Snygg samling, eller hur? Peerless 115DT26 som sitter i OA50/51/52 version 1, Vifa D25AG-69-06 som sitter i dito version 2, Vifa/Carlsson T11oa från desamma version 3 och OA58 och Larsen 4/6/8 och OA50LE/51LE, samt längst bort Peerless HDS som sitter i Larsen 8 och OA52LE.
Det är dumt att inte mäta när de nu ligger där.
Peerless 115DT26
Övre fältet visar tonkurva. I undre fältet är den röda linjen andratonsdistorsion (låter allmänt inte särskilt illa) och den blå linjen tredjetonsdistorsion (låter allmänt mycket illa).

Tonkurva inom +-5dB, 2:a tons dist över 2%, 3:e ton 0,7%. Sämst in show. Det har sagts att kvaliten på dessa var ojämn, båda de exemplar jag har är i så fall olycksexemplar. Låter inte bättre än sjuttiotalsdiskanterna.
Vifa D25AG-69-06

Tonkurva inom +-3dB, 2:a ton under 0,3% (om man struntar i övertoner de flesta av oss inte hör, vilket jag kommer att göra hädanefter), 3: ton under 0,08%. Påtagligt bättre. Denna diskant har man allmänt rekommenderats att byta ut - det är obegripligt. Jag tycker att den också låter mycket bra.
Vifa/Carlsson T11oa

Tonkurva inom +-4dB, 2:a ton under 0,4% och 3:e ton mestadels under 0,1%. Mycket lik föregående.
Peerless HDS

Tonkurva inom +-4dB, 2:a ton under 0,3%, 3:e ton under 0,05%. Ytterligare ett steg bättre. Låter rent och varmt i mina öron. Kostar dessutom bara lite mer än de föregående och måste anses mycket prisvärd.
Möjligen undrar någon hur en modern kondiskant står sig i förhållande till dessa?
Obi T22oa

Tonkurvan inom +-5dB, men mest slående är den höga verkningsgraden, 4-6dB högre än allt annat. Andratonsdistorsionen ligger under 0,6% och 3:e ton mestadels under 0,03% - vilket måste anses häpnadsväckande lågt. Står sig alltså väl mot domediskanterna och en eller två av dem måste anses prisvärt.
Gamla MT24 är inte heller så dålig (inga bilder här)., bättre än 115DT26 men inte fullt som någon av de övriga domediskanterna. Tredjetonsdistorsionen i en sådan ligger mellan 0,1% och 0,2%. Gamla MT20 däremot är ju en annan historia.
Väl medveten om att dessa egenskaper inte är allt, bör man ändå minnas "first things first": element som mäter dåligt i dessa avseenden låter dåligt. De som mäter bra kan tänkas också låta bra.