Nu har lådan fått lite ombonad dämpning med Isover och en sarg med invändiga lister. På gaveln har jag fräst ur för en ny terminal:
Och om någon har undrat hur en OA50 ser ut inuti, så kommer svaret här, efter att helt brutalt ha sågat upp halva lådan underifrån:
Man kan förundras över hur stabilt byggda dessa lådor är; 22 mm spånskiva runt om, 30 mm MDF i baffeln och 19 mm stagning som delar lådan i två kaviteter (med tre cirkulära hål emellan). Den inre kammaren är fylld med stenull. Där mynnar också basreflexröret som är 58x210 mm.
Och vad gör vi nu med detta? Jo vi ställer förstås den uppsågade OA50 ovanpå den nya lådan och...
Tada! Vi har fått en OA50.XL:
Den nya lådan får en bruttovolym på 37 liter (jmf OA50 original på ca 20 liter). Och varför gör jag då detta? Jo, för att se hur bra det kan bli med följande element:
Mina absoluta favvo-basar; Scanspeak Revelator (därav namnet OA50.XLR, där R alltså står för Revelator

), här i en lite ovanlig modell, 18S, som anger att den är magnetiskt skärmad. På pappret skiljer den sig endast marginellt mot 18W. Jag har förstås redan testat den i OA50 originallåda med mycket positivt resultat. Troel Gravesen tycker dock att den presterar optimalt i 33 liter, varför jag alltså tagit till detta drastiska grepp, att helt enkelt öka volymen på lådan.
För att få plats med den lite djupare basen har jag även fått fräsa till en distansring i MDF, á la OA51.
Carlsson-fundamentalister lär väl bäva och vad Stig tycker kan vi bara spekulera om... Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker. Baffelhöjden blir väl helt ok men jag har lite svårt att köpa den rektangulära formen på lådan; den känns liksom fel. Jag tycker nog formen på 60/70-talarna är mer tilltalande.
Diskanten är en SS 2905-950000, men den får egentligen inte plats under gallret. Kanske att jag byter till något mer passande. Förslag?