OA116 med färre diskanter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

OA116 med färre diskanter?

Inläggav ferm » 2012-11-02 13:16

Jag har ett par OA116 med grafpros basdel i och mt24 osv. Jag har även ett par av grafpros t22 filter för oa116 liggandes. Jag hade tänkt göra uppgraderingen till t22 för ett tag sedan, men är lite tveksam.

Såhär e det. Jag gillar diskantåtergivningen i mina oa12 bättre. Förmodligen pga. att de känns mindre kaotiska i diskanten och känns i det hänseendet lite mer lättplacerade. Däremot gillar jag såklart OA116 bättre för dess pondus, befriade mellanregister och högre ljudbild. Jag har även småbarn så oa116 är väldigt tacksamma på det viset jämfört med mina oa12(de flyttas inte runt och är för höga att pillas på).

Så tanken är följande. Skulle man inte kunna med enkla medel kanske köra oa116 med färre diskanter alt, 2 bättre(dyrare ;-)) diskanter per högtalare än t22? Eller rent av 2 t22or?

Jag skulle vara mycket tacksam för funderingar kring detta!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-02 13:36

Du kan prova att köra dina OA116 som en OA112, det vill säga med diskantarrangemang som på en OA12. Ta två t22 och filterlösningen till OA12 för t22. Du kan montera diskanterna på nåt liknande sätt som jag har gjort på ett par OA14. En diskant framåt räcker gott och väl till effektmässigt.

Jag har kommit fram till att diskanter på en OA-högtalare skall finnas antingen i massor eller bara en enda riktad mot lyssnaren. Andra sätt har jag tyckt låter sämre när jag provat. Jag jobbar på en egen tråd om OA14-ombyggnaden, kanske blir den av, kanske inte.

Vill du leka lite mer så kan du skruva den ensamma diskanten på "hyllan" uppe till höger, alltså bakom basen. Då blir det lite mer 80-talare med 70-talslåda. Möjligen får du leka/labba med fasläget i filtret, eller kanske bara skifta anslutningarna. Enkelt att skruva diskanten rakt genom gallret med tunna skruv, och dra upp trådarna upp genom gallret utan att förstöra det. Diskanten har ju eget galler ... :)

Hyllan är som gjord för att komma på hur 50, 51 och 52 borde se ut, det måste SC ha sett också.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-02 16:19

phon skrev:Du kan prova att köra dina OA116 som en OA112, det vill säga med diskantarrangemang som på en OA12. Ta två t22 och filterlösningen till OA12 för t22. Du kan montera diskanterna på nåt liknande sätt som jag har gjort på ett par OA14. En diskant framåt räcker gott och väl till effektmässigt.

Jag har kommit fram till att diskanter på en OA-högtalare skall finnas antingen i massor eller bara en enda riktad mot lyssnaren. Andra sätt har jag tyckt låter sämre när jag provat. Jag jobbar på en egen tråd om OA14-ombyggnaden, kanske blir den av, kanske inte.

Vill du leka lite mer så kan du skruva den ensamma diskanten på "hyllan" uppe till höger, alltså bakom basen. Då blir det lite mer 80-talare med 70-talslåda. Möjligen får du leka/labba med fasläget i filtret, eller kanske bara skifta anslutningarna. Enkelt att skruva diskanten rakt genom gallret med tunna skruv, och dra upp trådarna upp genom gallret utan att förstöra det. Diskanten har ju eget galler ... :)

Hyllan är som gjord för att komma på hur 50, 51 och 52 borde se ut, det måste SC ha sett också.

Bild


Hej Phon!
Tack för dina åsikter/tips :-)

Ja det var i mångt och mycket något i det stuket jag tänkt mig. Hade precis samma fundering som du när jag hade mina OA14. Fick dock aldrig tummen ur att modda dem till 2 diskanter.

Det som oroar mig mest är hur förhållandet i känslighet mellan bas och mellanregister kommer att förändras om jag bara trycker dit ett oa12 filter och två diskanter och kör på....fler diskanter borde i mitt tycke ge ett högre db i diskanten och på så vis också ändra förhållandet mellan diskant mellan/bas registret. Kanske oa12 filtret med andra dämpvärden kompenserar detta. Däremot är det ju i så fall beroende av att oa116 har samma grundkänslighet som oa12 vilket jag är väldigt osäker på ??? Jag är inte så sugen på att förändra högtalarens frekvenskaratär för mycket...bara att smala upp och fokusera diskanten så gott det går...

Sen var det ju dethär med andra alternativ till diskanter....om det är en möjlighet. Jag är inte beredd att modda högtalarens yttre utseende utan att vinningen ska vara enorm.

T
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-02 18:59

Det är bara diskantfiltret som behöver ändras, filtren till mellan och bas behåller du. Du kan ju prova med diskanterna och filtret (diskantdelen) från dina OA12 på 116-baffeln, så får du ett hum om hur det kan bli.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-03 10:35

phon skrev:Det är bara diskantfiltret som behöver ändras, filtren till mellan och bas behåller du. Du kan ju prova med diskanterna och filtret (diskantdelen) från dina OA12 på 116-baffeln, så får du ett hum om hur det kan bli.


Det jag funderar över är ju hur färre diskanter påverkar ljudet i förhållande till resten av högtalarens känslighet. Är har alla 70-tals OA högtalare samma känslighet. Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(
Jag har iofs. Ytterligare ett par oa12 som redan är i molekyler, men de bor tillfälligt 40mil bort hos en vän.
Nästa frågeställning är också hur distortionsnivån i diskanterna påverkas inför hållandet 2st. Vs. 6 st. Jag kanske är ute och cyklar här. Kanske är distortionsnivån på t22 så pass bra att det inte spelar någon roll hur många man använder.
Jag antar att nyttjandet av flera diskanter i 70-talarna var delvis för att minska deras distortionsnivå per individ.

Jag skulle absolut inte bangs för att bygga ett par oa112 eller kanske tom oa111, men i fallet oa111(od111?) skulle jag nog gärna satsa på ännu vassare element i både mellan och diskant.
Finns det någon som gjort något liknande?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-11-03 11:37

ferm skrev:Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(

På Carlssonplanet.com finns kretsscheman till dessa högtalare, det behöver inte bli så dyrt att svänga ihop ett par filter och prova. Låter det OK är det OK, annars finns det säkert någon här som kan tipsa om en lämplig modifikation.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-03 12:17

En t22 räcker mer än väl till i ljudtrycksförmåga, man brukar behöva dämpa oavsett om man kör med en eller flera. Den har dessutom rätt låg dist. OA116 har en 16 ohms mellanregister och levererar inte mer ljud där per insignal än en OA12. Däremot blir det väl lite annan karakteristik med bara en diskant, men det var väl det du var ute efter.

Så här ser mina OA116 ut, det skall in en diskant till mot lyssnaren bredvid pinnen, ungefär som på en OA2212. Det blir då 9 diskanter per högtalare

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 13:38

Kan väl säga att jag faktiskt delar uppfattningen att lite färre diskanter har
sina fördelar. Två stycken är inte så dumt faktiskt.

Tittar man på det ur en helt fysikalisk synvinkel så är förvisso två det allra
sämsta antalet, men man får ju inte glömma att det finns en reflekterande
vägg också. Så det antal man ser är 2*2=4.

Det är ett bra antal.

Bara en diskant med reflekterande vägg bakom är svårare att få att fungera
bra. Det är därför OA-50, OA-51 och OA-52 har dämpning inbyggt. Att den
lilla OD-11 fungerar så bra som den gör (men inte tillräckligt för att Stig var
av uppfattningen att den fick heta OA) trots att dämpning saknas, beror på
att den försänkta basen ger en del reflexer också, så att spegelbilderna blir
multipla.

Kan även nämna att SSC har arbetat med en OA-2212 med avsevärt minstat
antal diskanter. Det går ju att minsta antalet högst signifinankt genom att
byta till det mycket effekttåligare T22-oa. Högre verkningsgrad har den ju
också.

- - -

Något svar på vad som är det optimala antalet har jag inte dock. Stig var
av åsikten att 4 var ett väldigt bra antal*, men de större fick ändå flera
av effettålighetsskäl, och i OA-2212-fallet även för att de skulle förses
med en större andel direktljud, för att öka chansen att de skulle bli valda
som SR-monitorer.


Vh, iö

- - - - -

*Även om han inte var alldeles nöjd med den konfiguration som OA-14 fick.

De två identiskt riktade 45 grader invinklade direkljudsdiskanterna interfer-
erade med varandra på ett sätt han inte gillade.

Det finns flera möjliga sätt att gå runt detta. De kan vinklas isär lite och
placeras tätare ihop och de kan Y-monteras (vilket betyder att den ena av
dem sätts tätare ihop med energidiskanten).

Den senare monteringen är den som Stig valde, och som blev förstaval för
en eventuell produktion av OA-5 (!) i England. Men tyvärr hann Stig gå bort
precis innan det blev verklighet av detta.

Jag kan nämna att vi experimenterade mera med Y-moneringen än de två tätt
sittande och lite isärvinklade direkljudsdiskanterna. Jag kan tänka mig att det
är ett fullgott alternativ. Även det ger ju en triangel snarare än en kvadrat,
och därmed klart mindre fula interferenser i diskantens undra register.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 13:48

Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Ursäkta skissernas extrema fulhet. :oops:


Vi föredrog samma version - vilket var den som vi hade trott skulle upplevas
vara den sämre. :o

Men Y vann alltså.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-03 15:13

Bill50x skrev:
ferm skrev:Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(

På Carlssonplanet.com finns kretsscheman till dessa högtalare, det behöver inte bli så dyrt att svänga ihop ett par filter och prova. Låter det OK är det OK, annars finns det säkert någon här som kan tipsa om en lämplig modifikation.

/ B

Hej Bill50x!

Jo då det är jag medveten om. Jag fixar att bygga filter osv från angivna ritningar, men det är just beräkningen av filterna som jag inte är så insatt i ej heller hur de olika impedansskillnaderna de olika elementen emellan visar sig i högtalarens känslighet och vad som händer med fasförskjutningarna dem emellan.
Jag vill helst ha lite på fötterna innan jag ger mig på en dylik modd och det är ju väldigt trevligt att höra lite åsikter och funderingar först :-)
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:02

phon skrev:En t22 räcker mer än väl till i ljudtrycksförmåga, man brukar behöva dämpa oavsett om man kör med en eller flera. Den har dessutom rätt låg dist. OA116 har en 16 ohms mellanregister och levererar inte mer ljud där per insignal än en OA12. Däremot blir det väl lite annan karakteristik med bara en diskant, men det var väl det du var ute efter.

Så här ser mina OA116 ut, det skall in en diskant till mot lyssnaren bredvid pinnen, ungefär som på en OA2212. Det blir då 9 diskanter per högtalare

Bild


Imponerande bygge :-) går det verkligen att få in ytterligare en diskant i dem??? Hur har du då kopplat diskanterna för att få till impedansen? Jag ser ju att det går relativt enkelt att få till impedansen med 8 diskanter, men med 9? Hur har du gjort med dämpningen av diskanter? Har du ökat dämpningen i tackt med att du ökat antalet diskanter?

Man bortse kunna testa sig fram med dämpningen såklart, men det hade vart gött att inte sticka iväg från högtalarens frekvenskurva för mycket!
Visst är det som du skriver. Dock är jag inte direkt ute efter att ändra högtalarens klang/grundkaraktär tonmässigt utan bara att få till fokusen i diskanten en del. Oa12 tycker jag är en bra kompromiss mellan direktljud och reflekterat. Oa14 tycker jag har ett klart sämre fokus än oa12 även om de låter rymligare/större på bekostnad av realism i ljudet. Jag hade tidigare ett par oa51le2 som lät rätt bra, men jag blev aldrig nöjd med dem. Mest troligt pga. Placeringsproblem i förra lägenheten. Målet ned denna modd hade varit om man kunde närma sig oa51orna i ljudkvalitet, men ändå med lite av 70-talarnas karaktär kvar även när det gäller ljudet samt designen på högtalaren. Oa51 är ju en smått omöjlig högtalare att möblera i ett hem med småbarn och hund.

Tilläggas bör också att jag kommer att uppgradera även mina oa12 som står som surrounder till t22 och nya filter. Basarna ser jag ingen egentlig poäng med att uppgradera.
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:43

IngOehman skrev:Kan väl säga att jag faktiskt delar uppfattningen att lite färre diskanter har
sina fördelar. Två stycken är inte så dumt faktiskt.

Tittar man på det ur en helt fysikalisk synvinkel så är förvisso två det allra
sämsta antalet, men man får ju inte glömma att det finns en reflekterande
vägg också. Så det antal man ser är 2*2=4.

Det är ett bra antal.

Bara en diskant med reflekterande vägg bakom är svårare att få att fungera
bra. Det är därför OA-50, OA-51 och OA-52 har dämpning inbyggt. Att den
lilla OD-11 fungerar så bra som den gör (men inte tillräckligt för att Stig var
av uppfattningen att den fick heta OA) trots att dämpning saknas, beror på
att den försänkta basen ger en del reflexer också, så att spegelbilderna blir
multipla.

Kan även nämna att SSC har arbetat med en OA-2212 med avsevärt minstat
antal diskanter. Det går ju att minsta antalet högst signifinankt genom att
byta till det mycket effekttåligare T22-oa. Högre verkningsgrad har den ju
också.

- - -

Något svar på vad som är det optimala antalet har jag inte dock. Stig var
av åsikten att 4 var ett väldigt bra antal*, men de större fick ändå flera
av effettålighetsskäl, och i OA-2212-fallet även för att de skulle förses
med en större andel direktljud, för att öka chansen att de skulle bli valda
som SR-monitorer.


Vh, iö

- - - - -

*Även om han inte var alldeles nöjd med den konfiguration som OA-14 fick.

De två identiskt riktade 45 grader invinklade direkljudsdiskanterna interfer-
erade med varandra på ett sätt han inte gillade.

Det finns flera möjliga sätt att gå runt detta. De kan vinklas isär lite och
placeras tätare ihop och de kan Y-monteras (vilket betyder att den ena av
dem sätts tätare ihop med energidiskanten).

Den senare monteringen är den som Stig valde, och som blev förstaval för
en eventuell produktion av OA-5 (!) i England. Men tyvärr hann Stig gå bort
precis innan det blev verklighet av detta.

Jag kan nämna att vi experimenterade mera med Y-moneringen än de två tätt
sittande och lite isärvinklade direkljudsdiskanterna. Jag kan tänka mig att det
är ett fullgott alternativ. Även det ger ju en triangel snarare än en kvadrat,
och därmed klart mindre fula interferenser i diskantens undra register.


Välkommen till tråden!

Jag gillar oa12 speciellt för sin ljudbild :-) inte som så många andra som verkar vara inne på att det är basen som är grejen. Iaf. Oa112 känns väldigt lockande och även od111 om man kanske kan adoptera diskanten från någon av de nyare le2 varianterna på 80-talarna. Vet inte ens om det går!

Målet med den här tråden är iaf att skapa en högtalare som jag blir nöjd med ljudmässigt och kanske också kan fungera som en inspiration till andra med tankar på en uppgradering av sina oa14/oa116.

Vidare undrar jag hur det skulle bli om man bara bytte sina mt24 mot 2 st. t22 och ett oa12 filter som diskantfilter? Kommer nivåerna mellan diskant och resten av registret vara oförändrad eller kommer deras balans skiftas i nivå? Knepigt frågeställning, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-03 16:48

IngOehman skrev:Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Ursäkta skissernas extrema fulhet. :oops:


Vi föredrog samma version - vilket var den som vi hade trott skulle upplevas
vara den sämre. :o

Men Y vann alltså.


Vh, iö


Tack för skisserna och den utmärkta förklaringen som känns väldigt tänkvärd. Dock så måste jag säga att 4 diskanter per högtalare inte kommer vara ett alternativ då jag i så fall heldre skulle satsa fullt ut på 6 stycken, men mest för att jag tycker att oa14 är den av 70-talarna som låter sämst faktiskt...fast absolut inte dåligt ;-)

Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2012-11-03 18:49

Hur låter musiken?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 22:25

ferm skrev:
IngOehman skrev:Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Ursäkta skissernas extrema fulhet. :oops:


Vi föredrog samma version - vilket var den som vi hade trott skulle upplevas
vara den sämre. :o

Men Y vann alltså.


Vh, iö


Tack för skisserna och den utmärkta förklaringen som känns väldigt tänkvärd. Dock så måste jag säga att 4 diskanter per högtalare inte kommer vara ett alternativ då jag i så fall heldre skulle satsa fullt ut på 6 stycken, men mest för att jag tycker att oa14 är den av 70-talarna som låter sämst faktiskt...fast absolut inte dåligt ;-)

Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?

Till att börja med vill jag säga att jag håller med om att OA-14 låter
sämst, det vill säga det är den jag tycker minst om. Men vad jag
försökte säga var att jag inte tror att det beror på att det var fyra
diskanter, utan på att de fyra satt som de satt.

Och ja, a'la OA-12 tror jag är bäst om man använder 2. Inte tätare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-03 23:51

Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång. :)
Oj vad tiden går, 2005 såg jag att det var, i augusti.
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig. :)
Bygget fanns med i en gammal tråd på Planeten, men bilderna är kanske borta.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-04 01:06

ferm skrev:
Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?


Jag hade nog provat nåt i den här stilen.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1343
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2012-11-04 02:31

Phon:
Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång.
Oj vad tiden går, 2005 såg jag att det var, i augusti.
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig.

MYCKET imponerad av hur bra de högtalarna lät, drivna både med mitt NAD 208 och Erik Anderssons rörsteg på 2,5watt (tror jag det var) :)

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-04 11:11

phon skrev:Dom där ritade sakerna var ju lite lika de OA12/13 jag byggde en gång. :)
Oj vad tiden går, 2005 såg jag att det var, i augusti.
Dom spelades senare på ett Carlssonmöte i Farsta, där dom inte direkt gjorde bort sig. :)
Bygget fanns med i en gammal tråd på Planeten, men bilderna är kanske borta.

Bild


Det här kanske är vägen att gå :-) 66/33 låter som en ganska fin kombo. Hur är de monterade 8+8 i parallell med 16?
Undrar hur detta skulle kunna lösas med t22.
8+8 i parallell med 8+motstånd på 8,2? Då borde man ju kunna köra oa14 filter för t22?
Såg inga förklaringar/schema på dina filter i tweaka en tolva tråden!
Detta kanske skulle kunna mynna ut i en tweaka en sexton tråd ;-)
Funderar också på om det är värt att köra b65 istället och då köra allt som ett 8ohms system?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-04 13:13

Det var tre CT62 16-ohmare i parallell. Filtret hade en högpassdel för diskanterna, en lågpass för basen, en parallell-krets i serie med basen för att jämna ut responsen och möjligen en konjugathistoria för impedansutjämning. Kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men det spelade på rätt hyfsat.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-04 22:31

IngOehman skrev:
ferm skrev:
IngOehman skrev:Utöver Y-monteringen så var det alltså dessa två varianter som vi diskuterade:
Bild

Ursäkta skissernas extrema fulhet. :oops:


Vi föredrog samma version - vilket var den som vi hade trott skulle upplevas
vara den sämre. :o

Men Y vann alltså.


Vh, iö


Tack för skisserna och den utmärkta förklaringen som känns väldigt tänkvärd. Dock så måste jag säga att 4 diskanter per högtalare inte kommer vara ett alternativ då jag i så fall heldre skulle satsa fullt ut på 6 stycken, men mest för att jag tycker att oa14 är den av 70-talarna som låter sämst faktiskt...fast absolut inte dåligt ;-)

Vid en placering av två diskanter på ett par oa116, vad skulle vara en lämplig placering? Ala oa12 eller borde man satsa på att placera dem betydligt tätare som de två bakersta i y-konfigurationen på oa14 dvs nästan sida mot sida åt var sitt håll?

Till att börja med vill jag säga att jag håller med om att OA-14 låter
sämst, det vill säga det är den jag tycker minst om. Men vad jag
försökte säga var att jag inte tror att det beror på att det var fyra
diskanter, utan på att de fyra satt som de satt.

Och ja, a'la OA-12 tror jag är bäst om man använder 2. Inte tätare.


Vh, iö


Kanske ska man maxa avståndet till väggen för den bakåtstrålande diskanten i så fall....det finns ju lite mer utrymme på OA116. Spelar det någon roll tror ni? Sedan är ju frågan vart man ska sätta den direktstrålande diskantenn....finns ju lite utrymme både direkt till höger om basen, men en liten hylla också närmast väggen. Kanske man ska köra på exakt samma avstånd och förhållande som oa 12 håller sig med...det blir ju lätt att mäta upp och man kan ju anta att det blir bra ;-)
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-04 22:35

phon skrev:Det var tre CT62 16-ohmare i parallell. Filtret hade en högpassdel för diskanterna, en lågpass för basen, en parallell-krets i serie med basen för att jämna ut responsen och möjligen en konjugathistoria för impedansutjämning. Kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men det spelade på rätt hyfsat.



Hoppla det lät inte helt enkelt att snickra ihop den kopplingen. iom. 16 ohms ct62 så faller dessutom hela konceptet. De är väl i princip utdöda sedan länge de elementen.
Som det ser ut just nu så är ju T22an det hetaste alternativet även om jag också kikat lite på ett monacor tror det heter dt28 som kostar ungefär samma, men förefaller vara lite mer plug n´play

Finns det fler alternativ till diskanter? Den som sitter i Larsen 8 blir det helt skenheligt fel? den låter ju fint :-)

Alternativ till mellanregister? Är B65 bättre än mina orginal sc165 som är i kanonskick?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-04 22:57

Du hade väl en större bas redan? Kör på det mellanregister du har, och prova en av de två IÖ/SC-skisserna ovan, den högra kanske? Filtret blir som ett vanligt 4-diskanters T22-filter till exvis OA14. Grafpro kan säkert lockas att byta ut den/de komponenter som skiljer.

Nån måste ju rapportera hur den där lösningen fungerar, och en OA116 ser nog rätt tandlös ut med bara två diskanter under gallret. Dessutom är T22 en väldigt bra diskant i sammanhanget. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-04 23:28

phon skrev:Du hade väl en större bas redan? Kör på det mellanregister du har, och prova en av de två IÖ/SC-skisserna ovan, den högra kanske? Filtret blir som ett vanligt 4-diskanters T22-filter till exvis OA14. Grafpro kan säkert lockas att byta ut den/de komponenter som skiljer.

Nån måste ju rapportera hur den där lösningen fungerar, och en OA116 ser nog rätt tandlös ut med bara två diskanter under gallret. Dessutom är T22 en väldigt bra diskant i sammanhanget. :)


Japp det är Seasbasen från grafpro. i övrigt med orginal sc165 samt mt24 med -79 modden.
Ja det va den högra som såg mest logisk av skisserna tyckte jag och då blir det väl standard oa14/t22 diskantfilterdel...det som jag funderar på är (tjatar) är det här med känsligheten...hur den påverkas så jag inte får en diskanthylla eller bashylla i frekvensbandet...
Iaf. måste mt24orna bytas...de är ju hemskt avrullade uppåt vilket inte alls passar min smak. hur är detta med t22orna? är de lika avrullade? Vill ha en krispigare mer fokuserad diskant.
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-05 10:39

T22 går väl upp över 20kHz, för lite diskant behöver du inte oroa dig för.

Du lär behöva dämpa diskanterna då de har mycket högre känslighet än MT24. Titta på hifikits schema över OA14 så finns det en tabell med dämpalternativ. Resten av högtalaren antar jag fungerar, alltså basens anpassning till mellanregistret.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-05 10:57

phon skrev:T22 går väl upp över 20kHz, för lite diskant behöver du inte oroa dig för.

Du lär behöva dämpa diskanterna då de har mycket högre känslighet än MT24. Titta på hifikits schema över OA14 så finns det en tabell med dämpalternativ. Resten av högtalaren antar jag fungerar, alltså basens anpassning till mellanregistret.



Japp jag tror jag ska gå vidare på detta spåret...Har insett att det inte är någon idé att gå vidare mot dome diskanter då sc165an troligtvis inte skulle gilla detta....i så fall hade det också varit aktuellt med ett nytt mellanregistelement. Det verkar dock svårt att uppbringa ett annat element som kan tänkas passa direkt i baffeln.

Högpassdelen kan man förmodligen sno direkt från OA12/OA14 filter för t22 som du skriver...ska kolla om jag kan modda mina befintliga högpassfilter från grafpro...Men det hade ju vart roligt att byta även mellanregistret total makeover så att säga...Du kör väl med nått ino b67 i dina oa116? låter det bättre?
Ska fortsätta att läsa och läsa och läsa på i djungeln av trådar.
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-05 12:26

Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ferm - Du ska inte betala mer än 225:- för Monacor Dt28N i Sverige http://www.eluxson.se/358-dt-28n.html eller 14 pund i England...

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-05 12:42

jansch skrev:Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ferm - Du ska inte betala mer än 225:- för Monacor Dt28N i Sverige http://www.eluxson.se/358-dt-28n.html eller 14 pund i England...


Hej jansch!
Välkommen :-)
Tack för tipset! Tänkte att jag kanske skulle testa dessa diskanter i ett par oa14 med placering enligt iö skiss ovan. Återkommer med det i en Anna tråd.

Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Och även om man skulle köra den som oa112. Är monacor plug n'play på mt20 eller mt24?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-05 12:43

jansch skrev:Hej Phon - Vad har du för mellanregisterelement i OA116?

Ino B67 amb, basen till gamla A3. Det finns inte längra, nya B59amb är kanske ett alternativ om man vill prova nåt annat än 165.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-11-05 12:45

ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-05 12:59

phon skrev:
ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?


Haha! Ja så skulle man ju iofs. Kunna göra. Inser det dumma med den frågan ;-)

Intressantare blir det om man skulle köra den med monacor som en oa112. Har sett en ritning på planeten tror jag för ct62 8ohm till oa12 den borde ju vara tillämpbar i så fall!

Nån som har koll på monacorens spridningsegenskaper jämfört med ct62 eller t22?
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-05 19:41

DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Kör man originalfiltret i OA14 med DT28N får man en liten svacka runt 2-3kHz området (ungefär 1,5-2dB). Samma sak med OA6typ2.
Man får dock en jämnare tonkurva över 5kHz och upp till över 15kHz.
I mitt lyssningsrum "dör" MT20 över sådär 12kHz.
Gör man en A/B test mellan DT28 och MT20 (båda i klassisk OA5typ2/OA6typ2 konfiguration) med brus hör man klart och tydligt att MT20 inte klarar hela hörbara diskantområdet.

Jag har prövat med att addera 1,1uF på både OA14 och OA6typ2 filtret för att minska svackan med DT28N. Svackan blir mindre men det är ingen bra lösning då filtret blir för flackt och om man lyssnar med hög volym (väldigt högt) börjar det låta ansträngt.
Trots lågt Fs på DT28N bör man nog vara noga med att få bort det mesta under 2kHz,

Originalfiltren funkar dock så bra att det låter utmärkt trots svackan. Ett klart lyft jfrt med de gamla Peerless diskanterna.

Jag har inte kört DT28N i OA116 men om alla "teorier" stämmer borde filtret funka rakt av för OA116 (då M24 även är "tunnare vid 2-3kHz än MT20). Dessutom vinner man väldigt mycket på att det är brantare.

Vet inte om du blev klokare av detta....

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-07 08:43

jansch skrev:DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Kör man originalfiltret i OA14 med DT28N får man en liten svacka runt 2-3kHz området (ungefär 1,5-2dB). Samma sak med OA6typ2.
Man får dock en jämnare tonkurva över 5kHz och upp till över 15kHz.
I mitt lyssningsrum "dör" MT20 över sådär 12kHz.
Gör man en A/B test mellan DT28 och MT20 (båda i klassisk OA5typ2/OA6typ2 konfiguration) med brus hör man klart och tydligt att MT20 inte klarar hela hörbara diskantområdet.

Jag har prövat med att addera 1,1uF på både OA14 och OA6typ2 filtret för att minska svackan med DT28N. Svackan blir mindre men det är ingen bra lösning då filtret blir för flackt och om man lyssnar med hög volym (väldigt högt) börjar det låta ansträngt.
Trots lågt Fs på DT28N bör man nog vara noga med att få bort det mesta under 2kHz,

Originalfiltren funkar dock så bra att det låter utmärkt trots svackan. Ett klart lyft jfrt med de gamla Peerless diskanterna.

Jag har inte kört DT28N i OA116 men om alla "teorier" stämmer borde filtret funka rakt av för OA116 (då M24 även är "tunnare vid 2-3kHz än MT20). Dessutom vinner man väldigt mycket på att det är brantare.

Vet inte om du blev klokare av detta....


Hej Jansch!

Mycket klokare tror jag ;-)
Har kollat en del på monacor diskanten nu och även dess lilasyster dt25-n som är samma men högre resonans och lite mindre dome. Verkar dock vara ett sämre alternativ. DT-28n har enligt databladet en känslighet på 94db. Enligt databladet för ct62 har de en känslighet på 90db. Den har ju tidigare ansetts vara plug n´play. Betyder inte det att man behöver jobba en del med dämpningen av Monacoren...vad mt20 och mt24 samt t22 har för känsligheter har jag ingen aning om. Fick bekräftat av ditt tidigare inlägg precis som jag misstänkt att mt24 är mindre känslig än MT20.
Även ct62 uppvisar ju en svacka i 2-3khz. Kan man kanske stävja detta genom att tillämpa oa116 modden(1979) för monacoren?

Däremot undrar jag lite om man inte skulle kunna köra 2 stycken 4 ohmare i serie istället. Om man skulle köra oa12 konfig. Har ev. hittat bra kandidater i så fall från Vifa. Antar att man får jobba mer med dämpningen i så fall...Seriekoppling ökar väl känsligheten och parallelkoppling minskar(grovt förenklat)?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-07 08:49

jansch skrev:DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Kör man originalfiltret i OA14 med DT28N får man en liten svacka runt 2-3kHz området (ungefär 1,5-2dB). Samma sak med OA6typ2.
Man får dock en jämnare tonkurva över 5kHz och upp till över 15kHz.
I mitt lyssningsrum "dör" MT20 över sådär 12kHz.
Gör man en A/B test mellan DT28 och MT20 (båda i klassisk OA5typ2/OA6typ2 konfiguration) med brus hör man klart och tydligt att MT20 inte klarar hela hörbara diskantområdet.

Jag har prövat med att addera 1,1uF på både OA14 och OA6typ2 filtret för att minska svackan med DT28N. Svackan blir mindre men det är ingen bra lösning då filtret blir för flackt och om man lyssnar med hög volym (väldigt högt) börjar det låta ansträngt.
Trots lågt Fs på DT28N bör man nog vara noga med att få bort det mesta under 2kHz,

Originalfiltren funkar dock så bra att det låter utmärkt trots svackan. Ett klart lyft jfrt med de gamla Peerless diskanterna.

Jag har inte kört DT28N i OA116 men om alla "teorier" stämmer borde filtret funka rakt av för OA116 (då M24 även är "tunnare vid 2-3kHz än MT20). Dessutom vinner man väldigt mycket på att det är brantare.

Vet inte om du blev klokare av detta....


Jag har ju ett par OA116 som har mt20 och den första versionen av filtret vilket jag har läst någonstans är ett 12db filter. Vad är det för typ av formel man använt för Sonabhögtalarna? Har iaf. igår kväll jämfört med mina -79 modade oa116 och har insett att det är en väldigt enkel grej att konvertera till likadana filter. Jag ska ändå byta kondningen tänkte jag. Filterkorten är i princip identiska med fördiga hål för komponenterna.
Har man en stor vinning av detta ifall man skulle köra vidare på mt20? Klarar den distortionen nedåt bättre? Skulle detta annars vara en lösning om man vill köra med monacoren?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-07 10:53

Morel MDT12
Hittade precis även denna på Madisound...känslighet 89db....samma pris som Monacoren!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-11-07 11:58

ferm skrev:
phon skrev:
ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?


Haha! Ja så skulle man ju iofs. Kunna göra. Inser det dumma med den frågan ;-)

Intressantare blir det om man skulle köra den med monacor som en oa112. Har sett en ritning på planeten tror jag för ct62 8ohm till oa12 den borde ju vara tillämpbar i så fall!

Nån som har koll på monacorens spridningsegenskaper jämfört med ct62 eller t22?

Både ct62 och T22 är mycket bättre. Det är just därför det valdes kon-
diskanter då det begav sig - den lilla talspolen skapar ljudvågor som
har bra böj även vid höga frekvenser. En stor talspole gör det som
regel svårare att skapa tillräckligt mycket energi (summan av allt ljud
som strålar i alla riktningar) i det högsta registret.

Det går dock att optimera även domar för en energikurva som sträcker
sig högt, men då har de inte rak tonkurva i nollgradersriktningen. En
normal domeform och ett mjukt membran ger som regel en energikurva
som dykter i förhållande till nollgraderskurvan över 10 kHz.

Om man mäter i ett rum som är väldämpat kan det dock vara svårt att
få en bra bild av energikurvan, även om man mäter på stort avstånd,
så ett ekorum är vad man behöver. I brist på sådant kan man få i varje
fall ett hum om energikurvan genom att mäta på så stort avstånd man
kan och se till så att vinkeln till diskanten är cirka 40 grader under mät-
ningen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-07 12:44

Först en snabb kommentar - Jag har kört Morel diskanter i OA14, den som ser ut som DT28N men har 3 skruvar i fronten (kommer inte ihåg vad den heter). Passar sämre och låter inte lika bra som DT28N.

Du resonerar en del om känsligheten på olika diskanter. Värdera inte den angivna känsligheten för mycket, ej heller angiven frekvensgång. Alla(?) högtalarelement är uppmätta i frifältsmiljö, det vi brukar kalla ekofria rum eller motsvarande.
Man mäter alltså i EN punkt och bara det direktstrålande ljudet, ibland också punkter "offaxis" och då typiskt 30, 60 och ibland 90 grader.
I ditt lyssningsrum lyssnar du på ALLT utstrålande ljud genom reflektioner från alla avgränsningsytor. Detta gäller även "vanliga" högtalare men i synnerhet rundstrålande högtalare (typ OA principen) då den direktstrålande andelen ljudenergi är relativt liten.
För rundstrålande högtalarkonstruktioner påverkar alltså den TOTALA utstrålade energin från högtalarelementet mycket mer än vad man kan utläsa av en frekvenskurva mätt i ett frifältsrum.
I ditt lyssningsrum har du då ett OÄNDLIGT antal olika frekvenskurvor beroende på var du placerar dej i rummet och förhoppningsvis har du en någorlunda stor "sweetspot" där frekvensgången är någorlunda rak när summan av allt ljud når öronen.

En "nyttig" test är att spela upp en sinuston på 3 - 6 kHz och sakta gå runt i rummet eller bara sitta still och vicka på huvudet och konstatera hur volymen förändras. (en UPPLEVELSE av mer än 10dB är högst normalt - mäter du är det värre!).

Samma resonemang gäller alltså för känsligheten då man inte mäter TOTAL energi. Dessutom kan mätmetoden (i praktiken) vara olika. Vilken frekvens har man använt? Med eller utan baffel? Medelvärde?
Kolla på några högtalarelement där du har tillgång till både frekvensgång och känslighet - ibland undrar man om siffrorna är påhittade.

SummaSumarum
Mäta och testa kommer att visa verkligheten och den brukar inte vara likadan som de specar högtalartillverkaren skapar i en "teoretisk" miljö.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-07 12:48

Såg precis att IÖ "hann före" och beskrev samma sak, fast på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-07 12:50

IngOehman skrev:
ferm skrev:
phon skrev:
ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?


Haha! Ja så skulle man ju iofs. Kunna göra. Inser det dumma med den frågan ;-)

Intressantare blir det om man skulle köra den med monacor som en oa112. Har sett en ritning på planeten tror jag för ct62 8ohm till oa12 den borde ju vara tillämpbar i så fall!

Nån som har koll på monacorens spridningsegenskaper jämfört med ct62 eller t22?

Både ct62 och T22 är mycket bättre. Det är just därför det valdes kon-
diskanter då det begav sig - den lilla talspolen skapar ljudvågor som
har bra böj även vid höga frekvenser. En stor talspole gör det som
regel svårare att skapa tillräckligt mycket energi (summan av allt ljud
som strålar i alla riktningar) i det högsta registret.

Det går dock att optimera även domar för en energikurva som sträcker
sig högt, men då har de inte rak tonkurva i nollgradersriktningen. En
normal domeform och ett mjukt membran ger som regel en energikurva
som dykter i förhållande till nollgraderskurvan över 10 kHz.

Om man mäter i ett rum som är väldämpat kan det dock vara svårt att
få en bra bild av energikurvan, även om man mäter på stort avstånd,
så ett ekorum är vad man behöver. I brist på sådant kan man få i varje
fall ett hum om energikurvan genom att mäta på så stort avstånd man
kan och se till så att vinkeln till diskanten är cirka 40 grader under mät-
ningen.


Vh, iö


Tack för förtydligen av dessa fenomen! Är detta en generell regel för Dome vs. kondiskanter? Hur kommer det sig i så fall att Stig valde att gå över till enkel dome? Är det placeringen av domen som i så fall är kristisk för spridningen i kombination med helt utdämpade första reflektioner?

Däremot tänker jag vända på frågan. Skulle monacor diskanten istället kunna ge en bättre stereobild tack vare mindre spridning i kombination med en annorlunda placering dvs. enligt Iös Skisser ovan som exempel? Alt. genom placering liknande de tidigare i tråden nämnda oa13.

Jag förstår poängen med spridning om målet är en så rundstrålande högtalare som möjligt, men om man eftersträvar större del direktljud och mindre del reflekterat ljud. Kan inte detta vara en lösning? DVs. i oa14 med 3 stycken hyfsat framåtriktade diskanter samt en bakåtstrålande...förhållande direktljud reflekterat 75/25%
Är spridningen på diskanten viktigare på den direktstrålade diskanten än på den icke?

Jag är som ni förstår novis när det gäller det elektriska/fysikaliska i högtalarbyggande. Jag är mycket tacksam för alla som svarar snällt i denna tråden som nu lite granne är OT, men syftet är fortfarande att återvända till topic inom kort!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

En annan idé

Inläggav ferm » 2012-11-07 13:06

Skulle man i princip kunna köra samma elementkonfiguration som oa50 för mellan och diskant och ändå samköra dem med seasbasen i denna låda?
dvs bytta mellanregister till ett b65 8ohm samt en t11 diskant med delning på 2300hz samt seasbasens originaldelning. dvs. e trevägare på oa50 typ...
detta under förutsättning att man kan mikkla in diskanten någonstans under gallret på oa116 alt. ett nytt högre galler med dämpning!
Senast redigerad av ferm 2012-11-07 14:07, redigerad totalt 1 gång.
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-07 13:17

Citat IÖ :"Både ct62 och T22 är mycket bättre."

Menar du än DT28N och den totala energin i det övre frekvensområdet?

Jag och en kompis Bengt (som också finns på Faktiskt.se) gjorde LTAS mätningar för 2 veckor sedan i mitt vardagsrum.
"Offren" denna gång var dels OA6typ2 med DT28N diskanter dels OA51 kloner från senaste gruppköpet.

Resultat: DT28N har inga problem att hänga med i hörbara området. Men visst... över 20kHz är det ganska tunt. Notera att diskanterna har/hade "klassisk" originalmontering, dvs förhållandevis lite direktljud.

Däremot var vi lite förbryllade över resultat på OA51 klonerna, lite tunt i övre mellanregistret.

PS. Ska fixa så jag kan presentera mätresultat. DS

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

utprovnings exemplar

Inläggav ferm » 2012-11-12 22:11

Bild
Nu har ett par OA14 införskaffats för att användas som testobjekt för lite olika diskantplaceringar/lösningar!
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-14 01:20

Har ikväll provat mig runt lite med mina oa14 och kommit fram till att 3 diskanter låter riktigt bra i mitt rum. Fick höja nivån ett snäpp med bygeln då jag dämpade ut den sidoriktade diskanten med tung tjock filtbit.
Vred även upp högtalarna lite mot lyssningsplatsen och stereobilden förbättrades ytterligare.

Kan man ersätta den 4e diskanten med ett motstånd på 8ohm. Antar att diskantens resistans/impedans inte är konstant när den spelar. Ska man utgå från dess dc resistans eller impedans? Är detta en fingerande lösning ur ljudkvalitetssynpunkt eller kan detta försämra ljudet pga. Motståndet?

Såg ett filter för ct62 8ohm för oa12 där de två parallellkopplade diskanterna även var parallellkopplade med ett motstånd på 8,2ohm. Kan man där istället koppla in en diskant på 8ohm och på på så vis få rätt impedans och antal diskanter i 8 ohm.
Finns det andra sätt att få till det med 3st 8 ohms diskanter?
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-11-14 12:07

Att ersätta med motstånd kommer att förändra frekvensgången på övriga diskanter. Vid filtrets brytfrekvens och kanske upp till 5-7kHz är det marginellt.
En diskant som ligger i serie med motståndet kommer att ha en stigande frekvensgång.
Jag har inte impedanskurvan tillgänglig här för MT20 men gissningsvis har du dubbla impedansen vid 10kHz (nån som kan verifiera?)

Ang. CT62 filtret: Visst kan du göra så MEN då får du räkna om hela högpassfiltret.

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-11-14 12:46

jansch skrev:Att ersätta med motstånd kommer att förändra frekvensgången på övriga diskanter. Vid filtrets brytfrekvens och kanske upp till 5-7kHz är det marginellt.
En diskant som ligger i serie med motståndet kommer att ha en stigande frekvensgång.
Jag har inte impedanskurvan tillgänglig här för MT20 men gissningsvis har du dubbla impedansen vid 10kHz (nån som kan verifiera?)

Ang. CT62 filtret: Visst kan du göra så MEN då får du räkna om hela högpassfiltret.


Funderar på det du skriver om stigande frekvensgång...är detta negativt om man använder den stigande frekvensen för den bakåtriktade diskanten eller positivt? Använder inte snell sig av liknande konstruktion för sina högtalare med bakåtriktad diskant?

Får nog helt enkelt sätta mig in mer i det här med filterbyggande....någon som kan tipsa om ett smidigt datorprogram som kan simulera/beräkna olika filter annars?
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
godag
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-06-18

Inläggav godag » 2012-12-01 04:41

Nedan är länk ang "OA13 som phon nämnde ovan..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ilit=godag
OA116.3 -svart (W65, B65, CT62)
OA116.3 -DIY, svart (SEAS CX21LTS-bas, B65, CT62)

"OA13" -DIY, (B65, CT62..)
____________
Deltec dpa50s
http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2012-12-01 04:47

Nån som hört Larsen-högtalarna?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-12-02 13:12

godag skrev:Nedan är länk ang "OA13 som phon nämnde ovan..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ilit=godag


Hej Goddag!

Välkommen till tråden som lite hamnat i träda....
Imponerande samling sonab högtalare du har.
Ser att du kör med b65som mellanregister i dina 116. Anser du att de är en förbättring mot 16ohmaren? Jag har nämligen ett par b65oa2 liggandes som jag tänkt köra i ett par OD11 som jag köpte för ett tag sedan men ännu inte fått tyvärr ??? Kanske kommer de aldrig och i så fall så blir de ju till övers. Har du seriekopplat dem med något motstånd? Verkar vara lite olika värden som gäller på det motståndet!
Låter de märkbart annorlunda med b65?

Jag har ännu inte kommit fram till hur jag ska lösa diskantsituationen på mina oa116. Har lite gått i funderingar kring en oa50le lösning som mellan/diskant...fast det kräver ju en omarbetning till en högre huv samt dämpning mot väggen! Kanske även en vändning med långsida mot vägg!

Jag har läst tråden som Phon tipsar om, men den säger inte så mycket om själva utförandet av bygget tyvärr. Akilleshälen för mig är filtret då jag har ganska begränsade kunskaper inom filterbygge även om jag är fullt kapabel till att löda ihop ett efter ritning.
Phon själv har tyvärr inget minne av hur filtret var konstruerat så där blir det till att chansa i så fall.

Kanske skulle man göra det enkelt för sig och köra efter oa14 modellen och helt enkelt köra på 75% direktriktat ljud med 3 diskanter framåt och en bakåt...blir lite mishmash mellan 116 och 14.
Har iofs testat med 66% direktriktat genom att dämpa bort en sidodiskant(den som pekar bort från lyssningspositionen åt höger respektive vänster) på oa14 och det lät väldigt bra.
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
ferm
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-06-03
Ort: Vara

Inläggav ferm » 2012-12-02 13:19

Objektivisten skrev:Nån som hört Larsen-högtalarna?


Javisst! Har själv äget ett par oa51le2 desutom!!
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-12-02 18:07

Ferm - Jag har provat B65oaII i OA14, OA116 och OA2212.

Bäst gör dom sig i OA2212 SOM MELLANREGISTER där dom låter lite ljusare än originalet. Jag har dock gått tillbaka till originalet.

I OA14 funkar dom, men läs på Carlssonkult eller Grafpros megatråd om "Avstämning-Mystiska uppgifter" på Carlssonplanet.
Vill vara lite försiktig i mina uttalande då jag aldrig har fått OA14 låta bra i mitt lyssningsrum.

I OA116 blir det bara stökigt och ett motstånd i serie skapar ju inte bättre förutsättningar för att det ska låta bra. Mitt förslag är att du behåller originalen och VÅRDAR DOM ÖMT (eller säljer dom till mej!!! :D )

Jag lyssnade kanske i 2 timmar på OA116 med B65oaII varianten innan jag bytte tillbaka (notera att B65:orna var väl "inkörda").
I OA116 uppfattade jag dom som ännu ljusare. Kort och gott - Det lät inte dåligt eller direkt fel men det var ändå helt rätt för mej att gå tillbaka till originalet.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster