OA50.XLR - nu med filter!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

OA50.XLR - nu med filter!

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 18:10

En byggtråd på Carlsson-forat? Ja, ibland får man tvinga sig själv till lite action. Så medans mina OA5 står hos lackeraren får vi väl ta tag i nästa garageprojekt.

De här burkarna köptes våren 2008 som 50.0 original - orörda med trasiga basar och diskanter med hörbar dist!

Basarna (SC165.3) kantades om enligt Stefans eminenta anvisningar i skumkantsbytartråden och såldes därefter till behövande. Diskanterna åkte i bingen. Kvar fanns två lådor i svart vinyl som blev föremål för renovering. Det var då, sommaren 2008:

Bild

Dags att höja ett varningens finger! Att renovera högtalare kan vara riskabelt. Man kan inte vara nog försiktig med farliga verktyg. Brytknivar t.ex, med nya blad. Aj, aj, aj...

Bild

Men efter svärmors omplåstring fullföljdes avklädnaden och kvar blev två nakna OA50:

Bild

Sen tog sommaren slut och lådorna fick ta köbricka i snickerifabriken. Som många vet har jag ägnat de två senaste åren åt en del andra "uppgraderingar" i ljudrummet 8).
Senast redigerad av Kalejdokom 2015-01-03 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 18:38

Så, idag har jag dragit igång projektet på nytt. Jag tänker mig alltså inte bara en renovering, utan en total make over.

Först ut blir en liten låda, tillyxad i 19 mm MDF:

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-07-08 18:49

MER! :P Vi vill se fortsättningen! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 19:42

Ja, det lär inte bli några OB50! Trådtiteln ger en hint om vad det handlar om :idea:. Känsliga personer varnas!

Men nu ska det visst lagas lite köttfärsgratäng så verksta'n får stänga för idag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-09 19:12

Nu har lådan fått lite ombonad dämpning med Isover och en sarg med invändiga lister. På gaveln har jag fräst ur för en ny terminal:

Bild

Och om någon har undrat hur en OA50 ser ut inuti, så kommer svaret här, efter att helt brutalt ha sågat upp halva lådan underifrån:

Bild

Man kan förundras över hur stabilt byggda dessa lådor är; 22 mm spånskiva runt om, 30 mm MDF i baffeln och 19 mm stagning som delar lådan i två kaviteter (med tre cirkulära hål emellan). Den inre kammaren är fylld med stenull. Där mynnar också basreflexröret som är 58x210 mm.

Och vad gör vi nu med detta? Jo vi ställer förstås den uppsågade OA50 ovanpå den nya lådan och...

Tada! Vi har fått en OA50.XL:

Bild

Den nya lådan får en bruttovolym på 37 liter (jmf OA50 original på ca 20 liter). Och varför gör jag då detta? Jo, för att se hur bra det kan bli med följande element:

Bild

Mina absoluta favvo-basar; Scanspeak Revelator (därav namnet OA50.XLR, där R alltså står för Revelator :D), här i en lite ovanlig modell, 18S, som anger att den är magnetiskt skärmad. På pappret skiljer den sig endast marginellt mot 18W. Jag har förstås redan testat den i OA50 originallåda med mycket positivt resultat. Troel Gravesen tycker dock att den presterar optimalt i 33 liter, varför jag alltså tagit till detta drastiska grepp, att helt enkelt öka volymen på lådan.

För att få plats med den lite djupare basen har jag även fått fräsa till en distansring i MDF, á la OA51.

Carlsson-fundamentalister lär väl bäva och vad Stig tycker kan vi bara spekulera om... Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker. Baffelhöjden blir väl helt ok men jag har lite svårt att köpa den rektangulära formen på lådan; den känns liksom fel. Jag tycker nog formen på 60/70-talarna är mer tilltalande.

Diskanten är en SS 2905-950000, men den får egentligen inte plats under gallret. Kanske att jag byter till något mer passande. Förslag?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-09 20:46

Utomordentligt läckert! Keep us updated! :)

Kalejdokom skrev:... Carlsson-fundamentalister lär väl bäva och vad Stig tycker kan vi bara spekulera om... Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker.

Projekt kan ta olika vägar:

* Konservering. Att bevara. Ofta i så ursprungligt skick som möjligt. Inte läge att byta till moderna komponenter, måla om eller limma med moderna lim...

* Restaurering. Att återställa. Byta trasiga skumkanter, lägga på ny fanér...

* Renovering. Att förnya. Byta högtalarelement mot några med andra egenskaper, och som här, ändra lådvolym mm...

Finns fler?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 21:01

* Återvinna

* Kompostera
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-09 21:08

Ett sätt till enligt samma terminologi

Augmentering:

Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52 (sedan 1994 då jag uppgraderade dem till något liknande OA52.2 som kom ett par år senare) alternativt OA52.LE, jag har två par, men kommer att experimentera vidare med .LE för de är i mina (och andras) öron klart sämre än mina .2.

Bild

Lite om mina OB52-byggen finns i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=
men jag upptäcker skamset att jag inte har samlat länkar till mina utspridda inlägg om subwooferbygge i diverse trådar under Carlsson Illuminati och DIY-forum.

Lycka till Kalejdokom,
det är ett mycket intressant projekt du håller på med!

Edit: såg att jag tappat ett r
Senast redigerad av lennartj 2010-07-09 22:54, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-09 22:19

lennartj skrev:Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52...
...
Lycka till Kalejdokom,

Oh så läckra! 8)

OA50.XLR blir en hit dom också!

(aaaaaavundsjuk! :evil: :) :) )

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-10 01:19

Din barbar! Skicka dom norrut om det inte funkar :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 10:05

bassman skrev:Din barbar!

Kalejdokom skrev:Känsliga personer varnas!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-10 10:18

Kalejdokom skrev:
bassman skrev:Din barbar!

Kalejdokom skrev:Känsliga personer varnas!

:lol: 8) Kör hårt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-10 11:01

Kalejdokom skrev:Man kan förundras över hur stabilt byggda dessa lådor är; 22 mm spånskiva runt om, 30 mm MDF i baffeln och 19 mm stagning som delar lådan i två kaviteter (med tre cirkulära hål emellan).

Tidigare högtalare från Carlsson var ju byggda i mycket tunnare material, med ordentlig uppstagning. Och OA51 som konstruerades alldeles före OA50 och 51 hade ju bara 16 mm väggtjocklek. Det är nästan så man undrar om inte Stig Carlsson råkat ut för en trendfluga med dessa tjocka höljen? Eller hade han kommit på att det var för tunnt material i OA51 när allt kom omkring?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 11:58

Han kanske gjorde en felbeställning och plötsligt hade en pall med 22 mm spån istället för 12 mm i snickeriet !?

I vilket fall är det en viss känsla att lyfta en sådan liten låda, utan element och galler - och ändå få lite känning i biceps när man kommit runt huset in under altanen... (fast det säger kanske mer om min fysiska utrustning, än om Stigs konstruktioner).

Mina OA5 som är på lackering just nu var ju byggda i bara 10 mm spånskiva, men med en del invändiga lister. Kanske är det en myt om den totalt dämpade lådans förträfflighet. En "tunnare" lådkonstruktion kanske kan bidra till förstärkning i vissa register, men då är det väl kritiskt hur den är dimensionerad (så att "rätt" frekvenser förstärks).

Det där är iofs bara filosoferande helt utan empirisk underbyggnad. Bra låter dom i alla fall, mina OA5 i 10 mm spånskiva :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 13:11

Gamla skruvhål och genomföringar för banankontakter spacklas igen och slipas:

Bild

Distansringar centreras, förborras och limmas på plats:

Bild

Så kommer vi till point of no return; botten och topp placeras med precision och fixeras med lim och knektar:

Bild

Hm.... fick just lite kalla kårar... Jag minns att jag funderat en del på avstämningen, nu när lådan ökar i storlek. Jag har tidigare räknat ut att med befintligt rör landar avstämningen på ca 28Hz (=Fs). Frågan är om det blir för lågt? Troels kom fram till att 33 Hz verkade optimalt.

Nu lär det i alla fall bli svårt att komma åt det röret... :oops:. Enda möjligheten att få upp avstämningen blir väl i så fall att montera ett rör till, t.ex. bredvid terminalen. Ett likadant rör (58x210) till ger enligt beräkning en avstämning på ca 40Hz. Frågan är hur man räknar med två olika långa rör? Någon?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 13:17

En snabb koll på avstämningen enligt WinISD, ser ju ändå rätt ok ut med det befintliga röret:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 14:15

Och en snabb koll på avstämningen enligt verkligheten, ser ju också rätt ok ut med det befintliga röret :D:

Bild

Kan det vara tendens till baffelsteg som sticker upp något runt 600Hz och 2kHz?

Mätning gjord på en bänk mitt i garaget med garageporten helt öppen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-10 14:32

Kalejdokom skrev:Och en snabb koll på avstämningen enligt verkligheten, ser ju också rätt ok ut med det befintliga röret :D:

Bild

Kan det vara tendens till baffelsteg som sticker upp något runt 600Hz och 2kHz?

Mätning gjord på en bänk mitt i garaget med garageporten helt öppen.

Hej kalejdokom. Om mikrofonen är så där nära membranet så är det nog att räknas som du mäter utan influens från baffel. Om mikrofonen är 0,5 - 1 meter bort så ser du den närmaste omgivningens influens bättre. Jag tycker dina högtalare ser fina ut :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 15:17

petersteindl skrev:Jag tycker dina högtalare ser fina ut :)

Tack! Det är skönt att höra, fastän det mest bara är rå spånskiva, slarvigt överspacklade skavanker och provisoriskt monterade komponenter, än så länge.

Varje självbyggare har väl en inre bild av hur det en dag kommer att se ut; när färgen torkat, de svarta insexskruvarna dragits åt med momentnyckel, omsorgsfullt uträknade och monterade filter anslutits, fanéren oljats och putsats en sista gång, de nedfrästa SD-fötterna vilar mot parketten och kablaget terminerats på bästa sett.

Utan den bilden under ögonlocken vet jag inte om jag orkat med alla vedermödor som kantar vägen mot målet; välljud och skönhet i harmoni!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 17:25

Vad gör man nu åt midjan som avslöjar skarven mellan övre och undre lådan:

Bild

Jo, man går till brädgår'n fem minuter före stängning på freda'n och lägger upp en smyglist på disken och ber dom ta vägen runt snickerisågen innan "vi tar helg". Resultatet blir en 6x10mm list som jag fyller i spåret med:

Bild

Därefter bredspackling för senare maskinslipning:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 17:38

Ja, att dölja skarven är ett sätt.
Jag ser min som en design-feature som lättar upp det klossiga intrycket och har faktiskt gjort "den lätte" och dragit eltejp som döljer SD-fötterna mellan mina OA52 och OB52.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 17:55

Men du har väl delade system? Jag vill att mina lådor ska ge intrycket av att vara en homogen låda. Vi får se när det blir klart hur det tar sig ut :).

-----
Förlåt igen, Lennart, att jag var dum i tråden om SD-fötter :oops:. Ibland vill man bara vara rolig och så blir det inte kul!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 21:51

Ja, jag har delade system, så det hade varit osmart att bygga ihop lådorna även om det naturligtvis är möjligt.
Smaken är ju olika, men jag är lite orolig att din lådor kommer att se klunsiga ut om du lackar dem, men med ett snyggt fanér med livfull ådring kan du säkert lura ögat.
Å andra sidan kanske en stereobänk i samma lack som högtalarna är grejen som "gör det".
Å tredje sidan, låter de toppen är väl huvudmålet uppfyllt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 22:10

Det blir fanér :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-11 21:46

Idag har det inte hänt så mycket mer än att bafflarna fått lite ny svart färg:

Bild

Jag har även surfat runt lite på Europe Audio i jakten på en diskant som kan passa under gallret (mina SS2195 är för stora). Jag fastnade för en Vifa XT25SC-90/04 á 129 kr 8O:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7745

Jag har fyra st XT25TG-30/04 i mina dipoler och dom är fantastiskt bra. Dessa borde vara i princip samma fast med mindre platta. Men 129 kr?

I morgon bär det iväg på en veckas semesterresa... det blir alltså lite siesta i tråden - passa på och njut av den sköna svenska sommaren!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-07-11 23:18

lennartj skrev:Ett sätt till enligt samma terminologi

Augmentering:

Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52 (sedan 1994 då jag uppgraderade dem till något liknande OA52.2 som kom ett par år senare) alternativt OA52.LE, jag har två par, men kommer att experimentera vidare med .LE för de är i mina (och andras) öron klart sämre än mina .2.

Bild

Lite om mina OB52-byggen finns i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=
men jag upptäcker skamset att jag inte har samlat länkar till mina utspridda inlägg om subwooferbygge i diverse trådar under Carlsson Illuminati och DIY-forum.

Lycka till Kalejdokom,

Edit: såg att jag tappat ett r

Vad är det som skiljer dina ob52 mot den alternativa lådan i naqrefs tråd om bremen tiorna? mao hur den var tänkt att användas från början.
25-27l sluten är väl det du har med?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 778#511778

Alternativ dimensionering
Det går att göra lådan mindre och sluten. Peter Steindl rekommenderar 25 liter per element. Det man får offra då är att man tappar lågbasförmåga och/eller känlighet i lägsta basen. Detta kan man kompencera genom att använda mer effekt och en aktiv equalisering av den lägsta basen (också känt som Linkwitz-transform). Detta är gjort från fabrik för SMS-systemet på ett mycket förtjänstfullt sätt och då kan bassystemet klara extremt låga frekvenser. Men om man inte vet hur man ska göra detta så är det enklare att gå på basreflexlådan som jag har dimensionerat.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-11 23:58

Jag gick på Peters dimensionering (27 l volym, elementet ej inräknat) och köpte ino cr80s+infra delningsfilter gör att komma till skott.
De som försökt spara pengar på att knåpa ihop delningsfilter själva med korrekt eq är inte i mål ännu, så vitt jag vet.
De som är igång med slutna lådor och eq är välkomna att rätta mig.
Mina är igång sedan ett och ett halvt år.
Obs, jag har fyra lådor som omringar lyssningsplatsen för jämnare frekvensgång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-13 17:06

Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-13 18:19

kodapa skrev:Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)

Kan inget annat än att hålla med!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-16 00:44

kodapa skrev:Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)

Carlsson Illuminati skrev:"Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik."

:)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-19 18:05

Så var det det där med diskanterna. Jag har ju ett par Scanspeak som jag gärna vill använda, men dom får alltså inte plats under gallret:

Bild

Tidigare har jag mekat med nya frontplattor i MDF, men det blev inte bra. Så vad gör man?

Jo, skruvar loss frontplattan...

Bild

...och sätter den i skruvstädet och går loss med bågfilen (plattan är i aluminium, så det går rätt så lätt):

Bild

På med plattan igen, och vi har en diskant som nu får plats under gallret:

Bild

Återstår att måla lite svart färg på den sågade kanten och fila ur lite på baffeln för att matcha monteringen i lådan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-21 09:13

Jag funderar lite på hur mycket delningsfilter som behövs till de här lådorna. Jag använder ju samma element i mina tidigare byggen och där verkade elementen vara mycket linjära i frekvensgång/SPL. I OA50 original är det ju ett enkelt 6dB filter helt utan andra "korrigeringar".

Min fundering gäller främst om man behöver göra någon kompensation för baffelsteget? Hur ska man i så fall beräkna det? Kan man lägga in formen på basbaffeln i Edge?

Bild

I den färdiga högtalaren tillkommer ju dessutom dämpmaterial på sidorna och på toppbaffeln.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 16:42

Det har stått still ett par veckor nu. Men idag var jag förbi Optimera och fick med mig 2 m2 bokfanér hem :):

Bild

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-04 18:36

Yes! På med faneret bara! Byggtrådar är så mumma att följa! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 21:28

Har börjat jobba denna vecka (efter en behaglig semester) och till helgen ska jag gifta bort min brorsdotter, så tyvärr lär det dröja lite innan det bli någon action.

Lådorna är inte slipade heller, efter spackling av skarven. Förutsätter en dag med uppehållsväder och helst med bortresta grannar (eftersom slipningen måste göras utomhus).

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-04 22:07

Snygg kapning av diskanterna! Väntar med spänning på hur de ser ut monterade.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-09 13:35

Kalejdokom skrev:Det har stått still ett par veckor nu. Men idag var jag förbi Optimera och fick med mig 2 m2 bokfanér hem :):

vilken optimera har faner?

sist jag var där och kollade stirrade de på mig som om jag hade gröna öron och stora svarta ögon. det var iofs i malmö...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-09 19:17

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 17:28

Äntligen en lördag med uppehållsväder efter en ruggig period med påminnelse om att hösten står bakom knuten och lurar...

Snabbt upp med garageporten och på med snickarshortsen. Efter en timma av dammigt spackelslipande blev det dags att börja fanéra!

Då och då dyker det upp nya trådar om fanéring och olika metoder har diskuterats över tiden. Det här är mitt tredje fanéringsprojekt så jag tänkte passa på att ge min version av hur jag lyckas (får vi hoppas!) att få till ett bra resultat. Andra må tycka att "deras" sätt är bäst - jag jämför inte med någon, utan delger bara min egen erfarenhet, om det kanske kan vara till någon glädje för den som är intresserad.

Först klipper jag till alla fanérbitar med en vanlig sax. Jag gör bitarna så att jag får 1 cm utfall runt om när fanéret appliceras på lådan. Använder man större utstickande bitar blir det svårt att hantera lådan vid efterbehandling med risk att få sprickor som flisar upp kanterna.

Jag börjar sedan med att tejpa fast fanéret på en MDF-skiva och kleta på ordentligt med lim - jag använder vanligt vitt trälim:

Bild

Att få till ett jämnt och heltäckande lager med lim är en förutsättning för ett lyckat resultat. Jag använder en räfflad spackelspade (typ som för kakelsättning eller mattläggning). Det får inte fattas en gnutta lim någonstans, särskilt inte längs kanterna:

Bild

Jag lägger högtalaren på plats och kontrollerar noga att fanéret sticker ut lika mycket runt om. Därefter samma procedur med limpåstrykning på motsatta sidan:

Bild

Motsvarande fanér placeras ovanpå lådan:

Bild

Mellan fanéret och MDF-skivan lägger jag ett bakplåtspapper för att hindra eventuellt limgenomslag att fästa i MDF:en. Det gäller att vara snabb för fanéret krullar sig så snart det bli fuktigt av limmet:

Bild

En MDF läggs ovanpå och jag drar åt så många tvingar jag har att tillgå. I början fäster jag tvingarna längst ut i hörnen och längs kanterna. Efter ca 30 minuter flyttar jag in tvingarna mer mot mitten av sidorna för att undvika blåsbildning om limmet inte skulle ta ordentligt:

Bild

För att ytterligare gardera mig mot glipande faner längs kanterna tar jag lim på ett finger och drar längs kanterna mellan fanéret och lådan så att det verkligen fäster överallt:

Bild

Efter ett par timmar är det ganska riskfritt att släppa på trycket och jämna till kanterna. Till detta använder jag ett mellangrovt slippapper, en slipklots, en skitvass brytkniv och en vinkelhake:

Bild

Fördelen med att ha kletat på lim på i princip hela fanérbiten gör att den inte spricker så lätt när jag nu kantskär de utstickande delarna. Jag lägger vinkelhaken längs sidan på högtalaren och skär med kniven tätt emot. Det ger en rest på ca 1 mm att slipa bort med sandpappret. Tänk på att alltid stryka sandpappret vinkelrät från den fanérade sidan mot de sidorna som ännu inte fanérats (för att ungå risk att dra upp flisor ur fanéret).

Idag gick det riktigt bra :). Här har jag slipat kanterna och skurit ur hålet för terminalen:

Bild

Här är kanten upp mot baffeln på ovansidan, lite klisterrester skrapas lätt bort med kniven:

Bild

Därefter blev det dags att börja med de övriga två sidorna. För att skydda fanéren från lim och senare kantslipning tejpar jag med bred maskeringstejp längs de fanérade sidorna:

Bild

Därefter upprepas proceduren med att limma fanéren samt skära och slipa kanterna. Men det blir senare ikväll. Detta var allt för nu!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-28 17:39

Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 17:48

Nattlorden skrev:Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:

Det där är andra sidan av högtalaren - jag limmar inte både på fanéret och lådan!

Det var bara enklast att börja med att stryka lim på första fanéret och lägga lådan på fanéret. På andra sidan var det enklast att först limma på lådan och därefter lägga på fanéret!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-08-28 20:14

Ja fan det är bara att lyfta på hatten, du är verkligen en god hantverkare.!

Det där kommer att bli jättebra!!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 21:29

Ja, jättebra blev det :). Fanéringen alltså... Hur det kommer att låta återstår att se (eller höra).

Så här blev lådorna i alla fall:

Bild

Särskilt nöjd blev jag med hörnen, det går verkligen inte att se i vilken ordning fanéren är ditsatta:

Bild

Och här en första posering i v-rummet på SD-fötter och med originalgallret på. Ännu återstår en finslipning och olja, men det lär väl inte försämra resultatet 8):

Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-08-28 21:40

Skitsnygg! :D

Ser ju ut som en OA60 ju :)

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

niclas

Inläggav niclas » 2010-08-28 21:45

Ser oerhört bra ut! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 21:57

avr7000 skrev:Ser ju ut som en OA60 ju :) Stefan

Det där är väl ingen OA60! Vad är det för specialare? Själv har jag ägt ett par OA58.2...

