Ortoakustisk öppen baffel?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-03 01:16

Imponerande bygge. Det är väl i alla fall OA. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-04 05:37

Kul högtalare :)

För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.

Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.

Bild

Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in :wink:

Bild

Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.
Senast redigerad av Ollboll 2013-01-04 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-04 19:21

Här är en mätning med u-baffeln och moff under den i rummet. Det är 8 olika placeringar så långt från varanda som möjligt runtom i rummet som är ca 5x5 m.

Bild

Ovanför 400 hz ser det ju bra ut, min förhoppning är att multisubbarna ska kunna städa upp rejält upp till 200 hz och måttligt mellan 200 och 300. Nästa steg blir som sagt att bygga ihop några sådana och sen ta och testa mer :)
Senast redigerad av Ollboll 2013-01-04 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-04 19:49

Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-04 21:01

Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.

Sant, så bilderna är fixade nu :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-04 22:43

matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.

Bild Bild Bild
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.

Bild Bild
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi

Bild
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen

Bild Bild
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen

Bild Bild
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också

Bild
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter

Bild Bild
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet

Bild Bild
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen

Bild Bild
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända

coola högtalare och cool larv-lampa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-05 10:35

Ollboll skrev:
Eri skrev:Spännande projekt du håller på med. Men du, lite stor bild det där. Det brukar ju vara önskvärt att maximera bredden till 800 pixlar. Föreslår också att du beskär bilden så att du bara visar själva grafen. Ser betydligt trevligare ut. Se bara till att ljudtrycks och frekvens-skalorna kommer med.

Sant, så bilderna är fixade nu :)

Ser betydligt trevligare ut. Lycka till med fortsättningen. Kommer att följas.
Alltid spännande med lite annorlunda projekt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-01-05 11:51

celef skrev:coola högtalare och cool larv-lampa

Tack. Jonas Bohlins. Funkar utmärkt som skivspelarlampa, tills jag flyttade spelaren...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-01-05 13:52

Ollboll skrev:Kul högtalare :)

För mig har det gått segare men har hunnit börja göra lite tester fram och tillbaka.

Det det lutar åt nu istället för originalet är att bygga en horisontell U-baffel av 20-40 cm längd och dämpning under. Tanken är att göra dipolskälla under 200-300 hz samt monopol ovanför. En liknande baffel kommer finnas bredvid med mellanregistret AE TD6M och ring av 4 Obi-T22: or som popboxen.

Det som fortfarande är obestämt är dock basen, en W26 räcker ju inte riktigt så där kommer innehållet i lådorna åt höger in :wink:

Så 3x AE IB15 är planen. Nuvarande idén är att testa en slags överlappande multisub-konfiguration som Geddes beskriver fast med dipoler istället för monopoler, och gömma dom runtom i rummet. Av mina tester hittils verkar det som att dipoler är väldigt bra på att få jämn frekvenskurva i ett visst område men det blir inte jämn volym över hela rummet. Det jag vill undersöka är om jag med 3 st på olika ställen och riktningar kan få ungefär samma frekvensrespons överallt.

Spännande! Kul att se du också är igång. Jag blir nyfiken.

Hur har du utfört mätningen du visar - mikrofonplacering, tidsfönster, eq på högtalaren? Och hur ser direktljudet från elementet (AE TD6M?) ut i lyssningsriktningen?

Mvh, Mats

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-05 14:57

matssvensson skrev:
Ollboll skrev:Kul högtalare :)

Spännande! Kul att se du också är igång. Jag blir nyfiken.

Hur har du utfört mätningen du visar - mikrofonplacering, tidsfönster, eq på högtalaren? Och hur ser direktljudet från elementet (AE TD6M?) ut i lyssningsriktningen?

Mvh, Mats

Mikrofonplaceringen var ganska slumpmässig, rummet ser ungefär ut såhär och alla blåa pilar är ungefärliga placeringarna. Tidsfönstret är ganska långt då allt domineras av rummet sådär lågt och frekvensresponserna ändras inte märkvärt av att tidsfönstret kortas. Fortfarande huller om buller under 200, men bättre upp till 300 och riktigt bra ovanför 400.

Bild

Det jag jämför med är min popbox-klon, målet är att göra den likvärdig ovanför 300 ( fast med bättre element :) ) men överlägsen under där rummet dominerar. När huvudhögtalaren är klarbyggd och det är varmare ute kommer EQ på den att mätas utomhus.

EQ är just nu provisoriskt upplagd i datorn, främst dipolkompensation och en liten mjuk 4db bump vid 300 hz. EQn är dock ganska dåligt framlagd då mätningarnas genomsnitt inte är rakt. Det jag tittar efter i bilderna är inte frekvenskurvan utan över spridningen mellan alla mätningar, om jag har en korrekt ortoakustisk högtalare bör det ju vara ungefär samma överallt rummet, som det ser ut för min klon. Slutgiltig EQ kommer hanteras av mitt MiniDSP 2x8-kort som snart är nerstoppat i en låda.

Och apropå TD6Men så vet jag inte då jag inte har testat den än :wink: Men baserat på andras mätningar hoppas jag att vid delning @ 2000 - 3000 hz ska kunna få fin övergång utan att få någon off-axis dipp.

Kuriosa:

Anledningen till att jag vill testa dipoler som basar är inte främst för att jämna ut frekvensresponsen för det bör man kunna göra med distribuerade monopoler men för att rummet inte trycksätts på samma sätt. Hoppas att det ska medföra mindre ljud utanför rummet så att jag kan lyssna på måttlig volym i en lägenhet utan att grannarna störs.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-01-05 17:52

Har jag förstått dig rätt att det är mikrofonen (blå pilar) du flyttat runt i mätningarna och inte högtalaren? Ja, det kan vara ett fiffigt sätt att hitta en bra position för en sub.

Ställ suben i din lyssningsposition och mät/lyssna sen fram ett ställe där nivån blir som jämnast. Det är en bra plats för en ensam sub för din favoritlyssningsplats. Men för ett annat ställe blir resultatet annorlunda.

För multisubar fungerar inte den taktiken, eftersom du då också har möjligheten att få fler subar att motverka varandra och därmed uppnå ännu jämnare resultat. För att hitta de placeringarna behöver de då var på sina tänkta positioner. Större utmaning att hitta rätt men belöningen kan bli ett ännu bättre resultat totalt.

Stigs ortoakustiska högtalare skiljer sig inte från traditionella högtalare i basområdet där rumsresonanser dominerar ljudbilden i normala rum, med mer än att han försökte placera element och dimensionera högtalarna för att låta så balanserat som möjligt vid rekommenderad placering. Men variationerna vid olika frekvenser och platser blir de samma för Stigs högtalare som för alla andra. Multisubar är lösningen som är bäst lämpad för att skapa jämnast nivå i ett rum, men har nackdelar på andra områden (bla komplexiteten och integrationen med huvudsystemet).

Ja, dipoler ska enligt teorin störa grannarna mindre. Det vore kul att testa någon gång, men jag har inte vågat fråga än. Jag är framförallt nöjd med kraftutsläckningen i mina W-bafflar. De vibrerar nästan inte alls vid max ljudnivå och överför nästan ingen energi till golvet.

När det gäller din ide om dipolsubar, tänk på att du inte kan placera dem alltför nära begränsningsytor där du får en negativ spegling. Då motverkar +/- polerna varandra och du tappar ännu mer nivå/verkningsgrad.

I mätningarna ser det ut som ditt rum Schroederfrekvens inträffar kring 200-300 Hz, där variationerna tilltar i storlek. Men vad orsakar avrullningen för frekvenserna över 400 Hz? Hur ser samma mätning ut för din popboxklon?

/Mats

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-05 18:19

matssvensson skrev:Har jag förstått dig rätt att det är mikrofonen (blå pilar) du flyttat runt i mätningarna och inte högtalaren? Ja, det kan vara ett fiffigt sätt att hitta en bra position för en sub.

Ställ suben i din lyssningsposition och mät/lyssna sen fram ett ställe där nivån blir som jämnast. Det är en bra plats för en ensam sub för din favoritlyssningsplats. Men för ett annat ställe blir resultatet annorlunda.

För multisubar fungerar inte den taktiken, eftersom du då också har möjligheten att få fler subar att motverka varandra och därmed uppnå ännu jämnare resultat. För att hitta de placeringarna behöver de då var på sina tänkta positioner. Större utmaning att hitta rätt men belöningen kan bli ett ännu bättre resultat totalt.

Stigs ortoakustiska högtalare skiljer sig inte från traditionella högtalare i basområdet där rumsresonanser dominerar ljudbilden i normala rum, med mer än att han försökte placera element och dimensionera högtalarna för att låta så balanserat som möjligt vid rekommenderad placering. Men variationerna vid olika frekvenser och platser blir de samma för Stigs högtalare som för alla andra. Multisubar är lösningen som är bäst lämpad för att skapa jämnast nivå i ett rum, men har nackdelar på andra områden (bla komplexiteten och integrationen med huvudsystemet).

Ja, dipoler ska enligt teorin störa grannarna mindre. Det vore kul att testa någon gång, men jag har inte vågat fråga än. Jag är framförallt nöjd med kraftutsläckningen i mina W-bafflar. De vibrerar nästan inte alls vid max ljudnivå och överför nästan ingen energi till golvet.

När det gäller din ide om dipolsubar, tänk på att du inte kan placera dem alltför nära begränsningsytor där du får en negativ spegling. Då motverkar +/- polerna varandra och du tappar ännu mer nivå/verkningsgrad.

I mätningarna ser det ut som ditt rum Schroederfrekvens inträffar kring 200-300 Hz, där variationerna tilltar i storlek. Men vad orsakar avrullningen för frekvenserna över 400 Hz? Hur ser samma mätning ut för din popboxklon?

/Mats

Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka :wink:

Avrullningen har jag skapat själv igenom EQ så den är inget problem, egentligen är det rakt :)

Här är mätningar på popbox-klonen. Dock endast 5-6 mätningar på dom istället för 8 som med U-baffeln. Här är en när båda högtalarna spelar i fas.

Bild

Och här är när en är i motfas.

Bild

Innan jag fått upp MiniDSP-kortet har jag inte haft möjlighet att fixa EQ pålitligt och träffsäkert på låga frekvenser så jag har hittils kört dom i motfas för att slippa dom där höga pucklarna i responsen och få mjukare avrullning där nere.

Efter att rummet slutar påverka så verkar sprattelområdet från maxtopp till minsta dipp vara ungefär samma på klonen och på U-baffeln så ser lovande ut som experiment.[/list]

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-01-05 19:19

Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka :wink:

Problemet med +- utsläckningen i basområdet för dipolen är att den är konstant och i hela rummet ju lägre ner i frekvens du går. Verkningsgradstappet är inte bara 30% utan 200% per oktav, eller i andra termer ytterligare -6 dB/oktav för varje spegling i motfas. De 6 dB marginal till Orion du har med dina IB15 äts alltså effektivt upp på en oktav när du placerar dipolen nära en begränsningyta som ger en spegling med vänd fas i förhållande till källan.

Notera att Siegfrid placerar Orion minst en meter från bakre vägg. Det ger honom tillräcklig tidsskillnad till reflexen för att örat ska uppfatta den som just en reflex och inte en del av direktljudet. Men också så att utsläckningen i basen sker tillräckligt långt ner i frekvens för att inte påverka återgivningen märkbart.

/Mats

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-01-05 21:13

matssvensson skrev:
Ollboll skrev:Om jag förstått rätt ska +- och utsläckning inte vara ett problem så länge skiftena sker snabbt upp och ner och inte långsamt för då kan inte hjärnan genomsnitta det. Så tanken är att testa att placera så dom motarbetar varandra och förhoppningsvis då få något jämnt i slutändan. Effektivitet gör inte så mycket då jag inte planerar att se på film och det är trots allt 3st AE IB15... så även om jag tappar 30% effektivitet på operfekt placering så har jag fortfarande mer än dubbla luftpumpningskapaceteten än det finns på Orion så borde räcka :wink:

Problemet med +- utsläckningen i basområdet för dipolen är att den är konstant och i hela rummet ju lägre ner i frekvens du går. Verkningsgradstappet är inte bara 30% utan 200% per oktav, eller i andra termer ytterligare -6 dB/oktav för varje spegling i motfas. De 6 dB marginal till Orion du har med dina IB15 äts alltså effektivt upp på en oktav när du placerar dipolen nära en begränsningyta som ger en spegling med vänd fas i förhållande till källan.

Notera att Siegfrid placerar Orion minst en meter från bakre vägg. Det ger honom tillräcklig tidsskillnad till reflexen för att örat ska uppfatta den som just en reflex och inte en del av direktljudet. Men också så att utsläckningen i basen sker tillräckligt långt ner i frekvens för att inte påverka återgivningen märkbart.

/Mats

Fast vid låga frekvenser så studsar väl inte ljudat utan är snarare att visualiseras som en vätska så det är väl avståndet mellan framsidan och baksidan av elementet via utsidan av lådan som avgör hur mycket effekt som försvinner snarare än avstånd till vägg?

Och om varje sub är 2-3 m ifrån varandra som kortast så borde väl effektförlusten bli marginell i jämförelse med effektförlusten av utsläckningen fram/bak av högtalarna?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-01-06 02:15

Du kan tänka dig att du ersätter begränsningsytorna med speglar, så kan du se hur reflexerna från dessa ytor påverkar och arbetar tillsammans med ljudet direkt från källan (det är en analogi som funkar för mig och Linkwitz har några bra exempel bland alla sina sidor och presentationer). Föreställ dig då vad du ser när du låter en dipol närma sig en begränsningsyta.

Är ytan vinkelrät mot dipolplanet får du en spegling där spegelbildens +/- är vända åt samma håll som hos källan. Då förstärker speglingen källan och du får samma effekt för en dipol som när du låter en vanlig högtalare närma sig en vägg. För de allra lägsta tonerna arbetar de i princip helt i fas och du vinner +6dB verkningsgrad per begränsningsyta. Det är den typ av vinst Stig (och andra) utnyttjar genom att sätta baselementen nära golv och vägg.

Om istället begränsningsytan är parallell med dipolplanet speglas källan tvärtom i den ytan. Tänk en spegel bakom en dipol med + närmast dig och - bakom. I spegeln ser du då - först och + längre in. Spegelbilden blir omvänd och kommer alltså motverka källan för de lägsta frekvenserna. Istället för förstärkning som i förra fallet får du en dubblerad dipolutsläckning och minskad verkningsgrad med ytterligare -6 dB/oktav per sån parallell begränsningsyta.

Men det sker normalt rätt långt ner i frekvens, eftersom löptidsskillnaden mellan direktljudet och reflexen är att likställa med en likadan skillnad som den du skapar med baffeln mellan fram/bak i din dipol (där du ju gärna vill arbeta med stora bafflar för att trycka ner utsläckningen i frekvens). Den får dock betydelse i området 20-100 Hz.

Denna speglingsanalogi beskriver hur en högtalare teoretiskt kan skapa ljudtryck med hjälp av begränsningsytorna i ett rum. Och det är här dipolen har ytterligare en fundamental svaghet i förhållande till monopoler (förutom den vanliga dipolutsläckningen), att speglingar i vissa begränsningsytor motverkar istället för adderar till källan.

I praktiken varierar som bekant ljudtrycket kraftigt i ett slutet rum under dess Schröderfrekvens. Där energin från källorna och dess speglingar studsar runt och bygger upp stående vågor mellan begränsningsytorna, med stora variationer i ljudnivån mellan olika ställen beroende på noder och bukar hos de olika vågorna. De stående vågformationerna bestämmer då ljudnivån i varje punkt, istället för den enklare frifältsmodellen med enkla begränsningytor.

Med fler subar och sina respektive speglingar i begränsningsytorna blir det summerade ljudtrycket än mer komplext och det är just den komplexiteten du är ute efter med multisubar. Där de individuella variationerna kan sam- och motverka varandra för att skapa ett jämnare sammanlagt resultat än med en ensam källa. Men då måste det finnas energi från början att utgå från, och det är där en missgynnsamt vinklad dipol kan få problem. Mitt utgångstips blir därför att försöka placera dipolsubar närmare vinkelräta begränsningsytor och längre ifrån de parallella.

/Mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-03-05 22:14

Har nu byggt om de passiva delningsfiltren för bättre faskorrelation mellan elementen genom delningsområdet, samt installerat aktivt filter baserat på Linkwitz ASP lösning anpassad till mina behov (istället för miniDSP). Nu spelar jag fullt ut på en egen högtalarkonstruktion. Skön känsla.

Därmed stänger jag detta projekt. Nu tänker jag ägna mig åt musiklyssning och andra aktiviteter, tills DIY adrenalinet rinner till igen.

Bild på nytt passivt filter och det aktiva filtret:
Bild Bild

Till slut några mätningar på högtalarna jämfört med en normal högtalare, mätta i normalt rum med föreskriven placering. Jag är speciellt nöjd med avsaknaden av starka tidiga reflexer från golv och vägg bakom högtalarna. Första starka reflexen från sidoväggen dyker upp efter drygt 8 ms. Innan dess ligger reflexerna runt 20 dB under direktpulsen.

Efter 5 och 10 ms:
BildBild

Efter 50 ms:
Bild

För den vanliga högtalaren syns starka tidiga reflexer redan efter ett par millisekunder, med risk att påverka hörintrycken i större utsträckning. Efter 5 och 10 ms:
BildBild

Efter 50 ms:
Bild

mvh, Mats
Senast redigerad av matssvensson 2013-04-24 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-19 01:42

Nu har det blivit framsteg för mig också.

2x W-bafflar med IB15 och en N-baffel med IB12 klar och distribuerad runt i rummet.

Multisub fungerar, men känns som att man ska vara försiktig med EQ... riktigt försiktig. Hör inte någon tydlig skillnad mellan linjalrak frekvenskurva i lyssningsområdet och lite guppig.

Det lutar åt att använda EQ för att fixa högtalarnas respons så den ser bra ut men i övrigt mest leka med delningsslopes, delay och små små justeringar då jag vill göra det så globalt som möjligt. Med dipolsubbar gick det inte att göra rak respons överallt i rummet, hör inte det så mycket skillnad på grund av detta dock. Det märkbara är snarare avsaknaden av boomighet i jämförelse med monopoler.

Har även testat hur bra subbarn gifter sig med mina U-bafflar och det går prima så nu är det själva högtalarna som är på ritningsbordet :)

Ett litet tillägg också... W-bafflar med IB15 är stora... som i riktigt RIKTIGT stora. Har insett att dom spelar lite högre än jag behöver också... så dom kommer säljas av och bytas ut mot 5x L26RO4Y istället som är lite mer nätta :D

EDIT: Bild på en av W-bafflarna och en tiotummare W26FX002 inlagd för att ge referens för storlek :)

Bild

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-04-19 02:25

Ovanpå dom uppåtriktagde U-bafflarna kommer mellanregistren sitta i en sfär gjord av två IKEA-skålar som ser ut ungefär såhär:

Bild
Bild

Runtom på dom där klossarna ska det sitta 4x Obi T22.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-04-23 14:58

Spännande! Ser fram emot att få fortsätta följa tråden. /Mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-23 15:45

matssvensson skrev:Att såga till råmaterialet på byggmarknaden var snabbt avklarat.

Bild Bild Bild
och stapla dem för en första uppfattning om hur resultatet skulle bli gick också smidigt. Har dessutom sågat och fräst till första mellanbaffeln på bilden.

Bild Bild
60 frästa skivor - puh, pluggning, limning och skruvning senare såg det ut så här, dvs färdigt chassi

Bild
mellanregistren är magnetmonterade och då använde jag tvingar för att spänna in elementen så där lagom hårt innan jag drog till bultarna i infästningen

Bild Bild
mer motor än kon på AE Dipole 10 ska väl kunna hålla ordning på basen

Bild Bild
först nedre och sen övre baselementet på plats, och nu har chassit fått lite skyddande färg också

Bild
så där ja, färdigt baschassi med element och sockel på plats, samt även ett preliminärt passivt delningsfilter

Bild Bild
ihopmonterad högtalare på plats i vardagsrummet

Bild Bild
med dämpmaterial runt mellanbaffeln och en akustisk lins till SS 660000 för att få bättre kontroll på spridningen

Bild Bild
och till sist, efter tre år, färdiga högtalare. Den svarta listen är inte bara där för syns skull, utan delningen behövs för att kunna komma åt övre baselementet om något skulle hända

Synnerligen tjusigt!

En sak som slår mig är den väggnära placeringen. Den brukar inte vara
bra för dipolstrålande högtalare. Har du provat att dra ut högtalarna
längre i rummet?

Det borde kunna gynna basåtergivningen (har inte läst tråden ord för
ord, om det är så att jag missat något).

En annan intressant sak som man kan prova om man har dipolhögtalare
och vill ha dem nära vägg, är något som nog uppfattas som rätt kontra-
intuitivt för de flesta - men som trots det inte sällan båda fungerar och
imponerar. Nämligen att låta dipolstrålningen sikta åt sidorna således att
en nod hamnar i riktning mot väggen.

Konceptet bygger på att man för att alls kunna höra någon bas till att
börja med måste få ut den i rummet, och att den ljudenergi som kom-
mer ut i rummet är beroende främst hur driv och lastimedanser ser ut.
Och placerar man högtalaren med strålning framåt och bakåt, nära en
vägg så blir spegelbilden från väggen mycket destruktiv för all utstrålad
energi. Men sätter man den på tvären så hjälper väggen och lastimpe-
dansen ökar och ljudenergi skapas!

Att man själv hamnar nära en nod för direktljudet spelar därför mindre
roll.

Så är hypotesen, och även om jag inte kan låta bli att tycka att det hur
man än vänder och vrider på tanken, känns fel, så fungerar* det faktiskt!

Det blir mera bas och väggnära placering är inget hinder.

Exempel på högtalare som arbetar enligt den principen är denna:

http://www.gradient.fi/Gradient/Helsinki_1.5.html

Vh, iö

- - - - -

*Med fungerar menar jag att det blir såsom gradient påstår. Om det är
så man vill reproducera bas får var och en ta ställning till.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-04-24 12:17

IngOehman skrev:En annan intressant sak som man kan prova om man har dipolhögtalare
och vill ha dem nära vägg, är något som nog uppfattas som rätt kontra-
intuitivt för de flesta - men som trots det inte sällan båda fungerar och
imponerar. Nämligen att låta dipolstrålningen sikta åt sidorna således att
en nod hamnar i riktning mot väggen.

Det är så högtalaren fungerar. W-baffeln i basen är vriden så att dipolens strålningsnod pekar in i väggen och den mesta energin strålar åt sidorna. På så sätt funkar det att ha dem placerade nära vägg.

Kompromissen är burspråket för den högra högtalaren som du kan se på bilderna, där väggarnas vinklar i förhållande till högtalaren blir mindre gynnsamma. Men det är sånt man får leva med när man har fler än sig själv att ta hänsyn till i livet.

mvh, Mats

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati