

Oavset det, så vill jag sätta i ett par SC165.1... nån som har ett par som samlar damm nånstans??? (snälla)

Jag tänker renovera om dem iaf, så objekt duger också, bara spindeln är OK.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
jansch skrev:Har nog några liggande...Vart bor du?
Slå en signal 070-5937878 Janne
Conny skrev:DS skrev:jansch skrev:Du ska inte ha dom nya ersättarna B65 oa11 då? Jag har nog några par att sälja som är inkörda med ca 30 timmars sinussvep och brus.
Du har snart PM
jansch:
Du har PM sedan ett par timmar!![]()
Conny
jansch skrev:hur ska jag kunna svara på PM om jag inte har nån telefon eller emailadress?
Janne 0705937878
DS skrev:Conny skrev:DS skrev:jansch skrev:Du ska inte ha dom nya ersättarna B65 oa11 då? Jag har nog några par att sälja som är inkörda med ca 30 timmars sinussvep och brus.
Du har snart PM
jansch:
Du har PM sedan ett par timmar!![]()
Conny
Passa dig Conny, jag vet vart Ekerö ligger![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:tor okt 01, 2009 11:33 pm
MagnusÖstberg skrev:OM det blir så att jag får köpa dem, så testar vi dem naturligtvis i dina OA14 först så du får veta om elementet ger dig det du hoppas.
jansch skrev:Spindeln är inte specifikt dålig på SC165 typ 1. Jag har alla (?) "typer" av 8 ohm:arna.
Vissa som man får tag på är nedhängda i spindeln pga av alla år "på rygg".
Jag TROR att de som har utsatts för mer värme och fukt än normalt har en nedhängd spindel. Med åldern tar ju oxå ut sin rätt och antagligen finns det lite fler nedhängda typ 1:or.....
Det går faktiskt att fixa VISSA nedhängda.....med hårtork(!) innan man kantar om dom.
.jansch skrev:3 år gamla "hårtorkstrimmade" är åtminstone OK.
Men -använd värmepistol med platt munstycke. Det blåser för mycket med hårtork och värmen går ju dåligt att rikta...
Gastone skrev:Jag har monterat ut elementen och det visade sig att båda är Peerless, men det ena med nr: 310414X, mäkt "8 Ohm"(uppmätt 7,5 Ohm/ 0,670 mH, och det andra med nr: 310505X, märkt "8 Ohm"(uppmätt 7,1 Ohm/ 0,635 mH, samma ton i båda elementen vid mätning, i övrigt ingen info!
Skumkanterna är ruttna(naturligtvis) och spidern hänger ner något, men det kan bero på den avsaknade spänstigheten i skumkanten.
Vad är dessa för några ?
Två olika serier av samma element, eller vad?!
grafpro skrev:Gastone skrev:Jag har monterat ut elementen och det visade sig att båda är Peerless, men det ena med nr: 310414X, mäkt "8 Ohm"(uppmätt 7,5 Ohm/ 0,670 mH, och det andra med nr: 310505X, märkt "8 Ohm"(uppmätt 7,1 Ohm/ 0,635 mH, samma ton i båda elementen vid mätning, i övrigt ingen info!
Skumkanterna är ruttna(naturligtvis) och spidern hänger ner något, men det kan bero på den avsaknade spänstigheten i skumkanten.
Vad är dessa för några ?
Två olika serier av samma element, eller vad?!
Intressant. Jag trodde jag hade sett det mesta men dessa har jag inte stött på. I tråden Sextumsbasar genom tiderna finns info om de vanligaste, men inte dessa. Om man googlar hittar man ingenting. Skulle vara kul att se en bild.
Hej ,jag har fuskat lite med den nedre upphängningen ,det var nerhängd ock bulig från början .Jag blötte upp den med ljummet vatten ock chimsade talspolen,drog sen upp den i plant läge ock lät det torka.När jag tog bort chimsen så är den helt plan men lite bulig på några ställen i yttre kanterna på spidern .Men det pluppar ingenting ock det är lika mkt motstånd utåt som inåt.Mvh.....jansch skrev:Ovanligt att ha en "bulig spindel" som centrerar bra och INTE är nedhängd.
kör sinusvåg - sådär 50-60 Hz (om du inte har det, kör musik med någorlunda jämn bas) på högtalarelementet. Kan sitta i låda eller löst på bordet.
Tryck med ett finger på konen "klockan 12" - "3" - "6" - "9" tills du hör att talspolen skrapar i magnetgapet. Behöver du trycka ungefär lika mycket i varje läge centrerar spindeln OK.
Tyvärr inte så lätt om skumgummikanten är så kass att den inte styr konen längre.
En ICKE nedhängd spindel är normalt ABSOLUT PLAN! sluttar den ned mot talspolen 1 mm har du förlorat 2mm av den linjära maximala amplituden.
Om din spindel är lite "bucklig" får du tänka dej en horisontell linje mellan innersta och yttersta räfflingen. Kolla om det "ploppar" lite när man drar den fram/tillbaka, som om konen inte vill befinna sig i mittläge, i så fall uppsöker du containern.
Det är OK om du ligger max + 1 mm EFTER omkantningen (då har du en perfekt högtalare år år 2012!)
Om du kantar om - Kolla att anslutningsstrumporna mellan chassi (korgen) och konen är OK. Kör någorlunda hög frekvens, dvs över 1kHz eller musik utan bas och "pilla" på strumporna vid konen och korgen. Skrapar det inte är strumporna OK. Skrapar det - löd i kanten på konen eller om det är vid korgen det är lite "glapp i strumpan.
Centrerar konen, är inte nedhängd samt att det inte "ploppar" när man drar konen fram/tillbaka ÄR DET ALLTID VÄRT ATT RENOVERA!
zapanasta skrev:Hej ,jag har fuskat lite med den nedre upphängningen ,det var nerhängd ock bulig från början .Jag blötte upp den med ljummet vatten ock chimsade talspolen,drog sen upp den i plant läge ock lät det torka.När jag tog bort chimsen så är den helt plan men lite bulig på några ställen i yttre kanterna på spidern .Men det pluppar ingenting ock det är lika mkt motstånd utåt som inåt.Mvh.....
Risken är att dom blir lite buliga skulle jag tro om man har otur. men undrar va som är bäst? nerhängda plana spidrar eller lite buliga rakaGastone skrev:zapanasta skrev:Hej ,jag har fuskat lite med den nedre upphängningen ,det var nerhängd ock bulig från början .Jag blötte upp den med ljummet vatten ock chimsade talspolen,drog sen upp den i plant läge ock lät det torka.När jag tog bort chimsen så är den helt plan men lite bulig på några ställen i yttre kanterna på spidern .Men det pluppar ingenting ock det är lika mkt motstånd utåt som inåt.Mvh.....
Jag har läst att flera har gjort liknande med sina element.
Jag ska prova och leka lite med dessa med ljummet vatten och se om spidern blir plan, isf är det ju utmärkt.
Tillägas kan att mina är inte buliga, men de blir kanske efteråt
jansch skrev:Shims:a talspolen INNAN du blöter eller värmer spindeln. Har du dåliga skumgummikanter kan det vara svårt då spolen kan kantra. Se då till att shim:set fyller ut ordentligt och är nedstucket minst 10mm.
Damkåpan tar du bort med aceton, vill man inte ha "vätskefläckar" på konen börjar man med att först pensla HELA konen och damkåpan med aceton. Sedan mer aceton vid kanten till damkåpan tills limmet är så uppmjukat att man kan lossa med en skalpell eller brytbladskniv. Låt acetonet få tid på sig att lösa upp limmet.
Helst borde man kanta om först MEN man vet ju aldrig om man "får till" spindeln......
Gastone skrev:OK, vad är det som gäller numer...
Ska man ha EKK eller vad som internkablage mellan terminalerna och filter, eller vad ?
Har lite Biltema OFC 2 x 2,52 mm2 och ett hundratal meter MDS silverkabel, tror det finns lite EKK och vanlg kat5 nätverkskabel också...
Så vad rekommenderar herrarna ?
P5 skrev:Gastone skrev:OK, vad är det som gäller numer...
Ska man ha EKK eller vad som internkablage mellan terminalerna och filter, eller vad ?
Har lite Biltema OFC 2 x 2,52 mm2 och ett hundratal meter MDS silverkabel, tror det finns lite EKK och vanlg kat5 nätverkskabel också...
Så vad rekommenderar herrarna ?
Sist jag ställde samma fråga fick jag till svar att koppar duger fint. Det gjorde det också så valet av kabel borde nog styras av hur mycket du är beredd att lägga ut. Jag hade använt något som liknar originalet, fast med något större area.
MVH
Carl
slockna skrev:....det KAN ha varit MT20....
Jag har fundert på om Visaton TW6 kan fungera i en OA 5 . Kan nog fås för en hundring stycket
Gastone skrev:Btw, var får man tag i "coating" soppa ?
Har googlat lite varstans, men tji fick jag ...
Fjonkalicious skrev:Gastone skrev:Btw, var får man tag i "coating" soppa ?
Har googlat lite varstans, men tji fick jag ...
Läs under diskantelement, rengöring av diskantelement och coating av diskanter:
http://www.carlssonplanet.com/renovation.php#element
Mvh
Filip
Gastone skrev:Har fått tag på 10 st CT-62H, undrar var info om HP-filter finns bland alla dessa tusentals trådar...om man nu har SC165.2 bas ???
Naqref skrev:Sök på tank och oa-14 så finns det info om hur filtret ska se ut här på faktiskt.se
schmutziger skrev:Gastone skrev:Har fått tag på 10 st CT-62H, undrar var info om HP-filter finns bland alla dessa tusentals trådar...om man nu har SC165.2 bas ???
Finns att köpa på
http://www.carlssonplanet.com/
kostar en dryg hundring tror jag
Gastone skrev:JA, den befintliga 10uF ska parallellkopplas med den nya på 4,7uF,
alltså rakt ovan på...bas/mellan elementets terminaler!
Gastone skrev:MEN den länken du refererar till gäller med "obi T22-oa".
staffanw skrev:schmutziger skrev:Gastone skrev:Har fått tag på 10 st CT-62H, undrar var info om HP-filter finns bland alla dessa tusentals trådar...om man nu har SC165.2 bas ???
Finns att köpa på
http://www.carlssonplanet.com/
kostar en dryg hundring tror jag
Jag hittar inte var man köper det så det verkar som om det försvunnit ur sortimentet. Jag hade gärna köpt beskrivningen till mina OA14 och nya CT62 som just nu befinner sig i Paris.
Alla komponenter finns i http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7404&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= även om jag inte riktigt greppar om var kondingen på 10uf ska sittaSka den sitta parallelt med den nya 4uf eller ?
staffanw skrev:
Där finns ingenting utom en email adress till Per G.
Gastone skrev:HA! Det visar sig att där redan sitter MT 24 HTC i mina OA-14, så nu kan jag med gott mod använda de nyanlända MT 62H i mitt AO224 projekt.
Fan vad lite man vet...
petersteindl skrev:Gastone skrev:HA! Det visar sig att där redan sitter MT 24 HTC i mina OA-14, så nu kan jag med gott mod använda de nyanlända MT 62H i mitt AO224 projekt.
Fan vad lite man vet...
Du menar MT24HFC?
Stereo
![]()
MvH
Peter
Gastone skrev:Jag kollade upp de diskanter som satt i mina OA6.1 cloner.
Tror det är MT 20 HFC, men de har båda anslutningarna tätt tillsammans på en sida !?
Helt oskyddade, inget "damskydd" framför och ingen plastram, 4st märkta med 4 Ohm, men mäter 7,3 resp 9,3 Ohm.
Ska se om jag kan fixa lite bilder under morgondagen...
Gastone skrev:Jag kollade upp de diskanter som satt i mina OA6.1 cloner.
Tror det är MT 20 HFC, men de har båda anslutningarna tätt tillsammans på en sida !?
data_foggen skrev:Kolla här: Phons bilder på olika Sonab diskanter
Dina oa14 har mt20 diskanter. De finns med bara tyg och med plastram/tyg.
De du har på oa6.1 kanske kan vara mt225, svårt att se.
Mvh
//H
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster