Amen här vare ju inge drag ju. Då får jag väl dela med mig av hur jag gjorde för att förlänga basreflexröret istället. Jag valde att gå på punkt 2.) ovan, dvs. Att skarva på en bit (basreflexrör) längst in.
En liten manual:
En förutsättning: Se till att ha händer och handleder som går att pressa igenom mittenstagets håligheter, annars blir det väldigt bökigt. Om du är stadigare byggd, är du förmodligen så pass manlig att du bara kan slita ut det befintliga basreflexröret och trycka dit ett nytt och längre istället för att hålla på och förlänga

.
1. Ring eller mejla John Larsen och beställ ett helrör. Det är i princip gratis.
2. Kapa röret till 2 lagom långa förlängningsbitar. Jag valde att gå på 5 cm:
3. Rulla ihop en tidning eller lite stadiga papper och tryck in i basporten:
Tryck in den så pass långt att den sticker ut på insidan av basröret.
4. Trä på den skarvade biten på den ihoprullade tidningen (naturligtvis på insidan av högtalaren och inte på den bit som sticker ut på bilden ovan

).
5. Sen är det bara att tejpa med gaffatejp, stadig vävtejp eller dylikt, så att bitarna sitter ihop. Det är här det blir lite knepigt. Ett knep är att försiktigt föra in tejpen från utsidan som på bilden nedan och sedan pressa ihop den och fästa ihop rören, när du har fått den på rätt plats:
Det här funkar faktiskt rätt bra och gör det hela mycket enklare. Röret är ju lite ruggat och tejpen biter fast först när man trycker till.
6. Klart. Man blir lite skinnflådd, men inte farligt. Glöm inte att ta ut tidningen, annars kan det låta lite lustigt.
/G