phon skrev:Det är bara diskantfiltret som behöver ändras, filtren till mellan och bas behåller du. Du kan ju prova med diskanterna och filtret (diskantdelen) från dina OA12 på 116-baffeln, så får du ett hum om hur det kan bli.
Det jag funderar över är ju hur färre diskanter påverkar ljudet i förhållande till resten av högtalarens känslighet. Är har alla 70-tals OA högtalare samma känslighet. Är inte tillräckligt insatt för att börja bygga om filterna på egen hand. Visst kan jag testa med mina befintliga oa12 delar, men de högtalarna är så otroligt snygga och i sånt slående skick att jag drar mig för att plocka isär dem överhuvudtaget ;-(
Jag har iofs. Ytterligare ett par oa12 som redan är i molekyler, men de bor tillfälligt 40mil bort hos en vän.
Nästa frågeställning är också hur distortionsnivån i diskanterna påverkas inför hållandet 2st. Vs. 6 st. Jag kanske är ute och cyklar här. Kanske är distortionsnivån på t22 så pass bra att det inte spelar någon roll hur många man använder.
Jag antar att nyttjandet av flera diskanter i 70-talarna var delvis för att minska deras distortionsnivå per individ.
Jag skulle absolut inte bangs för att bygga ett par oa112 eller kanske tom oa111, men i fallet oa111(od111?) skulle jag nog gärna satsa på ännu vassare element i både mellan och diskant.
Finns det någon som gjort något liknande?