Kanske dags för ett Carlsson NOT - forum :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-28 22:38

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:

Det där är andra sidan av högtalaren - jag limmar inte både på fanéret och lådan!

Ok, då missförstod jag helt enkelt vad "motsatta sidan" avsåg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-08-29 13:30

Kalejdokom skrev:
avr7000 skrev:Ser ju ut som en OA60 ju :) Stefan

Det där är väl ingen OA60! Vad är det för specialare? Själv har jag ägt ett par OA58.2...

Kanske dags för ett Carlsson NOT - forum :).

Det är ju den riktiga OA60 :), som drogs tillbaka och inte kom till försäljning p g a problem med dist i baselementet i denna applikation.

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-29 14:39

Varför bytte man inte element då? Det hade säkert blivit en hit - en OA50 med högre body 8). Riktigt snitsigt med det avfasade hörnet och vinklade huven. Gillar vinklar!

Jag trodde att OA60 skulle bli närmast identisk med OA58. Dom trivdes aldrig hemma hos mig, men OA60 hade säkert fått stå kvar.

Nu går vi ner i garaget och gör klart låda nr 2. Snart dags att montera i elementen oxo...

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-29 18:46

Kalejdokom skrev:...

Jag trodde att OA60 skulle bli närmast identisk med OA58. Dom trivdes aldrig hemma hos mig, men OA60 hade säkert fått stå kvar.

...

Det här var väl en liten del i Larsen/SSC-grälet. SSC ville kalla den "nya" OA58 för OA60, medan Larsen körde på OA58.II, eller hur det nu var. Det fanns ju redan en OA60, i form av ovastående prototyp, därav förvirringen.

Eller hur det nu var. Ursäkta OT. Dina högtalare är ljuvligt fina, by the way! Är gruvligt imponerad.

/G

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-29 21:21

Alltid lite vemodigt med söndagskvällar, men den här helgen har jag faktiskt kommit en bit med de här juvelerna. Tack för alla uppmuntrande ord längs vägen - kul att få lite kredit när man lagt energi på att få till det :).

I eftermiddags har jag i princip fått klart den första lådan, medans den andra fortfarande sitter i kläm för att få fanéret på plats.

Jag började med att dämpa väggarna direkt bakom baselementet. Här har det funnits många trådar om vad man bör välja för material och hur den skall sitta. Jag använder vanligt "täckjacksfoder" från Ljudia så får vi se hur det låter:

Bild

Därpå montering av terminal och element - äntligen börjar det likna en högtalare:

Bild

Och så här ser det ut från sidan med distansringen för basen:

Bild

Men något fattas...? Ja, just det; dämppaneler enligt OA50 original. Dom ligger väl någonstans i garaget...

Bild

Men vänta lite... fattas det inte något mer? Jo, just det; filten runt diskanten. Var har jag lagt dom nu då? Efter lite letande dök dom upp, men passar förstås inte på dessa diskanter. Ett hål för den lite större magneten saknas:

Bild

Så var alla ascessoarer på plats! Det som saknas här på baksidan är filtret, som ska sitta under filten:

Bild

Och här en vy från framsidan, med filten på plats. Snart är det dags att koppla kräm på och börja mäte lite 8). Pulsen stiger så långsamt...

Bild

Vy från baksidan med terminalen på gaveln:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 06:54

Den ser väldigt "rätt" ut, hoppas den spelar lika bra.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-08-30 09:57

Nattlorden skrev:Den ser väldigt "rätt" ut, hoppas den spelar lika bra.

Ja, den skäms verkligen inte för sig, på ett mycket bra sätt. :)
Jag tycker att jämförelsen mellan denna skapelse och ett par vanliga OA50, är lite som skillnaden mellan OA116 och OA12. Förvisso är OA116 större, men den skäms inte för sig och är vacker i sig själv, precis som den här högtalaren är. I fallet med OA116 gör det att den i mitt tycke är mycket mer lätt att placera i ett rum, än OA12, som inte har samma självklara utseendemässiga pondus, trots att den tar upp ganska mycket plats, den med. Big is beautiful!

Återigen, tjusigt! På alla sätt!

/G

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:05

Tack för alla glada tillrop!

Jag har hela tiden, sedan jag fick idén till det här "make over"-projektet, känt mig tudelad i den estetiska frågan. Som jag sagt tidigare är jag mer tilltalad av proportionerna på Carlsson's/Sonab's 60-/70-talsmodeller, där de ställs upp "med rätt sida" mot väggen. OA50 står med långsidan mot väggen och det känns fel på något sätt.

MEN... nu när fanéret kommit på plats har dessa lådor fått en helt annan karaktär. Kropp och proportioner inger respekt och pondus. Och vikten säger också lite om att det är en högtalare som spelar i tungviktsklass!

Problemet är bara att jag verkligen inte har någon plats för dom - jag har redan högtalare så det räcker :evil:. Avvaktar lyssningsintrycken...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 15:15

Annonsvarning! 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:29

No worry - NOT for sale!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 15:33

Tja, då återstår bara att du nyttjar taket... Häng upp en fåtölj med trepunktsbälte så du kan lyssna också.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-30 15:44

Får säga att det ser riktigt fett ut.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:54

Nattlorden skrev:Tja, då återstår bara att du nyttjar taket...

Ja, efter att ha studerat Kalle Dussins YouTube-rulle, kan man ju överväga en takintegrerad vinsch för dynamisk möblering 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 17:36

En första närfältsmätning, för att lokalisera avstämningen: Den ser ut att ha hamnat lite lägre än beräknat, ca 23Hz:

Bild

Carlsson har ju haft framgång med underavstämda lådor tidigare så detta kanske kan funka, trots allt. Vad säger expertisen om för låg avstämning? Jag har läst att underavstämning ställer höga krav på drivern om det skall funka bra. Frågan är om dessa basar är "tillräckligt bra"?

Edit: postar fråga om portar på DIY-forat:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=39429

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-30 22:13

Instämmer med alla tidigare inlägg. Den ser "rätt" ut! Bra jobbat!

Väntar med spänning på lyssningsintrycken!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 23:05

Efter en snabb remiss i frågan om avstämning har premiärlyssningen tyvärr fått flyttats fram på obestämd tid :( .

Jag är övertygad om att avstämningen är för låg. Jag siktar på drygt 30Hz för att få en stabil respons ner till ca 40Hz. Jämför nuvarande avstämning (grön kurva) med önskad (gul) nedan:

Bild

Det blir alltså till att plugga originalporten och komplettera bottenlådan med en ny port. Jag har två 68mm Aeroportar liggandes. Frågan är bara om jag ska sätta porten bredvid terminalen eller på motstående sida? Jag är rätt känslig för det estetiska och eftersträvar symmetri i möjligaste mån. Aeroporten är rätt mycket större än terminalen.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-08-31 08:31

Har du med rumsbidraget i dina simuleringar? När jag simulerar med standard room gain i Basta ser det väldigt fint ut med en avstämning på 23 Hz.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 09:01

Nej, jag har inte Basta! och inte möjlighet att kompensera för rummet. Menar du att du simulerat med samma element?

Jag har mest sneglat på Troels Gravesens erfarenheter/rekommendation samt lyssnat lite på denna högtalare och jämfört med mina andra som har mer respons i botten.

Sen vill jag ju gärna ha möjlighet att testa olika avstämning för att se om det blir någon reell skillnad. Inte förrän jag vet kan jag slå mig till ro, även om det skulle visa sig att bästa avstämning ändå landar på 23 Hz. Best is enough for me! 8)

PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-08-31 12:24

Kalejdokom skrev:Nej, jag har inte Basta! och inte möjlighet att kompensera för rummet. Menar du att du simulerat med samma element?

Jag har mest sneglat på Troels Gravesens erfarenheter/rekommendation samt lyssnat lite på denna högtalare och jämfört med mina andra som har mer respons i botten.

Sen vill jag ju gärna ha möjlighet att testa olika avstämning för att se om det blir någon reell skillnad. Inte förrän jag vet kan jag slå mig till ro, även om det skulle visa sig att bästa avstämning ändå landar på 23 Hz. Best is enough for me! 8)

PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...

Jag simulerade på det oskärmade elementet och fick väldigt likt resultat som dig.
När jag slår på rumsbidraget ser det dock betydligt bättre ut med den lägre avstämningen.
Jag skulle avvakta med avstämningen (varför röra i något som kanske funkar) tills du mätt upp högtalarna bättre.

Användarvisningsbild
steelth

Re: OA50.XLR - en byggtråd

Inläggav steelth » 2010-08-31 13:28

Kalejdokom skrev:Bild

Är det den svarta originalfolien du drar av? Var det bara att dra?

Jag har ett par svarta OA-50 jag vill ha vita och funderar på vad som är bästa sättet. Lämna in för vitfoliering? Rolla själv? Lämna in för lackning?

Riva bort originalfolien kanske man ska göra oavsett...

Väldigt fina högtalare du byggt!
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 16:42

Ja, det var bara att dra av, men med lite hjälp av en vass brytkviv där klistret satt hårt. Se början av tråden där det framgår att jag slant och stack kniven i tummen - inte bra :oops:.

Ytan under folien var ganska ojämn (rå spånskiva med en del klister kvar) så det krävs ytspackling och finslipning om du tänker måla över. Annars är det rätt enkelt att fanéra 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 22:49

johaneriksson skrev:När jag simulerar med standard room gain i Basta ser det väldigt fint ut med en avstämning på 23 Hz.
...
Jag skulle avvakta med avstämningen (varför röra i något som kanske funkar) tills du mätt upp högtalarna bättre.

Kalejdokom skrev:PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...

Ja, vad ska man säga :) ? I kväll har jag ställt upp den första högtalaren (den andra står kvar i garaget utan drivers) på plats bredvid soffan, mot väggen, och efter bästa förmåga provat ut delningsfrekvens och nivåer med aktivt filter och lite försiktig dämpning av mellanregistret via min DEQ.

Och efter tre timmar med Rigmor Gustafsson och Jacques Loussier* (http://open.spotify.com/artist/5X0YG6DmrJm8moLjAF9l6f) är jag benägen att dra på smilbanden. Jag tror att det var ungefär detta jag förväntade mig. Men att en enda högtalare, i mono (nej förresten, bara vänster kanal!), kan övertyga så fullständigt och fylla upp hela rummet med välljud är imponerande! Eller som frugan uttryckte det efter en stunds lyssnande: "Hur många högtalare har du inkopplade nu?"

Nu blir det till att färdigställa höger medspelare och lyssna vidare. Sen blir utmaningen att omvandla den provisoriska riggen till ett permanent passivt filter, hur det nu ska gå till :roll:.

*) Loussier är en fransk jazzpianist som med sin trio tolkar de stora klassiska mästarna på ett alldeles eget sätt - det svänger något alldeles fantastiskt.se! Perfekt för att testa högtalare; hans livespelningar är fulla av detaljer, inte bara i musiken, utan även biljud från lokaler, kantslag på trummor, resonerande bassträngar etc...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 17:55

Kompletterar mina intryck med en grafisk visualisering av hur det ser ut vid test med rosa brus, jag har inte gjort några andra mätningar ännu:

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-01 18:44

Coolt!
Verkar vara ett fantastiskt lyckat bygge. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-01 19:56

Kalejdokom skrev:Efter en snabb remiss i frågan om avstämning har premiärlyssningen tyvärr fått flyttats fram på obestämd tid :( .

Jag är övertygad om att avstämningen är för låg. Jag siktar på drygt 30Hz för att få en stabil respons ner till ca 40Hz. Jämför nuvarande avstämning (grön kurva) med önskad (gul) nedan:

Bild

Det blir alltså till att plugga originalporten och komplettera bottenlådan med en ny port. Jag har två 68mm Aeroportar liggandes. Frågan är bara om jag ska sätta porten bredvid terminalen eller på motstående sida? Jag är rätt känslig för det estetiska och eftersträvar symmetri i möjligaste mån. Aeroporten är rätt mycket större än terminalen.

den där gulöa kurvan passar nog sämre till det basstöd som blir av att lådan är så nära angränsningsytorna (golv/vägg).
Det är ju ingen slump att lådan har den avstämning den har. Med den avstämning du funderar på kommer du få en puckel (mer än det redan är i simuleringen) området kring 50 Hz och mindre djup bas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 22:02

Kraniet skrev:Det är ju ingen slump att lådan har den avstämning den har.

Kanske har du missat hela grejen :roll: ? Det är inte en OA50 original, det handlar om. Jag har sågat upp botten och lagt till ca 17 liter genom att bygga en större låda. Så jag hade egentligen inte en susning om vad avstämningen skulle bli efter ombyggnaden.

Men nu är jag ju nöjd som det är, så det blir ingen ändring av :) !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 13:03

Idag strålar solen från en septemberklar himmel :). Läge för lite ytbehandling i det gröna...

Ett par strykningar med LIBERON Sidenmatt Finishing Oil ("För allt trä inomhus, även godkänd för användning på leksaker" - perfekt!). Efter behandling putsas ytan med "Trollull - very fine grade 000":

Bild

Ännu har jag bara ljud i ena lådan. Så småningom blir det väl stereo (...och dubbelt så bra 8) ).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 13:13

Snyggt jobbat :) Är övertygad om att jag skulle gilla ljudet i dina bättre än ett par i orginalutförande...Mvh...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 13:26

Ja, man kan väl säga att det är en viss skillnad mot original...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-09-05 15:59

Kalejdokom skrev:Ja, man kan väl säga att det är en viss skillnad mot original...

Det vore väldigt intressant om du utvecklade den ljudmässig skillnad lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 17:57

bassman skrev:Det vore väldigt intressant om du utvecklade den ljudmässig skillnad lite.

OA50 är ingen dålig högtalare! Jag har ett starkt minne från Ågrens HiFi i Göteborg från mitten av '80, när jag första gången hörde OA50 med "What a feeling"/Carola! Jag blev stående länge och lät mig imponeras... (hur kan man minnas sådant?? :roll:)

23 år senare:

Jag köpte dessa som orörda OA50.0 original, med trasiga skumkanter och 115DT26 - en diskant som lät riktigt illa! Så lite ironiskt kan man ju säga att de här exemplaren inte lät alls när jag fick dom i min ägo!

Basarna renoverade jag dock med nya skumkanter från Thokos och enligt Stefans förträffliga instruktioner här på forat. Jag har tidigare hört att 115DT26 var kända för ojämn kvalitet och båda två lät hörbart otrevligt. Så de åkte direkt i soptunnan, och basarna sålde jag till bättre behövande.

Det är alltså svårt att jämföra mina moddade ex med originalen. Jag labbade tidigare med lite olika diskanter innan jag bestämde mig för XLR-varianten. Min minnesbild säger mig att XLR spelar djupare men också med ett mer detaljerat mellanregister. Det skulle onekligen vara roligt att få göra en jämförelse med ett par OA50.0/.2/.LE vid tillfälle. Kanske DIY Gbg 2011??

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-09-05 18:25

Ahh jag förstår då att referensen mot original kan vara svår och missvisande. Kan tänka mig att du fått en något högre ljudbild att plussa på till dom kvalitativa ljudförbättringar dom nya elementen ger..

En intressant shoot out kan bli att jämföra mot en OA50.3 eller LE

Snyggt jobbat får man säga!

edit: tillägg

jansch

Inläggav jansch » 2010-09-05 22:52

Kalejdokom - Jag böjer i ödmjukhet min stolta nacke och konstaterar att du gjort ett fantastiskt fint jobb!!!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-08 23:12

jansch skrev:Kalejdokom - Jag böjer i ödmjukhet min stolta nacke och konstaterar att du gjort ett fantastiskt fint jobb!!!

Tack! I kväll har jag också böjt min (stolta) nacke och lutat mig tillbaks för premiärlyssning - nu är nämligen båda högtalarna monterade och uppställda för lyssning.

Än så länge kör jag med 24dB@2,5kHz aktiv delning helt utan annan kompensering eller EQ och det låter underbart! Det låter "stort" på något sätt :). Ljudbilden fyller upp hela rummet och basen... ja den går djupt. Lite märkligt att t.ex. lyssna på Janet Jackson i en soulballad med riktigt djup basmatta i botten och ändå ett detaljerat och tydligt mellanregister - från ett och samma element!

Ja, jag vet att det är en totalt ovetenskaplig bedömning och fullständigt subjektiv dito! Men ändå, jag har ju lite att jämföra med här i mitt lyssningsrum, så helt ute på cykelbanan är jag nog inte.

Vi får väl ge det en tid och så småningom prova ut ett passivt filter som mer permanent lösning. Kanske läge att släpa med dem till nästa DIY-träff i Gbg, som sagt.

PS kanske dags att uppgradera sin avatar 8) !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-10-11 16:54

Jäklar vad justa dom blev! :)

Användarvisningsbild
bjerager

Inläggav bjerager » 2010-11-21 10:31

Hej, jeg har fulgt byggeriet af de der OA50xlr med interesse - har du fået lavet et filter, der passer til?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-11-23 20:05

Filter är på G, men det tar lite tid. Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare, så dessa XLR har fått flytta ut till mitt kontorsrum på jobbet. Där står dom tysta, utan filter och väntar på bättre tider!

Jag räknar dock med att få klart filter till jul.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-23 23:19

Kalejdokom skrev:Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare...

0.4 högtalare per kvadratmeter här. Slå det om du kan. ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-11-24 00:34

P5 skrev:
Kalejdokom skrev:Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare...

0.4 högtalare per kvadratmeter här. Slå det om du kan. ;)

:lol: Jäkla tätbebott hos P5!! Du sover väl på ett på rad liggande 2212 som madrass för högsta komfort :)

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-24 00:36

Bassman- Det blir ju lite obekvämt med bara ETT par OA2212...
.......eller hur P5?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-11-24 20:40

Nu är vi off topic... men min fördom säger mig att vi pratar studentrum i korridor; 10m2 med pentry och toa i farstun 8). Rätta mig om jag har fel.

Ett snabbt överslag ger mig ett index på 0,21 (32 högtalare på 154m2). och då har jag inte räknat in garaget (för där finns det förstås ännu fler...). Och nej, jag menar inte enskilda element utan färdiga kabinett; hela lådor.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-03 22:10

Hur går det i denna tråd, är på G att kopiera här men saknar filtret.
Vore kul om det kom up i tråden.... :roll:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-08-19 13:30

Hoppsan - bumpar min egen tråd.

Sorry Maccis, jag har missat din post i denna tråd. Sanningen är att högtalarna fortfarande saknar filter och står undanställda i väntan på bättre tider. Just nu pågår en total make over hemma, med takmålning, tapetsering, golvslipning, nytt kök etc - så allt ljud inkl proj och kablar är nedplockat och undanställt. I november räknar jag med att återställa ordningen och även ta mig an filtren till dessa juveler. Hoppas alltså på att återkomma före jul i år!

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2012-09-15 19:13

Hej!
Har du fått till något bra filter så är jag väldigt glad om du kunde lägga upp det här på forumet.

janixa :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-09-25 14:34

Beklagar på nytt, att jag inte besökt forat på ett tag. Filter dröjer tyvärr, men lådorna används i "lilla" TV-rummet. Dom låter oförskämt bra trots att jag bara använder OA50 originalfilter som ju bara är ett diskantfilter. Basen körs helt utan filter.

Jag jobbar lite för mycket för att hinna med mina ljudprojekt. Ser fram mot lite lugnare tider så att jag kan avsluta en del av det pågående.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re:

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-03 23:18

Bump!

Så här i årets första självande dagar fick jag ändan ur vagnen och snickrade till permanenta filter till mina bastader till Carlsson-mutanter; OA50.XLR.
Helt lägligt postar jag detta ackompanjerad av Elgars "Pomp and Circumstance" förmedlad från Albert Hall i London - i sällskap av tusentalas royalistiskt yra britter - via mina nya filter och nu ca fem år gamla byggen - man får lite ståpäls :) .

Jag började med att rita upp baffeln i Edge för att få lite känsla för hur den eventuellt inverkar. Jag har ju levt med originalfilter (bara ett enkelt HP-filter på diskanten) och ingen nivåanpassning vilket inneburit att diskanten spelat några dB starkare än basen och det har stundom upplevts lite vasst. Nu ville jag se om ett baffelstegsfilter kunde ge någon positiv inverkan på ljudet - och det gjorde det :) :

Bild

En spole på 2,3mH parallellt med 6,8 ohm verkade göra susen. Tillsammans med ett enkelt 12/12dB filter på ca 2,8 kHz har dessa juveler verkligen fått nytt liv.
Så här ser filtret ut i slutligt testutförande. Återstår att snickra till ett montage som ryms bakom baffeln på högtalarna. Kan bli lite trångt...

Bild

Än så länge har jag bara mätt med rosa brus och min grafiska dB-mätare - med och utan filter och med och utan baffelstegskompensering. Kurvan ser helt ok ut och mina öron är definitivt nöjda med vad de hör. Får se om jag orkar återkomma med någon mätning framöver, när filtren är slutligt på plats.

Check out!

PS - Jag märker inget av den 3dB puckel runt 1 kHz som Edge visar vid simuleringen. Jag kan i alla fall inte se den vid mätning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Re:

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-05 19:33

Ok, idag har ruset lagt sig. Vardag igen och man ser saker ur ett nyktrare perspektiv :) .

Filtret var väl helt ok; det lät klart bättre än tidigare, med originalfilter. Idag har jag dock ägnat några timmar åt REW och labbat med olika filterkomponenter. Första mätningen såg nämligen inte bra ut. Förmodligen trivdes inte baffelstegsfiltret med övriga komponenter - det dämpade för mycket i mellan- och diskantregistret.

Så jag backade tillbaka några steg. Båda dessa drivers från Scanspeak är mycket linjära, utan några jobbiga uppbrytningar eller fasoner. Sålunda har jag testat med ännu enklare filter och landat i ett 6/6dB filter som faktiskt funkar riktigt bra. Basen går ju nästan upp till 10kHz, så jag testade med en rejäl drossel, på 2,0 mH till basen och fick den att ramla av i lugn och ro upp mot diskanten.

Mätningarna nedan gjorda med mik på samma ställe 35 gr snett ovanifrån på ca 50 cm avstånd. Ingen gating.
Här är bara basen genom drosseln:

Bild

Till diskanten landande jag med en Janzenburk på10uF. Nivån dämpade jag med ett motstånd på 3 ohm i serie och 10 ohm parallellt med elementet. Då såg det ut så här med bara diskanten:

Bild

Tillsammans blev det rätt ok; ca +/- 5dB rätt över, förutom dippen vid 4 kHz som förbryllar. Den finns där oavsett mätavstånd och på både vänster och höger kanal samt även helt utan filter inkopplat. 4kHz är ju ca 8 cm våglängd. Kan det vara något där som spökar?:

Bild

Nästa steg är att flytta lådorna till ett större rum där de ska få bekänna färg... Ska se om mätningarna blir annorlunda där.

Användarvisningsbild
Maccis

Re: OA50.XLR - nu med filter!

Inläggav Maccis » 2015-06-14 00:33

Har börjat med mina..... :twisted:

Saknar bara ett par distansringar till basarna.
Någon vänlig själ med fräs som kan hjälpa mig?

Måtten är:

innerdiameter 158mm
ytterdiameter 182mm

tjocklek 12-15 mm

Intresserad hör av sig på PM.

Löst nu.

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-15 10:17

Fröjd för ögat :-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-15 19:29

Tyvärr har jag mina maskiner hos mina föräldrar på annan ort just nu. Får inte tag i dem (har inte tid heller) förrän fram i juli då jag har semester. Kanske kan jag hjälpa till då...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-12 00:37

Har målat lite i helgen:

Bild

Lite mörk bild kanske......

Vad tror ni är på G??

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-07-12 09:36

Något spännande helt klart!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-12 12:51

Och nu på morronen har detta hänt:

Bild

Monterat distansringar som är inköpte av mycket snäll "carlsson-fantast" på forumet.
Materialet är aluminium.
Röjer inte vem innan han själv träder fram.

Monterat med silikon på insidan av ringarna.

En gammal stolsdyna har blivit fyllning så man slipper alla vinklar och vrår i strömningen ner i lådan.
Då är det dags att löda och sätta dit filtren.

Så nu ser helheten ut så här:

Bild

Lägg märke till "midjan" som finns, mellan original-lådan och nya lådan.
Total volym på hela lådan är ca 38 liter.

Mer kommer!!
:D

Under tiden kanske någon kan gissa elementvalet?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-12 19:40

Och så går vi vidare med filter och diskant-montering:
Bild

Diskant framifrån: (Scanspeak D2608/913000)
Bild

Färdig, men inte ultimat placering:
Bild

Närbild på elementen:
Bild

Här ställd bredvid sin bror:
Bild

Det här är nog det bästa man kan göra med sina OA50 om man vill få ut maximalt av original-lådan.

Elementen är:
Diskant: ScanSpeak D2608/913000
Bas: ScanSpeak 18W/8530G00

Specialfrontplattan gjordes egentligen till OA51.LE2, men då jag hade den liggande så fick det bli den valda diskanten.

Ljudet är på en helt ny nivå vad gäller tex OA50.3 med B65OAII samt ScanSpeak D2606/920000.
Både klarhet i hela registret och utsträckning både uppåt och nedåt.
Spelar betydligt starkare. Nu är det nog mitt lilla slutsteg (Primare A30.2) som sätter gränsen.

Mer utlåtande kommer senare.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-07-12 20:30

Snyggt!!! :P

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-07-12 23:44

Hur har du löst det så att polerna inte tar i frontplattan på diskanten?`

Larsen borrar ur fickor på sina plattor vet jag och de jag gjorde blev ju så himla komplicerade med 3 plåtar för att lösa detta.

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-13 00:08

Förlåt mig nu Stefan men, jag hänger inte med vad du menar.
Är det på ovansidan du menar där själva plastbiten med membranet sitter? (Lödningarna längst ut på plastbiten)
Bild
Eller menar du de små löd-öronen?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-07-13 03:34

lödningarna längst ut på plastarmarna

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-13 09:13

Gjorde ingenting åt dem.
Men, är man orolig kan man väl sätta en tejpbit eller annat.

Hur märker jag om de går emot frontplattan?
Kortsluter det och diskanten förblir stum?
Slutdteget stänger av sig?

Du gjorde mig lite orolig nu..... :?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-07-13 13:38

Du bör absolut sätta en par lager eltape bitar mellan frontplåten och lödningarna (och ledningstrådarna till talspolen) .

Går dessa emot plåten och får kontakt kortsluter du slutsteget vid frekvenser ovanför diskantdelningsfrekvensen och det kan skadas...
Om du har flyttat över gummipackningen från orginalplattan skyddar ju denna ledningstrådarna.

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-13 13:48

Japp, gummipackningen är med.

Skall göra detta i eftermiddag.

EDIT: Borde ju räcka med at göra detta på den ena polen...??

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-13 15:45

Har löst detta med enkelhet.
Jag hittade sådan där små "gummipluttar" man får med i förpackningen av köksluckor.
De där som skall sitta på stommen så luckan inte går emot. De passade perfekt.

Bild på det:

Bild

Nu finns det ingen risk att kortsluta mellan polerna.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-15 22:52

Supersnyggt! Särskilt snygga basar :wink: .
Har du byggt topparna från scratch eller är det tomma OA50 originalkabinett?
Proffsiga filter. Har du simulerat något eller hur har du designat dem?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-15 23:03

Tackar!

Tomma 50 lådor som vinylen satt lite taskigt på.

Ang. filtret så är det inte så svårt som det verkar.
Chansade på OA51.LE2 filter skulle vara OK. Dock sänkte ena motståndet från 2,2 till 1,5 ohm. Detta för relevator spelar 1 dB högre än 8545'an.
Och som de låter! Helt sagolikt bra.

Vilken bas!! och vilken diskant!

Dessa kommer få stanna länge.

Har du vägarna förbi, så kom gärna in på en kopp.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-16 08:37

Najz! Tidigare hade jag svåger/svägerska i Oskarshamn och då blev den en tur genom Nässjö, lite då och då. Nu finns det liksom inget åt det hållet som lockar längre. Förutom ett par OA50.XLR då :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-30 23:17

Har idag gästat Maccis och lyssnat på hans kreation, Carlsson OA-50 på stereoider. Maccis är lite basoman och då ligger nog hans skapelser åt rätt håll klangmässigt. Lite lägre basreflexavstämning vore nog inte fel, nu verkar det finnas en puckel någonstans kring 50 Hz, fast jag har inget gehör att tala om... Delningsfiltret kan det nog också filas på, integrationen är lite "orolig" på något vis. Delvis beror intrycken lite vilken musik som spelas. Mera "producerad musik", som John Larsen brukar säga, är inte lika känslig för lite oro i frekvensgången eller stereobild som välinspelad akustisk musik. Maccis och jag har lite olika lyssningsvanor och Yello-lik musik fungerar riktigt bra. Jag saknar ibland en lite större öppning till musiken, att den får blomma ut, men visst lät även Värmlands Nations Kör eller Empire Brass mycket bra! Med lite finavstämning kan Maccis vara rätt nöjd. Han har en trevlig liten mancave!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-30 23:54

Tack för besöket Roger, det var mycket trevligt!

Ang avstämningen verkar det vara avstämt till 29Hz, iaf enligt denna uträkning:

Skärmavbild 2015-07-31 kl. 00.04.28.png
Skärmavbild 2015-07-31 kl. 00.04.28.png (210.18 KiB) Visad 11763 gånger

Hur mycket spelar room-gain in och placering av högtalarna?

Flyttar jag ut dem i rummet blir ljudet lite slankare än nära vägg.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 08:19

Enligt Carlssonkult.se är porten i OA-50 avstämd till 35 Hz.

Bild

Gör man lådan större med samma port höjs väl avstämningen?

OA-52 sägs vara avstämd till 30 Hz och OA-51 vill jag minnas til 38 Hz.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 08:23

Skall se om jag kan förlänga röret på något snillrikt sätt utan att ta hål i lådan.......

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 11:00

Nödlösningen är ett stabilt rullat papper som sticks in det befintliga röret. Nu har porten lite för liten diameter och icke-avrundade ändar, det flåsade på rätt bra igår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-31 11:17

RogerGustavsson skrev:Nödlösningen är ett stabilt rullat papper som sticks in det befintliga röret. Nu har porten lite för liten diameter och icke-avrundade ändar, det flåsade på rätt bra igår.

Stabilt rullar papper i skarven och sen en rörstump med samma diameter utanpå - avslutat med tratt? ( Antar att sätta tratt på insidan också kan bli svårt? )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 11:29

Maccis har ju höjt lådan rejält och ett längre rör ska väl gå. Röret borde ha en större diameter men då blir det ännu längre. Vet inte om det går att sära på lådorna och komma åt innanmätet.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 12:43

Går inte att stick in något uppifrån, om det inte är böjbart, som slang.

Om man pluggar gamla hålet och gör nytt hål för rör.

Vilken diameter och vilken längd vore önskvärt?

Kankse 2 rör, vart hamnar vi då?

Lådan är 38lBasen är en 18W/8531G00:
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\18w-8531g00.pdf

Dela på dem igen känns sådär, de är ihoplimmade med MYCKET lim.
Kanske lättare då att såga upp bakstycket där porten sitter.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-31 14:20

RogerGustavsson skrev:Enligt Carlssonkult.se är porten i OA-50 avstämd till 35 Hz.

Gör man lådan större med samma port höjs väl avstämningen?

OA-52 sägs vara avstämd till 30 Hz och OA-51 vill jag minnas til 38 Hz.

Tvärtom. Om man ökar lådvolymen med samma port sjunker avstämningen.
Att beräkna avstämningen med såna där formler brukar sällan stämma enligt min erfarenhet. Bäst är att mäta t.ex. en närfältsmätning av basen samt en impedansmätning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 14:41

OK.

Vad skall jag göra??

Samma rör kortare?
Samma rör längre?
Nytt större rör?
2 nya rör?

Har ingen brådska, ser detta som ett kul projekt.

Skall se om jag kan mäta lite någon dag.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 17:45

Maccis, har skickat ett PM med simuleringar!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-31 17:55

Har läst igenom hela tråden nu. Jag tycker de byggen som Kalejdokom och du har gjort är väldigt intressanta. Kalejdokom gjorde ju en närfältsmätning som visade att avstämningen ligger på ca 23Hz med originalporten. Din låda har ju i stort sett samma volym 37 resp. 38 liter så avstämningen borde vara i princip samma. Jag skulle nog inte ändra något utan att först mäta och mer noggrant analysera frekvensgången i basområdet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 18:03

Frekvensgång vid simulering ser bra ut, max ljudnivå sjunker något, ca 3 dB fick jag det till. Flåset i porten vill man möjligen göra något åt. En lite större diameter och rundade ändar kanske? En 3" DLS-port kräver förstås stort hål i lådan. Sedan bör nog delningsfiltret justeras.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 18:29

RogerGustavsson skrev:Maccis, har skickat ett PM med simuleringar!

Har svarat!
:twisted:

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 20:42

Har börjat leka lite med REW och U-mik.
Får liknande resultat som Kalejdokom i basområdet.

@Roger: om du kikar på K's mätning så har han också den där puckeln vid 40-50Hz.
Pluggar jag portan sjunker den puckeln lite, men även det som är lägre.

Jag vet ju inte riktig hur jag skall ställa in REW för optimal mätning.

Finns det någon tråd om hur man skall göra, vilka inställningar, mikplaceringar mm...?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-31 20:45

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 20:48

Tack!

Men, är inte så haj på englishka...

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-31 21:03

På min PC går det att få översatt 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 21:11

Maccis skrev:Roger: om du kikar på K's mätning så har han också den där puckeln vid 40-50Hz.
Pluggar jag portan sjunker den puckeln lite, men även det som är lägre.

Ska erkänna att jag inte tittat tillbaka i tråden utan gick in när du postat bild på dina alster. Skiljer det mellan de delningsfilter ni använder?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 21:35

Kan 45hz pukeln ha något med basens avstämningfrekvens på ca 23hz?

Vad gör man åt detta?
Kan den rätas ut om man stoppar i större och längre port?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-07-31 21:50

Jag gissar på rumsresonanser. Men kolla med nån som kan detta bättre än vad jag kan. Om du anger rumsmåtten kan någon säkert räkna ut det.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-31 21:52

Rummet är 3.30 x 3.60 x 2.10
Högtalarna står på 3.30 väggen.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 22:51

Jo, de rumsmåtten ställer till det runt 50 Hz... Du får göra dip med miniDSP.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-08 00:26

Bump!

På begäran kommer här schema för filtret jag använder i mina OA50.XLR:
Bilagor
Filter.jpg
Filter.jpg (34.54 KiB) Visad 6156 gånger

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2020-10-29 16:18

Tackar så mycket för besväret jag orsakat dig,ha en bra höst,nu har jag alla data för att börja bygga, när det nu kan bli tid över till det :roll: :roll: :roll:

Mvh Janne

Senast uppknuffad av janixa 2020-10-29 16:18.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Återgå till Carlsson Illuminati