2009-05-14 16:03

Jag fick en idé när jag var inne och bluddrade i en tråd i en annan avdelning. Skulle man kunna bygga kolbox-kloner, nu när det finns nya element framtagna som ersättning för dem som Stig använde i ursprungs-kolboxarna.

Varför skulle man göra det, kan man ju undra. Ett personligt svar är att när jag hörde sådana på sextiotalet förstod jag för första gången vad hi-fi kunde vara. Minnet har etsat sig fast. Dessutom tycker jag de har en fantastisk design och idéerna bakom tilltalar mig.

För att förenkla det hela kunde man ju tänka sig att göra dem som tvåvägare och skippa bashögtalaren i botten men sätta reflexporten där. I toppen skulle man ha den nya bredbandaren och runtom fyra stycken såna där nya fina kondiskanter.

Formen gör naturligtvis att kolboxkloner inte blir helt lätta att snickra ihop. Man kan kanske göra en mall av papp eller tunn plywood och sen laminera flera lager faner eller plywoodremsor runt den. Eller bygga i fiberbetong, eller glasfiberarmerad plast, eller köpa massor med mdf och såga ut ringar som görs mindre och mindre, sedan limmas ihop och hyvlas till. Vad vet jag.

Är det en bra idé?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kolbox-klon?

Inläggav PerStromgren » 2009-05-14 16:12

mapem skrev:[...]

Är det en bra idé?

Absolut, om det är utseendet man är ute efter! Om det är bra ljud, tror jag det finns anledning att ta tillvara det som högtalarkonstruktörer utvecklat under 45 år...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-14 16:19

plast är väl ett modernt gammalt material som skulle passa utmärkt

gamla vägkonor kanske skulle passa

eller varför inte ett vanligt papprör eller avloppsrör monterat i lutning för en högtalarkanon

ja, ideerna är många
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-14 17:57

Är Pop-boxen en Karlsson-klon?? Matteläraren på skolan meddelade att ett par (hemmabyggda av brodern) sådana stod i hans garage och väntade på bättre tider. Är det något att satsa på? Och vad gör man med dem.

Fick en artikel ur Elektronikvärlden 2006 hur man piffade upp dem med bättre element.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-14 18:28

soundbrigade skrev:Är Pop-boxen en Karlsson-klon?? Matteläraren på skolan meddelade att ett par (hemmabyggda av brodern) sådana stod i hans garage och väntade på bättre tider. Är det något att satsa på? Och vad gör man med dem.

Fick en artikel ur Elektronikvärlden 2006 hur man piffade upp dem med bättre element.

absolut, man uppgraderar med nya element och njuter sedan i fulla drag

en pdf vore kul, så vi alla kunde läsa artikeln
Bikinitider

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-05-14 18:33

soundbrigade skrev:Är Pop-boxen en Karlsson-klon?? Matteläraren på skolan meddelade att ett par (hemmabyggda av brodern) sådana stod i hans garage och väntade på bättre tider. Är det något att satsa på? Och vad gör man med dem.

På sätt och vis. Det finns en tråd om det här nånstans. Popboxen konstruerades av Jon Idestam-Almqvist i Carlssons anda som en enklare populärvariant av kolboxen, därav namnet popboxen. Jag har haft ett par. Nu när det finns bra element är de absolut något att ha! Ta hand om dem du!

Lite senare kom OA-5 som är snarlik popboxen, men med något annorlunda placering av diskantelementen. Enligt min enkla uppfattning lät popboxen bättre än OA-5!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-14 18:49

mapem skrev:Det finns en tråd om det här nånstans.

Den enda "popbox" som finns är på Karnevalens presentation.

Och visst kan jag pedde-effa artikeln.
:)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-14 20:12

mapem skrev:Jag fick en idé när jag var inne och bluddrade i en tråd i en annan avdelning. Skulle man kunna bygga kolbox-kloner, nu när det finns nya element framtagna som ersättning för dem som Stig använde i ursprungs-kolboxarna.

Varför skulle man göra det, kan man ju undra. Ett personligt svar är att när jag hörde sådana på sextiotalet förstod jag för första gången vad hi-fi kunde vara. Minnet har etsat sig fast. Dessutom tycker jag de har en fantastisk design och idéerna bakom tilltalar mig.

För att förenkla det hela kunde man ju tänka sig att göra dem som tvåvägare och skippa bashögtalaren i botten men sätta reflexporten där. I toppen skulle man ha den nya bredbandaren och runtom fyra stycken såna där nya fina kondiskanter.

Formen gör naturligtvis att kolboxkloner inte blir helt lätta att snickra ihop. Man kan kanske göra en mall av papp eller tunn plywood och sen laminera flera lager faner eller plywoodremsor runt den. Eller bygga i fiberbetong, eller glasfiberarmerad plast, eller köpa massor med mdf och såga ut ringar som görs mindre och mindre, sedan limmas ihop och hyvlas till. Vad vet jag.

Är det en bra idé?

Kolboxen ställer jag mig något tveksam till. Varför inte OA-6 typ1? Fast det bör helst vara med 8 eller 10 tumsbas och basen bör vara med oavsett om det är en OA6 eller en Kolbox. Det blir ju iof inte med transformatorlösa rörslutsteg, men....

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-05-14 20:29

petersteindl skrev:

Kolboxen ställer jag mig något tveksam till. Varför inte OA-6 typ1? Fast det bör helst vara med 8 eller 10 tumsbas och basen bör vara med oavsett om det är en OA6 eller en Kolbox. Det blir ju iof inte med transformatorlösa rörslutsteg, men....

MvH
Peter

Jag gillar kolboxen av designskäl helt enkelt. Den är så elegant. OA-6 är en klumpig låda i jämförelse.

Är det av ljudande skäl, eller byggskäl, som du är tveksam till kolboxen?

Huvudskillnaden akustiskt sett är väl att elementen hamnar en bit ut i rummet och inte tar hjälp av väggen på samma sätt som OA 6 och OA5.

Det är typ hundra år sen jag hörde en kolbox, så minnet kan svika och det är möjligt att jag inte alls skulle vara så entusiastisk om jag lyssnade på den idag. OA-6 typ 1 kan jag inte påminna mig att jag har hört någon gång. Däremot en hel del på typ 2, men den imponerade inte lika mycket på mig som kolboxen gjorde.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-14 20:42

mapem skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag gillar kolboxen av designskäl helt enkelt. Den är så elegant. OA-6 är en klumpig låda i jämförelse.

Är det av ljudande skäl, eller byggskäl, som du är tveksam till kolboxen?

Huvudskillnaden akustiskt sett är väl att elementen hamnar en bit ut i rummet och inte tar hjälp av väggen på samma sätt som OA 6 och OA5.

Det är typ hundra år sen jag hörde en kolbox, så minnet kan svika och det är möjligt att jag inte alls skulle vara så entusiastisk om jag lyssnade på den idag. OA-6 typ 1 kan jag inte påminna mig att jag har hört någon gång. Däremot en hel del på typ 2, men den imponerade inte lika mycket på mig som kolboxen gjorde.

Ljudande skäl. Designmässigt så är Kolboxen väldigt unik :)

Det är så att mellanregistret är fr o m OA6 typ1 placerat nära vägg och inte bara basen är placerat nära vägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-14 20:59

soundbrigade skrev:
mapem skrev:Det finns en tråd om det här nånstans.

Den enda "popbox" som finns är på Karnevalens presentation.

Och visst kan jag pedde-effa artikeln.
:)

På Planeten finns möjlighet att ladda ner orginalartikeln om Pop-boxen:
http://www.carlssonplanet.com/popbox.php

Ombyggnadsförslaget från Ljud och Bild finns på deras hemsida för prenumeranter att ladda ner, men med dom nya elementen på HiFiKit så är det väl dom som gäller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-05-15 09:38

Om man nu vill bygga en kolbox så gör det på samma sätt som man bygger en kajak. Dvs tunna ribbor som fästs vid spanter. Man måste nog limma tung bitumen på insidan för att den inte skall självsvänga.

Kör hårt!

/Krister

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-15 10:25

Gör man fler exemplar (troligtvis mer än 20 ex) så kanske böjträ kan vara ett bra material.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-05-15 11:55

Renobo skrev:Om man nu vill bygga en kolbox så gör det på samma sätt som man bygger en kajak. Dvs tunna ribbor som fästs vid spanter. Man måste nog limma tung bitumen på insidan för att den inte skall självsvänga.

Kör hårt!

/Krister

Jag tror inte man behöver några spant utan man gör en mall som man limmar remsorna runt till lagom tjocklek. Man lägger plast emellan så att man inte limmar fast mallen. Sen tar man ut mallen och använder den till nästa burk.

Samma teknik som vid ett s k kallbakat båtbygge. Tunna plywoodremsor och epoxilim. Kan bli väldigt snyggt om man är noggrann med det yttersta skiktet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-15 12:45

Jo, man bygger ju upp sin egen formade plywood med tunn fanér runt en formkon, som sedan avlägsnas.
Men hur får man jämnt tryck på hela ytan runt om, mellan varje lager limmas?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-05-15 13:39

Ragnwald skrev:Jo, man bygger ju upp sin egen formade plywood med tunn fanér runt en formkon, som sedan avlägsnas.
Men hur får man jämnt tryck på hela ytan runt om, mellan varje lager limmas?

Massor med gummisnoddar, tror jag.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-15 18:53

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-15 19:28

Jag får inte upp Popboxen.pdf :(

Men du har en jättesöt Avatar :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-15 19:38

Nu har jag fixat det, lade den i fel mapp.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-15 19:47

Funkar :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-15 22:11

vakuumpåsar är bra för att sätta press på limmat material som inte är plana
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-15 22:14

Jag är lite nyfiken på vilka element man kan trycka in i en Popbox om man vill/måste renovera. Det fanns ju lite idéer i artikeln, men många element kan ju vara utgångna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-17 19:49

soundbrigade skrev:Popboxen.pdf

Den där gamla artikeln ja .... :?

Inte helt aktuell längre eftersom alla element jag använde då har försvunnit. :o
Tur att jag fick i OA116-diskanter på slutet, det lät lite bättre då.

Funderar på om jag skall skriva en tredje uppföljare till det hela nu när det finns nya och bättre element. Fortfarande med bas i botten förstås, det var ju det som var hela grejen med det. :)

Faktiskt-boxen? ..... :roll:

Mapem, dina gamla popboxar är de som står på varandra i mitten av raden boxar .... :D
Dom finns till förfogande för någon övning .....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-05-17 21:36

phon skrev:Funderar på om jag skall skriva en tredje uppföljare till det hela nu när det finns nya och bättre element. Fortfarande med bas i botten förstås, det var ju det som var hela grejen med det. :)

Ja gör det, jag har en gammal popbox som jag vill uppdatera.

Faktiskt-boxen låter ju bra. :P
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2009-05-17 21:51

Soundbrigade:

Detta element finns att lyssna på i ett par popboxar i Vargön ;-)

http://www.hifikit.se/index.php?id=1197

Det låter väl okej, funkar på altanen i a f.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-17 21:54

Slut på lager. :( Kanske kommer förbi till veckan - långhelg.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2009-05-17 22:09

Soundbrigade:
Det är alltid välkommet med trevligt besök, så det är bara och komma förbi.
Jag har en idé om en faktiskt.se aktivitet och dryfta också :-)

PS.
Det gäller även andra än Bävern också, en liten förvarning bara så man är
hemma och kan sätta på java:n i tid. DS
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-17 22:52

Jag fick ett par boxar en kompis för länge sedan och satte in billiga element från Ljudia, men fy f*n vad det lät illa. Total avsaknad av mellanregister. Killen fick tillbaka lådorna med slaskelementen och tyckte de lät bra.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-17 23:16

Det lät väldigt bra med nya elementen i gamla boxar på SSC/LTS-mötet. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-05-18 09:43

phon skrev:
soundbrigade skrev:Popboxen.pdf

Den där gamla artikeln ja .... :?

Inte helt aktuell längre eftersom alla element jag använde då har försvunnit. :o
Tur att jag fick i OA116-diskanter på slutet, det lät lite bättre då.

Funderar på om jag skall skriva en tredje uppföljare till det hela nu när det finns nya och bättre element. Fortfarande med bas i botten förstås, det var ju det som var hela grejen med det. :)

Mapem, dina gamla popboxar är de som står på varandra i mitten av raden boxar .... :D
Dom finns till förfogande för någon övning .....

Jag känner igen dom! Övade mig också med basar i botten på dem, dock inte i isobarik-konfiguration.

Faktiskt-box låter spännande! Kör hårt!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-18 15:55

Det låter lovande. Glömde dock prata med magistern idag.

Återgå till Carlsson Illuminati