Finns några vinster att göra med OA51 rumsradiekorrigerande

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 14:03

Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Samma här min gode man, funderar över lösningen. Dina kunskaper i ämnet överglänser mina så fortsätt med spånandet.

Som Naqref skriver, den dåliga spridningen i höga frekvenser, och det faktum att de är uppåtriktade bidrar till att problemen du beskriver minimeras.

Tack Naqref för input, uppskattas, och begränsningen respekteras.

Skall försöka hitta andra billigare diskanter än de jag har simulerat med, förslag?

Det skall bli spännande att testa detta på OA51.

[/b]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 14:19

StefanH skrev:
Funderar bara över lösningen... Det vill nog till att undvika direktljud från ambiencediskanterna för att det ska bli bra. Antar att det är det motfaskopplingen syftar till. Vid 10k behövs endast en löpvägs-skillnad på knappa 2 cm för att de ska hamna i fas.

Samma här min gode man, funderar över lösningen. Dina kunskaper i ämnet överglänser mina så fortsätt med spånandet.

Som Naqref skriver, den dåliga spridningen i höga frekvenser, och det faktum att de är uppåtriktade bidrar till att problemen du beskriver minimeras.

Tack Naqref för input, uppskattas, och begränsningen respekteras.

Skall försöka hitta andra billigare diskanter än de jag har simulerat med, förslag?

Det skall bli spännande att testa detta på OA51.

[/b]

Tvivlar inte ett ögonblick på att Nagref har koll på vad han gör - vill bara försöka fatta... ;-) Vet inte precis om jag har så bra koll - man skulle varit ingenjör! ^^ Vill ändå tro att membranen inte bör vara synliga från lyssningsplats för att undvika direktljud...

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 15:35

Vill ändå tro att membranen inte bör vara synliga från lyssningsplats för att undvika direktljud...

Vilket är fallet för L8, alltså de är liggande nedanför en kant, då plattan nedanför basen, där diskanterna är monterade på är nedsänkt i förhållande till yttersidorna.

Det var av den anledningen jag funderade på svagt bakåtlutande diskanter tidigare i tråden för att i möjligaste mån undvika direktivitet i lyssningsvinkeln.
Har funderat mycket på var i h-e man skulle placera diskanterna på OA51, men har ännu inte kommit på en snygg och givetvis samtidigt funktionell lösning.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 16:34

Frågan är kanske hur mycket man ska ge sig på att modifiera 51-orna utan att det blir en annan högtalare? Visst är utveckling kul men jag kör mina 51-or i nära nog originalutförande. Tycker att de var ett stort framsteg jämfört med 70-talarna (som jag tycker att ambience-lösningen flirtar lite med).

Som "filler" för att fixa energiresponsen i högsta oktaven duger väl den här utmärkt?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
Både bra (kolla Zaph) och billig och dessutom så liten att den knappt behöver synas! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-29 17:01

Jocke skrev:Frågan är kanske hur mycket man ska ge sig på att modifiera 51-orna utan att det blir en annan högtalare? Visst är utveckling kul men jag kör mina 51-or i nära nog originalutförande. Tycker att de var ett stort framsteg jämfört med 70-talarna (som jag tycker att ambience-lösningen flirtar lite med).

Som "filler" för att fixa energiresponsen i högsta oktaven duger väl den här utmärkt?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
Både bra (kolla Zaph) och billig och dessutom så liten att den knappt behöver synas! :)

Nja... (Nu är väl jag helt fel person att ha en åsikt i frågan i o m att jag moddat ganska friskt :) ) men jag tycker efter att vi experimenterat med detta både på L8 och på 3-vägaren att det inte på något sätt förstör eller ändrar karaktären på högtalaren... det bara lägger till något som när man hör det "alltid borde varit med". Det finns ingen sameness-effekt, beroende på musikmaterial så är effekten alltifrån stor till ingen, -beroende på inspelningen.

Fan... vi hade ett Battle i Västergök och jag tyckte synd om den ena kombattanten som med sina jättestora JBL skulle tävla mot Carlsson OA51/OB51... (juryns sammansättning fattar ni ju själva :D ) Jag gjorde en enkel Ambiensplatta med 2 diskanter som jag placerade bakom högtalaren... Tux som är Carlsson-man hörde direkt (och förfärades över den positiva effekten) medan JBL ägaren till slut struntade i att använda dem (Han förlorade :wink: )

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-29 18:40

Nä, jag tror INTE att det är "fel". Jag tycker att tex L8 verkar vara ett fint initiativ att förvalta och utveckla Stigs idéer. Heder åt er som engagerat er - jag ser även dig som "möjliggörare" Stefan! :) 3-vägaren är också en annan sak - mer att betrakta som en ny konstruktion.

Edit. Det har ju funnits ansatser till ambience-diskanter hos andra tillverkare - undrar om inte även JBL har haft någon egen variant?

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-29 19:32

Funderar på diskant SEAS 27TDF för ambiens a' 295kr/st.

Fick till ett inte allt för komplicerat filter med samma nivå som huvuddiskant vid 10khz, -6dB vid ca 5khz. Men betydligt mer än en stycken konding i varje fall.

Det har väl lite mer rakt fram verkan vad jag kan se. Finns ju inte så mycket data tillgängligt.

Tillagt den 30/12 -11

[s]Kan någon simulera följande "filter" på ovan nämnda diskant?

C 1,5uf (parallell L 0,15mH) R 1,2ohm (parallell R 20 ohm)
(ändrade värden den 10/1)
2 ordningens med L-pad. Rullar av från ca 15khz. En konjugat-länk kanske blir bättre? (R 4,8ohm C 2,2uf)

Synpunkter?[/s]

Tillagt den 11/1 -12
Fick filterförslag av John i något enklare utf, lite annan delningsfrekvens som skall testas, när jag så har möjlighet. Följ tråden för vidare info.
Senast redigerad av StefanH 2012-01-11 17:53, redigerad totalt 3 gånger.

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-09 22:56

Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?

AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-09 23:25

StefanH skrev:Ingen som har impedansmätt SEAS 27TDF?

AVR7000, du skrev att du monterade 2st diskanter bakom OA51. Vadå bakom. Har du alltså inte OA51 dikt an mot vägg?
Har du/ni kommit längre med ett ev. kit än? Lutar det åt att använda L8 ambiensdiskanterna, eller kanske Peter S har ett gäng lämpliga diskanter liggandes på hylla till ingen nytta?

Bakom var bakom ett par stora JBL...

Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-09 23:47

avr7000 skrev:

Jag kommer nog till att börja med köra med Vifa/Scanspeak DX25 då jag har ett gäng sådana liggande. Blir det bra byter jag kanske till Scan Speak D2608-913000.

Stefan

Är 9130 en motsvarighet till HDS-diskanten? Minns vi pratade om den som en tänkbar uppgradering till .3

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 00:21

Jocke skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Är 9130 en motsvarighet till HDS-diskanten? Minns vi pratade om den som en tänkbar uppgradering till .3

Det är Larsen 8 / OA51.LE2 diskanten ("HDS" diskanten)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-10 00:48

Hmm - den bör nog duga? ;-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 02:09

Jocke skrev:Hmm - den bör nog duga? ;-)

:wink:

Jag testar ju att köra den med Illuminatorbasen (med nån form av "del" waveguide) låter det bra så vill jag kanske ha samma diskant som ambience för att få exakt samma karaktär på ljudet även från dessa...

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-10 10:53

AVR7000
Det är Larsen 8 / OA51.LE2 diskanten ("HDS" diskanten)

För ambiensdiskant! Det kostar att ligga på topp. Men visst, det lär väl bli bäst.

L8's ambiensdiskanter är väl billigare? Minns inte vad John tar men omkring 50% av priset mot HDS-diskanten?

Jag tror att jag testar den billigare SEAS 27TDF av kostnadsskäl. Den verkar också vara mer direktstrålande (axiellt), vilket väl får anses vara en fördel i ambienssyfte? Mindre ljud mot lyssningsriktningen.

Funderar fortfarande på bästa placeringen av dessa. Är ju fortfarande borta så det brådskar inte. Men det kliar i fingrarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-10 14:31

Jag tror nog att det finns en poäng med att använda element man är bekant med när man ska prova nya lösningar. Även om vi har fantastiska hjälpmedel för att beräkna, simulera och mäta numera är det ändå en hel del att "hålla i huvet"!^^

Kommer man dit man vill går det ju att optimera upp eller ner med hänsyn till både kostnad och prestanda... Min experiment, en gång, var väldigt anspråkslösa och det ska bli kul att se vart det här landar! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-11 13:41

Har nu köpt diskanter, följde Jockes råd och införskaffade L8 original, med filterförslag från John.

Att testas när jag nu kommer hem. Spännande skall det bli.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-11 16:02

Va fasen - har jag sagt det? 8O Kan ju få på skallen om du inte blir glad då... :lol:

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-11 17:29

Japp så nu har du ett stort ansvar vilande på dina axlar. Fast eg. hur jag tolkade ditt råd att använda kända element.

Jag följde efter övervägande ditt råd, valet var mitt. Blir nog bäst med den diskanten, i.o.m. att de fungerar på L8.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-11 17:46

StefanH skrev:Japp så nu har du ett stort ansvar vilande på dina axlar. Fast eg. hur jag tolkade ditt råd att använda kända element.

Jag följde efter övervägande ditt råd, valet var mitt. Blir nog bäst med den diskanten, i.o.m. att de fungerar på L8.

Ska bli kul att följa det här! :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-17 14:26

Jag kommer inte att gå vidare med detta p.g.a. annan lösning.
Överlåter detta till annan hugad intresserad.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati