Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...
Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.
Mvh
Stefan
Jocke skrev:Provade för några år sedan med både en och två diskanter uppåt/bakåt ovanpå mina 51:or. Det blir väldigt luftigt och levande men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?avr7000 skrev:Det är som paa beskriver att man använder två diskanter kopplade ur fas på en linje som gör att man inte får något direktljud från dem...
Man behöver altså två likadana diskanter per högtalare.
Mvh
Stefan
Fattar tanken i teorin men kan det fungera i praktiken...?
StefanH skrev:Jocke du implementerade tydligen inte lösningen med extra diskanter efter dina försök, varför?
Du beskrev ju ändock resultatet som "Det blir väldigt luftigt och levande...".
Du skrev vidare "...men närmar vi oss inte principerna för 60-talarna med sådana här lösningar?" och vad är problemet med detta? Är inte målsättningen att förbättra ljudåtergivningen i den mån det går? Visst det mest optimala är kanske att använda annan låda, eller så, men man kan ju också förbättra en befintlig högtalare. "Många" föredrar ju också basstöd som tillägg.
Hur såg ditt filter ut? Delningsfrekvens? Använda diskanter? Resultat med en respektive två stycken diskanter. Kan du redogöra för detta vore det kul.
Rekommenderar verkligen en provlyssning på L8, gjorde detta själv igår.
StefanH skrev:Det gäller alltså att sitta stilla då?
Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?
Jocke skrev:StefanH skrev:Det gäller alltså att sitta stilla då?
Tvärtom skulle jag vilja säga. Lyssna gärna på L8 om möjligheten finns.
Du får väl "illusionen" av ett större djup och rymd i.o.m. denna konstruktion. Tidsfel kan du nog bortse ifrån, om det är det du syftar på?
Jag ska ta och göra det när tillfälle ges.Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.
StefanH skrev:Vad tror ni om denna frekvensgång för ambiensdiskanterna?
+1dB vid 20khz
-3dB vid 10khz
-6dB vid 7khz
Fasintegrerat med originaldiskanten vid samma fas
Inga konstiga nivåer för impedansen
Jag kan som sagt inte testa praktiskt på obestämd tid då jag ej är hemma, och inte har köpt diskanter ännu
Kan Nagref släppa info om utförandet på ambiensdiskanter, eller är det kanske en företags/konstruktionshemligt?
Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.
StefanH skrev:Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.
Samma här min gode man, funderar över lösningen. Dina kunskaper i ämnet överglänser mina så fortsätt med spånandet.
Som Naqref skriver, den dåliga spridningen i höga frekvenser, och det faktum att de är uppåtriktade bidrar till att problemen du beskriver minimeras.
Tack Naqref för input, uppskattas, och begränsningen respekteras.
Skall försöka hitta andra billigare diskanter än de jag har simulerat med, förslag?
Det skall bli spännande att testa detta på OA51.
[/b]
Vill ändå tro att membranen inte bör vara synliga från lyssningsplats för att undvika direktljud...
Jocke skrev:Frågan är kanske hur mycket man ska ge sig på att modifiera 51-orna utan att det blir en annan högtalare? Visst är utveckling kul men jag kör mina 51-or i nära nog originalutförande. Tycker att de var ett stort framsteg jämfört med 70-talarna (som jag tycker att ambience-lösningen flirtar lite med).
Som "filler" för att fixa energiresponsen i högsta oktaven duger väl den här utmärkt?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
Både bra (kolla Zaph) och billig och dessutom så liten att den knappt behöver synas!
StefanH skrev:Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?
AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?
avr7000 skrev:StefanH skrev:Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?
AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?
Bakom var bakom ett par stora JBL...
Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.
Stefan
Jocke skrev:avr7000 skrev:StefanH skrev:Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?
Bakom var bakom ett par stora JBL...
Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.
Stefan
Är 9130 en motsvarighet till HDS-diskanten? Minns vi pratade om den som en tänkbar uppgradering till .3
Jocke skrev:Hmm - den bör nog duga?
Det är Larsen 8 / OA51.LE2 diskanten ("HDS" diskanten)
StefanH skrev:Japp så nu har du ett stort ansvar vilande på dina axlar. Fast eg. hur jag tolkade ditt råd att använda kända element.
Jag följde efter övervägande ditt råd, valet var mitt. Blir nog bäst med den diskanten, i.o.m. att de fungerar på L8.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 4 gäster