Finns några vinster att göra med OA51 rumsradiekorrigerande

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

StefanH

Finns några vinster att göra med OA51 rumsradiekorrigerande

Inläggav StefanH » 2011-12-22 09:45

Ja hur är det med denna frågeställning enligt rubriken?
Är det dags att fräsa ut ett hål i ovansidan av OA51 för en extra diskant?

Citat från Naqref angående utförandet på Larsen L8.

",,,för att få energikurvan samt reflexmönstret i diskanten korrekt"

"De diskanterna är gjorda för att dels vara rumsradiekorrigerande men även för att öka på energitonkurvan i översta oktaverna. Vi kan säga som så att de som har lyssnat på de inkopplade resp urkopplade föredrar ljudbilden definitivt med de inkopplade."

Länk

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1014108#1014108

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 11:48

Jag kommer att göra en sådan installation.
Dock är det ju dumt att såga hål i OA51, man kan placera dessa diskanter på annat sätt... Jag lägger upp bilder då jag gjort det...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-22 11:56

Intressant!

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 16:53

Jag har ett par OA58 lådor hemma som jag kan plundra diskanter på. Tänkte prova detta när jag är åter hemma. Men det kanske är lika bra att avvakta din lösning. Kommer väl som en sats hos John kan jag tänka. Under förutsättning förståss att det medför en förbättring.
Vad skall du nu fräsa fram för kombofäste till extra diskanten tro. Ansluta den genom att utnyttja befintliga diskant-skruvar kanske?
Beskriv gärna filtret också för detta tillägg. Jag kan ju köra dessa biampat i nödfall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-22 17:00

Ska det inte vara två extra diskanter per låda?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 17:05

L8 har ju iofs 2st. Men vi kan ju kanske börja med 1st extra? Kanske kan nivån ligga lite högre vid användande av 1st De 2st på L8 pekar ju i samma riktning, men det kanske behövs 2st för spridningen? Hoppas att Stefan dryftat detta med Naqref.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-22 17:09

Eftersom dom enligt länken högre upp på sidan är kopplade i motfas på L8, och sitter på en linje vinkelrätt mot lyssnaren så att det i princip inte blir något direktljud från dom alls, så är det ju inte bara att kompensera med högre nivå!

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 17:15

Naqref kanske kan besvara varför han har valt 2st extra diskanter. Tror att det handlar i första hand om spridningsmönstret.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-22 17:24

Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-22 18:05

Tänkte att jag skulle knalla bort till HiFi-kit och komplettera med 2st extra, men de finns visst inte kvar där. Inte heller ursprungselementet. Blir tydligen då att kontakta Larsen istället. Men avvaktar väl då vad du kommer fram till Stefan.

Lyssnade på L8 idag, men det är skitsvårt, för att inte säga omöjligt att med bara ljudminnet säga, eller utröna hur det låter annorlunda mot OA51LEII's enda diskant. I synnerhet då det är en helt annan högtalare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 18:20

Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?

avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Mvh

Stefan

Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-23 00:42

Jocke skrev:Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?

avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...

Mvh

Stefan

Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?

I teorin är det ingen skillnad på teori och praktik.... i praktiken är det det... :) Men inte i detta fall...

Jodå det gör det allt.... Lyssna på L8.... vi har även testat det på 3-vägaren med väldigt bra resultat.

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 01:04

Ska göra det vid tillfälle! :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-12-23 01:08

Skulle en sådan lösning gå att göra med 2 st CT62?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-23 09:16

Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".

Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 12:14

StefanH skrev:Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".

Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.

Nä, det skulle väl inte vara något problem om man närmade sig principerna för 60-talarna, min tanke var väl närmast att det då finns en del erfarenhet och kunskap att inhämta!
Labbade lite och grejerna låg löst ovanpå - när jag möblerade om blev det lite bökigt så jag rensade undan dem... Jag har 51-orna i (nästan) orginalkonfig och duplicerade diskantfiltret för de extra diskanterna. Provade lite olika placeringar och vill minnas att jag gillade uppåt-bakåt-inåt bäst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-23 16:08

avr7000 skrev:vi har även testat det på 3-vägaren med väldigt bra resultat.

Stefan

Har ni testat och jämfört med patentets diskanthorn riktat uppåt/bakåt/utåt?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-24 14:14

Undrar hur det skulle bli om man hängde på lite tjockare träbitar, urfrästa för diskanterna på var sida om främre inre hörnet, (hörnet nedanför basen) med dessa fästa i en tunn skiva som man placerar OA51 på. Men det påverkar väl basen kanske, men verkar ju i varje fall fungera för L8 som har en platta framför, nedanför basen.
Fattade någon vad jag menade?

Får vi se din lösning snart AVR7000?

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2011-12-24 15:13

Då kan man väl göra dena "platta" med infällda "ambiencediskanter" som en svängbar/vridbar del och kanske på så sätt kunna "styra" den effekt man vill uppnå lite grann så att den passar det rum man har sina högtalare placerade i ! ( vet ej om det är värt besväret men man kan ju prova )
/ t

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-26 09:42

Har blivit inspirerad av olika inlägg att utföra test enligt nedanstående utförande, när jag är åter hemma. När nu det blir?

Då OA51 sprider diskanten bättre än OA52, så tänkte jag öka den utstrålade energin på diskanten axiellt genom att använda en svag hornutformning adderad på diskantbaffeln. Detta snävar av spridningen i sidled, som jag tänkte korrigera med ett par extra diskanter enligt Larsen L8 konceptet. Dessa skall då delas brant och riktigt högt i frekvens för att inte påverka den numera s.k. huvuddiskantens återgivning, dvs renhet. Dessa ambiensdiskanter får då också gärna vara av typen med mer riktade i utstrålning rakt fram, och skall monterade riktas rakt upp, eller ev. svagt bakåt.
Återstår då "bara" att utforma filterdelen och att hitta ett lämpligt sätt att montera de extra ambiensdiskanterna.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-28 23:12

Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?

+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen

Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-28 23:40

StefanH skrev:Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas

?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-28 23:50

Ambiensdiskanterna skall kopplas ur fas.
Jämförde (fasintegreringen) faslikheten? med huvuddiskanten i fas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 00:14

StefanH skrev:Ambiensdiskanterna skall kopplas ur fas.
Jämförde (fasintegreringen) faslikheten? med huvuddiskanten i fas.

Eftersom de inte strålar från samma punkt - vid vilken frekvens ska ambiensdiskanten vara ur fas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 01:00

Eftersom ambiensdiskanterna (två per högtalarlåda) sitter på en linje vikelrätt mot lyssnaren så sitter de alltså på samma avstånd från lyssnaren, och spelar därmed i motsatt fas vid alla frekvenser.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 11:57

Det gäller alltså att sitta stilla då? ;-)

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 12:13

Det gäller alltså att sitta stilla då?

Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 12:22

StefanH skrev:

Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?

Jag ska ta och göra det när tillfälle ges. :) Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-29 12:40

Jocke skrev:
StefanH skrev:

Jag ska ta och göra det när tillfälle ges. :) Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Det är då man utnyttjar det faktum att spridningen är urusel vid 10kHz. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-29 12:55

StefanH skrev:Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?

+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen

Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?

Det är ju eg en företagshemlighet men inte hemligare än att det är fritt för vem som helst att köpa ett par L8 och undersöka själv. ;)

Men anledningen till varför jag inte släpper den lösningen är därför den är specifikt anpassad till L8. Till OA-51 så får man göra en annan variant.

Dock för de som vill testa så är det lämpligt att ha ett filter ungefär som du föreslår med en brytpunkt på ca 10kHz. En konding i serie med ett par diskanter fungerar bra som testfilter men kanske behöver ses över för slutgiltiga versionen. Har man för känsliga diskanter för ambiensdelen så är det bara att reducera värdet på kondingen lite. Då får man en fint fallande kurva och använder kondingen mest till att nivåreglera.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 14:03

Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Samma här min gode man, funderar över lösningen. Dina kunskaper i ämnet överglänser mina så fortsätt med spånandet.

Som Naqref skriver, den dåliga spridningen i höga frekvenser, och det faktum att de är uppåtriktade bidrar till att problemen du beskriver minimeras.

Tack Naqref för input, uppskattas, och begränsningen respekteras.

Skall försöka hitta andra billigare diskanter än de jag har simulerat med, förslag?

Det skall bli spännande att testa detta på OA51.

[/b]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 14:19

StefanH skrev:
Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Samma här min gode man, funderar över lösningen. Dina kunskaper i ämnet överglänser mina så fortsätt med spånandet.

Som Naqref skriver, den dåliga spridningen i höga frekvenser, och det faktum att de är uppåtriktade bidrar till att problemen du beskriver minimeras.

Tack Naqref för input, uppskattas, och begränsningen respekteras.

Skall försöka hitta andra billigare diskanter än de jag har simulerat med, förslag?

Det skall bli spännande att testa detta på OA51.

[/b]

Tvivlar inte ett ögonblick på att Nagref har koll på vad han gör - vill bara försöka fatta... ;-) Vet inte precis om jag har så bra koll - man skulle varit ingenjör! ^^ Vill ändå tro att membranen inte bör vara synliga från lyssningsplats för att undvika direktljud...

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 15:35

Vill ändå tro att membranen inte bör vara synliga från lyssningsplats för att undvika direktljud...

Vilket är fallet för L8, alltså de är liggande nedanför en kant, då plattan nedanför basen, där diskanterna är monterade på är nedsänkt i förhållande till yttersidorna.

Det var av den anledningen jag funderade på svagt bakåtlutande diskanter tidigare i tråden för att i möjligaste mån undvika direktivitet i lyssningsvinkeln.
Har funderat mycket på var i h-e man skulle placera diskanterna på OA51, men har ännu inte kommit på en snygg och givetvis samtidigt funktionell lösning.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 16:34

Frågan är kanske hur mycket man ska ge sig på att modifiera 51-orna utan att det blir en annan högtalare? Visst är utveckling kul men jag kör mina 51-or i nära nog originalutförande. Tycker att de var ett stort framsteg jämfört med 70-talarna (som jag tycker att ambience-lösningen flirtar lite med).

Som "filler" för att fixa energiresponsen i högsta oktaven duger väl den här utmärkt?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
Både bra (kolla Zaph) och billig och dessutom så liten att den knappt behöver synas! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-29 17:01

Jocke skrev:Frågan är kanske hur mycket man ska ge sig på att modifiera 51-orna utan att det blir en annan högtalare? Visst är utveckling kul men jag kör mina 51-or i nära nog originalutförande. Tycker att de var ett stort framsteg jämfört med 70-talarna (som jag tycker att ambience-lösningen flirtar lite med).

Som "filler" för att fixa energiresponsen i högsta oktaven duger väl den här utmärkt?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
Både bra (kolla Zaph) och billig och dessutom så liten att den knappt behöver synas! :)

Nja... (Nu är väl jag helt fel person att ha en åsikt i frågan i o m att jag moddat ganska friskt :) ) men jag tycker efter att vi experimenterat med detta både på L8 och på 3-vägaren att det inte på något sätt förstör eller ändrar karaktären på högtalaren... det bara lägger till något som när man hör det "alltid borde varit med". Det finns ingen sameness-effekt, beroende på musikmaterial så är effekten alltifrån stor till ingen, -beroende på inspelningen.

Fan... vi hade ett Battle i Västergök och jag tyckte synd om den ena kombattanten som med sina jättestora JBL skulle tävla mot Carlsson OA51/OB51... (juryns sammansättning fattar ni ju själva :D ) Jag gjorde en enkel Ambiensplatta med 2 diskanter som jag placerade bakom högtalaren... Tux som är Carlsson-man hörde direkt (och förfärades över den positiva effekten) medan JBL ägaren till slut struntade i att använda dem (Han förlorade :wink: )

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 18:40

Nä, jag tror INTE att det är "fel". Jag tycker att tex L8 verkar vara ett fint initiativ att förvalta och utveckla Stigs idéer. Heder åt er som engagerat er - jag ser även dig som "möjliggörare" Stefan! :) 3-vägaren är också en annan sak - mer att betrakta som en ny konstruktion.

Edit. Det har ju funnits ansatser till ambience-diskanter hos andra tillverkare - undrar om inte även JBL har haft någon egen variant?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 19:32

Funderar på diskant SEAS 27TDF för ambiens a' 295kr/st.

Fick till ett inte allt för komplicerat filter med samma nivå som huvuddiskant vid 10khz, -6dB vid ca 5khz. Men betydligt mer än en stycken konding i varje fall.

Det har väl lite mer rakt fram verkan vad jag kan se. Finns ju inte så mycket data tillgängligt.

Tillagt den 30/12 -11

[s]Kan någon simulera följande "filter" på ovan nämnda diskant?

C 1,5uf (parallell L 0,15mH) R 1,2ohm (parallell R 20 ohm)
(ändrade värden den 10/1)
2 ordningens med L-pad. Rullar av från ca 15khz. En konjugat-länk kanske blir bättre? (R 4,8ohm C 2,2uf)

Synpunkter?[/s]

Tillagt den 11/1 -12
Fick filterförslag av John i något enklare utf, lite annan delningsfrekvens som skall testas, när jag så har möjlighet. Följ tråden för vidare info.
Senast redigerad av StefanH 2012-01-11 17:53, redigerad totalt 3 gånger.

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-09 22:56

Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?

AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-09 23:25

StefanH skrev:Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?

AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?

Bakom var bakom ett par stora JBL...

Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-09 23:47

avr7000 skrev:

Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.

Stefan

Är 9130 en motsvarighet till HDS-diskanten? Minns vi pratade om den som en tänkbar uppgradering till .3

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 00:21

Jocke skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Är 9130 en motsvarighet till HDS-diskanten? Minns vi pratade om den som en tänkbar uppgradering till .3

Det är Larsen 8 / OA51.LE2 diskanten ("HDS" diskanten)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-10 00:48

Hmm - den bör nog duga? ;-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 02:09

Jocke skrev:Hmm - den bör nog duga? ;-)

:wink:

Jag testar ju att köra den med Illuminatorbasen (med nån form av "del" waveguide) låter det bra så vill jag kanske ha samma diskant som ambience för att få exakt samma karaktär på ljudet även från dessa...

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-10 10:53

AVR7000
Det är Larsen 8 / OA51.LE2 diskanten ("HDS" diskanten)

För ambiensdiskant! Det kostar att ligga på topp. Men visst, det lär väl bli bäst.

L8's ambiensdiskanter är väl billigare? Minns inte vad John tar men omkring 50% av priset mot HDS-diskanten?

Jag tror att jag testar den billigare SEAS 27TDF av kostnadsskäl. Den verkar också vara mer direktstrålande (axiellt), vilket väl får anses vara en fördel i ambienssyfte? Mindre ljud mot lyssningsriktningen.

Funderar fortfarande på bästa placeringen av dessa. Är ju fortfarande borta så det brådskar inte. Men det kliar i fingrarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-10 14:31

Jag tror nog att det finns en poäng med att använda element man är bekant med när man ska prova nya lösningar. Även om vi har fantastiska hjälpmedel för att beräkna, simulera och mäta numera är det ändå en hel del att "hålla i huvet"!^^

Kommer man dit man vill går det ju att optimera upp eller ner med hänsyn till både kostnad och prestanda... Min experiment, en gång, var väldigt anspråkslösa och det ska bli kul att se vart det här landar! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-11 13:41

Har nu köpt diskanter, följde Jockes råd och införskaffade L8 original, med filterförslag från John.

Att testas när jag nu kommer hem. Spännande skall det bli.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-11 16:02

Va fasen - har jag sagt det? 8O Kan ju få på skallen om du inte blir glad då... :lol:

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-11 17:29

Japp så nu har du ett stort ansvar vilande på dina axlar. Fast eg. hur jag tolkade ditt råd att använda kända element.

Jag följde efter övervägande ditt råd, valet var mitt. Blir nog bäst med den diskanten, i.o.m. att de fungerar på L8.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-11 17:46

StefanH skrev:Japp så nu har du ett stort ansvar vilande på dina axlar. Fast eg. hur jag tolkade ditt råd att använda kända element.

Jag följde efter övervägande ditt råd, valet var mitt. Blir nog bäst med den diskanten, i.o.m. att de fungerar på L8.

Ska bli kul att följa det här! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-17 14:26

Jag kommer inte att gå vidare med detta p.g.a. annan lösning.
Överlåter detta till annan hugad intresserad.

Återgå till Carlsson Illuminati