Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
mapem skrev:[...]
Är det en bra idé?
soundbrigade skrev:Är Pop-boxen en Karlsson-klon?? Matteläraren på skolan meddelade att ett par (hemmabyggda av brodern) sådana stod i hans garage och väntade på bättre tider. Är det något att satsa på? Och vad gör man med dem.
Fick en artikel ur Elektronikvärlden 2006 hur man piffade upp dem med bättre element.
soundbrigade skrev:Är Pop-boxen en Karlsson-klon?? Matteläraren på skolan meddelade att ett par (hemmabyggda av brodern) sådana stod i hans garage och väntade på bättre tider. Är det något att satsa på? Och vad gör man med dem.
Fick en artikel ur Elektronikvärlden 2006 hur man piffade upp dem med bättre element.
mapem skrev:Det finns en tråd om det här nånstans.
mapem skrev:Jag fick en idé när jag var inne och bluddrade i en tråd i en annan avdelning. Skulle man kunna bygga kolbox-kloner, nu när det finns nya element framtagna som ersättning för dem som Stig använde i ursprungs-kolboxarna.
Varför skulle man göra det, kan man ju undra. Ett personligt svar är att när jag hörde sådana på sextiotalet förstod jag för första gången vad hi-fi kunde vara. Minnet har etsat sig fast. Dessutom tycker jag de har en fantastisk design och idéerna bakom tilltalar mig.
För att förenkla det hela kunde man ju tänka sig att göra dem som tvåvägare och skippa bashögtalaren i botten men sätta reflexporten där. I toppen skulle man ha den nya bredbandaren och runtom fyra stycken såna där nya fina kondiskanter.
Formen gör naturligtvis att kolboxkloner inte blir helt lätta att snickra ihop. Man kan kanske göra en mall av papp eller tunn plywood och sen laminera flera lager faner eller plywoodremsor runt den. Eller bygga i fiberbetong, eller glasfiberarmerad plast, eller köpa massor med mdf och såga ut ringar som görs mindre och mindre, sedan limmas ihop och hyvlas till. Vad vet jag.
Är det en bra idé?
petersteindl skrev:
Kolboxen ställer jag mig något tveksam till. Varför inte OA-6 typ1? Fast det bör helst vara med 8 eller 10 tumsbas och basen bör vara med oavsett om det är en OA6 eller en Kolbox. Det blir ju iof inte med transformatorlösa rörslutsteg, men....
MvH
Peter
mapem skrev:petersteindl skrev:
Kolboxen ställer jag mig något tveksam till. Varför inte OA-6 typ1? Fast det bör helst vara med 8 eller 10 tumsbas och basen bör vara med oavsett om det är en OA6 eller en Kolbox. Det blir ju iof inte med transformatorlösa rörslutsteg, men....
MvH
Peter
Jag gillar kolboxen av designskäl helt enkelt. Den är så elegant. OA-6 är en klumpig låda i jämförelse.
Är det av ljudande skäl, eller byggskäl, som du är tveksam till kolboxen?
Huvudskillnaden akustiskt sett är väl att elementen hamnar en bit ut i rummet och inte tar hjälp av väggen på samma sätt som OA 6 och OA5.
Det är typ hundra år sen jag hörde en kolbox, så minnet kan svika och det är möjligt att jag inte alls skulle vara så entusiastisk om jag lyssnade på den idag. OA-6 typ 1 kan jag inte påminna mig att jag har hört någon gång. Däremot en hel del på typ 2, men den imponerade inte lika mycket på mig som kolboxen gjorde.
soundbrigade skrev:mapem skrev:Det finns en tråd om det här nånstans.
Den enda "popbox" som finns är på Karnevalens presentation.
Och visst kan jag pedde-effa artikeln.
Renobo skrev:Om man nu vill bygga en kolbox så gör det på samma sätt som man bygger en kajak. Dvs tunna ribbor som fästs vid spanter. Man måste nog limma tung bitumen på insidan för att den inte skall självsvänga.
Kör hårt!
/Krister
soundbrigade skrev:Popboxen.pdf
phon skrev:Funderar på om jag skall skriva en tredje uppföljare till det hela nu när det finns nya och bättre element. Fortfarande med bas i botten förstås, det var ju det som var hela grejen med det.![]()
Faktiskt-boxen? .....![]()
phon skrev:soundbrigade skrev:Popboxen.pdf
Den där gamla artikeln ja ....![]()
Inte helt aktuell längre eftersom alla element jag använde då har försvunnit.![]()
Tur att jag fick i OA116-diskanter på slutet, det lät lite bättre då.
Funderar på om jag skall skriva en tredje uppföljare till det hela nu när det finns nya och bättre element. Fortfarande med bas i botten förstås, det var ju det som var hela grejen med det.![]()
Faktiskt-boxen? .....![]()
Mapem, dina gamla popboxar är de som står på varandra i mitten av raden boxar ....
Dom finns till förfogande för någon övning .....
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster