Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:Kanske ska skriva lite mer om planen för Lillstig.
Tanken är att för att göra det billigast så blir det en enda chans att boka upp sig på ett eller flera par. Det kanske kommer fler tillfällen i framtiden men den vet vi inget om.
Det hela kommer att skötas av mitt bolag Acoustic Landscape R&D AB så om man vill köpa sig ett par till företag eller så är det inga problem att dra momsen (vi har både f-skatt och momsregnummer).
Återigen för att det hela inte ska bli för dyrt så kommer vi inte använda oss av normala marginaler utan nöjer oss med en mindre fast summa per par för att täcka utvecklings och hanteringskostnader. Den summan är 600kr per par och av dessa så kommer 200kr gå oavkortat till uvecklingsarbetet med framtagandet av Stigs tvåvägstrevägare. Med normala marginaler så hade denna summa legat 1500-2000kr högre. Vill man sponsra med mer än 200kr/par för det kommande utvecklingsarbetet så är det naturligtvis möjligt. Dessa summor kommer att redovisas öppet.
När jag är nöjd med konstruktionen (vilket sker förhoppningsvis inom några veckor) så kommer vi ta upp bindande beställningar där man bekräftar beställningen genom att förskottsinbetala en mindre summa. Den mindre summan är för att vi ska kunna säkerställa lådleveranserna. Sedan beställs lådorna och vi väntar.
Och väntar.
Och väntar.
Tills de dyker upp i Skillingaryd efter några månader. Då är det senvinter förhoppningsvis.
Då gör vi ett test så att allting är ok och efter det så får beställarna betala in resterande. Därefter dröjer det troligen några veckor innan filter, element och allt småpill är ordnat och man kan antingen hämta ut lådorna själv eller få dom skickade. Kanske kan vi ha en träff av normalt snitt i Skillingaryd med käk o d.
Med den här modellen tror jag vi kan klara oss under 3500kr/par. Vi kan inte räkna med att kunna köpa elementen till bästa pris eftersom det blir en för liten beställning men under 1300kr/par tror jag vi klarar oss. Kanske mindre. Det är väldigt dyra element. Det blir oavsett billigare än Hifi-kit. Resterande detaljer kostar vad de kostar och det tillkommer kostnad för arbetet med montering av högtalarna. Vad den blir återstår att se.
Så är tanken. Om den är tillräckligt bra återstår att se.
MagnusÖstberg skrev:Det pågår ett projekt om denna sedan flera år på forumet, men i en forumavdelning du (och jag) inte kan se.
Det är gjort så just för att inte störa den processen med ovässentligheter. Högtalaren LillStig är framtagen inte bara som en vansinnigt snygg liten högtalare, utan även för att skapa medel för arbetet med 3-vägaren.
Det som saknas är ekonomiska resurser, och därför drar det ut lite på tiden. Det gäller att bygga en del prototyper och testa olika element.
Det är tillverkat en 2-vägare med samma koncept och det gav mer än mersmak kan jag lova.
avr7000 skrev:
trevägarna
BPM skrev:Oj då..
avr7000 skrev:
trevägarna
Fjonkalicious skrev:Där är ingen stege på bild.
tordnilsson skrev:En Fråga; - Måste man ha basarna monterade "bakvänt" nu när Snell´s patent ( Type 1 ) lär vara utgånget ?
Man skall nog inte se dem alls i en färdig konstruktion med tyg.phloam skrev:Måste de där runda plattorna vara just runda..? Eller kan man gömma bakom skumgummi?
RogerGustavsson skrev:Rent instinktivt hade jag tänkt mig att högfrekvensregisret borde suttit närmre baselementet. Ungefär där jag ritat en gul ring. På vilken grund skulle det vara fel? Varför ska det sitta en halvmeter därifrån?
RogerGustavsson skrev:Det borde väl gå? Med en halvmeter mellan registren borde det bli konstigheter om man inte sitter i sweetspot. Är det inte fallet med dessa högtalare?
MagnusÖstberg skrev:RogerGustavsson skrev:Det borde väl gå? Med en halvmeter mellan registren borde det bli konstigheter om man inte sitter i sweetspot. Är det inte fallet med dessa högtalare?
Verkligen inte!
Tänkt dig OA52´s ljudutstrålning. Fast spikrakt horisontellt utan tillstymmelse till regnbågseffekt.
Har faktiskt bara hört en enda Carlssonhögtalare som kunnat tävla när det gäller presentationen och det är LennartJ´s OA52.2
Nattlorden skrev:Varför skall det bråkas om allt som egentligen inte har med saken att göra.
Att få trevägaren till en slutprototyp måste väl ändå vara det enda på agendan f.n.??!
paa skrev:Vad är den huvudsakliga principiella skillnaden mellan en "tvåvägs trevägare" och en OA52?
rikkitikkitavi skrev:frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-
måste trädet ha växt Sverige?
Måste MDFen vara tillverkad i Sverige, jag tror inte det finns så många kvar som tillverkar skivorna nämligen.
Elementen är ju utländska, likaså materialet i delningsfiltren.
vad är få skillnaden att flytta utsågning/tillfräsning av delarna utomlands? tänk IKEA men John Larsen är då du den som köpt ett platt paket.
Faktum är att det hade varit något....
paa skrev:Tidigare gjordes majoriteten av högtalarlådorna för Europa på diverse fabriker och snickerier i Danmark, både halvfabrikat och färdiga lådor. Men allt sånt kommer väl numera från Kina, och det är bara småskuttar och dyrare märken som tillverkar i Danmark?
Nattlorden skrev:Varför skall det bråkas om allt som egentligen inte har med saken att göra.
Att få trevägaren till en slutprototyp måste väl ändå vara det enda på agendan f.n.??!
paa skrev:Vad vet vi om hur många som jobbar med olika trevägare?
rikkitikkitavi skrev:frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-
Måste MDFen vara tillverkad i Sverige, jag tror inte det finns så många kvar som tillverkar skivorna nämligen.
vad är få skillnaden att flytta utsågning/tillfräsning av delarna utomlands? tänk IKEA men John Larsen är då du den som köpt ett platt paket.
IKEA lanserar den nya orto-@kustiska möbeln Skillingaryd 4,6 och 8...
Svensk design rakt igenom. En vacker dröm...
Kommer på rea, 5-7 år före Bremen har några produkter i butik, alltså inom en 5-årsperiod.petersteindl skrev:Va, är det 3-vägare på REALISATION?Var då? Elgiganten eller Media Markt?
Fjonkalicious skrev:Är det tänkt att trevägaren alltid skall stå nära vägg precis som föera andra carlssonhögtalare? Eller skall man kunna sätta den ute i rummet?
Annars kan man ju ändra designen på den rätt radikalt.
Mvh
jonasp skrev:rikkitikkitavi skrev:frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-
IKEA lanserar den nya orto-@kustiska möbeln Skillingaryd 4,6 och 8...
Svensk design rakt igenom. En vacker dröm...
Jag tycker tanken att fräsa/montera i Kina eller någon annanstans är mycket främmande då exempelvis OA52 är en premiumprodukt med relativt liten upplaga. De stora skalfördelar som kan uppnås är mycket svåra att realisera med de små serier som blir aktuella. När förtjänsten ändå är liten tycker jag att en svensk produkt gott kan få vara så svensk som möjligt.
Angående din slutkläm: "Svensk design rakt igenom. En vacker dröm..."
Det är alltså en vacker dröm att designen är svensk, men inte tillverkningen och monteringen? Svårt för undertecknad att förstå.
MagnusÖstberg skrev:IkEA-paket och instruktioner.
tiefenmesser skrev:Oavsett vad så tillverkas det en Billy-bokhylla var annan sekund ( 28 i minuten) hos Gyllensvaans i Sverige. Så nog kan man med hög automatiseringsgrad och stora serier tillverka lönsamt i Sverige.
Fjonkalicious skrev:Det akustiska filtret, dvs skivbromsen i trä ovanför magneten. Den kan man inte ändra formen på väl?
MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
Det är väl meningen?petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
Nej, men den lär nog påverka tonkurvan.
Gissar, märk väl, gissar, att den synen inte har majoritet.Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
Menar du att man skall gömma den mest säljande feature:n?
MagnusÖstberg skrev:Det är väl meningen?petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
Funkrionen går ju annars att åstakomma med minimal påverkan på luftflödet.
petersteindl skrev:Det är väl bara att göra några olika prover.
MagnusÖstberg skrev:Gissar, märk väl, gissar, att den synen inte har majoritet.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Gissar, märk väl, gissar, att den synen inte har majoritet.
Ibland de 40-50 pers som kan tänkas vara intresserade av en trevägare?
Fjonkalicious skrev:Det finns inget fel i att glömma fula saker.
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Det finns inget fel i att glömma fula saker.
Vad är fult med det? Får man bara MDF:en täckt med någon snygg fanér så behövs inga tygstynken någonstans (om det inte behövs dämpmaterial av tekniska skäl, dvs), det är en makalöst fin form.
Fjonkalicious skrev:Se min signatur! Vi tänker olika.
+1petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är väl meningen?petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Syns ju inte på färdig högtalare iallafall?
Funkrionen går ju annars att åstakomma med minimal påverkan på luftflödet.
Vilken är funktionen menar du? Beroende på t.ex. korgens utformning på baselementet, så kanske denna mdf-bit bör se annorlunda ut och det enklaste är att tillverka några varianter och sedan mäta tonkurva.petersteindl skrev:Det är väl bara att göra några olika prover.
och välja den varianten som mäter bäst.
Mvh
Peter
Fjonkalicious skrev:Bra. Hur är det med mellanregisterhornet. Hur är det framtaget? Att det är likt patentskisserna går inte att missa, men är det kalkylerat/mätt/utvärderat. Jag har lyssnat och gillat. Jag funderat på om man kan integrera det bättre i designen. Skall det gå att rotera det?
Ambiensdiskanterna, dessa ingår inte i patentet, kommer man köra på dessa eller ej?
RogerGustavsson skrev:Fjonkalicious skrev:Bra. Hur är det med mellanregisterhornet. Hur är det framtaget? Att det är likt patentskisserna går inte att missa, men är det kalkylerat/mätt/utvärderat. Jag har lyssnat och gillat. Jag funderat på om man kan integrera det bättre i designen. Skall det gå att rotera det?
Ambiensdiskanterna, dessa ingår inte i patentet, kommer man köra på dessa eller ej?
Har också några frågor.
Hur långt upp används baselementet? Blir inte elementets övre register påverkat av den vända monteringen?
Hur har delningen mellan de olika registren sett ut vid lyssningarna ni gjort?
MagnusÖstberg skrev:SSC är inte involverade alls.
Se mitt förstainlägg i tråden. Den som primärt arbetar med det, och som i sin tur knutit de personer han anser kan tillföra något är Erik Johansson. Det är också nämnt i tråden.
Projektet tog fart i nyfikenheten på vad denna outforskade skapelse kunde prestera. Och det ser jävligt lovande ut.
SSC har inte kommit någon synlig väg med denna på 15 år.
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Det finns inget fel i att glömma fula saker.
Vad är fult med det? Får man bara MDF:en täckt med någon snygg fanér så behövs inga tygstynken någonstans (om det inte behövs dämpmaterial av tekniska skäl, dvs), det är en makalöst fin form.
BPM skrev:I.o.m att den verkar bygga på patent av SC, på vilket vis är SSC involverade då de väl är förvaltare av dessa?
Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!
BPM skrev:Kollade precis på CarlssonPlanet, och i SSC:s målsättning står det:
"Stiftelsen skall äga, förvalta och vårda Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och patent samt träffa avtal med exploatörer."
Är det alltså så att SSC inte har rätt till patenten? Det vore ju förbaskat tjurigt om det finns folk som lägger ner energi på trevägaren om SSC kan smyga in och börja bråka om rättigheter när det är färdigt..
petersteindl skrev:BPM skrev:Kollade precis på CarlssonPlanet, och i SSC:s målsättning står det:
"Stiftelsen skall äga, förvalta och vårda Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och patent samt träffa avtal med exploatörer."
Är det alltså så att SSC inte har rätt till patenten? Det vore ju förbaskat tjurigt om det finns folk som lägger ner energi på trevägaren om SSC kan smyga in och börja bråka om rättigheter när det är färdigt..
Patenten har gått ut för flera år sedan.
Mvh
Peter
Jocke skrev:Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!
Kan det vara denna?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22080&highlight=utbildningsprojekt
paa skrev:Jocke skrev:Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!
Kan det vara denna?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22080&highlight=utbildningsprojekt
Det är ju den gamla tråden. De nya diskussionerna får vi inte se.
paa skrev:Jocke skrev:Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!
Kan det vara denna?
Det är ju den gamla tråden. De nya diskussionerna får vi inte se.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst