Byta till längre basreflexrör på OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Byta till längre basreflexrör på OA51

Inläggav Kristian » 2010-03-17 10:21

Hej! :)

Är det någon som har erfarenhet av att byta till längre basreflexrör på OA51? "Densen"?

Har införskaffat 29,7cm rör från larsen och skulle vilja veta vilka problem man ställs inför när rören skall bytas.....

1. Är det svårt att få loss det gamla röret? Tips och trix önskas!

2. Behöver man göra åverkan på mellanväggen för att få det nya längre röret på plats? Hur har ni gjort?

(Förutsättningen för mig är att lådorna är orginal, med de urprungliga terminalerna kvar, jag behöver alltså göra allt via hålet för baselementet.)

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-03-17 10:29

Varför inte bara göra A4-modden?

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-17 13:22

schmutziger skrev:Varför inte bara göra A4-modden?

Hej schmutziger!

Jag vill montera ett riktigt basreflexrör av flera anledningar.

Dels för att A4 papprena fladdrar hörbart vid stora luftrörelser.

Dels för att jag (av möbleringstekniska skäl) spelar mina 51:or med portarna mot lyssningsplats (vänster högtalare på höger högtalares plats och tvärtom) och jag tycker det är fult med (vita) A4 papper i portarna.

Dels för att jag vill, om inte annat så för känslans skull. :)

- Men byt då till styvare svarta A4 papper då; säger nån kanske?

Tja, det skulle kanske fungera men jag vill inte! Jag ser A4-modden helt och hållet som en provisorisk lösning.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-17 13:28

På den gamla goda tiden så försökte en god vän att byta röret på sina oa51, och det slutade med näst intill demolering av högtalarna. Mellanväggen gick hårt åt. En möjlig lösning vore att göra en jämfört med basporten större anslutningsterminal som man kan dra ut röret genom. Vill du inte förstöra högtalarna så skulle jag starkt rekommendera att använda tunnare pappark, har funkat prima för mig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-17 13:38

Vee-Eight skrev:På den gamla goda tiden så försökte en god vän att byta röret på sina oa51, och det slutade med näst intill demolering av högtalarna. Mellanväggen gick hårt åt.

Varför det, sitter röret verkligen fast i mellanväggen då, eller finns det något som sitter fast på röret innanför mellanväggen?

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-17 14:22

Det svåra är att få dit det nya röret utan att förstöra mellanväggen eller röret.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-17 14:44

Att förlänga röret är det endast rekommendabelt till 18W/8545? Finns det anledning att mecka med röret till det föregående elementet 8542?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-17 14:59

bassman skrev:Att förlänga röret är det endast rekommendabelt till 18W/8545? Finns det anledning att mecka med röret till det föregående elementet 8542?

Nej. Röret är ju avstämt för 8542:an. Men att testa ned annan avstämning kan man ju alltid göra.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-17 15:07

Även med 8542 ville Stig göra avstämningen lägre än vad den var från början. Det var efter erfarenheterna med OA-52.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-17 15:13

Hmmmmm.. :?

Hur illa skulle det vara för konstruktionen att göra de två nedre hålen i mellanväggen till ett hål, alltså att helt ta bort det material som skiljer hålen åt? Det borde gå ganska enkelt med en dreml? :?

Då borde det inte vara så svårt att få in röret.

Vee-eight:
Vet du om det var svårt att ta bort röret från ytterväggen?

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-17 16:28

Kristian:

Nej, vet inte.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-17 16:34

Med tanke på hur det ser ut i porten och hur välbyggd hela lådan är så sitter säkert röret som f*n, -kan jag tänka.

Man skulle konstruera en teleskopvariant, eller varför inte en uppblåsbar :)

Densen

Inläggav Densen » 2010-03-17 18:52

Hej Kristian. Jag håller på att avFaktisktisera mig så detta är ett undantagsinlägg från min sida, sannolikt det sista.
Tyckte att jag kunde dela med mig av min erfarenhet i varje fall, om än mitt tillvägagångssätt inte var det bästa. Men det är ju resultatet som räknas, och där finner jag inga problem. Så någon patentlösning har jag inte.

Jag lyckades inte få i de längre rören utan att knäcka dem i inre änden.
Fick sedan efter bästa förmåga forma ut änden inifrån från yttre änden, med i mitt fall en rundstav. Det var lite meckigt i.o.m. att det var svårt att få till ordentligt med brytkraft med att hantera ett löst rör, för att bryta upp det veckade till rund form, men jag lyckades bra med det till slut. För att få loss rören så tog jag tog helt enkelt bara tag i rören och
vred och lirkade tills de släppte. Jag fick jag loss mina hela, då limmet var ganska så sprött. Men visst fick jag ta i. Men nu har ju jag ganska brett mellan armarna och små händer så den kombinationen fungerade. Annars är det väl bara att göra åverkan på dem. Vill man offra den yttersta faneren som täcker rörets kant så kan man ju ta upp hålet och föra in dem den vägen, och kanske fasa av dem snyggt mot det upptagna hålets större diameter. Lite svårt är det att få papperet snyggt vid fasning bara. Jag testade det på de gamla rören men det blev inte så bra, utan då skall man nog ha plaströr eller så. Kanske kan det fungera om man omväxlande lackar och slipar röret.

Lycka till!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-03-17 21:28

Varför inte bara tillverka en förlängningsbit till röret som man låter sin fru eller något av sina barn (ja man måste ha små händer för att ta sig igenom mellanväggen) montera i änden på orginalröret..

-eller oxå kör man med basmoduler och pluggar porten.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

jansch

Inläggav jansch » 2010-03-17 21:38

Men DENSEN..... Varför det sista inlägget?

Har du fått "stryk" av någon med elakakommentarer i detta forum? ....Eller har du helt enkelt tappat livsgnistan? Har du inte förstått vad livet går ut på - att livet centreras och koncentreras mellan 20 och 20 KHz? (Ok då, sådär 13kHz om du är i "mogen ålder" såsom jag, OCH inte minst om man har MT24 som diskanter)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-03-17 21:41

Man kan förlänga röret utanför lådan. Blir det bra så spelar väl det estetiska ingen roll eller....funktion går alltid före form!

/krister

Som är nybliven ägare till Denon 2105 :D

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-17 21:49

Tack för alla tips så här långt! Mycket matnyttigt! :)

Ett speciellt tack till Densen för att du gjorde ett undantag, tråkigt att du avser lämna oss här på faktiskt. :( Hoppas att du ändrar dig.

Jag har ännu inte tagit några beslut om "vilken väg" jag ska välja, så om det finns fler som har erfarenheter eller ideér i ämnet så tveka inte, shoot! :)

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-17 22:05

Renobo skrev:

Som är nybliven ägare till Denon 2105 :D

Nä men kompis GRATTIS :) Så då får jag snart lyssna av din basmodul..!

Sorry Kristian för OT!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-18 09:46

utan att ha gjort detta (på en högtalare) och bara om man kan tåla en skarv:

-bort med gamla röret

-kapa nya röret så att långa delen går att få in, med så rakt snitt som möjligt
-lirka in långa delen i mellanväggen
-montera korta delen i högtalarväggen
-sätt ihop delarna med äkta gaffatejp, ett runt föremål av exakt storlek intryckt i röret kan användas som stöd vid skarvning..

då skarven hamnar nära porten är den lätt att göra, och om du väljer att stoppa in en stödhylsa i röret för att underlätta skarvningen, blir den lätt att få ut sen.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-18 13:46

Sedär - ytterligare ett tänkvärt alternativ -tack "slockna" :)

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-18 13:51

Skulle fortfarande vilja veta om det skulle inverka menligt på konstruktionen att göra de två nedre hålen i mellanväggen till ett hål, alltså att helt ta bort det material som skiljer hålen åt?
Det borde gå ganska enkelt med en dreml eller ett bågfilsblad, japansåg eller dylikt.

Är hålen på något sätt "avstämda" för att ge ett visst flödesmotstånd, eller är det enbart dämpmaterialet som sköter den biten? :?

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-18 13:57

Kristian skrev:Skulle fortfarande vilja veta om det skulle inverka menligt på konstruktionen att göra de två nedre hålen i mellanväggen till ett hål, alltså att helt ta bort det material som skiljer hålen åt?
Det borde gå ganska enkelt med en dreml eller ett bågfilsblad, japansåg eller dylikt.

Är hålen på något sätt "avstämda" för att ge ett visst flödesmotstånd, eller är det enbart dämpmaterialet som sköter den biten? :?

/ K

Enbart dämpmaterialet sköter den biten. Men varför vill du göra hålet större? Skall du ha port med större diameter?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-03-18 14:14

för att kunna lirka in en längre port av samma diameter.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-18 14:24

Är det så att gaveln är försänkt för porten från insidan, så att man måste montera röret inifrån?

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-18 15:16

paa skrev:Är det så att gaveln är försänkt för porten från insidan, så att man måste montera röret inifrån?

Så är det.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-18 15:32

petersteindl skrev:
Kristian skrev:Skulle fortfarande vilja veta om det skulle inverka menligt på konstruktionen att göra de två nedre hålen i mellanväggen till ett hål, alltså att helt ta bort det material som skiljer hålen åt?

/ K

Enbart dämpmaterialet sköter den biten. Men varför vill du göra hålet större? Skall du ha port med större diameter?

MvH
Peter

Hej Peter!

Som Stefan skrev så vill jag få in en längre basport, helt enkelt en fullvärdig "A4-modifiering" (den nya porten är lika lång som ett A4 är högt).

1. Ok, så mellanväggen finns enbart för att staga lådan samt för att hålla dämpmaterialet på plats.

2. Hålen i mellanväggen finns för att låta luften strömma tillräckligt fritt till basportens inre mynning.

3. Då kan man kanske anta att lite extra hålarea inte inverkar menligt på konstruktionen så länge man inte tar bort så mycket att mellanväggens stagande funktion påverkas? :?

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-18 19:45

Hej Kristian

Exakt hur många cm längre hade du tänkt göra porten?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-18 22:08

petersteindl skrev:Hej Kristian

Exakt hur många cm längre hade du tänkt göra porten?

MvH
Peter

Orginalporten är totalt 24cm.

Det nya röret är 29,7cm, därpå bygger lådan ytterligare 3mm vilket ger 30cm.

- alltså en förlängning med 6cm.

Just nu spelar jag med ett A4-arks längd alltså 29,7cm.

Hmmmmmm... har för mig att IÖ har rekommenderat en förlängning med 5cm, den centimetern kan ju ev göra saken aningens enklare.

Svaret på din fråga blir alltså (än så länge) 5 eller 6cm. :?

Personligen tycker jag att basen är fast och artikulerad som det låter idag, men jag måste erkänna att jag inte testat några mellanvarianter. Vilka problem kan man få om man förlänger 6cm istället för 5 ? :?

/ K
Livsnjutare

jansch

Inläggav jansch » 2010-03-18 22:45

Skillnaden i praktiken om du har 30 eller 29 cm rör borde vara mindre än 1 Hz, knappast något att "bråka om".
Högtalarelementets tolerans, lufttryck, dämpmateríal(tolerans på mängd), etc gör ju att det inte finns ett exakt mått som stämmer på alla högtalarlådor även om de fysiska måtten är exakt lika.

Någon som har exakta mått kan väl kolla med Basta simulering.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-18 23:50

Om jag inte minns fel så pratade Stig Carlsson själv om en förlängning med 4 cm. Ingvars 5 cm verkar vara helt ok, men frågan är om inte 6 cm är "just a triffle" för långt? Jag vet inte, men jag skulle i så fall ta 4,59 cm 8) :mrgreen: Skämt åsido, jag vet inte om det spelar betydelse. Kör hårt, livet e kort :roll: :)

MvH
Peter

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati