Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
Nattlorden skrev:Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
Var har du hittat de många någonstans?
If you want to hear Tarja Turunens voice standing clearly out from the rolling thunder generated by Marco and Jukka, you can´t do better than dipole bass. It may not kick like those one-note-BR-boxes many kids seem to prefer, but it can produce very precise drum attacks and really BLACK bass.
matssvensson skrev:Jag har under två år till och från hållit på med just ett öppen baffel projekt med ortoakustiska influenser, som just nu håller på att bli klara. Jag vill i dagsläget inte gå in på några närmare detaljer, eftersom jag inte vet exakt vad jag vill göra av projektet än. Men visst skulle jag säga att din idé är möjlig att realisera.
matssvensson skrev:Du skriver att du funderar på att använda obi F87 som element. Som mellanregister eller bas? Tänk på att element i en öppen baffel behöver ordentlig slaglängd för att kunna generera ljudtryck vid låga frekvenser och rimliga distortionsnivåer. Vad anger F87 för Xmax? Det är möjligt att det elementet helt enkelt inte kan generera något egentligt ljudtryck alls för låga frekvenser, utan hjälp av basreflex och lådvolym.
mvh, Mats
Ollboll skrev:Satt och tittade på Orion oxå men funderade över en sak, även diskanterna slutar ju vara ortoakustiska mot högre frekvenser, vilket är varför jag funderat på att testa med popbox-montering av diskanter även på en dipol vilket då borde behålla figur-åtta-spridningen även över 5-7 khz .
Ollboll skrev:Och med basplacering, en av dom största orsakerna till att jag vill ha just ortoakustiska högtalare är för att jag vill kunna placera dom i ett vanligt operfekt rum och få det att låta bra, snarare än ett speciellt lyssningsrum och därmed är det inga problem att bara placera basen under ett bord :)
Ollboll skrev:Har funderat oxå över att istället för Phoenix Dipol bygga dubbla Ripoler, som tydligen ska ha lättare att hantera 20 hz -toner än vanliga Dipolsbasar. Om jag förstått rätt behöver elementen i sådan konfiguration röra sig mindre för att skapa låga toner, men har inte hittat någon som har gjort några seriösa mätningar på hur bra dom är och jämfört med linkwitz-dipolen och därför lutar den mest åt den nu.
matssvensson skrev:Spännande. Det där får du gärna försöka förklara lite närmare. Vad menar du med att en dipol skulle vara mer ortoakustisk än någon annan princip, och att en popbox-montering skulle behålla figur-åtta-spridningen även över 5-7 kHz?
matssvensson skrev:Här får du också gärna förklara lite mer hur du tänker. Vad är det som skulle göra ortoakustiska högtalare mindre placeringskänsliga än andra principer? Vilken ortoakustisk egenskap refererar du till då?
Hörselns förmåga att uppfatta två ljudkällor separerade från varandra ökar med avståndet mellan dem, både i tid och rum. För långa våglängder spelar detta mindre roll. Men jag kan tänka mig att du ändå kommer behöva finjustera fasen i en separat basmodul för att få bra integration till dina huvudhögtalare, om du placerar dem på olika ställen i lyssningsrummet. Varför ser du att ortoakustiska högtalare skulle vara mindre känsliga för detta? ?
matssvensson skrev:ad jag kan hitta i tillgänglig information så är det ingen skillnad mellan en så kallad Ripol och Phoenix lösningen. Det är exakt samma princip i båda och Phoenixlösningen utnyttjar dessutom den minskade distortionen med mottaktskopplade element. Veckade dipollösningar som dessa laddar elementet med en ökad strålningsresistans, eftersom "lådan" framför elementen gör det svårare för luften att försvinna än om elementet skulle få stråla fritt ut i rymden. Den medsvängande luftmassan ökar och därmed sjunker resonansfrekvensen för systemet. Det sker lika mycket i phoenixlösningen som med Ripoler, och det har tyvärr inget med konutslagen för att skapa ljudtryck att göra.
Ollboll skrev:Idealet jag utgår ifrån är mina popbox-kloner, dom uppfattar jag bara som ljudkällor ifrån en riktning. Jag kan sätta en stor skiva mellan mig och en av högtalarna men den låter i princip lika bra. Jag kan gå runt i rummet och enda skillnaden är att ljudet får annan riktning och volym, men jag tappar inga frekvenser var jag än går. Dipoler borde om jag förstått rätt inte vara lika bra då dom har utsläckning vid 90 grader men vill testa hur nära kom kommer, och om avsaknaden från oljud från lådorna överväger mindre SPL vid 90 grader.
Ollboll skrev:Apropå budget, avser summan endast för högtalarna då eller hela systemet från källa till högtalare?
matssvensson skrev:1984 snubblade jag över en artikel i Hifi News & Record Review som beskrev Wharfedale's chefsingenjör G P Millards Option One projekt, ett försök att förbättra stereoåtergivningen genom högtalare.
Genom att utnyttja dipolstrålarens kontrollerade spridningsmönster och en medveten invinkling av högtalaren i förhållande till lyssningspositionen kunde han väsentligt öka lyssningsområdet med bevarad stereobild.
bassman skrev:Vee-Eight skrev:De där blev faniminlåda riktigt stiliga!![]()
+1 Riktigt trevliga för ögat. Hoppas dom smörjer örat på samma sätt
Roger Gustavsson skrev:Jag gjorde en del experiment med mina dipoler efter den där artikeln! Har för övrigt scannat artikeln för en tid sedan och länkat till den på ett Magnepan-forum. Det blev i varje fall svårt med diskanten i fallet Magnepan.
nuffe skrev:Fantastiskt helt underbart och se. Hur mycket påverkar tyget?
Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
avr7000 skrev:Nåt nytt angående dessa?
Jag tycker de är våldsamt fräcka!
matssvensson skrev:avr7000 skrev:Nåt nytt angående dessa?
Jag tycker de är våldsamt fräcka!
Jo tack, skruvar fortfarande lite på filterparametrar. Det är ju så lätt med miniDSP:n. Har ytterligare en ide jag vill prova, men då behöver jag bygga om i den passiva delningen också, så det får bli samtidigt som jag lägger de sista pusselbitarna på plats i det analoga aktiva filtret. Kanske nu i veckan. Fast just nu får jag leka sjuksyster med Lux av Brian Eno som lugnande medicin och resten av familjen sängliggande i vinterkräksjukan.
/Mats
petersteindl skrev:VinterkräksjukanUsch vad hemskt. Det har jag haft för något år sedan. Man tror man skall dö, men inte nog med det, man vill helst dö.
Det är enda gången som grannarna ringt på och varit ängsliga. Må ni krya på er.
Vad gäller "ortoakustiskt" vad det än vara må, så vill jag helst inte kommentera innan juridiken definierat begreppet ortoakustik.
Mvh
Peter
Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.
matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.![]()
![]()
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.![]()
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen![]()
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen![]()
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter![]()
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet![]()
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen![]()
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända
Ollboll skrev:Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.
Sant, så bilderna är fixade nu :)
celef skrev:coola högtalare och cool larv-lampa
Ollboll skrev:Kul högtalare :)
För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.
Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.
Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in![]()
Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.
matssvensson skrev:Ollboll skrev:Kul högtalare :)
För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.
Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.
Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in![]()
Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.
Spännande! Kul att se du också är igång. Jag blir nyfiken.
Hur har du utfört mätningen du visar - mikrofonplacering, tidsfönster, eq på högtalaren? Och hur ser direktljudet från elementet (AE TD6M?) ut i lyssningsriktningen?
Mvh, Mats
matssvensson skrev:Har jag förstått dig rätt att det är mikrofonen (blå pilar) du flyttat runt i mätningarna och inte högtalaren? Ja, det kan vara ett fiffigt sätt att hitta en bra position för en sub.
Ställ suben i din lyssningsposition och mät/lyssna sen fram ett ställe där nivån blir som jämnast. Det är en bra plats för en ensam sub för din favoritlyssningsplats. Men för ett annat ställe blir resultatet annorlunda.
För multisubar fungerar inte den taktiken, eftersom du då också har möjligheten att få fler subar att motverka varandra och därmed uppnå ännu jämnare resultat. För att hitta de placeringarna behöver de då var på sina tänkta positioner. Större utmaning att hitta rätt men belöningen kan bli ett ännu bättre resultat totalt.
Stigs ortoakustiska högtalare skiljer sig inte från traditionella högtalare i basområdet där rumsresonanser dominerar ljudbilden i normala rum, med mer än att han försökte placera element och dimensionera högtalarna för att låta så balanserat som möjligt vid rekommenderad placering. Men variationerna vid olika frekvenser och platser blir de samma för Stigs högtalare som för alla andra. Multisubar är lösningen som är bäst lämpad för att skapa jämnast nivå i ett rum, men har nackdelar på andra områden (bla komplexiteten och integrationen med huvudsystemet).
Ja, dipoler ska enligt teorin störa grannarna mindre. Det vore kul att testa någon gång, men jag har inte vågat fråga än. Jag är framförallt nöjd med kraftutsläckningen i mina W-bafflar. De vibrerar nästan inte alls vid max ljudnivå och överför nästan ingen energi till golvet.
När det gäller din ide om dipolsubar, tänk på att du inte kan placera dem alltför nära begränsningsytor där du får en negativ spegling. Då motverkar +/- polerna varandra och du tappar ännu mer nivå/verkningsgrad.
I mätningarna ser det ut som ditt rum Schroederfrekvens inträffar kring 200-300 Hz, där variationerna tilltar i storlek. Men vad orsakar avrullningen för frekvenserna över 400 Hz? Hur ser samma mätning ut för din popboxklon?
/Mats
Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka![]()
matssvensson skrev:Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka![]()
Problemet med +- utsläckningen i basområdet för dipolen är att den är konstant och i hela rummet ju lägre ner i frekvens du går. Verkningsgradstappet är inte bara 30% utan 200% per oktav, eller i andra termer ytterligare -6 dB/oktav för varje spegling i motfas. De 6 dB marginal till Orion du har med dina IB15 äts alltså effektivt upp på en oktav när du placerar dipolen nära en begränsningyta som ger en spegling med vänd fas i förhållande till källan.
Notera att Siegfrid placerar Orion minst en meter från bakre vägg. Det ger honom tillräcklig tidsskillnad till reflexen för att örat ska uppfatta den som just en reflex och inte en del av direktljudet. Men också så att utsläckningen i basen sker tillräckligt långt ner i frekvens för att inte påverka återgivningen märkbart.
/Mats
matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.![]()
![]()
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.![]()
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen![]()
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen![]()
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter![]()
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet![]()
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen![]()
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända
IngOehman skrev:En annan intressant sak som man kan prova om man har dipolhögtalare
och vill ha dem nära vägg, är något som nog uppfattas som rätt kontra-
intuitivt för de flesta - men som trots det inte sällan båda fungerar och
imponerar. Nämligen att låta dipolstrålningen sikta åt sidorna således att
en nod hamnar i riktning mot väggen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst