Hej!
Efter ca. 10 år med en Sony hemmbioförstärkare (STR-DG500), ett par Dali concept 1 och en audio pro sub så sprang jag in i ett par begagnade Larsen 4.2 till ett vettigt pris och slog till!
Efter inkoppling av provlyssning så var de inte så imponerade som jag hade hoppats på. Det lät lite som att ett täcke hängde över högtalaren dvs. det var inte särskilt mycket bas eller diskant, däremot imponerade mellanregistret en hel del jämfört med Concept 1orna. Subben gjorde att det bara lät ännu grumligare och tog död på mycket detaljer, så den fick nu slopas helt. Som källa använde jag en Technics SL-1210 med Ortofon blue och ett RIAA steg från Kjell & co.
(Planer på att byta ut RIAA-steget har funnits LÄNGE, då vissa skivor med elektronisk musik inte har gått att spela pga. för hög förstärkning och kraftig distortion från RIAA-steget.)
Men jag har ju förstått att det inte är helt är helt optimalt med en hemmabioförstärkare till en tvåkanalssetup och dessutom borde inte mer effekt göra saken sämre, så jag beställde hem en Arcam FMJ A19 från brittiska ebay. Jag hade läst att Arcam tydligen skulle lira bra med just Larsen och dessutom hade denna modell ett inbyggt RIAA-steg, vilket gjorde att jag slapp lägga en tusing extra på ett nytt sådant. Idag dök den upp, så jag jackade i högtalarna och den gamle skivsvarven och la på Paul Simon's Graceland.
WOOOW, sanslöst vilket ljud och ljudbild som helt plötsligt dök upp i min lilla student 1,5a.

Det är sån extremt punch och kontroll i ljudet att man nu plötsligt hör körer och instrument som aldrig tidigare har funnits där. Nu finns både basen på plats med kontroll istället för ett brummande med min gamla sub, samt diskanten låter kanon. För mig som har varit riktigt nöjd med ett par Concept 1or och tyckt de har låtit toppen, inser nu hur det bör/kan/ska låta. En sån här gigantisk skillnad hade jag inte räknat med, sitter för tillfället och småler åt Peter Gabriel's - So på LP.
Jag var bara tvungen att få skriva av mig, för man är lite på moln efter detta. Att en förstärkare kan ha sån påverkan och göra så stor skillnad även på låga ljudnivåer var något nytt för mig. Extra roligt med Arcam-förstärkaren är att den enda inställningen som den har är att skifta balans mellan höger och vänster högtalare, dvs. inte ens en tonkontroll för bas eller diskant.

Lite skillnad mot den gamla förstärkaren som hade en hel drös med olika ljudlägen som egentligen var helt onödiga för mig.
Har ni haft liknande aha-upplevelser?